Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Ik zag net op Youtube dat jij het buiten te druk hebt met de Solo Pro :p

Jammer zeg dat jij het weer zag, ik ga de volgende keer wel weer als het donker is ;)

Nieuwe bearing in de mCPX gedaan (boven en onderkant waren het zelfde) en even snel getest met hier ook een aardig bries. Ik werd er stil van want hij deed het weer als een zonnetje omdat het zo hard waaide heb ik hem maar een paar minuten durven vliegen.
Nou ja vliegen beetje stuntelen zeg maar rustig.
Maar merk nu al dat zelfs met een aardig windje hij gewoon in de lucht blijft.
Een ander zou er in ieder geval zijn hand niet voor omgedraaid hebben om met deze wind te vliegen denk ik zo.

Ben paar keer redelijk hard neer gekomen maar het doet dit felle beestje schijnbaar niets. Krijg er vlinders van in mijn buik :p

Ben paar keer redelijk hard neer gekomen maar het doet dit felle beestje schijnbaar niets. Krijg er vlinders van in mijn buik :p

Ik ken het probleem. Tís een verdraaid leuke heli. Robuust, kan wat wind hebben en vliegt gewoon fijn. Beste koop tot nu toe voor mij althans..

Ben er ook heel blij na die paar keer "vliegen" stond er echt versteld van dat hij met redelijk wat vlagerige wind toch in de lucht bleef. Is wel even wat anders dan de Solo die gelijk gek gaat doen bij een lichte bries, wat ook weer zijn charme heeft natuurlijk.

Wacht maar tot je idle up gaat proberen een keer. Is in het begin wel wat eng omdat je dan echt niet wilt crashen. Maar dan kan hij dus gewoon bft 3 hebben. Ik ben stout geweest en heb rond 21:30 na een biertje en een film nog even de mcpx in idle up mode gevlogen. Filmpje volgt zo. Ben nu uploaden.. Je ziet dat hij iets feller is op de throttle maar ik kan er verder prima mee uit de voeten..

Hey ondeugend boefje ;)
Ik heb de handleiding nog niet gelezen zoals een goede kerel betaamt :) Weet jij zo hoe ik hem in idle up mode zet (Specrum DX5e) en wat hou dat precies in?

In idle up houd hij vast toerental en heb je zowel negatieve als positieve pitch. Dus je kunt hem als het ware tegen de wind in naar beneden drukken. Ik weet niet hoe het op de DX5e werkt. Op de DX4 die ik heb start je in normal mode en geeft gas tot ongeveer 40%. Dan zet ik de schakelaar links boven om. Dan staat hij in idle up. Dat hoor je ook want dan maakt de heli flink meer toeren. Omdat je onder het midden zit blijft hij aan de grond. Onder het midden is namelijk negative pitch. Dan de stick omhoog duwen en dan gaat ie opstijgen omdat hij dan naar positive pitch gaat. Let wel. Je kunt dan bij een naderende crash de heli niet meer stoppen door de stick naar beneden te drukken. Je moet de throttle hold gebruiken om de motor te stoppen.
Anyways, je vliegt dus en lacht erbij. Daarna ga je landen. Eenmaal aan de grond druk je op de throttle hold knop, motor stopt en je zet de schakelaar terug op normal mode. Dat is het eigenlijk. Wat het meest belangrijke is is dat je je moet realiseren dat de rotor blijft draaien. Dus stick naar beneden is niet rotor stil. Je moet daarvoor throttle hold gebruiken. Daarom moet je idle up pas gaan doen denk ik als je de ruimte hebt om fouten te corrigeren of echt donders goed snapt dat je op tijd de motor stopt. Anders vliegt hij fullspeed de schutting in. Dat maakt het voor mij dus wat spannender. Daar tegenover staat dat hij echt nog meer wind kan hebben.

Wacht maar tot je idle up gaat proberen een keer. Is in het begin wel wat eng omdat je dan echt niet wilt crashen. Maar dan kan hij dus gewoon bft 3 hebben.

????

Hij vliegt zonder idle up ook gewoon tot 4 Bft hoor... en wat "windvastheid", vlieg of stuurgedrag betreft, heb ik geen sikkepit verschil kunnen ontdekken tussen idle up en niet idle up (alleen toen ik een looping trok znder idle up werd het wat lastig.... maar zelfs dat ging goed).

Ik heb nu de linkjesalledrie een volle slag uitgedraaid, en voor niet-3D vliegen vind ik hem dan wat beter doseerbaar. zonder idle up neemt hij dan wat toeren terug in een wat langere en steilere daalvlucht, maar ook dat gaat onder alle weersomstandigheden gewoon goed....

Ik heb ook niet de indruk dat idle up ook maar iets doet boven "stick middle" en dus kán het volgens mij gewoon weinig invloed hebben zolang je geen 3D achtige manouvres uitvoert. En aangezien je bij normaal vliegen en standaard afstellingen zelden of nooit in het negatieve bereik (onder midstick dus) komt, merk je weinig van idle up of normaal mode. Idle up heeft alleen invloed op de motor, niet op het pitchbereik. Dus ook in normaal mode is midstick nul graden. In tegenstelling tot wat grotere helis hoef je dit machientje zelden of nooit met negatieve pitch naar beneden te drukken.

En je kunt gewoon met de stick beneden, de idle up schakelaar omzetten, de regelaar heeft een softstart. tijdens het vliegen gaat ook en daar merk je absoluut niks van, alleen de schakelaar zit hiervoor in mijn ogen niet op een optimale plek

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dank u wel

je vliegt dus en lacht erbij.

Ik dacht al ik vergeet steeds iets :D

Maar is heel duidelijk vehaal, ik heb de throttle hold nog niet gebruikt maar hoop het binnenkort is allemaal uit te vogelen.
In ieder geval hartelijk dank voor je hulp, ben weer heel wat wijzer

k heb nu de linkjesalledrie een volle slag uitgedraaid, en voor niet-3D vliegen vind ik hem dan wat beter doseerbaar. zonder idle up neemt hij dan wat toeren terug in een wat langere en steilere daalvlucht, maar ook dat gaat onder alle weersomstandigheden gewoon goed....
Groet, Bert

Welke linkjes bedoel je precies en is dat voor een beginner ook slim om te doen?

@Brutus
Ik merk wel degelijk verschil. Bij zijwind is ie sowieso prima te beheersen maar zonder idle up heb ik bij valwinden domweg minder controle. Ik heb hem vanavond met bft 3 met uitschieters naar 4 gevlogen in normal en idle up en ik heb veel minder dat hij opeens dropped als ik idle up gebruik. Is overigens niet alleen mijn ervaring. Stefan merkte dat ook op. Juist daarom ben ik in idle up gaan oefenen.

P.S.

Wel leuk dat je m'n perikelen volgt Brutus ;)

Hier het beloofde filmpje.. Wind was overigens al gaan liggen maar wel in idle up dus. Beetje wennen aan het feit dat je throttle hold moet gebruiken. Geen spectaculaire beelden verder. Ik hover een beetje door de tuin. Bekijk de prei die in de tuin staat, probeer beetje voor de camera te hangen en land dan op de plek waar normaal het zwembadje van de kleine staat als we langer als 2 dagen mooi weer hebben ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
@Brutus
Ik merk wel degelijk verschil. Bij zijwind is ie sowieso prima te beheersen maar zonder idle up heb ik bij valwinden domweg minder controle. Ik heb hem vanavond met bft 3 met uitschieters naar 4 gevlogen in normal en idle up en ik heb veel minder dat hij opeens dropped als ik idle up gebruik. Is overigens niet alleen mijn ervaring. Stefan merkte dat ook op. Juist daarom ben ik in idle up gaan oefenen.

Tsja, zonder te willen welles-nietussen: dat zit toch echt gewoon tussen je oren. Ik heb het dingetje eens goed bekeken (en ik wil altijd erg graag exact weten wat een schakelaar doet i.p.v. "omzetten en kijken wat er gebeurt")
Als wat jij zegt waar zou zijn, MOET de idle-up schakelaar ook invloed op het pitchbereik hebben, en dat heeft het niet. Tevens moet dan idle up invloed hebben op of nul pitch bij midstick ligt of niet, en dat gebeurt ook niet.
Het enige wat er gebeurt, is dat in normaalmode, de gascurve van minimum tot midstick geleidelijk oploopt en vanaf daar vol vermogen loopt, en bij Idle up volgt eerst een softstart, en vervolgens geeft de regelaar gewoon domweg vol vermogen naar de motor over de hele range....

Neem gerust van mij aan dat als je negatief nodig hebt terwijl je "right side up" vliegt.... dan ben je iets heel geks aan het doen.
Pas als je met forse snelheid vanaf grotere hoogte tegelijkertijd afremt en daalt, ga je in het negatieve bereik komen, en geloof me vrij, dan is het eerder alleen maar van voordeel dat de rotor langzamer gaat draaien wat dalen betreft....

Ik bedoel het niet lullig, maar ik denk echt dat het tussen de oren zit.... (en ik zeg dat niet vanuit onbenulligheid of onervarenheid, maar na redelijk nauwgezet bestuderen van wat de standaard set doet en hoe het functioneert, en met minstens 15 jaar instructeurservaring)

Groet, Bert

Bert, ik vertrouw op jouw deskundigheid. Ik ben een n00b. Wat ik in de praktijk merk zonder enige kennis van zaken is dat ik in normal mode heb dat de heli af en toe een halve meter naar beneden dondert bij valwind. In idle up heb ik dat tot nu toe nog niet gehad. Of dat een psychosomatische stoornis is weet ik niet. Ik doe de dingen in dit stadium echt puur op gevoel. Daarmee twijfel ik verder dus echt volledig niet aan jouw uitleg ;)

P.S.

Wel leuk dat je m'n perikelen volgt Brutus ;)

Tsja, wat denk je? dat ik al een tijdje vlieg, wil niet zeggen dat er voor mij niks te leren valt uit jullie opmerkingen/waarnemingen/gedachten?

Ik probeer altijd info van alles en iedereen mee te nemen, en goed of fout er zelf uit te filteren of bijvoorbeeld hoe het dan eventueel wel zou kunnen zitten er uit te concluderen.

Is heel leerzaam, en geloof me, ik ben niet met kennis geboren, ik schraap het overal in kleine beetjes weg....:cool:

Groet, Bert

Bert, ik vertrouw op jouw deskundigheid. Ik ben een n00b. Wat ik in de praktijk merk zonder enige kennis van zaken is dat ik in normal mode heb dat de heli af en toe een halve meter naar beneden dondert bij valwind. In idle up heb ik dat tot nu toe nog niet gehad. Of dat een psychosomatische stoornis is weet ik niet. Ik doe de dingen in dit stadium echt puur op gevoel. Daarmee twijfel ik verder dus echt volledig niet aan jouw uitleg ;)

Nu ga ik gewoon even uit de losse pols redeneren (en ik zeg dat er bij, zodat er niemand gaat denken dat wat nu volgt een absolute waarheid is).

Dit gedeelte is waar: bij midstick is de standaard afstelling nul graden en 100% motorvermogen.
Dit gedeelte is ook waar: vliegend (in hoover) komt de heli bij midstick net niet als een steen naar beneden, maar het scheelt niet veel
Dit gedeelte is ook waar: Op de grond, daalt het rotortoerental ONDER midstick in idle up fors MAAR in de lucht begint het rotortoerental pas te dalen bij ongeveer 30% stick onder het midden. Dit komt omdat de heli dan allang aan het dalen is en de negatieve pitch de rotor als een windmolentje aandrijft.
Neem je verder terug dan zal het rotortoerental wel dalen, maar het is uiterst twijfelachtig dat je deze stand ooit bereikt in het stadium waarin jij je nu nog bevind, want de heli komt echt debiel hard naar beneden als je dat doet, windvlaag of niet.

Verder: als je in Idle up vliegt, zal het toerental juist NIET afnemen bij negatieve pitch en "right-side-up", en daarmee de dalingssnelheid alleen maar vergroten als je negatief trekt.

Het nu volgende is dus de grote gok: Als jij in Idle up vliegt ben jij, al dan niet bewust, erop bedacht dat de rotor nu NIET stopt als je de stick naar beneden haalt. Een eventuele daling wil je dan ook tot alle prijs voorkomen, en alleen dat kan al veroorzaken dat je iets meer op pitch focust en daardoor geheel zelfstandig die dalingen voorkomt. Gewoon omdat je wat scherper bent op het van de grond houden van je heli.

Want ik heb het zojuist voor alle zekerheid nog even gecontroleerd: boven midstick is er geen verschil tussen idle up en niet idle up (en normaal hooverend kom je absoluut niet onder midstick) en in idle up is gewoon de volle accuspanning naar de motor doorgeschakeld, maar het pitchbereik en curve is voor zowel normaal als idle up gewoon identiek bij mCPx i.c.m. de dX4i zender.... (bij de dX6i en hoger is dat allemaal wel apart in te stellen)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
De conclusie is dus dat ik inderdaad een psychosomatische stoornis heb want ik vlieg de mcpx stabieler in wind als ik idle up gebruik ;) Conclusie twee is dat ik dus gewoon moet gaan sparen voor een DX6i. Wat ik eigenlijk ook stiekem al van plan was ;)

Welke linkjes bedoel je precies en is dat voor een beginner ook slim om te doen?

De drie linkjes aan de tuimelschijf. Elk linkje van zijn kogeltje wippen en een volle slag (360 graden) uit schroeven (van boven gezien linksom dus).
Ik ben zelf van de generatie old school vliegers, en voor mij word hij hier een stuk prettiger en docieler door, maar dat is, ik zeg het met nadruk, héél erg persoonlijk.

Of het voor een beginner slim is? ik denk het wel, maar het hangt er erg vanaf wat je wilt.... als je alleen wilt leren helivliegen, en verder wilt gaan richting schaalvliegen of eventueel "gewone" kunstvlucht, maak je het jezelf een stuk makkelijker omdat het hooverpunt iets dichter bij midstick komt te liggen, en je minder negatief pitch tot je beschikking hebt. Hij heeft nog steeds voldoende negatief voor inverted, maar niet meer voldoende om 3D achtige manouvres te doen.

Wil je wel de kant van 3D uit, dan is het beter om gewoon te vliegen zoals hij geleverd is. Dan heeft het helemaal geen zin om die linkjes uit te schroeven.

@Bert
Is me helemaal duidelijk, 3D gaat het voorlopig niet worden dus denk dat het voor mij heel zinvol is.

Ik vlieg hem in beide mode als een dronken kerel dus voor mij maakt type mode niets uit ;)

Back