Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

als je eens zin hebt, kom eens langs bij de VLC in Veendam
aan de polluxweg, we hebben een nieuw veld en een geweldig mooie clubhuis
ook helpen we je graag met het leren van vliegen.
vliegen is niet alleen je vliegtuig in de lucht houden, vliegen wil ook zeggen dat je
vliegtuig de weg volgt die jij wilt.
ik zelf en vele van onze vereniging hebben met een easystar gevlogen
en deze is een goede oefentrainer.
ik zou zeggen kom eens langs en proef de sfeer op onze vereniging
morgenavond (woensdag) hebben we weer een clubavond je bent dan
welkom.
ook vlegen wij in de winter minimaal 1 maal per maand in een grote sporthal
te veendam (vaak s,avonds)
wij hebben vele instructeurs die je graag les geven, en als je een futaba zender
hebt, kunnen wij een leszender aan jou zender koppelen om dan in te kunnen grijpen
als het mis dreigt te gaan.
 
Hallo Albert... Een 96 Rally? Wil em zeker eens zien. Vast een prachtige ombouw. Er is nog al wat te vinden omtrent die zwarte 96 turbo. Maar... ik kom pas kijken als mijn karretje ook echt helemaal klaar is.

...edit...

On topic... Verhip...EasyStar... ja daar eerst maar mee :)
 
Laatst bewerkt:
hallo,

bisonkit is it niet

100_7249.jpg


ben toch maar begonnen met de motor en elektronika wissel, vleugels enz zwaarder
iets met baksteen enzo
de onderste moet erin

100_7247.jpg


100_7248.jpg


100_7250.jpg


klemmen komen al direct van pas

100_7251.jpg


zometeen (30 minuten droogtijd volgens tube) eens kijken hoe sterk die actionlijm is

groet alfred
 
100_7249.jpg


Nee da's geen bisonkit. Ik weet niet wat het is maar het heeft schuim opgelost, en toch is het geen goede oplossing...

100_7247.jpg


Da's een joekel van een motor (en de regelaar ook, passen in elk geval bij mekaar). Lijkt me een fijne aandrijving voor een toestel van, pakweg, 2 à 2,5 meter span...?
Weet je de specificatie van de motor?
Waar heb je dit spul gekocht? Online? Voor zover ik op de foto kan zien is het véél en véél te zwaar voor je Cessna. Ik zal niet zeggen dat het niet zal vliegen, maar het lijkt me tricky.
 
hallo,

bedoelde dat bisonkit niks is voor dat schuim en het heeft gevreten in de vleugel, ben niet altijd even duidelijk

motor is tot 1.5 kg, dat weegt ie intussen denk ik wel :squarewink:, en met 4 cell 650 watt, heb alleen maar 2 en 3 cell dus zeg 400+ watt
rcgekko - Winkel - Motoren - Outrunners - Brushless outrunner motor model 3536 1450kv
regelaar komt er ook vandaan, heb ik al tijden dat ding, gebruikte ik ook in een grote auto
http://www.rcgekko.nl/Winkel/Regelaars/RC-Gekko/150A.html

was nog heel wat werk om het juist te krijgen

100_7257.jpg


100_7252.jpg


100_7253.jpg


jammer dat ik nog niet kan vliegen

groet alfred
 
hallo

aan alle lezers : nog de beste wensen voor 2012 en dat het een mooi vliegjaar mag worden

alfred : wij ( modelvliegclub stadskanaal ) zijn ook elke woensdagavond op de vliegclub das als je een bakkie wilt komen doen kan dat .


gr frank
 
Dat ding gaat echt niet meer fatsoenlijk vliegen met dat gewicht.

Grotere motor die voor toestellen met groter gewicht bedoeld is, gaat niet werken. Hij is wel dezelfde kV als het origineel, maar dan vraagt zo'n motor vraagt ook een grotere prop, en die past niet. En als dat past, heb je ook een grotere batterij nodig. En voor je het weet zit je aan 1.5 kg.... Dat gaat ie niet lang volhouden.

Ik ken het toestel, ik vlieg er al 3 jaar mee. Waarom neem je het dan niet aan? Of is de lol het crashen en dan weer sleutelen? Voor mij is de lol juist proberen om de boel zoveel mogelijk heel te laten en af en toe verbeteringen door te voeren (zoals verstevigd voorwiel etc).

Ik denk dat een totaal vlieggewicht van 750 a 800 gram de absolute max is voor dat kistje.

Je gaat er heel wat materiaal doorheen draaien nu. Als dat ding weer crasht is je motor ook weer krom enzo (zeker zo'n zwaardere omdat die nog wat grotere impact heeft).

Wat ik niet begrijp is dat je eerst niet dingen vraagt of uitzoekt voordat je iets doet? Dat aluminium in de vleugel had iedereen afgekeurd. Het buigt, en veert gelijk niet meer terug. Carbon de volgende keer dus. En die lijm met oplosmiddel had ook iedereen je kunnen vertellen dat dat niet werkt.
 
Afgaande op kv en motor gewicht is het nog te doen maar..

Dat blok hout om hem vast te zetten is ook weer wat.

1.5kgmax voor 600W. Ja voor 3D idd.

Prop 9x4,5 APC-e op 3s

Als het dan een beetje uitkomt zoals ik verwacht trek je max 25/30Amp en heb je circa 300Watt

Genoeg om rond 60 graden te klimmen.

Heb je wel motordomp en zijwaard stelling toegepast.
Bij meer motor ook meer motordomp. Kan het niet goed zien op de foto maar lijkt of er weinig of te weinig in zit.

Met zoveel motor maak er maar een graad of 4 van wil ie niet gelijk zijn neus recht de lucht in steken bij vol gas.

Trekkracht van je motor zal geschat rond de 1200/1300 gram uit komen.

Heb zelf een 106 grams 1300kv motortje. Dus vandaar.

Vleugeltje is een beetje kansloos aan het worden. Dat bij de lijmnaad krijg je nooit meer goed stevig. Zou bijna zeggen clipped wing . Ofwel vleugels inkorten (defecte stuk er tussen uit en nieuwe verbinding maken) maar met al dat hogere gewicht laten we dat maar niet doen.

Lees eens een paar indoor F3P bouwverslagen door. Dan weet je gelijk hoe je licht moet bouwen.

Je denk er te "licht" over :P letterlijk.
Gewicht is funest in vliegtuigen. Dat bepaald behoorlijk de vlieg eigenschappen.

Als dat kistje gemaakt is voor 800 gram dan vliegt ie bij 1500 echt niet (lekker) meer.
En dan is de motor ESC accu keuze dus niet correct geweest.


Heb ooit voor iemand een kyosho cessna verbouwd. Daar ook wel een 115 grams motor in gehangen.
Maar daar lag een 540 vertraagd in dus dan gaat er alsnog 50% gewicht uit de neus. Accu 3s3000.
Gas wel terug gedimd in de zender op 80% aangezien er een nogal jong iemand mee vloog.
Toestel kwam uit op ik dacht 1100gram. maar was origineel zwaarder en had een chronisch gebrek aan motor vermogen.

Zal even kijken of ik er ooit wat over heb geschreven.
uhmm nee ...denk ik. heb wel nog ergens foto's.
Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Ga dit toch maar even volgen, benieuwd hoe lang TS het gaat uithouden met zijn toestellen. Of liever gezegd, andersom; als ik die motor (vergelijkbaar met wat op mijn 1,45m/2,4KG zware P-51 Mustang zit) op dat cessnaatje zie weet ik eigenlijk niet goed of ik heel hard moet lachen of stilletjes moet gaan zitten huilen.

Alfred, ik kan alleen maar hopen dat er nergens kleine kinderen of dieren aanwezig zijn (en liever eigenlijk helemaal geen levend wezen of schadegevoelige dingen) als je gaat vliegen. Sorry dat ik het zeg maar ondanks je leeftijd - je had bijna mijn vader kunnen zijn - klink je me nogal in de oren als een eigenwijs klein kind dat "toch lekker doet wat hij zelf wil en niet luistert naar de grote mensen die het zogenaamd allemaal beter weten".

Voor zover ik kan zien heb je tot nu toe een hoop geld verspild (plus een prima toestel én cadeau van je dochter!) en een hoop electronica gekocht waar je bij geen enkel vliegtuig iets aan zult hebben (die inrunner met enorme prop erop - serieus toeten noch blazen hé?)

Wat een verspilling dit. Verspilling van goed materiaal, verspilling van tijd, verspilling van goed advies... Zonde. Ga alsjeblieft je gezond verstand gebruiken, blijf van je spullen af tot er iemand naar heeft gekeken die wél verstand heeft van waar hij naar kijkt. Neem les (en niet "een paar" maar voldoende lessen om je brevet te halen!) en lees hier en bijvoorbeeld op RCGroups alle draadjes die je interesse hebben zodat je zo snel mogelijk je kennis vergroot en al doende een minder groot gevaar wordt voor jezelf en iedereen om je heen...
 
... Hij is wel dezelfde kV als het origineel, maar dan vraagt zo'n motor vraagt ook een grotere prop ...
Een te grote brandstof motor zou te veel toeren gaan draaien maar bij een grote elektromotor gebeurt dat niet, toerental zal nooit hoger kunnen worden dan Kv x spanning. Een grotere prop is daarom niet nodig om toerental gezond te houden. Een grotere motor, met eenzelfde technologische inspanning, zal wel in punt draaien met hoger rendement.
 
En zelf een keer met een model uit het water de prop in mijn arm gehad omdat ik het gas per ongeluk open trok met een mouw.

Sindsdien altijd: geland --> zender uit --> dan pas model oppakken! En omgekeerd bij het gaan vliegen.

Euh.. Wat? Ben ik nu gek geworden of is dit voor verschillende merken misschien anders? Voor zover ik weet is de ENIGE veilige volgorde

zender aan > toestel aan
toestel uit > zender uit

En niet anders?
 
als ik die motor (vergelijkbaar met wat op mijn 1,45m/2,4KG zware P-51 Mustang zit) op dat cessnaatje zie weet ik eigenlijk niet goed of ik heel hard moet lachen of stilletjes moet gaan zitten huilen.

Ik heb ook stilletjes aan dit gevoel, meer nog, ik weet allemaal niet zeker (onderbuikgevoel) of ik dit hoegenaamd nog ernstig kan nemen (het is stillaan te gek voor woorden aan het worden).:rolleyes:

Diverse goeie adviezen worden in de wind geslagen van lijmen tot het helpen met vliegen over de keuze van motoren.....Vleugels die oplossen als een Dafalgan omdat hij net die lijm gebruikt heeft waarbij een ander zei niet doen. Ik vind het altijd jammer voor die mensen die juist dat ietsje meer moeten sparen om een toestel te kunnen bekostigen terwijl ik hier naar een cursus "hoe verniel ik vakkundig RC-spul zonder te vliegen" zit te kijken.....zonde.

Er is één manier om te kijken of je lijm sterk genoeg is. Ga voor je toestel zitten geef volgas en ligt hij na x seconden op je schoot niet dus.....(VOOR DE GOEIE ORDE DIT WAS EEN GRAP)

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Een te grote brandstof motor zou te veel toeren gaan draaien maar bij een grote elektromotor gebeurt dat niet, toerental zal nooit hoger kunnen worden dan Kv x spanning. Een grotere prop is daarom niet nodig om toerental gezond te houden. Een grotere motor, met eenzelfde technologische inspanning, zal wel in punt draaien met hoger rendement.

Dat weet ik ;). Bekende materie voor me hoor. Maar ik doelde meer op dat als je een zware motor hebt, dat je een grote prop nodig hebt om hem optimaal te benutten. Als er origineel een 40 grams motortje 1350 kV op zit met 8x6 prop, dan is een motor van 100 gram met 8x4 een beetje overkill toch? Dus daarbij bedoelde ik dat als zijn doel is om met die 100 grams motor meer performance te halen, dat dat ook om een grotere prop vraagt (of 4 cellen lipo).

Dit even afgezien van de realiteitszin van dit hele verhaal.
 
Euh.. Wat? Ben ik nu gek geworden of is dit voor verschillende merken misschien anders? Voor zover ik weet is de ENIGE veilige volgorde

zender aan > toestel aan
toestel uit > zender uit

En niet anders?

Bij Spektrum maakt dit niet uit. Onmogelijk dat een andere zender inhaakt op de ontvanger en ook onmogelijk om een receiver te activeren met een zender op een ander modelgeheugen dan waarmee hij gebonden was.

In de handleiding van Spektrum staan beide mothoden, dus dan ga ik er vanuit dat dit ook twee veilige methoden zijn (zeker omdat het Amerikaans is, ivm met claims enzo):

1. Q: Which do I turn on first, the transmitter or the receiver?

A: If the receiver is turned off first—all servos except for the throttle will be driven to their preset failsafe positions set during binding. At this time the throttle channel doesn’t output a pulse
position preventing the arming of electronic speed controllers, or in the case of an engine powered aircraft, the throttle servo remains in its current position. When the transmitter is then turned on the transmitter scans the 2.4GHz band and acquires two open channels. Then the receiver that was previously bound to the transmitter scans the band and finds the GUID (Globally Unique Identifier code) stored during binding. The system then connects and operates normally.

If the transmitter is turned on first—the transmitter scans the 2.4GHz band and acquires two open channels. When the receiver is then turned on for a short period (the time it takes to connect) all servos except for the throttle are driven to their preset failsafe positions while the throttle has no output pulse. The receiver scans the 2.4GHz band looking for the previously stored GUID and when it locates the specific GUID code and confirms uncorrupted repeatable packet information, the system connects and normal operation takes place. Typically this takes 2 to 6 seconds.
 
Jonge, jonge, jonge.
Sorry dat ik het zeg maar dit is echt gepruts.
De andere mannen geven goede tips en je doet er NIKS mee!
Ik zeg: gooi of verkoop je spul want als je zo doorgaat ga je niet vliegen...

Begin nou je energie in die easystar te steken!
Koop een futaba zender, dan kunnen clubs je vaak helpen...

Als je nu toch gaat vliegen met die cessna ga dan zelf in de auto zitten en neem niemand mee, en doe dan een poging om te vliegen!
 
Een quote van mijzelf van 30 december 2011 begint steeds meer bewaarheid te worden. Ik stop hier al lang geen energie meer in. Deze meneer is gewoon niet serieus of hij houdt ons allemaal voor de gek. Ik gok op het laatste.


Maar aan de andere kant, als ik dit draadje zo doorneem doet dit me allemaal denken aan een andere meneer die het wel even dacht te leren met een easystar, die meneer bralde van alles rond en toen puntje bij paaltje kwam was de easystar een slecht model omdat het niet goed vloog en uitelkaar viel......................
Die meneer horen we nu niks meer van........................ helaas is me de naam van die meneer ontschoten.....
 
Back
Top