Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

Ook hier is het even stil geweest maar we hebben niet stil gezeten.

Er zijn al 2 deuren geplaatst.

Show Nijverdal 156 by Arjen28, on Flickr


Show Nijverdal 157 by Arjen28, on Flickr


Show Nijverdal 159 by Arjen28, on Flickr

Ik ben vandaag naar RC heli shop geweest waar Henk mij geholpen heeft de besturing in orde te maken en dat is goed gelukt. Ook het display voor de PSS2018 was binnen dus ik heb nu de PSS ook goed kunnen programmeren. De besturing moet nu alleen nog fijn afgesteld worden en alles moet ingebouwd worden.

Show Nijverdal 160 by Arjen28, on Flickr

De CGY750 die voor wat problemen zorgde maar een frisse blik en even van scratch opnieuw beginnen heeft het opgelost.

Show Nijverdal 161 by Arjen28, on Flickr

Ook word er aan de klinknagels gewerkt! We hebben van goede vrienden van ons een prachtige methode gekregen om met houtlijm klinknagels even groot en op 1 lijn te krijgen.

Show Nijverdal 162 by Arjen28, on Flickr


Show Nijverdal 164 by Arjen28, on Flickr

Het werkt met stroken plak folie met gaatjes, beetje houtlijm even laten indrogen en de folie weghalen.

Op deze foto zie je wat ik bedoel, even wat lijm op de gaatjes en voila!

Show Nijverdal 165 by Arjen28, on Flickr

Op deze manier zet je een halve staart vol op 1 avond!

Groeten Arjen
 
Die PSS2018, hoe moet ik dat nu zien; je hebt twee ontvangers gekoppeld aan de PSS2018, en die bepaalt op basis van signaalsterkte welke ontvanger daadwerkelijk "stuurt" ? Redundantie zeg maar in geval er een defect raakt?

Schakelt hij ook tussen twee ontvangeraccus?
En de PSS4000? Wat zijn dat?

De uitsparing in de neus die jullie uitgefreest hebben, wordt er een 'losse' klep meegeleverd die daarover heen valt, gezien de verdieping die al aanwezig was?

Gr, Roy
 
Klopt Roy de PSS schakelt zelf naar de ontvanger met het sterkste signaal, ik kan na de vlucht ook zien of er een signaal storing op 1 van de ontvangers is geweest en/of hij geschakeld is van ontvanger. Dit is mogelijk doordat het hele systeem op SBUS loopt.

de PSS 4000s zijn de accus 7,4 volt lipos die voor de PSS gemaakt zijn hier zitten al aansluit kabels en laad stekkers aan. De PSS gebruikt beide accus tegelijk en berekent hoeveel stroom er verbruikt is en hoeveel er nog over is das ook wel fijn om te zien voor de vlucht.
Je kunt zelfs de geschatte resterende tijd zien net zat er nog 5000 mah in en de PSS schatte dat dat goed was voor nog 6 uur en 30 minuten. Dit zal uiteraard zijn zonder dat je de besturing gebruikt.

En over het luik in de neus die word inderdaad meegeleverd en hierachter zullen het display voor de pss, aansluiting voor de turbine GSU en de magnetische aan uit schakelaar komen te zitten.
 
Hey Arjen,

de technologie en de technieken die je toepast worden bij elke posting interessanter om volgen. Ik leer elke keer weer bij.
Waar haal je trouwens die geperforeerde plakfolie die je gebruikt om te reveteren?
Je reeds aangebrachte revetten liggen nu op een afstand die optisch heel mooi is.
't Wordt een prachtkist.

Over verkeerde onderdelen wisten ze bij Vario weinig of niks te antwoorden. Integendeel, hun reactie was eerder verwonderd dat zoiets gebeurt. Misschien is het niet toegeven dat er fouten kunnen worden gemaakt iets typisch Duits? Hopelijk doen ze achter de schermen iets met de gemaakte opmerkingen.
Wel heb ik dit jaar in Gräfendorf gezien hoe ze de bouwdozen samenstellen en het verwondert mij totaal niet dat er door de gebruikte werkmethode weinig dozen zijn waarbij er geen fouten worden gemaakt...

Heligroeten,

Nick
 
De folie word door een vriend van ons gemaakt Nick, ik kan dit leveren voor anderen geef je klinknagel maat en de tussen afstand op die je wilt gebruiken en hoeveel je er nodig denkt te hebben. de lengte van de stroken is 60cm (breedte van de folie) We mengen de houtlijm trouwens met een beetje graffiet om m zichtbaar te maken na het drogen. grote voordeel is als het toch niet helemaal goed is veeg je het zo weer van de romp. Ik gebruik gaatjes van 1,5mm bij 5mm tussen afstand. we hebben een proefstukje gemaakt met 3 lagen verf erop en ze zijn perfect zichtbaar.
 
Wel heb ik dit jaar in Gräfendorf gezien hoe ze de bouwdozen samenstellen en het verwondert mij totaal niet dat er door de gebruikte werkmethode weinig dozen zijn waarbij er geen fouten worden gemaakt...

Heligroeten,

Nick

Dat is dan weer zo verbazend: Tot nog toe zat er bij iedere bouwdoos die ik van ze gekocht heb, een met de hand ingevulde en ondertekende checklist.... Is dat dan ook niet meer zo? (laatste bouwdoos is alweer een jaar of drie geleden, van voor de overname)
Je zou toch zeggen dat het dan goed moet komen, of in elk geval dat er dan iemand op die fabriek er persoonlijk voor verantwoordelijk is dat jouw bouwdoos in orde is, toch?

Groet, Bert
 
Mooi stukje techniek, het wordt steeds professioneler, leuk om dit soort technieken toegepast te zien.
Wat die checklist betreft die Bert noemt, die zat ook in mijn Ecureuil en ik had geen enkel missend onderdeel.
Ben ook wel benieuwd of dat nog steeds gedaan wordt.

Succes met de bouw,

Gr, Roy
 
vario

tiger 2, het word vast en zeker een prachtheli, goed bezig!!
mijn vraag is: is het wel verstandig om een vario heli te kopen?
Ik lees hier toch wat verontrustende berichten.
Ik ben zelf van plan een ec 135 van vario aan te schaffen, electro of nitro
dat weet ik nog niet maar ik begin wel een beetje te twijfelen nu, het lijkt me een hoop gedoe als de geleverde (en dure ) spullen slecht passen en je dit vervolgens weer moet terugsturen.
Vario is overgenomen door andere mensen?
De spullen die ze verkopen zijn toch het zelfde?

succes met de bou in ieder geval:D

groet michael
 
tiger 2, het word vast en zeker een prachtheli, goed bezig!!
mijn vraag is: is het wel verstandig om een vario heli te kopen?
Ik lees hier toch wat verontrustende berichten.
Ik ben zelf van plan een ec 135 van vario aan te schaffen, electro of nitro
dat weet ik nog niet maar ik begin wel een beetje te twijfelen nu, het lijkt me een hoop gedoe als de geleverde (en dure ) spullen slecht passen en je dit vervolgens weer moet terugsturen.
Vario is overgenomen door andere mensen?
De spullen die ze verkopen zijn toch het zelfde?

succes met de bou in ieder geval:D

groet michael

sowieso is een heli, om het even welk merk, geen verstandige keus.... :)
Je geeft een hoop geld uit voor iets waar je iets mee kan behave wat "spelen" hahahaha....

Maar dat een doos wellicht verkeerde onderdelen bevat, is een heel kwalijke zaak, dat zal ik absoluut niet tegenspreken. Maar het doet niks af aan de uiteindelijke materiaalkwaliteit, en een goed gebouwde Vario, zal je
jaaaren vliegplezier verstrekken. Voordat hij goed gebouwd is, zal hij ook nog eens een behoorlijke tijd bouwplezier verschaffen (toegegeven, als er onderdelen missen word dat wel wat getemperd).

Tot nog toe, echter, ben ik dit nog niet tegen gekomen, en hoewel het hier op het forum opeens opduikt, kunnen dat natuurlijk wel een paar geïsoleerde gevallen zijn. Op het Vario Forum lees ik er nagenoeg niks over, en bij mijn weten word dit forum niet of nauwelijks gemodereerd. En als er problemen zouden zijn, zouden die Duitsers (de consumenten bedoel ik) dat echt wel laten weten hoor.... Een Duitser accepteert nu eenmaal weinig minder dan "Deutsche Gründlichkeit"...

Laten we wel wezen, er hoeven maar een paar mensen hier een bericht in die trant te plaatsen en opeens gonst het van de geruchten dat het bij Vario slecht zou wezen.

Ik zeg niet dat het niet zo is, ik zeg alleen: hier zijn nu in deze draadjes wel 2 of 3 meldingen geweest over onderdelen met fouten er in, of mogelijk missende moertjes of boutjes. Het is NIET zo dat die boutjes opeens van chocola zijn, of de tandwielen van peperkoek....
Misschien is de inpakafdeling verslechterd, mischien hebben ze een serie onderdeeltjes gehad die van de verkeerde kant ingeboord waren, maar de materiaalkwaliteit EN de vliegeigenschappen zijn nog steeds DIK in orde....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ben een Vario Lama Turbine aan het bouwen.
Tot nu toe sluit alles als een bus.
Géén klachten van mijn kant !!
 
vario

Vario is geen slecht merk ik heb er altijd met veel plezier mee gevlogen .
Het probleem bij vario is op dit moment de kwaliteit controle en wij zijn niet de enige met dit probleem er zijn ook andere maar die zitten niet op forum dus zijn daar ook geen meldingen van.
Maar ik hoop dat de nieuwe eigenaars er iets mee doen want wees eerlijk ze maken best wel mooie spullen het zou zonde zijn als het door dit soort foutjes verloren zou gaan want er zijn mensen die zich ook in dit zegment willen begeven .
Gr Arie
 
En maar weer eens een update.
Het plaatsen van de klinknagels begint nu lekker op te schieten maar we zijn er nog niet!
De eerste schuifdeur is bijna klaar

huey 3 001 by Arjen28, on Flickr


huey 3 006 by Arjen28, on Flickr

Ook zijn we begonnen alle nagels rond de deuren erop te zetten

huey 3 002 by Arjen28, on Flickr

Ook de kero tank zit erin en hebben we vorige week getest.
Na 14 minuten vol gas was de tank leeg dus een veilige vliegtijd van 9 of 10 minuten zal er wel inzitten.

huey 3 003 by Arjen28, on Flickr

Ook het luchtfilter systeem van de echte proberen we na te bootsen.

huey 3 004 by Arjen28, on Flickr

Hier is de staart na een laag grondverf.
De nagels liggen er mooi subtiel bij

huey 3 009 by Arjen28, on Flickr


huey 3 007 by Arjen28, on Flickr

Ook heeft Pa aan de hand van fotos een cockpit gemaakt.

huey 3 010 by Arjen28, on Flickr


huey 3 011 by Arjen28, on Flickr

Nu de laatste nagels erop en dan kan ie naar de spuiter voor zijn groene jas.

Groeten Arjen
 
Je schiet weer aardig op Arjen. De klinknagels komen mooi uit.
Een donkere pré-shading aanbrengen over alle rivetbanen voor je de kist naar de spuiter brengt, zou aan je klinknagels nog een extra dimentie geven...
Enne, de cockpit die de papa in mekaar heeft geknutseld ziet er aardig echt uit.

Heligroeten, enne, hou de ouwe aan de slag hé,

Nick
 
Ziet er top uit, de klinknagelbanen zijn erg strak, zeer mooi gedaan.
Je cockpitconsole mag er ook zijn, welke materialen heb je ervoor gebruikt?

Ga je de schuifdeuren ook schuifbaar maken? Ik begreep dat er extra onderdelen voor nodig zijn om dat te realiseren?

Gr, Roy
 
Ziet er top uit, de klinknagelbanen zijn erg strak, zeer mooi gedaan.
Je cockpitconsole mag er ook zijn, welke materialen heb je ervoor gebruikt?

Ga je de schuifdeuren ook schuifbaar maken? Ik begreep dat er extra onderdelen voor nodig zijn om dat te realiseren?

Gr, Roy

Hallo Roy, cockpit is gemaakt van ABS plaat en de metertjes komen van Vario.
Alle middelen om de deuren schuivend te maken zitten bij de kit maar het kan zijn dat dit bij de kleinere rompen niet zo is? Het gaat wel nog een hoop werk worden om ze er mooi en strak uitziend erin te krijgen.

En over de pre shading: Ik wil dit nog wel gaan toepassen Nick maar we moeten nog even kijken hoe we het gaan doen.
 
Arjen, het diepte-effect, dat je normaal bekomt met een pré-shading kan je ook bekomen door te post-shaden. 't Is dan wel iets minder subliem en het vergt wat oefening.
Post-shaden doe je door na het egaal spuiten van de hoofdkleur, de paneellijnen en revetbanen te overnevelen met een donkerder variant van je hoofdkleur.
Oefen dit wel serieus op voorhand, zodat je de hoeveelheid verf, die je verneveld, goed onder controle hebt. Beter een zacht neveltje of drie-vier aanbrengen, dan één te zware laag. Want, dan heb je het vlaggen...

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top