Database setups elektrozwevers

Tabelletje gemaakt:

Omdat ik nogal eens vragen krijg hoe lang je met een accu kunt vliegen bijgaand tabelletje.
Je kunt hierin zien hoe lang je de motor vol gas kunt laten lopen totdat de accu voor 80% ontladen is.
Let op: door fabrikanten of online rekenprogramma's opgegeven motorstroom is vaak HEEL ERG INCORRECT. Zelf heb ik waardes gemeten waarbij de motorstroom meer dan het dubbele was van wat de fabrikant of een rekenprogramma aangaf. Investeer in een goede Amperetang of leen die van iemand zodat je het zeker weet!

Afbeelding1.jpg
 
Grapje zeker? Jouw motor is ongeveer een keer zo zwaar als wat gangbaar is in een Easyglider. Die zal ruim voldoende vermogen kunnen leveren. Maar je moet er wel stroom voor trekken om het er ook werkelijk uit te krijgen. Ik weet niet hoeveel stroom je trekt met de bijgeleverde 10x6, als dat rond de 35A is gaat hij prima verticaal.
Maar zoals je in het net geposte tabelletje kunt zien heb je dan ongeveer 3 minuten motorloop.

Ook heb ik geen idee of je het zwaartepunt met zo'n zware motor ooit nog goed kunt krijgen.
 
Nou ik ben lid van een zweefclubje en ook de ervaren vliegers hier vinden 'm perfect in balans. Alhoewel ik idd moet toegeven dat de Lipo vrij ver naar achteren moet. Mijn Lipo's leveren continu zo'n 55A dus ik denk wel dat ik de max benut van wat de ESC kan leveren (hij wordt ook best een beetje warm)

Ik vlieg net een paar maanden en heb momenteel erg veel lol met "stuntzweven". Wie had gedacht dat het kon met een glider :cool: Maar goed, dat heeft weinig met de motor te maken. Voordeel is wel dat als je gaat stunten je meestal erg snel beneden bent dus dan is het wel handig om ook snel weer boven te zijn idd. Ik vlieg als ik gekke dingen doe een minuut of 15 met en accu.
5 seconden 1/2 to 3/4 gas en dan een paar loopings en schroeven to ik weer beneden ben. Ik schat dat dat 30 sec tot een minuutje duurt ofzo. Met alleen gliden doe ik een half uur tot 45 min. met een accu afhankelijk van de thermiek.
 
Laatst bewerkt:
Ja leuk is dat. Misschien moet je eens aan een echte acrozwever gaan denken. Een Fox of een Salto of zo. En dan niet van schuim maar van glasvezel en hout. Dan wordt het helemaal gaaf.

Mijn Lipo's leveren continu zo'n 55A dus ik denk wel dat ik de max benut van wat de ESC kan leveren (hij wordt ook best een beetje warm)

Wat bedoel je met "Mijn Lipo's leveren continu zo'n 55A"? Is dat de stroom die de motor trekt of is dat de maximale stroom die je accu kan leveren? In het eerste geval ga je erg ver over de specificaties van de regelaar heen, in het tweede geval zegt het helemaal niks......
 
Het tweede. Wat de lipo max continu kan leveren.
Nou, wat het zegt is dat de bottleneck de ESC is en waarschijnlijk bij volgas dus ten volle benut wordt. Als de accu max 55A levert en de motor dat (hoogstwaarschijnlijk) ook vraagt, of kan vragen, dan zal de ESC het maximaal haalbare gaan leveren denk ik zo.
 
Nee...die gaat dan in rook op.

Een elektromotor trekt precies zoveel stroom als je van hem vraagt. Als je een motor hebt die 50A mag hebben en dat levert met een 12x6 prop en je doet er een 8x6 op zal er nog maar iets van 25A lopen. Doe je er een 14x6 op dan gaat er net zo vrolijk 80A lopen.
Je regelaar moet zijn afgestemd op de stroom die je van de motor vraagt. In jouw geval mag die motor niet meer dan 35A trekken, anders gaat hij kapot. Daarom zit er een 35A ESC bij. Doe je er nu een prop op waarmee de motor 55A trekt dan gaat die stroom ook gewoon lopen. En dan overlijdt je ESC.

Voor lipo's hetzelfde. Je moet een accu nemen die bestand is tegen de maximale stroom die er gaat lopen. Een 35C accu presteert bij dezelfde belasting van bijvoorbeeld 20A niet beter dan een accu van 15C.

Dus. Als je 35A maximaal door de motor en ESC kunt hebben, heb je aan een 20C 2200 mAh accu genoeg. Die kan immers 44A leveren. Neem je een 30C accu dan gaat er niet ineens meer stroom lopen.
 
Laatst bewerkt:
eh... so far so good. Maar ik zal er op blijven letten. misschien moet ik er maar een Ice inzetten ofzo. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat de opgeven waarde van de Thunderbird een continu waarde is. Ik doe alleen korte bursts van een paar seconden (en meestal niet eens full throttle ook)
 
Je kunt beter de stroom een keer meten.
De duurdere regelaars zijn over het algemeen tamelijk behoudend ge-rate en kunnen zeker voor korte periodes soms wel het dubbele aan. De goedkopere hebben vaak al moeite met de daadwerkelijk aangegeven maximale stroom.
 
Dus. Als je 35A maximaal door de motor en ESC kunt hebben, heb je aan een 20C 2200 mAh accu genoeg. Die kan immers 44A leveren. Neem je een 30C accu dan gaat er niet ineens meer stroom lopen.

Maar dat is dan toch ook precies wat ik zeg? Dat de lipo overbemeten is weet ik, die had ik nou eenmaal. Als ik aan de ESC vertel hoeveel spanning hij mag leveren aan de motor (dmv van mijn gasvingertje) zegt de motor vervolgens hoeveel stroom hij daar voor nodig heeft. Als die stroom die gaat lopen dan te groot is zal de ESC dat niet doorkunnen laten en warm worden en uiteindelijk doorbranden tenzij de Lipo die stroom toch niet kan leveren en de motor er bekaaid vanaf komt en dus het beoogde toerental niet zal halen wat de spanning voorschrijft. toch?
 
Nee, net niet. Je moet vanaf de andere kant redeneren. De motor kan oneindig veel stroom trekken (als je hem blokkeert). (Daar kan hij niet tegen trouwens).
De propeller bepaalt hoeveel stroom er daadwerkelijk gaat lopen.

De waardes op je motor, ESC en lipo zijn enkel om aan te geven boven welke stroom ze kapot gaan. Er is niks wat gaat "knijpen" of zo.

Je vertelt aan je ESC ook niet hoeveel spanning hij mag leveren aan de motor; je motor krijgt altijd de accuspanning. De ESC gaat die heel snel onderbreken om de gemiddelde stroom omlaag te halen, en daarmee het toerental van de motor. Bij volgas wordt de stroom niet onderbroken en loopt er dus continu stroom. Daarom wordt een ESC bij deellast veel warmer dan bij vol gas. En nou komt de grap; als jouw motor 50A vraagt zal je ESC die bij volgas ook gewoon leveren. Bij deellast gaat de ESC de stroom steeds onderbreken (wat warmte oplevert) maar als je een veel te grote prop hebt en niet vol gas vliegt maar toch nog 40A vraagt zal hij evengoed uitfikken.

Je lipo kan makkelijk 150A leveren (steek de stekkers maar eens in elkaar :-) ) en zal dat ook doen als de motor daar om vraagt. Alleen gaan dan je lipo, ESC of motor in rook op, afhankelijk van wat het het eerst begeeft.

Moraal van het verhaal: meet de stroom even en zorg dat die onder het maximum van je ESC blijft. Or face the consequences :-)
 
Nee, dat is het niet. Het is een electronische schakeling die de fasen in een brushless motor aanstuurt. Héél lang geleden had je in borstelmotoren wel regelbare weerstanden (van die dingen die Tamiya gebruikte) maar een ESC (ook in een borstelmotor) is echt wat anders.

-edit- op een borstelloze motor kun je geen multimeter aansluiten om de stroom te meten, daar heb je een amperetang voor nodig.
 
Ik mis de Robbe Freewind in de lijst.
Kan iemand me een tip geven?

Gister is de MPX-700-serie motor kapot gegaan.
Ik denk er nu over om een borstelloze motor te gebruiken.

Taco.
 
Kies een model met vergelijkbaar gewicht en spanwijdte, dan zit je nooit verkeerd.
 
Taco! Mooie spulletjes maak je hoor. Nog plannen voor een schaal 1:4 SG-38 tow release....? Ik wil wel een prototype testen :-)
 
Taco! Mooie spulletjes maak je hoor. Nog plannen voor een schaal 1:4 SG-38 tow release....? Ik wil wel een prototype testen :-)

Die voor de SG 38 kan ook deze zijn:

http://blvx70.magix.net/public/index_htm_files/236.jpg

Deze is dan gemonteerd met wat plaatwerk. Schaal 1:4 en 1:3 komt er aan binnen 2 weken denk ik. Ik wilde eerst de 1:2-versie testen voordat ik gelijk van alles ga doen waar ik spijt van krijg. Ik heb van de werking van die 1:2-versie een kort filmpje gemaakt. (Ytube)

Of heb jij een foto met een ander soort koppeling?


Taco.
 
147 zwevers, 70 vliegtuigen

Via de mail nog 4 bijdrages van Peter Keim ontvangen. Mooie F5J setups. Dank Peter!
 
De volgende:
Vandaag de eerste vlucht. (successfully flown by Fotor)

Merk: Graupner
type: Amigo II
span (mm) 2000
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 985 gr
Categorie T

motor
merk en type HIMAX 2808 - 1160
soort B/BLO/BLI BLO
bij borstelloos: kV 1160
gewicht 52 gr
vertraging nvt
kwalificatie power A/B/C C
regelaar Robbe Roxxy 720 20 Ah
prop Graupner Slowfly 8 x 4,5

Accu:
Mpx FX
type 1700 mAh 3S/1P

Endurance A

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top