Database setups elektrozwevers

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 21 okt 2007.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    148 zwevers, 70 vliegtuigen

    Gefeliciteerd maar weer! Deze is nu opgenomen in de annalen :)
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2011
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou Arjan, laten we hopen: in de annalen. :rolleyes:
    Zou nog niet meevallen met die Amigo rompneus...
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    scherp van je :) Gelukkig zit dat vaste propje op een pilon!
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Even alle gekheid op een stokje...
    Kijkend naar de foto van die Amigo schiet me iets te binnen dat de laatste tijd vaker door mijn hoofd speelt.
    Veel rompen van modelzwevers zijn, net als deze Amigo, smal en hoog. Dat is niet alleen lastig om erbinnenin bij je electronica te komen, het is ook aerodynamisch ongunstig (hoge zijdelingse weerstand van de rompneus, waardoor het kielvlak extra groot moet zijn om de zaak stabiel te maken.)
    Waarom zie ik niet vaker rompen waarvan de breedte groter is dan de hoogte? Kan je overal lekker bij, en het kielvlak kan een slag kleiner zijn...
     
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Inderdaad Bart,

    Zou het kunnen zijn dat dat gedaan wordt om het zwp wat lager te plaatsen?

    Groet, JH
     
  6. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Even off topic:
    Moet je maar eens 's avonds en 's nachts komen kijken op de spoedposten van het zh. Dan lig je helemaaaaaaal gevouwen :rolleyes:

    Nu maar weer verder.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    We hebben laatst in het Aerodynamica forum een uitgebreid draadje gehad waarin de conclusie was dat het helemaal niet uitmaakte of het zwaartepunt hoog of laag zat... :D
     
  8. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Niet gezien, sorry. Weer wat geleerd.

    JH
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik denk eigenlijk dat die rompvorm van 1:1 vliegtuigen komt. Anders past er geen kereltje in.....bij zwevers die puur op prestatie worden gebouwd (F3J, F3K) zie je heel andere rompvormen. Daar is het enige criterium dat je er je besturing in moet kunnen schoenlepelen. Maar dat is veel minder mooi natuurlijk.

    [​IMG]
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vliegtuig: Topflight metrick 2m zwever ,vliegklaar gewicht inclusief accu is 972 gram
    Motor: hyperion ZS2209-24, 45 gram,1120kv
    Overig: regelaar:jetispin18+ max 18 ampere ,9x4,5 graupner camprop op een 42mm middenstuk, Accu zippy1800mah 3s , vermogen 141W

    Power;zit tussen C en B in ,mooie rustige klim welke toch lekker doorloopt als je het hoogteroer goed bij mixed zit in een minuut op een geschatte 300 meter

    Endurance is de vliegtijd zonder thermiek (bij benadering)
    A- langer dan 30 minuten; ,maar dan is de accu ook leeg ,je hebt 10 minuten motorloop .

    Al met al een fijne setup zonde poespas welke het minste gewicht toebrengt . Ik vlieg zonder lood in de neus ,Zwaartepunt zit nu net achter de hoofdligger .
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Serge, ik zet hem er met alle liefde nog een keer in maar er is niet heel veel veranderd volgens mij? Prop was een 8x5, nu een 9x4,5 op een iets groter middenstuk. Zeg maar wat je wilt. Wijzigen of een hele nieuwe vermelding...?
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    My bad ,dacht dat deze er niet tussen stond ..........
     
  13. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    FF een knuppel in het F3J hoenderhok: je zou alle electronica er ook in kunnnen schoenlepelen door bvb de servos vlak in te leggen in een platte romp?
    Mijn opinie is dat F3J meer nood heeft aan verticaal (romp) oppervlak heeft dan horizontaal ivm met 'rechtdoor' stabiliteit. (en het populaire 'banaanprofiel' dat men vandaag de dag ziet bij de romp heeft mogelijk meer te maken met landingsnauwkeurigheid en/of esthetiek dan met aerodynamisch voordeel)
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Verticaal (romp)oppervlak in de buurt van het CG heeft geen enkele positieve invloed op de koersstabiliteit, en heeft eerder tot gevolg dat het kielvlak groter zal moeten zijn om nog enig gewicht in de schaal te leggen. Juist dat was één van de overwegingen van mijn oprisping.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is erg onhandig met montage van het heveltje en het vastschroeven van de servo. Bij vleugelservo's kan het vaak niet anders (op te lossen met handige dekseltjes) maar handig in een romp is het niet. Daar wil je ook geen dekseltjes in hebben, dat is veel te kwetsbaar/verzwakkend. Ik heb trouwens het idee dat bijna alle rompen vrijwel rond zijn en niet "hoger dan breed".

    Dat weet ik wel zeker. Het enige doel daarvan is de kans op doorglijden bij de landing kleiner te maken. Bij F3J is de landing extreem belangrijk en je wilt niet op de stip landen en dan nog een meter doorglijden.....Voorzover ik weet is die banaanvorm een klein aerodynamisch nadeel, geen voordeel.
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Natuurlijk had ik het niet over glasrompen etc.; denk aan houtbouw, het model dat ik voor ogen had was de Amigo, maar ik denk dat vrijwel alle houtbouw rompen hoger zijn dan breed.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Bart, rompen worden bij de landing vanaf de neus omhoog gedrukt. Een platte romp is veel kwetsbaarder dan een hoge. Bij glasvezel maar ook bij houtbouw. Misschien dat dat ook mee speelt?
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je met 'die banaanvorm' bedoelt dat het rompdeel voor de vleugel wat naar beneden is geknikt tov. het deel achter de vleugel (beter bekend als de staartboom):

    Nee, dat is juist een aerodynamisch voordeel. Door de lift die een vleugel genereert, verlaat de lucht de vleugel aan de achterzijde iets meer naar beneden gericht dan hoe die arriveerde. De downwash.
    Voor een minimale weerstand moet een romp juist precies recht in de luchtstroom liggen. Aangezien de stroomrichting voor en na de vleugel dus niet gelijk van richting is, moet er dus een knik in de romp gebouwd worden om beide rompdelen optimaal in de lucht te leggen.

    Dirk.
     
  19. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Toch niet, kijk maar eens naar de Chrysalis(sen) van DJ Aerotech...
     
  20. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Juist, maar dat is dan wel maar voor 1 snelheid.
    Vvoor een thermiekzwever lijkt me dat wel ok
     

Deel Deze Pagina