..... Geldt voor de brushless motoren ook een dergelijk verhaal? dat je met meer ijzer om de magneten, ook een lagere kV waarde krijgt?........
JA dus! Dat geldt voor ALLE elektromotoren.
Nu moet je natuurlijk wel bedenken dat je heel weinig of zelfs geen winst hebt wanneer je al een voldoende dik huis hebt om het gehele mangnetische veld binnen te houden! Bij die "oude Mabuchi" is de dikte van het huis dus te gering om alles binnen te houden. Die extra ring er omheen werd soms meegeleverd soms moest je hem appart kopen! Zelf heb ik er destijds ook één in mijn Makita boormaschine om de motor gemonteerd. Het toerental ging wel iets omlaag maar de motor was merkbaar sterker en zuiniger!
De meeste (goede

) motoren die je nu koopt hebben wel een huis dat van dik genoeg ijzer gemaakt is. Dat nog dikker maken (een ring/mantel er omheen) zal nauwelijks of geen geen winst opleveren. Heb je een motor met een aluminium huis (heel slechte keuze dus) dan zal een ijzeren ring/mantel zeer zeker een duidelijk merkbare toeren daling opleveren. Daarbij wordt het maximum koppel duidelijk groter en wordt het stroomgebruik ook lager.
Let op, wanneer je een aluminium huis vervangt door een ijzeren zal je een nog veel groter verschil merken.
Let op twee, er zijn motoren in de handel die een aluminium huis hebben met DAARIN een ijzeren band. Wanneer die dik genoeg is zal het aluminium geen probleem zijn, dat dient dan alleen als drager. Je hoeft dus niet direct te gaan wanhopen wanneer een een motor tegen komt die grotendeels van aluminium is gemaakt. Zolang de wikkelingen maar op een (week) ijzeren kern zitten en de magneten ook voldoende ijzer hebben om een maximaal veld te garanderen. Aluminium op plaatsen waar geen magnetisme is zal gewichtsbesparend werken en dat willen we toch ook allemaal, of niet dan?

Nu zullen er zeker mensen zijn die denken: Er bestaan toch ook ijzerloos anker motoren, hoe zit het daar dan mee?
Ja die bestaan en omdat ik liever lui dan moe ben

verwijs ik daarvoor naar een
ander draadje op dit forum waar een behoorlijk uitgebreide uitleg is gegeven over het hoe en wat van die motoren. Ondanks alles blijft ook hier overeind staan dat het magnetisch circuit een gesloten ijzeren circuit moet zijn voor optimale prestaties. En ook bij die motoren is dat het geval.
