Traxxas Rustler VXL - Mijn Topic

Psygho: Ligt eraan...

Spur (grote tandwiel) meer tanden = langzamer, meer trek kracht.
pinion kleine tandwiel)= minder tanden langzamer , meer trekkracht.

En vice versa... Je kan ook combineren, dus spur en pinion aanpassen....

Jij: Ok. Maar, wordt hij met pinion minder tanden heter of koeler?

Ik: Koeler...
 
Psygho: Ligt eraan...

Spur (grote tandwiel) meer tanden = langzamer, meer trek kracht.
pinion kleine tandwiel)= minder tanden langzamer , meer trekkracht.

En vice versa... Je kan ook combineren, dus spur en pinion aanpassen....

Jij: Ok. Maar, wordt hij met pinion minder tanden heter of koeler?

Ik: Koeler...

Ja, ik weet wel dat hij koeler wordt. Maar wordt hij veel koeler of een beetje koeler dat een cooling fan nodig is?
 
Dan heeft hij denk ik per ongeluk verkeerd neergezet.

Ok. Maar is het normaal dat het accupakket heel erg heet wordt? Dat het plastic omhulsel licht beslaat, vocht opkomt? Volgens mij is het heel normaal voor mijn ESC en motor die temperatuur als ik in het topic hoe warm mag alles worden. Pas als ik het 30 seconden vasthoud wordt het te heet, maar dit is normaal neem ik aan?
 
Een nimh word idd erg warm bij mijn bullet waren ze bijna heet te noemen na het rijden, en hoe meer je vraagt van de accu hoe warmer hij word

En voor je temp van je motor, als je hem te zwaar vertand word hij te warm omdat hij dan hard moet werken, als je hem te laag vertand word hij ook te warm omdat hij teveel toeren draaid.. maar het woordje "te" is heel belangrijk in "te laag" en "te zwaar"

De pinions die er bij zitten zou die gene die er op zit toen je hem kreeg goed moeten zijn

Beter is de vraag hoe warm is hij kan je hem nog aanraken? of brand je dan je handen? de motor word namelijk best wel warm hoor

koop een tempgun, dan zie je hoe warm hij is en weet je ook of het te warm is..
 
Laatst bewerkt:
Een nimh word idd erg warm bij mijn bullet waren ze bijna heet te noemen na het rijden, en hoe meer je vraagt van de accu hoe warmer hij word

En voor je temp van je motor, als je hem te zwaar vertand word hij te warm omdat hij dan hard moet werken, als je hem te laag vertand word hij ook te warm omdat hij teveel toeren draaid.. maar het woordje "te" is heel belangrijk in "te laag" en "te zwaar"

De pinions die er bij zitten zou die gene die er op zit toen je hem kreeg goed moeten zijn

Beter is de vraag hoe warm is hij kan je hem nog aanraken? of brand je dan je handen? de motor word namelijk best wel warm hoor

koop een tempgun, dan zie je hoe warm hij is en weet je ook of het te warm is..

Volgensmij zijn tempgun's erg duur. Pas als ik mijn motor 15 a 20 seconden aanraak krijg ik de neiging om mijn hand eraf te halen omdat het dan een beetje heet wordt, en de esc 20 a 30 seconden. Maar is het normaal voor NiMH's dat ze beslagen raken? Ik heb hem nu op 28 tanden vertand.
 
ik citeer uit dat topic:

Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components
als je verder leest, staat er dat het verkeerd om is, dus:
Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared
Cool motor, hot controller, hot batteries =
undergeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components


en als ik me niet vergis zei jij:
1. De ESC vrij heet wordt...je kan hem nog wel vasthouden maar hij is gewoon heet, ik denk zelf dat dit normaal is.

2. Accu super heet wordt...er komt zelfs vocht erin...oftewel het plastic dat om de 7 cellen heen zit, wordt van 2 kanten een klein beetje beslagen.


dus hier heb je het over de esc en accu, dan kijk ik naar het bovenste gedeelte van mijn bericht: Cool motor, hot controller, hot batteries = undergeared
dit bedoelde ik met hoger vertanden.

en nu wordt dus je motor te heet, dus waar moet je nu naar kijken?


voor de één is 40 graden nog vast te houden en voor de ander niet, dus we hebben er niks aan dat jij het op gevoel doet.
je hebt gewoon een tempgun nodig.
in nl gemiddeld 25 euro, bij HK 6 dollar als ik me niet vergis.

 
Laatst bewerkt:
ik citeer uit dat topic:

als je verder leest, staat er dat het verkeerd om is, dus:
Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared
Cool motor, hot controller, hot batteries =
undergeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components


en als ik me niet vergis zei jij:



dus hier heb je het over de esc en accu, dan kijk ik naar het bovenste gedeelte van mijn bericht: Cool motor, hot controller, hot batteries = undergeared
dit bedoelde ik met hoger vertanden.

en nu wordt dus je motor te heet, dus waar moet je nu naar kijken?


Motor en ESC worden dus warm, nu ik weet dat de temperatuur die ik bedoelde vrij normaal hoort te zijn. Batterij wordt wel heel warm oftewel gewoon heet. Wat nu? :p. rsremco zei dat het normaal is, ik ga daar dus van uit.
 
wat is heet?
als je het meet kijk je hier naar:
Hot, warm, and cool vary as well, so here's another general rule:
Hot for a motor = generally over 160F (71C)
Hot for a controller = generally over 150F (66C)(or "thermal" range for the controller)
Hot for batteries = generally over 150F (66C) for nimh, 130F (54C) for lipo
Warm for a motor = generally 100F (38C) through 150F (66C)
Warm for a controller = generally 100F (38C) through 130F (54C)
Warm for batteries = generally 100F (38C) through 130F (54C) for nimh, ambient temp through 120F (49C) for lipo
Cool for all components = generally ambient temp and up to 10 degrees F (5.6C) more
dit komt weer uit dat topic.
maar dat wist je natuurlijk al want je hebt het al gelezen omdat ik had de link al veel eerder geplaatst en ik ga er vanuit dat dat niet voor niets was.
 
wat is heet?
als je het meet kijk je hier naar:
dit komt weer uit dat topic.
maar dat wist je natuurlijk al want je hebt het al gelezen omdat ik had de link al veel eerder geplaatst en ik ga er vanuit dat dat niet voor niets was.

klopt, kende ik al. Ik kijk wel wat ik nog doe aan de auto. Trouwens, VXL setjes zijn toch behoorlijk sterk? Er kan toch niet zomaar (tenzij je elke dag aparte rare dingen ermee doet) wat ergs mee gebeuren?
 
Kan ik mijn ESC ook op een of andere manier beveiligen dat als hij te heet wordt ermee kapt? Zodat hij dus moeilijk door kan branden...?
 
Ezrun heeft meer instelmogelijkheden, maar als ik het goed heb heeft de vxl set ook een automatische afslag. Staat allemaal in je boekje;)
 
Ik heb hem toch maar weer even terug gezet naar 25 tanden (de pinion) omdat hij met 28 tanden een stuk heter werd leek wel. Tevens vond ik dat de topsnelheid ook niet echt toenam met de 28 tanden. Als ik nu de motor 5 seconden vasthoud is het al echt warm, is dit goed??? Het is bijna wel heet te noemen.
 
Back
Top