Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Ik zag al wat nieuwe motorkits voorbij komen maar die zijn nog niet leverbaar.
Ze zijn dus bezig met wat innovaties als ik dit zo zie.
Zelf zit ik al maanden op mijn 5545 motor te wachten, leverdatum wordt steeds weer uitgesteld.
De 17S regelaar ligt nu al een maand op de tafel te wachten.
Maar als de motor nu verbeterd wordt dan wil ik nog wel even wachten.

GJ
 
Ik denk dat ze een paar lagen tegelijk ponsen.
Vroeger had Ralph Okon een forum, daar werden wel eens blikpakketjes aangeboden, die werden in setjes van een paar millimeter dik geleverd.

GJ
 
Heb aan post #1 even een overzichtje toegevoegd van de motoren in deze draad.
Heb inmiddels een HK-4035 kit binnen, deze moet in een T-REX 600EFL PRO als vervanging van de uitgebrande Align motor :)
De kv moet ongeveer 510 gaan worden.

Ik heb op 3D Masters even bij Scorpion gevraagd hoe het zit met die nieuwe kits. Het "nieuwe" is dus dat de toekomstige kits steeds meer uitgeleverd gaan worden met de geribbelde rotor, oftewel de III-versie. Hiermee loopt de motor ietsjes koeler. Verder geen noemenswaardige verschillen, de haalbare performance blijft gelijk.

Bert
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens begonnen met een proefwikkeling omdat ik niet weet hoeveel windingen ik nodig ga hebben. Onderstaande wikkeling is de helft van een 5+6yy wikkeling en geeft een kv van 526. De toekomstige eigenaar heeft aangegeven dat hij het liefst een wat hogere kv heeft dan de originele Align motor (die had 510). Dit aantal windingen is dus perfect:
2011-07-31110737.jpg

Ik ben inmiddels begonnen deze te wikkelen met 1.5mm draad.
 
En hij is klaar.
Kv: 528
Gewicht: 461gram.
De eigenaar kennende zal hij binnen de komende dagen gaan vliegen...
Met een beetje geluk volgt er nog een filmpje.

2011-08-03203614.jpg

2011-08-04184852.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk om al deze techniek te bekijken en proberen te begrijpen...
Binnenkort mijn heli ook uitgerust met een stukje vakmanschap,kan niet wachten!
Alvast bedankt Bert.
 
Ik heb op 3D Masters even bij Scorpion gevraagd hoe het zit met die nieuwe kits. Het "nieuwe" is dus dat de toekomstige kits steeds meer uitgeleverd gaan worden met de geribbelde rotor, oftewel de III-versie. Hiermee loopt de motor ietsjes koeler. Verder geen noemenswaardige verschillen, de haalbare performance blijft gelijk.

Ze hebben ook een wijziging in het aantal+diameter aan wikkeldraden gedaan voor meer power.;)(tussen de 200 en 350W meer afhankelijk van de motor)
 
Omdat ik een ander draadje niet teveel wil vervuilen hierbij mijn antwoord aan Anko:

Hoe zijn die 2 eigenlijk powerwise? gelijk? of heeft de custom meer power?
zelfde met efficientie... welke is beter?

Het gaat hier om de vergelijking tussen de 4035 en de Pyro.

Als ik me niet vergis dan heeft de stator van de pyro700 40mm diameter en 30mm lengte.
Daarmee zit hij tussen de HK4025 en HK4035 in.
Al je bedenkt dat de Pyro700 en de HK4035 10-polers zijn terwijl de HK4025 een 8-poler is, dan zou ik zeggen dat de Pyro 700 qua performance dus dichter bij de HK4035 ligt. De 4035 is dus standaard eigenlijk al heftiger dan de pyro en als custom dus helemaal.
De pyro 700 kan je beter vergelijken met de 10-polige HK-4225 (die alleen als kit te krijgen is en ik in mijn Voodoo vlieg). Maar die is alleen ongeveer hetzelfde als ik er ook dat dunne draad van de pyro op zet (~1,06mm), maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan :)
Een pyro700 herwikkelen kan natuurlijk ook (heb ik ook gedaan),maar dan moet je echt een tegenlager gebruiken omdat de as door de hele motor maar 6mm is. Anders loop je risico dat de rotor door buiging de stator raakt (heb ik ook gemerkt).
Voordeel van de Pyro is dat hij makkelijk uit elkaar kan om te herwikkelen en dat hij licht is.

Qua rendement ga je er met een dikkere wikkeling gewoon op vooruit: de rendementspiek wordt misschien iets hoger maar belangrijker is dat hij breder wordt. Dat betekent dat het rendement over het vermogensbereik toeneemt, en dat is juist bij 3D heli's interessant omdat daar de vermogenswisselingen enorm zijn. Hier wat meer info in het duits:
powercroco eta-Diagramme der gebauten Motore
(De donkergoene curve is een custom motor)

Er zijn natuurlijk wat mitsen en maren, zo kan het rendement niet alleen maar toenemen, er zit natuurlijk ergens een bovengrens (bepaald door o.a. magneet & stator kwaliteit/vorm/ontwerp), maar je kan er gerust van uitgaan dat meer koper een verbetering geeft. Ik hoop dat Crash1000 daar binnenkort over kan meepraten...
 
Voordeel van de Pyro is dat hij makkelijk uit elkaar kan om te herwikkelen en dat hij licht is. ...
Ralph heeft ook een aantal Pyro's herverwikkeld:
www.powercroco.de
-> motoren
-> Reparatur von Kaufmotoren

... zo kan het rendement niet alleen maar toenemen, er zit natuurlijk ergens een bovengrens (bepaald door o.a. magneet & stator kwaliteit/vorm/ontwerp)...
Op zeker moment zijn de koperverliezen zodanig klein t.o.v. van mechanische en ijzerverliezen dat meer koper geen zin meer heeft. Dan moet de ontwerper/bouwer zich weer richten op b.v. vermindering van ijzerverliezen. Door o.a. dunner/beter statormaterial (minder wervelstroomverliezen). Ralph is bezig met 0,1mm statormateriaal:
powercroco - 12N10P4535heli01
 
Eerst maar eens begonnen met een proefwikkeling omdat ik niet weet hoeveel windingen ik nodig ga hebben. Onderstaande wikkeling is de helft van een 5+6yy wikkeling en geeft een kv van 526. De toekomstige eigenaar heeft aangegeven dat hij het liefst een wat hogere kv heeft dan de originele Align motor (die had 510). Dit aantal windingen is dus perfect:
2011-07-31110737.jpg

Ik ben inmiddels begonnen deze te wikkelen met 1.5mm draad.


Nou eergisteren een paar test vluchten gedaan, was behoorlijk wat wind, maar heli ging vol pitch en taildown als een rocket erdoorheen. Normaal ben ik met links side tictoc wat slechter dan andere kanten en als ik niet goed oplet laat ik mijn HS meestal flink inzakken, maar "dekker power" had nergens moeite mee en jive had duidelijk makkelijker om de toeren bij te houden.

Vliegtijd en temp was niet echt hoger of lager geworden, wel duidelijk een stabiele toeren, meer vermogen en lipos werden zelfs minder warm.

Weer werkt niet mee, ik wil gaan uittesten hoe laag ik mijn HS kan nu zetten zonder vermogen verlies. Misschien dat ik ook een filmpje maakt.

Dus Bert, THANKS!


Foto's van HobbyManiac - Prikbordfoto's | Facebook
 
Back
Top