Nissan GT-R, 308 Km/h op provinciale weg + een na-aper!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is nou je doel?
a) zorgen dat er niet gejat wordt of

b) een potentiele dief betrappen?

Volgens mij ga jij voor b) terwijl het doel van een bedrijfsleider altijd a) zal zijn.
Preventief dus. En dat kan door de medewerkers te vertellen dat er camera's hangen en dat ze in de gaten worden gehouden. En dan geen l*llig Conradcameraatje, maar goeie spullen die alle risicosectoren dekken.

En nogmaals: op het moment dat een bedrijfsleiding camerabewaking gaat toepassen zonder zijn personeel (en/of bezoekers) in te lichten gaat hij zo nat als een washandje.

Ja, daar heb je een punt. Ik ben meer bezig met het op heterdaad betrappen van de dieven, maar wellicht dat de bedrijfsleider gewoon wil dat de diefstallen stoppen.

Overigens zou ik als bedrijfsleider wel een ernstig 1:1 functioneringsgesprek gaan houden met iedere werknemer. Even wat druk op de ketel zogezegd, want dergelijk gedrag is natuurlijk niet goed te praten.
 
Helaas, Rhelie, zo simpel is het dus niet. Het hangt van de omstandigheden af.

Er is al meer jurisprudentie dat het kan dat dat soort beelden tóch toelaatbaar zijn, zelfs al is het materiaal wederrechtelijk verkregen.

Zie ook de reeds gelinkte jurisprudentie in dit topic. Al in 2003 deed de hoge raad uitspraak in een zaak waar 'onjuist verkregen beeldmateriaal' tóch gebruikt mocht worden, als rechstreeks bewijs.

Interessante discussie hier! :) Maar er wordt een heleboel nonsense en "hear say" verkondigd.

Het is zo dat IN PRINCIPE (die uitdrukking wordt vaak gebruikt in het recht ;) ), de rechter wederrechtelijk verkregen bewijsmateriaal buiten beschouwing moet laten. Het kan dan gaan om bewijsmateriaal dat via een diefstal, slagen en verwondingen, of via een schending van de privacy is verkregen. Het laatste is in casu vooral aan de orde.

Als bewijsmateriaal op deze manier verkregen wordt, is het jarenlang zo geweest dat de rechter dit bewijs volledig moesten negeren. Dat leidde tot heel wat frustraties en een fout gevoel van rechtvaardigheid (mijn inziens persoonlijk niet gerechtvaardigd, maar goed).

De wetgever heeft toen ingegrepen en gaandeweg enkele uitzonderingen toegelaten. Daarbij is in Nederland vooral de 3-stappentoets van belang: is er een wettelijke basis, een legitiem doel en is er voldaan aan de subsidiariteitsvereiste? (Deze toetsing wordt vààk gebruikt bij conflicterende grondrechten).
In België heeft men gelijkaardig geredeneerd en daar gaat men vooral na of de rechten van verdediging niet geschonden zijn.

Voorbeeld:
Een dief wordt gefilmd bij een inbraak en is duidelijk herkenbaar. Dan is het dus niet per definitie zo dat het beeldmateriaal gebruikt kan worden als bewijs. De rechter moet dan bovenstaande voorwaarden nagaan.

In de praktijk wordt er echter meestal geoordeeld dat de video wel als bewijs gebruikt kan worden. (Wat ik persoonlijk erg jammer vind, want privacy is een grondrecht.)

Tot hier had Hezik (Henri) het dus juist. :)


Wat betreft het gebruik van Youtube filmpjes als bewijsmateriaal, moet er heel wat genuanceerder geredeneerd worden. Het recht is namelijk nooit zwart-wit, maar eerder alle grijstinten ertussenin.

Het is zo dat het filmpje waar het hier over gaat weinig tot geen kans zal hebben om als doorslaggevend bewijs gebruikt te worden. Waarom niet?
Het begint bij het vermoeden van onschuld, een algemeen rechtsbeginsel dat zegt: men is onschuldig tot iemand anders het tegendeel kan bewijzen.

Het is dus volledig aan het OM, of aan andere belanghebbenden, om te bewijzen dat:
a) De auto in het filmpje werkelijk zo hard reed, c.q. de beelden écht zijn.
b) De bestuurder in de auto dezelfde is als hij die in het fimpje te zien is.

Er mag dan wel rechtspraak zijn, maar een rechter is gebonden door wetgeving, en NOOIT (ik herhaal: NOOIT) door rechtspraak / jurisprudentie. (Althans niet in de meeste EU-landen)
Zoals ik al eens eerder zei is het voor het OM eigenlijk simpel, ze moet een "meer dan redelijk vermoeden" van schuld scheppen opdat een persoon veroordeeld kan worden. Maar toch is zo'n filmpje als dit op haar beurt weer erg makkelijk te weerleggen door de verweerder, en zal het an sich géén bewijswaarde hebben.

Nu is het natuurlijk wel mogelijk dat het OM verder is gaan zoeken en toch ook andere bezwarende elementen vindt die in het nadeel van de personen in het filmpje pleiten. Dan zou ik vooral denken aan materieel bewijs, of ooggetuigen.
Maar zo lang elk verder bewijs ontbreekt, en enkel het filmpje overblijft, zal het OM achter het net vissen.

Het filmpje over die boot in de sloot is een ander paar mouwen eigenlijk. Daar is duidelijk materiële schade veroorzaakt. Die is, zonder het filmpje, ook vast te stellen. Daarbij waren er ook ooggetuigen en wellicht ook materieel bewijs. Dat laatste zal dus de doorslag geven, terwijl het beeldmateriaal aanvullend kan werken.

Dus nogmaals; er kunnen 1000 gelijkaardige zaken met bijhorende jurisprudentie bestaan, dat wilt nog niet zeggen dat 1 bepaalde zaak een gelijkaardige uitspraak zal kennen. Een Nederlandse en/of Belgische rechter mag voorgaande jurisprudentie namelijk NIET als wet of regel beschouwen. Hij is enkel "la bouche de la loi", oftewel de spreekbuis van het recht.
En verder ben ik er, zoals ik al zei, zeker van dat er géén enkele jurisprudentie bestaat over (verkeers)misdrijven waarbij een (twijfelachtig) youtube-filmpje als doorslaggevend bewijsmateriaal gebruikt werd. Indien het wel zo mocht zijn: Nederlandse rechtspraak staat grotendeels op internet, dus enlighten me, Henri. :)
 
Tot hier had Hezik (Henri) het dus juist. :smile:

Wat betreft het gebruik van Youtube filmpjes als bewijsmateriaal, moet er heel wat genuanceerder geredeneerd worden. Het recht is namelijk nooit zwart-wit, maar eerder alle grijstinten ertussenin.

Dat kan kloppen, Henri heeft moeite met grijstinten, die denkt alleen in ja/nee en/of zwart/wit, dus zodra je over grijstinten begint gaat het bij hem op zwart :D

Sorry, kon het niet laten, schot voor open doel!
 
Ik wilde geen verwijten maken hoor, helemaal niet. Het recht zit nu eenmaal niet altijd zo logisch in elkaar. Hoe het recht momenteel IS, is niet gelijk aan hoe het recht ZOU moeten zijn. En dan gaat het nog maar om mijn persoonlijke mening. :)
 
Dat kan kloppen, Henri heeft moeite met grijstinten, die denkt alleen in ja/nee en/of zwart/wit, dus zodra je over grijstinten begint gaat het bij hem op zwart :D

Sorry, kon het niet laten, schot voor open doel!
[mod]
En een waarschuwing,,,
Persoonlijke aanvallen doe je maar ergens anders!
[/mod]
 
[mod]
Wat geveegd... (en wat pb's verstuurd)
De volgende(n)welke nu nog offtopic gaan hebben een tempban aan de broek..
[/mod]

Wel zijn de verwijderde berichten nog altijd leesbaar voor het mod team.
Dit ter eventuele toetsing, mochten er klachten komen...
 
Laatst bewerkt:
Tja, dit vind ik nu eerlijk gezegd een beetje flauw. Het is te zeggen; vanwaar nu plots die commotie? Ik krijg plots een pb van je dat ik me niet met jouw zaken moet bemoeien (zij het iets vriendelijker verwoord). Ik ben lang niet meer op dit forum geweest, maar sinds wanneer is het hier plots zo stressy geworden?

SanderFPV maakt een grapje, gebruikt daarbij nog een smiley, en lacht er verder mee. Wat maakt het uit? Hezik is volwassen en verstandig genoeg om dat zelf ook in te zien. Mocht Hezik er nu toch aanstoot aan nemen, was het een ander paar mouwen. Maar op deze manier stel je je als mod toch een beetje té veel in de plaats van de andere forumgebruikers. (Soort van "babysitter" zou je kunnen zeggen)
Met andere woorden; sinds wanneer is het aan een mod om te bepalen wanneer iemand anders zich al dan niet aangevallen moet voelen door een andere gebruiker hier?

Natuurlijk begrijp ik heel goed dat je mogelijke discussies wilt vermijden e.d. Maar gezien de geschiedenis van dit topic (waar nog niemand lelijk heeft lopen doen), en de leeftijd van de betrokken gebruikers, vind ik niet dat hier zo'n tamtam van gemaakt moet worden.

Ik begrijp heel goed dat ik nu "lekker wel, puh" offtopic ga door dit even aan te halen, maar in feite vind ik dit volledig ontopic. De betreffende berichten van de moderator blijven immers ook in het topic staan. Vandaar dat ik er ook liever hier op reageer dan via PB. :)

Maar nogmaals; ik maak geen verwijten, ik probeer gewoon constructief iets mede te delen. Dat dat hier nu moet gebeuren, is eigenlijk maar een gevolg van het feit dat Psygho in de eerste plaats de humor van SanderFPV's post niet inzag. En dat is dan weer het ironische van het verhaal.

Humor en verdraagzaamheid, jongens... Komaan zeg, we zijn volwassenen. :)

EDIT: Dit bericht mag na het lezen natuurlijk gewoon verwijderd worden. Maar wees dan wel zo consequent om dan ook met alle gelinkte berichten (al dan niet van mods) te doen. :)
 
Ga nu eerst je rijbewijs eens halen en ga dan eens met een auto op de duitse autobahn 250km/h rijden. Je zult zien dat het dan alleemaal toch ietsjes sneller gaat dan jij denkt ;)



Helemaal dom, een motor is nog slechter zichtbaar, linksplakkers zijn slechte kijkers, en jij bent echt ontzettend kwetsbaar op een motor.



We hadden het hier niet over duitsland, de filmpjes uit de TS zijn geschoten in NL.

Op de NL snelweg is er eigenlijk nooit een situatie waarin 300km/h veilig en verantwoord is. Jouw auto zal het mss veilig kunnen (al valt dat ook nog te betwijfelen, hoe veilig dat nog is, zo zwaar zijn deze auto's niet), maar het overige verkeer kan er absoluut niet mee omgaan en zodra jij iemand ziet, duurt het niet lang meer of je zit er bovenop.

Nederland kent gewoon geen 100-en kilometers snelweg die 's nacht nagenoeg gegarandeerd leeg zijn.

Dit klinkt heel even erg ouwelullerig; maar geloof mij, je bent 18 en hebt je rijbewijs nog niet. Dan heb je gewoon nog geen verkeersinzicht en ben je er ZEKER nog niet aan toe om sportief chauffeur te zijn. Jij denkt misschien wel van wel, dat dacht ik ook toen ik 18 was, maar nu een paar jaartjes en kilometers later, denk ik daar toch anders over.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik nou zo'n goede of slechte chauffeur ben. Iedereen vind zichzelf een goede chauffeur, en toch zijn er ook slechte, dus tsja..

Sjonge jonge zeg... dat ik hier nog tijd in steek, ik voel me een idioot. Daarbij ben je ook nog eens gebanned, achja, ik zeg het toch maar even.


Mn rijbewijs heb ik idd nog niet, dus hoe het zelf aanvoelt 270 te rijden kan ik je niet zeggen. Wel weet ik hoe het voelt om 270 te rijden in/op verschillende voertuigen, je hoeft me echt niet te vertellen dat dat snel is. Daarbij vraag ik me af: je zegt dat 250km/h wel redelijk snel is, maar ik dacht dat je zelf niet zo snel reed? Hoe kun je dan zeggen dat 250km/h snel is? Mis ik iets of probeer je gewoon de slimmerik uit te hangen?

Helemaal dom? Op een motor wordt je idd minder snel gezien. Wel kun je met een motor helemaal rechts tegen de streep aan rijden tijdens het inhalen waardoor de kans zo goed als 0 is om geraakt te worden als de bestuurder op jou rijbaan komt aangezien je nog altijd even over de streep kunt of een beetje gas erbij te doen.

Hee ik ken het gevoel van 'Vroeger dacht ik dat ik goed was, maar nu denk ik er wel anders over. Nu weet ik pas echt wat goed is.' Je snapt wel wat ik bedoel. Nou, ik denk (daarom zei ik het ook) dat ik nu al een goed verkeersinzicht heb ook al heb ik mn rijbewijs nog niet. En ja, nu zal je (en anderen) wel denken van 'ooh kijk zo'n associale 18 jarige die alles beter weet', je denkt maar wat je wil. Ik wil best een heel verhaal lullen over iets wat je kan vergelijken met verkeersinzicht en mijn ervaringen, wordt wel een lang, ik hoor het wel.
 
Sjonge jonge zeg... dat ik hier nog tijd in steek, ik voel me een idioot. Daarbij ben je ook nog eens gebanned, achja, ik zeg het toch maar even.


Mn rijbewijs heb ik idd nog niet, dus hoe het zelf aanvoelt 270 te rijden kan ik je niet zeggen. Wel weet ik hoe het voelt om 270 te rijden in/op verschillende voertuigen, je hoeft me echt niet te vertellen dat dat snel is. Daarbij vraag ik me af: je zegt dat 250km/h wel redelijk snel is, maar ik dacht dat je zelf niet zo snel reed? Hoe kun je dan zeggen dat 250km/h snel is? Mis ik iets of probeer je gewoon de slimmerik uit te hangen?

Helemaal dom? Op een motor wordt je idd minder snel gezien. Wel kun je met een motor helemaal rechts tegen de streep aan rijden tijdens het inhalen waardoor de kans zo goed als 0 is om geraakt te worden als de bestuurder op jou rijbaan komt aangezien je nog altijd even over de streep kunt of een beetje gas erbij te doen.

Hee ik ken het gevoel van 'Vroeger dacht ik dat ik goed was, maar nu denk ik er wel anders over. Nu weet ik pas echt wat goed is.' Je snapt wel wat ik bedoel. Nou, ik denk (daarom zei ik het ook) dat ik nu al een goed verkeersinzicht heb ook al heb ik mn rijbewijs nog niet. En ja, nu zal je (en anderen) wel denken van 'ooh kijk zo'n associale 18 jarige die alles beter weet', je denkt maar wat je wil. Ik wil best een heel verhaal lullen over iets wat je kan vergelijken met verkeersinzicht en mijn ervaringen, wordt wel een lang, ik hoor het wel.

Ik hoop dat jij dit nog een keer kan lezen als je straks tien jaar zelf als automobilist hebt deelgenomen aan het verkeer. Ik weet zeker dat je er dan anders over denkt. ;)
 
Laatst bewerkt:
@byte.
Je hebt geen idee wat het is om 250km per uur te rijden als passagier.
Als passagier hoef je niet te reageren als bestuurder wel.

In een beetje goede auto zal die 250 niet veel anders voelen dan 140.
Echter de reactie tijden welke je hebt verkleinen met een factor 20.

Zelf had ik het voorbeeld al gegeven met een auto die achter een vrachtwagen vandaan komt zonder rekening te houden met sneller verkeer.

Op dat moment reed ik 180 / 190km per uur. De mensen achterin schrokken toen pas wakker omdat ik dus een noodstop moest maken. De overige tijd hebben ze niks gemerkt van de snelheid. Ook al kijken ze mee naar buiten van tijd tot tijd.

De auto reageert toch wel even heel anders met die snelheden. Stabiliteit wil nog wel eens een probleem gaan worden.

Ik zou zelf ook zeggen leer eerst maar eens rijden en haal dat roze pasje eens.
Zelf heb ik al heel wat kilometertjes achter mijn naam staan hoelang iemand zijn rijbewijs heeft vind ik ook totaal niet relevant. Het gaat om de rij ervaring niet om de aantal jaren.

Mijn gevoel zegt dat er heel wat mensen zijn die alleen even zondags op en neer rijden naar de kerk. Deze figuren zijn vaak de meest beroerde rijders die je ziet en waarom? ze hebben al jaren hun rijbewijs.
Alleen die 10km per week (als ze het al halen) zet nou niet echt veel soda aan de dijk.

Zelf rij ik ongeveer 50.000km per jaar. 95% binnen nederland en de rest daarbuiten.
Ben nu een keer of 10 in duitsland geweest. En de hele rijstijl in duitsland is totaal anders dan in nederland.
 
Zelf had ik het voorbeeld al gegeven met een auto die achter een vrachtwagen vandaan komt zonder rekening te houden met sneller verkeer.

Op dat moment reed ik 180 / 190km per uur...

Als jij zo hard rijd, ... dan is het logisch dat mensen naar links komen, die zien de afstand die jij hebt, en denken: die rijd 120/130, dat lukt makkelijk.
Als je zo hard rijd, kunnen mensen geen rekening met je houden.
als je zo hard rijd, en toch achterin rijd, bij iemand die doet wat jij beschrijft, en die persoon had voldoende afstand op het moment van veranderen van baan: ben jij fout.
We zitten niet in duitsland ;)

over de "zondagsrijders" ben ik het HELEMAAL met je eens.... pfffffff
die mensen verdiepen zich ook niet in nieuwe regelgeving, of letten totaal niet op borden waardoor een andere maximum snelheid geldt op die weg als "vroegah" :P
 
In Duitsland is het ook duidelijk, op sommige wegen (ook daar komen steeds meer wegen met een km/u beperking) waar je nog "oneindig" hard mag rijden geld wel één regel, raak je betrokken bij een ongeluk en je snelheid was (aantoonbaar) hoger dan 130 km/u dan ben jij schuldig, en je verzekering niet blij ... plus een grote kans op een rijontzegging (voor Duitsland) van enige maanden ...
 
In Duitsland is het ook duidelijk, op sommige wegen (ook daar komen steeds meer wegen met een km/u beperking) waar je nog "oneindig" hard mag rijden geld wel één regel, raak je betrokken bij een ongeluk en je snelheid was (aantoonbaar) hoger dan 130 km/u dan ben jij schuldig, en je verzekering niet blij ... plus een grote kans op een rijontzegging (voor Duitsland) van enige maanden ...

ok, dan is het niet veel anders als in NL dus.
Als je hier te hard rijd, ben je ook alle recht op voorrang etc kwijt. (moet de gedupeerde partij dat wel aan kunnen tonen idd)
 
Ik heb ooit op de Bahn een lift gehad van iemand in een Audi ... 240 km/u op de teller. Ondertussen zat hij te mopperen op 'die mensen die niet konden rijden', die op 'zijn baan' met slechts 160 gingen inhalen. Deze meneer vond zichzelf een hele goede chauffeur.

Ik weet niet hoor, maar volgens mij houdt een goede chauffeur rekening met de verkeerssituatie en dus ook met de vaardigheid van andere weggebruikers (of het gebrek daaraan). Een goede chauffeur veroorzaakt geen situaties die anderen niet kunnen inschatten, anderen in problemen kunnen brengen of bij anderen schrikreacties kunnen veroorzaken.

Een goed reactievermogen is mooi, maar maakt je nog geen goede chauffeur ... het gaat om anticiperen.

anticiperen
[regelmatig werkwoord]• vooraf rekening houden met wat er kan gebeuren
vb:je moet goed anticiperen in het verkeer
 
Laatst bewerkt:
Mn rijbewijs heb ik idd nog niet, dus hoe het zelf aanvoelt 270 te rijden kan ik je niet zeggen.

En juist dáár gaat het hier om... Iemand kan wel roepen dat hij veel van voetbal weet, maar als hij nog nooit op het veld gestaan heeft en al zijn kennis tijdens Studio Sport heeft opgedaan, trapt nog geen deuk in een pakje boter...

Byte zei:
Wel weet ik hoe het voelt om 270 te rijden in/op verschillende voertuigen, je hoeft me echt niet te vertellen dat dat snel is. Daarbij vraag ik me af: je zegt dat 250km/h wel redelijk snel is, maar ik dacht dat je zelf niet zo snel reed? Hoe kun je dan zeggen dat 250km/h snel is? Mis ik iets of probeer je gewoon de slimmerik uit te hangen?

Je moet even wat meer gaan lezen, Byte... Je mist inderdaad een paar dingen. Waaronder het feit dat Henri ooit in andere voertuigen heeft gereden dan zijn huidige vehikel.

Byte zei:
Ik wil best een heel verhaal lullen over iets wat je kan vergelijken met verkeersinzicht en mijn ervaringen, wordt wel een lang, ik hoor het wel.

Nou, verras ons eens... We zijn uiterst benieuwd naar jouw "blik op de weg"...
 
Ikzelf ben actief geweest in de autosport maar door een probleem met mijn longen krijg ik verlopig geen nieuw medisch attest.

Kan mezelf wel beschouwen als een goede chauffeur gezien de racerij achtergrond en het feit dat ik met men gewone wagen 4000 km / maand gemiddeld doe en dit al gedurende 5 jaar, rijbewijs heb ik 8 jaar (en sinds men 16e circuitervaring) dus ik heb al aardig wat km's op men teller en tot op heden volledig ongevalvrij.

Wij zijn ook verschillende keren door Duitsland gereden waar we 265 op de GPS reden en ik ben van mening dat snel rijden kan en niet gelijkstaat aan roekeloos.

Byte heeft een punt door te zeggen dat die wagens inderdaad veel sneller stilstaan, grote keramische remmen en de GTR heeft zelfs speciaal ontwikkelde velgen opdat de banden er niet zouden afglijden. (Vriend van me heeft sinds een 6-tal maanden een GTR). Echter de wagen is maar zo goed/veilig als de zwakste schakel, zijnde de chauffeur.

Ik twijfel er zeer sterk aan dat die jonge kerel beseft waar hij mee bezig is. Op die wegen dergelijke snelheden halen is levensgevaarlijk. Ik ben zelf ook een hardrijder en rij regelmatig nog eens 180 maar dan wel tijdens de nacht als de snelwegen verkeersvrij zijn en in de bebouwde kom zal je me aan scholen of drukke punten nooit sneller dan 10km / u over de toegestane snelheid zien gaan.
Het grootste probleem is dat je nooit weet hoe de staat van de weg erbij gaat liggen of als er plots een fietser aankomt, dan kan je nooit tijdig reageren.

Ik heb er ook een grondige hekel aan als ik tegen 150 kom aangereden op het 3de baanvak en dan een typische huisvader in zijn appelzeeblauwgroene monovolume plots tegen 110 zonder knipperlichten op het 3de baanvak komt gereden. Ik anticipeer steeds dat ik voldoende zie wat er voor me gebeurt. (bv niet kijken naar de wagens direct voor je maar die daar voor) maar aan dergelijke dingen stoor ik me mateloos. De tragere chauffeurs moeten evengoed in de achteruitkijkspiegel kijken me dunkt. Dat nochalante rijgedrag is naar mijn mening VEEL gevaarlijker dan ik die af en toe 180 rijd op kalme momenten.
Mij kan je enkel betrappen op overdreven snelheid als de weg het toelaat (weinig verkeer, goed wegdek) maar andere overtredingen zoals signalisatie niet gebruiken doe ik NOOIT. Ook ben ik geen persoon die 200 km op het 3de baanvlak gaat blijven rijden. Als er plaats is moet je maar ritsen zoals het hoort.

Het is gewoon een feit als je regelmatig in Duitsland vertoeft dat de bestuurders veel meer anticiperen op het andere verkeer en zelfs hoffelijker rijden dan hier in de lage landen. Zoveel plaatsen met onbeperkte snelheid en het ongevalcijfer ligt daar stukken lager. In plaats van zoveel geld te pompen in dure flitspalen en afstandsmeting zouden ze beter eens beginnen met een deftig wegdek aan te leggen naar het Duitse model.
Paar maanden geleden heb ik nog voorruit mogen vervangen door steenslag van afgekorrelde stukken en een vriendin is enkele maanden geleden verongelukt met haar wagen. Tegen een boom geslipt net waar er ontzettend veel putten in de weg waren. Ik vind het persoonlijk een echte schande.

En Roel, ik heb ook al wat gelezen op het truckers gedeelte van het RC forum en ik meen me te herinneren dat jij truckchauffeur bent? Sommige van je collega's mogen ze ook achter slot en grendel steken. Ik rij zelf met een achterwiel aangedreven wagen en steek telkens zomer en winterbanden. Ik ben denk ik één van de weinige mensen die zich mateloos amuseert in de sneeuw. Altijd leuk om je koffer even laten weg te glijden zonder dat je hele banden aan gort gaan. Echter ik herinner me hier met de sneeuw dat het echt onzettend met bakken uit de lucht viel en ik zelfs overdreven traag reed op de snelweg, dan vrachtwagens die je voorbijdonderen tegen 90km/u ? Wegpiraten zoals die knul in het filmpje en zo'n truckchauffeurs mogen ze meteen levenslang hun rijbewijs laten inleveren.

En om terug op de discussie terug te komen: niet verantwoord van die jonge knaap en rijbewijs inleveren!
Hoe vaak zie ik het niet dat jonge ventjes rondracen in hun getunede seat ibiza met een 1.4 benzine die de hele straat onderbrult. Denken meteen dat ze M. Schumacher zijn als ze 6 maand hun rijbewijs hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook een grondige hekel aan als ik tegen 150 kom aangereden op het 3de baanvak en dan een typische huisvader in zijn appelzeeblauwgroene monovolume plots tegen 110 zonder knipperlichten op het 3de baanvak komt gereden. Ik anticipeer steeds dat ik voldoende zie wat er voor me gebeurt. (bv niet kijken naar de wagens direct voor je maar die daar voor) maar aan dergelijke dingen stoor ik me mateloos. De tragere chauffeurs moeten evengoed in de achteruitkijkspiegel kijken me dunkt. Dat nochalante rijgedrag is naar mijn mening VEEL gevaarlijker dan ik die af en toe 180 rijd op kalme momenten.

Die van mij is donkerblauw. ;)

Je hebt gelijk, maar we leven nou eenmaal in een maatschappij waar de klunzen ook gebruik van de weg mogen maken. En het hoeven niet alleen klunzen te zijn. Het kunnen ook anders uitstekende chauffeurs zijn, maar die die dag wat minder alert zijn, omdat ze een arbeidsconflict hebben of in een scheiding liggen, of gewoon moe van een dag werken, of een nachtdienst gedraaid hebben ... Je zal er toch rekening mee moeten houden dat er mensen op de weg zijn die minder scherp zijn.

Correct me if I'm wrong, maar ik heb het idee dat veel mensen bij de kwalificatie "goede chauffeur" alleen nadenken over of ze de eigen auto goed beheersen. Als goede chauffeur moet je volgens mij niet alleen door je eigen voorruit kijken, maar ook door die van een ander.

Echter de wagen is maar zo goed/veilig als de zwakste schakel, zijnde de chauffeur.

... plus de andere chauffeurs op de weg.
 
Laatst bewerkt:
En Roel, ik heb ook al wat gelezen op het truckers gedeelte van het RC forum en ik meen me te herinneren dat jij truckchauffeur bent? Sommige van je collega's mogen ze ook achter slot en grendel steken.


Ehhh.... Nee. Ben geen truckchauffeur, hoewel ik regelmatig op diverse vrachtwagens rijd. Maar dat is om "de rijvaardigheid te onderhouden".
Want als het nodig is (bij een grote calamiteit) moet ik een grote vrachtwagen kunnen besturen.

En net zo goed als men sommige motorpiloten, "brave huisvaders in groenblauwe stationcars" (die van mij is donkerblauw:)) achter slot en grendel mogen zetten, geldt dat ook voor sommige vrachtwagencoureurs.
Dat geldt namelijk voor iedere categorie mede-weggebruikers. Onder elke groep zitten kl**thommels die de regels aan hun laars lappen.

Toch wil ik een lans breken voor vrachtwagenchauffeurs:
Ik zou het een hele goede zaak vinden als elke auto en motorbestuurder minimaal één dag in het jaar mee zou rijden op een vrachtwagen.
Dan weet je pas wat die mannen (en vrouwen) voor hun kiezen krijgen op de weg.
Ze zien veel minder dan "wij", hebben trage, lompe, grote en onhandige wagens onder hun achterwerk maar moeten toch zo snel mogelijk van a naar B en C rijden. Anders is de baas niet blij...
Als je de kans krijgt: Ga eens een dagje mee. Je zal zien dat je daarna de doorsnee vrachtwagenchauffeur met heel andere ogen bekijkt en respecteert.

Ja, er zitten hufters bij. Gelukkig zijn die redelijk zeldzaam.
Wat dat betreft: ze lijken wel wat op modelbouwers...;)
 
@ Byte;

Nu ben ik toevallig even oud als jou alleen heb ik mijn rijbewijs al wel.
Ook toevallig heb ik gisteren voor het eerst op de baan gereden. Mijn kijk op het verkeer is totaal anders geworden. En dit ga jij ook ondervinden. Eerst heb ik geoefend op een prive terrein. Alles ging zeer vlot, had nog nooit met een wagen gereden en parkeren, noodstop, stilstaan, rustig vertrekken, blindelings schakelen, achteruit rijden. Het ging eigenlijk allemaal van de eerste keer buiten het vlot vertrekken was soms moeilijk moet ik eerlijk toegeven.
En dan zijn men stiefvader, ja we gaan stilletjes naar huis rijden he. Normaal rijdt hij naar huis maar nu liet die het volledig aan mij over. Ik had ongeveer in totaal een klein uurtje rij ervaring!
Ja dat is hele andere koek... Rekening houden met alles in de omgeving, voetgangers,fietsers,wagens voor je en achter je , wagens die uit straatjes komen , verkeersborden ,verkeerslichten , tegemoet komende wagens. en dan moet je nog vlot kunnen vertrekken,schakelen, knipperlichten niet vergeten aan tezetten, en ga zo maar door..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top