Omdat ik een ander draadje niet teveel wil vervuilen hierbij mijn antwoord aan Anko:
Hoe zijn die 2 eigenlijk powerwise? gelijk? of heeft de custom meer power?
zelfde met efficientie... welke is beter?
Het gaat hier om de vergelijking tussen de 4035 en de Pyro.
Als ik me niet vergis dan heeft de stator van de pyro700 40mm diameter en 30mm lengte.
Daarmee zit hij tussen de HK4025 en HK4035 in.
Al je bedenkt dat de Pyro700 en de HK4035 10-polers zijn terwijl de HK4025 een 8-poler is, dan zou ik zeggen dat de Pyro 700 qua performance dus dichter bij de HK4035 ligt. De 4035 is dus standaard eigenlijk al heftiger dan de pyro en als custom dus helemaal.
De pyro 700 kan je beter vergelijken met de 10-polige HK-4225 (die alleen als kit te krijgen is en ik in mijn Voodoo vlieg). Maar die is alleen ongeveer hetzelfde als ik er ook dat dunne draad van de pyro op zet (~1,06mm), maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan

Een pyro700 herwikkelen kan natuurlijk ook (heb ik ook gedaan),maar dan moet je echt een tegenlager gebruiken omdat de as door de hele motor maar 6mm is. Anders loop je risico dat de rotor door buiging de stator raakt (heb ik ook gemerkt).
Voordeel van de Pyro is dat hij makkelijk uit elkaar kan om te herwikkelen en dat hij licht is.
Qua rendement ga je er met een dikkere wikkeling gewoon op vooruit: de rendementspiek wordt misschien iets hoger maar belangrijker is dat hij breder wordt. Dat betekent dat het rendement over het vermogensbereik toeneemt, en dat is juist bij 3D heli's interessant omdat daar de vermogenswisselingen enorm zijn. Hier wat meer info in het duits:
powercroco eta-Diagramme der gebauten Motore
(De donkergoene curve is een custom motor)
Er zijn natuurlijk wat mitsen en maren, zo kan het rendement niet alleen maar toenemen, er zit natuurlijk ergens een bovengrens (bepaald door o.a. magneet & stator kwaliteit/vorm/ontwerp), maar je kan er gerust van uitgaan dat meer koper een verbetering geeft. Ik hoop dat Crash1000 daar binnenkort over kan meepraten...