Database setups elektrozwevers

Juist, maar dat is dan wel maar voor 1 snelheid.
Vvoor een thermiekzwever lijkt me dat wel ok
Dat is per definitie maar voor één snelheid.
Behalve als je aan vleugelsturing doet: geen rol- en hoogte roer, maar vleugel draait in zijn geheel om een as door de romp. tegengesteld is rollen, symmetrisch is up/down.

Maar wat je bv. wel kunt doen (als je zelf ontwerpt) is het zo te ontwerpen dat bij cruise-speed (=matig langzaam) de romp 1 gr nose up wijst, niet optimaal, maar een heel klein beetje. Dan zit je bij hoge snelheid iets beter. Aangezien de weerstand met het kwadraat van de snelheid oploopt, is de winst daar veel groter dan het verlies bij lage snelheden.

Dirk.
 
Het zal misschien best een aerodynamisch voordeel kunnen geven maar dat was niet wat de ontwerpers voor ogen hadden bij de Supra Pro...: "This upgraded Pro version has a drooped nose to reduce skidding on landing"

Supra Pro Carbon F3J F3B - RC Gliders - Larger & F3J Gliders

Volgens mij is de hoek die de neus maakt ook veel groter dan het verschil tussen een langzaam- en een sneller vliegende vleugel.

supra-pro-1_04600x319.jpg


Misschien trouwens een idee om dit onderwerp ergens anders voort te zetten dan in mijn database-draadje :rolleyes:
 
Dit soort droop-neus zag je al 50 jaar geleden op A2 zwevers (vrije vlucht). En daar kwamen geen doellandingen aan te pas.
Toen mijn Amigo was gecrashed en de romp total loss, moet eind jaren 50 geweest zijn, maakte ik er een romp voor naar eigen inzicht; met net zo'n soort droopsnoot.
 
De droopneus voor een 'verbetering' van de aerodynamica moet er ook anders uitzien.
De kromming moet de stroomlijn volgen en die ziet er in principe zo uit.
full

Dus net andersom als bij de huidige F3J bakken.
Die neus is een landingshulp, zoals we vroeger toen het nog mocht pennen onder de romp uit hadden steken.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof alleen niet (meer) zo in de gedachte dat de staart de downwash moet volgen. Ik zie het zo dat de neus van de romp er voor zorgt dat het staartdeel dus geen downwash voelt, maar "gewoon" in de wind hangt. (hoe zeg ik dat nu correct, ik hoop dat je het snapt)

Omdat achter de vleugel de staart zit, geloof ik eigenlijk ook niet zo dat de upwash door de romp zo sterk gezien wordt als dat voor de zuivere vleugel wel het geval is.

Romp, staart en vleugel inteferen elkaar zo dat je, volgens mij, uiteindelijk het best de romp voor 1 vliegstand optimaal in de rechte stroming kan plaatsen, zonder je bijzonder druk te maken over de up-wash en down wash.
 
Laatst bewerkt:
...en hoe zit dan dan met vliegende vleugels?
Volgens mij dient de romp alleen maar om de staartvlakken en de vleugel bij mekaar te houden. Daar kan je vervolgens nog andere functies bij voegen: de besturing of de lading opbergen, een anker om eerder stil te staan bij een doellanding...
 
Ik geloof alleen niet (meer) zo in de gedachte dat de staart de downwash moet volgen. Ik zie het zo dat de neus van de romp er voor zorgt dat het staartdeel dus geen downwash voelt, maar "gewoon" in de wind hangt. (hoe zeg ik dat nu correct, ik hoop dat je het snapt)
Nee dit snap ik niet helemaal.

Omdat achter de vleugel de staart zit, geloof ik eigenlijk ook niet zo dat de upwash door de romp zo sterk gezien wordt als dat voor de zuivere vleugel wel het geval is.

Romp, staart en vleugel inteferen elkaar zo dat je, volgens mij, uiteindelijk het best de romp voor 1 vliegstand optimaal in de rechte stroming kan plaatsen, zonder je bijzonder druk te maken over de up-wash en down wash.
Je hoeft je er niet zo erg druk om te maken.
Bij lage vliegsnelheden zijn de up- en downwash hoeken het grootst, maar bij de relatief kleine rompen van modelzwevers is de extra weerstand minimaal.
Bij snel vliegen worden de hoeken kleiner en hoef je je helemaal niet druk te maken.
In de full-size zwevers wordt tegenwoordig meer aandacht besteed aan de romp-vleugel overgang maar dan vooral gericht op beïnvloeding van de grenslaagstroming. Met de zelfde achtergrond zie je ook bij Drela bv. vleugels en bij vrijwel alle DLG's de stabilo's op een pylon.

Volgens mij dient de romp alleen maar om de staartvlakken en de vleugel bij mekaar te houden. Daar kan je vervolgens nog andere functies bij voegen: de besturing of de lading opbergen, een anker om eerder stil te staan bij een doellanding...
Aerodynamisch is de romp bij een modelvliegtuig alleen maar last, maar vaak wel nodig.
Bij commerciële vliegtuigen is de vleugel alleen maar last, maar vaak wel nodig.
Rick
 
150 zwevers, 70 vliegtuigen

Nummer 150 is een feit, dank Peter Keim voor je bijdrage.
 
Orion V3

Ik heb een Orion V3 van Hobby Planet gekocht.
Zal tzt berichten over de uitkomst. Kan deze zwever ook in de database.

Best wel gemakkelijk om eens wat gegevens op te diepen uit die database. Ik ben niet zo'n held met BL-motoren / props e.d. :(

Taco.
 
Ik heb een Orion V3 van Hobby Planet gekocht.
Zal tzt berichten over de uitkomst. Kan deze zwever ook in de database.

Best wel gemakkelijk om eens wat gegevens op te diepen uit die database. Ik ben niet zo'n held met BL-motoren / props e.d. :(

Taco.

Nouja, eindelijk de gegevens:

Orion V3 van Planet Hobby.

Span: 200 cm.
Gewicht vliegklaar: 1430 gram.
Motor: BLO Turnigy D 3542 / 4 - 1450 kV (130 gram)
Accu: Turnigy 3600 maH 3S / 30-40C
Amperage: max. 45 A.
Prop: Aeronaut Cam Carbon 10 x 6
Regelaar: Turnigy Plush 60 A.
Thermiek / hotliner combo.
Reductie: geen
Power: A
Endurance: B
Eigenaar: Taco of knikvleugeltje


Gr.
Taco.
 
Vanmiddiag is gebleken dat mijn stroom-module van Jeti de gegevens niet goed weergeeft. Ik kom er later nog op terug, maar de motor trekt meer stroom dan die 45 A die ik opgaf.
De afgenomen mAh was 1000 op de Jeti, maar na laden staat de lader op 3500 mAh.


Ik moet de setup dus nalopen.

Iemand die me verder kan helpen, gelieve te reageren.

Taco.
 
Bijdeze wil ik ook graag de setup van mijn great planes spectra plaatsen.

Vliegtuig
Merk: Great planes
type: spectra
span: 2000mm
vliegklaar gewicht: 1030 gram (inclusief lipo) kan met wat schuiven op de 1000 gram uitkomen
Categorie: thermiek

motor
merk en type: ntm prodrive 35/30 1100 kv
soort: BLO
bij borstelloos: 1100 kv
gewicht: 100 gram
kwalificatie power: B
regelaar: turnigy 30a plush, 30 amp, bec
prop: 12*6 klapprop merk camprop, 45mm aluminium spinner
watt: 266 watt 26 amp (fabrieks info zelf niet nagemeten)

accu
merk: zippy 1800 mah 3s1p 20c
type: 3s1p 20c
capaciteit: 1800mah
Kwalificatie endurance A
Gewicht: 179 gram
stuk of 6 a 7 stijg vluchten tot een metertje of 150 mogelijk

Is dit zo voldoende?

groet,
stephan
 
157 zwevers, 73 motorvliegtuigen in de database

Helemaal perfect. Bedankt!
Hij staat er bij.

Ben wel benieuwd eigenlijk, heb je je setup gekozen op basis van de database of heb je het zelf bij elkaar gezocht...?
 
ik wil graag nog een zwever toevoegen:)

Merk: Thunder tiger
Type: Ehawk 1500
Span: 1500mm
vliegklaar gewicht: 600 gram
categorie: T

Motor: NTM prop drive 28-26 1200 kv / 250 watt
Kv: 1200
Gewicht:57.6 gram
kwalificatie power: B
Regalaar: turnigy 18amp plush
Prop: camprop 8x5 op een 34 mm carbon spinner van hobbyking.

Accu: zippy flightmax 1300 3s1p 20 c
cellen: 3
kwalificatie endurance: C (ligt aan het aantal stijg vluchten) 7 a 8 stijgvluchten mogelijk)


groetjes,
stephan
 
Arjan, er staat een foutje in de lijst - ik zal het zelf wel verkeerd hebben opgeschreven...:
Voor de Soar40 Sports staat als accu vermeld Turnigy 3S1P 3600 mah. Dat moet zijn: Zippy 4S1P 3600 mah.
 
158 zwevers, 75 vliegtuigen

Gecorrigeerd en ook de EHawk van Stephan toegevoegd. Had ik even gemist - sorry :-)
 
Back
Top