Database setups elektrozwevers

148 zwevers, 70 vliegtuigen

Gefeliciteerd maar weer! Deze is nu opgenomen in de annalen :-)
 
Laatst bewerkt:
Nou Arjan, laten we hopen: in de annalen. :rolleyes:
Zou nog niet meevallen met die Amigo rompneus...
 
Even alle gekheid op een stokje...
Kijkend naar de foto van die Amigo schiet me iets te binnen dat de laatste tijd vaker door mijn hoofd speelt.
Veel rompen van modelzwevers zijn, net als deze Amigo, smal en hoog. Dat is niet alleen lastig om erbinnenin bij je electronica te komen, het is ook aerodynamisch ongunstig (hoge zijdelingse weerstand van de rompneus, waardoor het kielvlak extra groot moet zijn om de zaak stabiel te maken.)
Waarom zie ik niet vaker rompen waarvan de breedte groter is dan de hoogte? Kan je overal lekker bij, en het kielvlak kan een slag kleiner zijn...
 
Nou Arjan, laten we hopen: in de annalen. :rolleyes:
Zou nog niet meevallen met die Amigo rompneus...

Even off topic:
Moet je maar eens 's avonds en 's nachts komen kijken op de spoedposten van het zh. Dan lig je helemaaaaaaal gevouwen :rolleyes:

Nu maar weer verder.
 
Zou het kunnen zijn dat dat gedaan wordt om het zwp wat lager te plaatsen?
We hebben laatst in het Aerodynamica forum een uitgebreid draadje gehad waarin de conclusie was dat het helemaal niet uitmaakte of het zwaartepunt hoog of laag zat... :D
 
Ik denk eigenlijk dat die rompvorm van 1:1 vliegtuigen komt. Anders past er geen kereltje in.....bij zwevers die puur op prestatie worden gebouwd (F3J, F3K) zie je heel andere rompvormen. Daar is het enige criterium dat je er je besturing in moet kunnen schoenlepelen. Maar dat is veel minder mooi natuurlijk.

FW4-3seit.gif
 
Vliegtuig: Topflight metrick 2m zwever ,vliegklaar gewicht inclusief accu is 972 gram
Motor: hyperion ZS2209-24, 45 gram,1120kv
Overig: regelaar:jetispin18+ max 18 ampere ,9x4,5 graupner camprop op een 42mm middenstuk, Accu zippy1800mah 3s , vermogen 141W

Power;zit tussen C en B in ,mooie rustige klim welke toch lekker doorloopt als je het hoogteroer goed bij mixed zit in een minuut op een geschatte 300 meter

Endurance is de vliegtijd zonder thermiek (bij benadering)
A- langer dan 30 minuten; ,maar dan is de accu ook leeg ,je hebt 10 minuten motorloop .

Al met al een fijne setup zonde poespas welke het minste gewicht toebrengt . Ik vlieg zonder lood in de neus ,Zwaartepunt zit nu net achter de hoofdligger .
 
Laatst bewerkt:
Serge, ik zet hem er met alle liefde nog een keer in maar er is niet heel veel veranderd volgens mij? Prop was een 8x5, nu een 9x4,5 op een iets groter middenstuk. Zeg maar wat je wilt. Wijzigen of een hele nieuwe vermelding...?
 
FF een knuppel in het F3J hoenderhok: je zou alle electronica er ook in kunnnen schoenlepelen door bvb de servos vlak in te leggen in een platte romp?
Mijn opinie is dat F3J meer nood heeft aan verticaal (romp) oppervlak heeft dan horizontaal ivm met 'rechtdoor' stabiliteit. (en het populaire 'banaanprofiel' dat men vandaag de dag ziet bij de romp heeft mogelijk meer te maken met landingsnauwkeurigheid en/of esthetiek dan met aerodynamisch voordeel)
 
Mijn opinie is dat F3J meer nood heeft aan verticaal (romp) oppervlak heeft dan horizontaal ivm met 'rechtdoor' stabiliteit.
Verticaal (romp)oppervlak in de buurt van het CG heeft geen enkele positieve invloed op de koersstabiliteit, en heeft eerder tot gevolg dat het kielvlak groter zal moeten zijn om nog enig gewicht in de schaal te leggen. Juist dat was één van de overwegingen van mijn oprisping.
 
FF een knuppel in het F3J hoenderhok: je zou alle electronica er ook in kunnnen schoenlepelen door bvb de servos vlak in te leggen in een platte romp?

Dat is erg onhandig met montage van het heveltje en het vastschroeven van de servo. Bij vleugelservo's kan het vaak niet anders (op te lossen met handige dekseltjes) maar handig in een romp is het niet. Daar wil je ook geen dekseltjes in hebben, dat is veel te kwetsbaar/verzwakkend. Ik heb trouwens het idee dat bijna alle rompen vrijwel rond zijn en niet "hoger dan breed".

(en het populaire 'banaanprofiel' dat men vandaag de dag ziet bij de romp heeft mogelijk meer te maken met landingsnauwkeurigheid en/of esthetiek dan met aerodynamisch voordeel)

Dat weet ik wel zeker. Het enige doel daarvan is de kans op doorglijden bij de landing kleiner te maken. Bij F3J is de landing extreem belangrijk en je wilt niet op de stip landen en dan nog een meter doorglijden.....Voorzover ik weet is die banaanvorm een klein aerodynamisch nadeel, geen voordeel.
 
Ik heb trouwens het idee dat bijna alle rompen vrijwel rond zijn en niet "hoger dan breed".
Natuurlijk had ik het niet over glasrompen etc.; denk aan houtbouw, het model dat ik voor ogen had was de Amigo, maar ik denk dat vrijwel alle houtbouw rompen hoger zijn dan breed.
 
Hoi Bart, rompen worden bij de landing vanaf de neus omhoog gedrukt. Een platte romp is veel kwetsbaarder dan een hoge. Bij glasvezel maar ook bij houtbouw. Misschien dat dat ook mee speelt?
 
Voorzover ik weet is die banaanvorm een klein aerodynamisch nadeel, geen voordeel.
Als je met 'die banaanvorm' bedoelt dat het rompdeel voor de vleugel wat naar beneden is geknikt tov. het deel achter de vleugel (beter bekend als de staartboom):

Nee, dat is juist een aerodynamisch voordeel. Door de lift die een vleugel genereert, verlaat de lucht de vleugel aan de achterzijde iets meer naar beneden gericht dan hoe die arriveerde. De downwash.
Voor een minimale weerstand moet een romp juist precies recht in de luchtstroom liggen. Aangezien de stroomrichting voor en na de vleugel dus niet gelijk van richting is, moet er dus een knik in de romp gebouwd worden om beide rompdelen optimaal in de lucht te leggen.

Dirk.
 
Als je met 'die banaanvorm' bedoelt dat het rompdeel voor de vleugel wat naar beneden is geknikt tov. het deel achter de vleugel (beter bekend als de staartboom):

Nee, dat is juist een aerodynamisch voordeel. Door de lift die een vleugel genereert, verlaat de lucht de vleugel aan de achterzijde iets meer naar beneden gericht dan hoe die arriveerde. De downwash.
Voor een minimale weerstand moet een romp juist precies recht in de luchtstroom liggen. Aangezien de stroomrichting voor en na de vleugel dus niet gelijk van richting is, moet er dus een knik in de romp gebouwd worden om beide rompdelen optimaal in de lucht te leggen.

Dirk.
Juist, maar dat is dan wel maar voor 1 snelheid.
Vvoor een thermiekzwever lijkt me dat wel ok
 
Back
Top