Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Melvin,
Na flame-out problemen met onze MB339 (P160) ben ik afgestapt van de extra FESTO filters in de fuelline.
Je filtert de fuel al als je de 20 liter in de kan giet waar de liter olie in zit (tenminste zo doe ik dat).
Je filtert als je tankt naar de kist.
De fuel gaat door een fijnmazig filter van de UAT.

Nou heb ik met de P80 en de P120 nooit problemen gehad met deze filters maar voor het zekerheid gooi ik hem uit de MB en in de Tuono komt hij er niet meer in. De vilten clunks haal ik nu uit alle tanks, er komen alleen nog de metalen gedeeltes in.

Je dubbele stop op de tankaansluiting vind ik (persoonlijk) wat overkill, het is allemaal weer gewicht.

Als je de motor gaat opsturen, check de sluitingsdata van JetCat:

Dear Customers,
as every year around X-mas time our company will be closed from
December 23rd 2011 until January 1st 2012 (calendar week 52).

We therefore would like to inform you that the last date of dispatch will be
Wednesday, December 21st 2011

On Monday January 2nd 2012 we will be back to assist you as usual.

We kindly ask for your understanding that parcels arriving during this period will be stored and therefore will only be received at our premises on Monday, 2nd January 2012.

Further to that we would like to give notice that due to the annual
inventory repair items will only be entered into our system from
Monday 9th 2012. Information regarding such deliveries therefore
can only be given earliest from Wednesday, January 11th 2012.

Orders and relating delivery inquiries received in calendar week 1/2012 will be taken care of from January 10th 2012.

Resulting from the yearly inventory the first dispatch date for deliveries in the new year will be January 10th 2012.

Wishing you a Happy New Year and thank you for your patience.

In urgent cases please send a Fax to

0049 (0)7636 7803 45
 
Hey Richard!

Dank je wel! Ik zal de filters in ieder geval in de gaten houden.
Ik moet toch eerst nog eens proefdraaien als alles in de kist zit, het is tenslotte een ander fuelsysteem als op mn proefbankje.

Ik heb geen vilten cluncks in de tanks, dit zijn die metalen, lijkt net een soort bij elkaar gedrukte kleine koperen balletjes.

Peut wordt inderdaad wel vaak gefilterd zo, maar als er nou slijtagedeeltjes uit je pomp komen? Het filter zit namelijk volgens jetcat tussen filter en klep.

Die balvalve is wellicht wat overkill, moet ik je gelijk in geven, dat was ook mijn mening maar soms moet je wel omdat de "algemene" mening op de club je eigenlijk een beetje verplicht.

Thanks voor de info over jetcat's openingstijden, wellicht dan de motor maar zsm opsturen, en anders wordt t na 10 januari. Volgens jetcat is hij voor alleen een software update met 4 dagen terug.
 
Een 160er heeft wel veel meer last van filters dan een 80er. Is geen probleem denk ik.

Mooi opgebouwd zo, ziet er goed uit. Life's zijn echt super veilige accu's, die krijg je echt niet stuk. Ze zijn absoluut niet vergelijkbaar mer lipo's. Mijn volgende kist krijgt ook Life en Lion accu's.

Filter zit normaal een beetje vol met prut na een hele tijd, maar dat is wel heeeel wat vlieg uren.
 
Een 160er heeft wel veel meer last van filters dan een 80er. Is geen probleem denk ik.

Mooi opgebouwd zo, ziet er goed uit. Life's zijn echt super veilige accu's, die krijg je echt niet stuk. Ze zijn absoluut niet vergelijkbaar mer lipo's. Mijn volgende kist krijgt ook Life en Lion accu's.

Filter zit normaal een beetje vol met prut na een hele tijd, maar dat is wel heeeel wat vlieg uren.

Dank voor de complimenten, ben er trots op, voor een first timer niet slecht.

Ik begreep van Jetcat dat de pomp van een P200 op 4,5v is gelimiteerd.
Dat is maar een klein verschil met de P80 die op 3V max draaid.
Hoezo heeft een P80 minder moeite met filters dan een 160'er?
In mijn beleving gaat het erom hoeveel moeite de pomp moet doen om de brandstof door t filter te drukken? Als een P80 dat lukt met 3v dan moet een 160'er dat toch met 4,5v ook makkelijk lukken?
Ik neem ook aan dat er meer flow door de 160'er gaat die dus ook zorgt voor een betere onderdruk op je fuelleiding als een P80?

Hey Melvin,

Ziet er allemaal netjes uit!
Wat voor zender gaat het worden, de Graupner of toch de Futaba?

Groeten Danny

Thank you!
Het is de Futaba T12FG geworden, kon er een overnemen van nog geen jaar oud voor een mooie prijs!
 
4.5V tov 3V is veel meer vermogen op de pomp, zeker meer dan het dubbele. Spanning verdubbeld maar de stroom ook en dan ook nog de weerstand van de leidingen edg. De filters hebben bij de lage flow van een 80er genoeg marge maar bij een 160er stroomt er een hoop meer brandstof en dan kan de weerstand te hoog zijn, zeker bij de moderne snel accellererende versies.
 
Die balvalve is wellicht wat overkill, moet ik je gelijk in geven, dat was ook mijn mening maar soms moet je wel omdat de "algemene" mening op de club je eigenlijk een beetje verplicht.

Melvin, dit is geen verplichting, maar een advies. Ervaring heeft geleerd dat de snelkoppeling weleens willen gaan lekken.
Ik gebruik zelf de ballvalve waarin ik direkt 4mm festo slang in druk om te tanken. Om te voorkomen dat er vuil in de ballvalve kan komen druk ik er na het tanken zo´n zwart 4 mm stopje van Festo in.
 
Hey Martin,

Wellicht een verkeerde woordkeuze van mijn kant, maar ik wil in deze jullie adviezen niet in de wind slaan.
Zou een beetje vreemd zijn als je de goedbedoelde adviezen niet zou opvolgen als beginner zijnde!
 
Hey mensen,

Even een vraag, ik wil de starter/glowplug powercable verkorten(tussen turbine en ECU) en een kabel maken voor de spanningsvoorziening vanuit de neus naar de ECU.

De bijgeleverde kabels van jetcat zijn veel te lang/te kort voor mijn kist en wil deze kabels heel houden om netjes bij de turbine te houden mocht deze ooit weer de verkoop in gaan.

Ik heb dus 4 MPX stekkertjes gekocht en vraag me nu af wat voor draad ik ervoor moet aanschaffen. Het gaat mij dan vooral om de diameter van de binnenkern. De buitenkern is 2,2 mm dik.

Heeft iemand hier een idee van?

Het gaat om deze kabels:

5a6a54cf.jpg
 
zo, de glow/starter cable en de powercable naar de ecu zitten er in, netjes op maat gemaakt en gesoldeerd.

Ik heb een potje plastidip besteld om ze netjes te isoleren, zit t toch wat steviger wanneer je ze eruit moet trekken:

[media=youtube]A7x_Xl1N7l0[/media]

Ook even spanning erop gehad en klepjes getest maar toen ik de startmotor wilde laten draaien gaf de ecu een powerfail.
Waarschijnlijk toch te weinig vermogen in de lipo, die is nl in storage mode geladen.

Eerst maar eens laden en dan nogmaals proberen...

Vrijdag de kist bestickeren! Zin in!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt, maar ik trek niet graag aan de kabels als ik mn wing aansluitingen los moet halen.
T is misschien maar psychisch maar ik dip ze toch maar even!
 
Heee Buurman,

mocht ik eens wat dip nodig hebben............................
Want die dip krijg jij komende jaren toch niet op ;-)

Grt,
Berto.

ps. misschien eind van de dag toch even m`n gear halen want morgen wordt ook niets, zal meteen een slangetje pakken voor je.
 
Geen probleem hoor!
Moet je het wel binnen 6 maanden doen, anders is t niet meer houdbaar!!! :rolling:
Ach, Mooi voor de L-39 toch?

Zie je vanavond!
 
6 maanden? dan moet de L-39 toch wel vliegen hoor :yes:
Misschien vanavond ook de motor maar meebietsen en dan alles even op de weegschaal :-)
 
Zo vandaag de kist bestickerd!!! :yes:

Helemaal gaaf geworden!

Ontwerpen:

2b52a02f.jpg


Initieel ontwerp:

4f5d8c70.jpg


Final design:

eab16a78.jpg


Plakken:

60e2061f.jpg


Logo printen:

d9236cc5.jpg


Horizontal geplakt:

1e5f1f80.jpg


Printje klaar ondertussen:

02523778.jpg


Printje geplakt:

3b12160a.jpg


Staartje klaar! Het logo is van mijn oude squadron waar ik jaren bij gewerkt heb en ook de registratie is hierop gebaseerd, 311 sqn.

311, second to none!!

70107b67.jpg


Naam onder de cockpit, cockpit krijgt nog een zilveren randje:

fa439a22.jpg


En klaar:

3719008d.jpg


Nog een!

4ac71cca.jpg


En nog een last minute add-on van de bestickeraar Hein, een airial refueling belijning haha!

af8c0160.jpg


En de mn andere zender is inmiddels ook in huis:

76ae5e13.jpg


Super tevreden mens!!!!
 
Laatst bewerkt:
Damn mel, zie dat mn belastingcenten weer goed besteed word ;)
Super gaaf geworden en goed zichtbaar ook, altijd handig.
Mooie zender btw krijg je geen spijt van.
Idd met recht een tevreden mens!
Dit jaar nog de maiden?! Moet lukken toch.

Gr danny
 
Laatst bewerkt:
Dat ziey er wel heel profi uit buurman.
Damn moet binnenkort maar eens even met je praten ;-)

Maar je begint vast al te denken aan de eerste vlucht?

Grt,
Berto.
 
Back
Top