Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nou Arjan, laten we hopen: in de annalen.
Zou nog niet meevallen met die Amigo rompneus...
We hebben laatst in het Aerodynamica forum een uitgebreid draadje gehad waarin de conclusie was dat het helemaal niet uitmaakte of het zwaartepunt hoog of laag zat...Zou het kunnen zijn dat dat gedaan wordt om het zwp wat lager te plaatsen?
Verticaal (romp)oppervlak in de buurt van het CG heeft geen enkele positieve invloed op de koersstabiliteit, en heeft eerder tot gevolg dat het kielvlak groter zal moeten zijn om nog enig gewicht in de schaal te leggen. Juist dat was één van de overwegingen van mijn oprisping.Mijn opinie is dat F3J meer nood heeft aan verticaal (romp) oppervlak heeft dan horizontaal ivm met 'rechtdoor' stabiliteit.
FF een knuppel in het F3J hoenderhok: je zou alle electronica er ook in kunnnen schoenlepelen door bvb de servos vlak in te leggen in een platte romp?
(en het populaire 'banaanprofiel' dat men vandaag de dag ziet bij de romp heeft mogelijk meer te maken met landingsnauwkeurigheid en/of esthetiek dan met aerodynamisch voordeel)
Natuurlijk had ik het niet over glasrompen etc.; denk aan houtbouw, het model dat ik voor ogen had was de Amigo, maar ik denk dat vrijwel alle houtbouw rompen hoger zijn dan breed.Ik heb trouwens het idee dat bijna alle rompen vrijwel rond zijn en niet "hoger dan breed".
Als je met 'die banaanvorm' bedoelt dat het rompdeel voor de vleugel wat naar beneden is geknikt tov. het deel achter de vleugel (beter bekend als de staartboom):Voorzover ik weet is die banaanvorm een klein aerodynamisch nadeel, geen voordeel.
Toch niet, kijk maar eens naar de Chrysalis(sen) van DJ Aerotech...ik denk dat vrijwel alle houtbouw rompen hoger zijn dan breed.
Juist, maar dat is dan wel maar voor 1 snelheid.Als je met 'die banaanvorm' bedoelt dat het rompdeel voor de vleugel wat naar beneden is geknikt tov. het deel achter de vleugel (beter bekend als de staartboom):
Nee, dat is juist een aerodynamisch voordeel. Door de lift die een vleugel genereert, verlaat de lucht de vleugel aan de achterzijde iets meer naar beneden gericht dan hoe die arriveerde. De downwash.
Voor een minimale weerstand moet een romp juist precies recht in de luchtstroom liggen. Aangezien de stroomrichting voor en na de vleugel dus niet gelijk van richting is, moet er dus een knik in de romp gebouwd worden om beide rompdelen optimaal in de lucht te leggen.
Dirk.