Ein-de-lijk!!! Mn Eerste Jet

Dank je wel richard, ja t is even doorbijten en soms balen, maar de andere kant is wel dat ik super snel al veel geleerd heb over de turbine en de ecu. Daar ben ik dan wel weer blij mee!

Nu kan ik ook met een gerust hart ermee gaan vliegen straks!
Da's waar, een betere crash-course kun je niet wensen ha ha ha!

Grtz,

@gerald: :mrgreen:

Na al die pompspanningen, ecu geneuzel en proefdraai gedoe is t nu weer tijd voor echte modelbouw! Houtwerk!!

Vanavond een start gemaakt met het inbouwen van de turbine.

Na wat pas en meet werk bleek dat de turbine 4,5 mm hoger moest komen te liggen.

Hiervoor dus maar twee plaatjes pas gemaakt:

af14995a.jpg

En hier in de romp, ook zie je een voorste spant voor de motorsteun welke ik op advies heb gemaakt. Mijnsinziens is het al stevig genoeg maar de romp zelf is dun en voelt op dat punt wat slap aan als je de kist oppakt, toch maar wel een spantje maken dus:

25f5ab67.jpg

Ook wat extra alu tape aangebracht, 1 stripje vond ik wat weinig.
Uiteraard ook in de kap, warme lucht stijgt naar boven, wordt warm daar na shutdown.

Verder nog wat details van het rompspantje, hij zit nog niet vast, even hoeklijstje, microballoons en 24hrs epoxy halen.

19520df2.jpg

722b8b0c.jpg

Op tekening van jetcat moet de turbine 20 mm van de felsrand vd pijp liggen, ik kom dan niet uit want mijn felsrand is vele malen groter dan op de tekening en komt de turbine veel te ver naar voren en ligt in de weg voor mijn vleugelbuis.

Vanaf het aangegeven punt op de turbine naar het rechte deel van de pijp heb ik de motor op 16 mm. Op die manier zit de motor vergelijkbaar als op tekening.
Ik heb de vuistregel eens gehoord van ongeveer 2 vingers moet je er tussen kunnen steken.

Tekening:

f609d664.jpg

Mijn installatie:

f7520cf9.jpg

637ab071.jpg

En zo ziet het er dan vanachter uit, lijkt mij goed zo:

f9263ea6.jpg

Niets zit nog definitief vast dus Ik hoor graag jullie mening!!

Laatst bewerkt:
Lijkt helemaal top. Ik had de motor iets gekanteld achterover, net iets meer in lijn met de pijp. Recht heb ik ook gehad, werkte ook prima.

Romp onderin is bij het oppakken inderdaad wat slapjes, zou zo een stuk beter moeten zijn.

Ik denk dat ik sowieso nog wel een ringetje eronder zet zodat ie wat kantelt herman, maar deze verhoging was nodig om hem in de basis goed te krijgen.

Donderdag even shoppen voor epoxy en microballoons!

Zo! We hebben weer wat gevogeld gisteravond en vanavond!

Gisteravond & vanavond de laatste vleugel verder afgemaakt, vleugels zijn nu gelukkig klaar!

15448c55.jpg

78bf972e.jpg

Nu de decals nog maar dat is van later zorg.
Eerst de motor maar eens inbouwen en het binnenwerk naar mn zin maken.

Vanavond het spantje geplaatst, eerst met 30 min. epoxy op zn plekje geplakt en vervolgens de naden gedicht met epoxy en microballoons, komt die kitcursus van de baas nog eens van pas!

Ik denk dat t goed is zo:

db07f341.jpg

f25ac925.jpg

Morgenavond verder!

Hey Mel,

Ziet er goed uit man, heeft die kit cursus idd nog nut gehad ;)
Heb je de motor al een keer gedraaid terwijl die ingebouwd zit?

Groeten Danny

Zin in! Kan niet wachten!

Maar beleef wel ontzettend veel plezier aan t in orde maken van de kist, als je bezig bent kom je toch weer allemaal dingen tegen die wel goed zijn, maar waar je zelf toch weer net een ander idee over hebt als de vorige eigenaar.

Ben begonnen met het voorste compartiment wat op te schonen, de kabels van de LiFe naar de powerbox hingen los in de kist en de leidingen van de remmen ook.

Heb ik zo opgelost:

c981e063.jpg

Ligt t in de vlucht niet zo door de kist te slingeren.

Ook de pomp zit op zn plekkie en heb ik een aftakking gemaakt voor de drukmeter:

f0364a41.jpg

Bedacht me later dat het handiger is om t plankje nog even te lakken...
Peutbestendig maken...

Ook dit plankje ga ik opnieuw maken:

b4a79119.jpg

Zitten wat veel gaten in inmiddels, ook van de ecu schakelaar.
Deze ga ik niet gebruiken dus dit gat moet dicht.

Hierop wil ik straks de twee kleppen en de ecu kwijt.

Nu helaas geveld door een griepje...
Houdt de boel een beetje op...

Zo, na een goeie 9 uurtjes knutselen zit dan eindelijk alles in de Vision!

Het heeft even wat moeite gekost om uit te dokteren wat waar kwam maar alles zit nu goed en degelijk op zn plekkie!

Eerst maar eens alle slangen e.d. Tussen de air intake's opgebonden en afgeborgt.
Ik heb toch besloten om over deze ruimte een volledig dichte radioplaat te maken.

Omdat ik uit gewoonte altijd links naast mn kist zit met starten heb ik alles ook zo gemaakt dat ik van de linkerzijde overal bij kan.

Hier zie je de radioplaat met linksboven de ontvanger (wordt nog een andere) met daaronder aan de linkerkant de lucht aansluiting met de drukmeter en daarnaast de gasaansluiting. De tygonslang is de aanvoer vanuit de twee tanks naar de hopper en doorzichtige de aanvoer naar mn pomp die onder deze plaat zit.
Ook de snelvul koppeling zit op zn plek met daarachter een balvalve mocht de koppeling scheef blijven zitten dan trek ik in ieder geval geen lucht naar mn hopper:

3e8c765c.jpg

En hier de hopper, ecu en kleppen.
De bekabeling moet nog ingewikkeld worden aangezien de ecu er nog even uit moet en deze plaat er nog een keer afmoet om de turbine vast te zetten:

f361056e.jpg

Een overzicht plaatje:

77547ad9.jpg

Ook het I/O Board heeft een plekje gekregen:

3b014bd4.jpg

Op het houten plaatje wat je op de romp ziet liggen zat bij Herman de ontvanger.

Ik heb de ontvanger verplaatst omdat hij op deze manier in de weg zat om de lipo en LiFe's uit de kist te halen.
Ik laad mn accu's nou eenmaal niet graag in de kist en om nou iedere keer mn ontvanger los te halen... Ben ik ook geen fan van...

207d0955.jpg

En dan ben je helemaal klaar, past je kap er niet meer op! Precies waar mn ontvanger nu zit, zit een verstevigingslatje in de kap gelijmt....
:hammer:

Die moeten we even verzetten dus:

2a198190.jpg

En nog een overzichtje:

1c0dfc64.jpg

Ik ben heel tevreden in ieder geval!

Things to do:

-turbine vastzetten
-kortere glowplug/starter cable solderen
-ecu powercable solderen
-kabels plaatsen en inwikkelen
-motor en ecu opsturen voor software update
-flaps en rolroeren vv stuurstangen
-ontvanger plaatsen,kabels opbinden
-inregelen in de zender die er bijna aankomt

Aanstaande vrijdag gaat de kist in ieder geval naar de bestickeraar dus dan zal hij er gelijk heeeeel anders uitzien!

Laatst bewerkt:
Hee Melvin,

Lekker bezig geweest :yes:

Maar eh, gezien de drukmeter zou ik zeggen dat je altijd links van de kist zit :roll:

Grt,
Berto.

Back