Probleem compass 6hv motor kakt in??

lipo cut off, uitgezet
governor uitgezet,
flatline geprobeerd, zelfde result.
je ziet de headspeed dalen tijdens de punchout, je hoort het ook.
zelfs met een gewone loop kakt ie ook zoveel in (was de eerste keer dat ie toen ooit inkakte)
na inzakken keert ie terug naar gewone headspeed zoals voorheen
gebruik 3 of 4 sets lipos, allemaal zelfde resultaat.
als het nu met 1 set zou zijn, ok, versleten, maar niet allemaal ....

..... Geldt voor de brushless motoren ook een dergelijk verhaal? dat je met meer ijzer om de magneten, ook een lagere kV waarde krijgt?........
JA dus! Dat geldt voor ALLE elektromotoren.
Nu moet je natuurlijk wel bedenken dat je heel weinig of zelfs geen winst hebt wanneer je al een voldoende dik huis hebt om het gehele mangnetische veld binnen te houden! Bij die "oude Mabuchi" is de dikte van het huis dus te gering om alles binnen te houden. Die extra ring er omheen werd soms meegeleverd soms moest je hem appart kopen! Zelf heb ik er destijds ook één in mijn Makita boormaschine om de motor gemonteerd. Het toerental ging wel iets omlaag maar de motor was merkbaar sterker en zuiniger!

De meeste (goede ;)) motoren die je nu koopt hebben wel een huis dat van dik genoeg ijzer gemaakt is. Dat nog dikker maken (een ring/mantel er omheen) zal nauwelijks of geen geen winst opleveren. Heb je een motor met een aluminium huis (heel slechte keuze dus) dan zal een ijzeren ring/mantel zeer zeker een duidelijk merkbare toeren daling opleveren. Daarbij wordt het maximum koppel duidelijk groter en wordt het stroomgebruik ook lager.

Let op, wanneer je een aluminium huis vervangt door een ijzeren zal je een nog veel groter verschil merken.

Let op twee, er zijn motoren in de handel die een aluminium huis hebben met DAARIN een ijzeren band. Wanneer die dik genoeg is zal het aluminium geen probleem zijn, dat dient dan alleen als drager. Je hoeft dus niet direct te gaan wanhopen wanneer een een motor tegen komt die grotendeels van aluminium is gemaakt. Zolang de wikkelingen maar op een (week) ijzeren kern zitten en de magneten ook voldoende ijzer hebben om een maximaal veld te garanderen. Aluminium op plaatsen waar geen magnetisme is zal gewichtsbesparend werken en dat willen we toch ook allemaal, of niet dan? ;);)

Nu zullen er zeker mensen zijn die denken: Er bestaan toch ook ijzerloos anker motoren, hoe zit het daar dan mee?
Ja die bestaan en omdat ik liever lui dan moe ben :mrgreen: verwijs ik daarvoor naar een ander draadje op dit forum waar een behoorlijk uitgebreide uitleg is gegeven over het hoe en wat van die motoren. Ondanks alles blijft ook hier overeind staan dat het magnetisch circuit een gesloten ijzeren circuit moet zijn voor optimale prestaties. En ook bij die motoren is dat het geval. ;)

Ik herinner mij van vroeger dat er bij de Mabuchi 540 en dergelijke, een klemring bijgeleverd werd, die je naar keuze om de motor kon doen of niet. Met ring werd het stroomverbruik lager, maar het onbelaste toerental ook. Ofwel voor speed gebruik zonder ring, voor een schaalbootje met ring, lager stroomverbruik maar langere vaartijd. ...
Ring zorgt voor meer flux, daardoor bij gegeven toerental hogere generatorspanning: Kv lager, Kt (koppel per Ampère) hoger. (Kv x Kt = 1, SI eenheden, omw/min is geen SI eenheid).

Geld voor de brushless motoren ook een dergelijk verhaal? dat je met meer ijzer om de magneten, ook een lagere kV waarde krijgt? ...
Identiek verhaal. Bedenk dat borstelloze motoren niets anders zijn dan borstelmotoren waarbij de mechanische commutator vervangen is door een elektronische commutator (de regelaar).

... Alles staat "in serie" dus als er ergens meer weerstand is zal het magnetisme in die hele tak zwakker zijn dus ook het deel aan de andere kant van de magneten, door de rotor. ...
Zo bestaat analoog aan elektrische weerstand ook het concept van magnetische weerstand Rm.

... Heel mooi plaatje overigens die animatie. ...
Meer animaties en simulaties
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Als je zelf wilt simuleren:
www.femm.info (freeware)
www.yahoogroups.com/group/femm (help, discussie)

index.gif

Laatst bewerkt:
Ring zorgt voor meer flux, daardoor bij gegeven toerental hogere generatorspanning: Kv lager, Kt (koppel per Ampère) hoger. (Kv x Kt = 1, SI eenheden, omw/min is geen SI eenheid).

Dat was de verklaring waar ik naar zocht... dat van die hogere generatorspanning (bij een E-motor heette dat vroeger toch tegen-EMK?)

Groet, Bert

Kv lager, Kt (koppel per Ampère) hoger. (Kv x Kt = 1, SI eenheden, omw/min is geen SI eenheid).
Bedankt Ron, ik twijfelde eraan of Kv*Kt=1 algemeen geldt voor alle E-motoren. Maxon deed net alsof of dit voor hun motoren iig wel zo is.
Ben bezig een simpel model te maken van de motor en aandrijving in een heli. Ben benieuwd over wat voor bandbreedte ed we het hier hebben voor een 600~700size heli.
behoorlijk offtopic, enig idee hoe ik speling in de tandwielen kan meenemen in het model? Als je bijvoorbeeld bij de CastleCreations de gain te hoog zet hoor je het jutteren van de tandwielen. Ik vraag me alleen af hoe dit te modelleren. Zal wel te maken hebben met het vershil in massatraagheid van de rotor/tandwiel en motor/pinion....
Misschien beter om er een nieuw topic over te beginnen :)

Ketnet, probeer toch eens een keer een nieuw setje lipos. Ben benieuwd of dat scheelt.

Let op twee, er zijn motoren in de handel die een aluminium huis hebben met DAARIN een ijzeren band. Wanneer die dik genoeg is zal het aluminium geen probleem zijn, dat dient dan alleen als drager. Je hoeft dus niet direct te gaan wanhopen wanneer een een motor tegen komt die grotendeels van aluminium is gemaakt. Zolang de wikkelingen maar op een (week) ijzeren kern zitten en de magneten ook voldoende ijzer hebben om een maximaal veld te garanderen. Aluminium op plaatsen waar geen magnetisme is zal gewichtsbesparend werken en dat willen we toch ook allemaal, of niet dan? ;);)

Ik begon me al zorgen te maken.. reden dat k doorhad dat er een alu huis omheen zat kwam omdat ie niet/slecht roest, bij de merkletters die erin gegraveerd zijn.. terwijl dit bij mijn scorpions wel roest..:???:

Het lijkt me alleen een beetje stug, want tot nog toe alle gewone electromotoren vertonen wel heel lichtjes magnetisme aan de buiten kant, toch?

Groet, Bert

de mijne niet.
heb het geprobeerd en kon nog geen speld aantrekken, laat staan optillen.
en dit was een gebruikte motor van walkera

effe e update
Deze morgen een nieuwe motor binnen gekregen!
wat mij direct opvalt is dat het papier in de stator helemaal wit is, terwijl die in de oude motor zwart is.
Dit WE (moet eerst terrasje leggen) de motor installeren en testen.
ik houd jullie op de hoogte!
Kenneth

mijn 540Kv standaard compass motor van de 6HV is ook magnetisch aan de buitenkant.
succes met de test van je nieuwe motor.

Bon!
nieuwe motor is binnen, eindelijk geinstalleerd en nu tijdens mijn pauze snel snel getest!
draait als een zonnetje, power te over en
kakt NIET in!!
niet lang gevlogen want weet het toerental niet...
dit WE afstellen dus!

dus moet dus wel degelijk de motor geweest zijn.
Zou er e bepaalde oorzaak kunnen zijn voor de kapotte motor?
de behuizing etc is allemaal perfect, magneten ook, dus kan bijna alleen in de stator iets fout gegaan zijn?

mss laten herwinden ;-) (iemand trouwens e idee wat dat kost?)

Zelf opnieuw wikkelen, met dikkere draad voor hoger rendement, lagere temperatuur en meer vermogen, kost niks :)
scorpion-hk3026-hk4225-hk4020-hk4025-hk4035-buitenloper-wikkelen

Ik heb geen idee wat oorzaak van inkakken kan zijn. Doe eens de generator-test,welke drie spanningen met je dan tussen de drie fasen? Bij welk toerental? Dan weten we of Kv veranderd is. Als dat het geval blijkt te zijn, zullen je magneten verzwakt zijn door te hoge temperatuur.

Laatst bewerkt door een moderator:
vreemde is dat die motor eigenlijk nooit warm gelopen heeft bij mijn weten...
integendeel!
nu zelf wikkelen begin ik niet aan, ik weet van mezelf dat ik daarvoor niet precies genoeg werk... ;-)

zou wel eens durven opsturen naar _Dekker als ie dat zou willen doen vr me (testen en wikkelen) ;-)
nog meer power!! aight!

Kenneth, zou je foto's van je motor willen plaatsen? Een blik op de stator en een blik op het inwendige van de rotor? En wat is precies merk en type van de motor, ik kon dat niet zo gauw terugvinden in de discussie. Ik heb wellicht een ideetje.

oei, ik moet mezelf ff quoten ;-)
probleem is dus opgelost met nieuwe motor, die kakt dus NIET meer in, integendeel! veel meer power.

@Anko: nieuwe lipos nog niet getest, heb power genoeg met de 20C's die ik nu oa gebruik erop

Merk motor: compass C-5026-540kv C-5026 540KV Brushless motor - RIGIDHELI MODELSTORE

Als ik dit weekend tijd vind, (wss niet...:onweer:) probeer ik eens de can van reserve can van Dflyer. dan kunnen we alvast uitsluiten als het de magneten of de stator is.
Wat merk ik wel? is dat de nieuwe motor het tussenpapier vd stator wit is en de oude stator is helemaal zwart, kan natuurlijk al vanaf begin zo geweest zijn?

Bon!
nieuwe motor is binnen, eindelijk geïnstalleerd en nu tijdens mijn pauze snel snel getest!
draait als een zonnetje, power te over en
kakt NIET in!!
niet lang gevlogen want weet het toerental niet...
dit WE afstellen dus!

dus moet dus wel degelijk de motor geweest zijn.
Zou er e bepaalde oorzaak kunnen zijn voor de kapotte motor?
de behuizing etc is allemaal perfect, magneten ook, dus kan bijna alleen in de stator iets fout gegaan zijn?

mss laten herwinden ;-) (iemand trouwens e idee wat dat kost?)

pics: 6hv motor pictures by keyckmans - Photobucket
_DSC0378.jpg

_DSC0377.jpg

_DSC0376.jpg

_DSC0374.jpg

Mocht je hem nog hebben dan zou je simpel Kv kunnen bepalen. Als die hoger is geworden, dan zijn de magneten verzwakt (door te hoge temperatuur).

Back