EDIT: oeps ik heb een paar nieuwe pagina's in dit draadje gemist....
.... Dit ging nog over de CG. Maar na vandaag misschien niet meer nodig.
Ja al hoewel het verschil tussen ietsjes naar voren hangen of niet echt heel klein is.
In feite moet je het anders meten.
Het heet niet voor niks zwaartePUNT, dus het gaat niet om of hij iets naar voren hangt of niet, maar waar dat punt zit. Bij die Cessna is dat inderdaad ca. 54 mm. Ik heb die van mij op 56 mm zitten ongeveer, maar dat zit allemaal binnen de "range". Bovendien vlieg ik liever met een zwaaertepunt die wat aan de acherkant van de veilige range zit.
Dus je zoekt het balanspunt op waarop hij horizontaal hangt. En dan meet je hoeveel dat van de voorrand is. Is dat kleiner dan 54 mm, dan is hij neuszwaar, dus moet er iets gewicht bij achter. Dit is een betere methode omdat je dan ook gelijk een idee hebt van HOEVER het zwaartepunt afwijkt van het advies. Als het een paar mm is, kun je gewoon vliegen. Is het 3 cm, dan zou ik niet opstijgen. Met het hij hangt iets naar voren, achteren etc, zijn allemaal subjectieve begrippen en tellen helemaal niet in de fysica/aerodynamica natuurlijk.
Ik heb nog het oude model met de aileron servo's in de vleugel, en als onderdeel van de pre-flight check balanceer ik hem op de achterkant van die servo's om te checken of hij nog goed zit. Dan zit je dus ongeveer op 56 mm.
Overigens balanceren doe je met alles erop en eraan he, dus ook de batterij.

Ja al hoewel het verschil tussen ietsjes naar voren hangen of niet echt heel klein is.
In feite moet je het anders meten.
Het heet niet voor niks zwaartePUNT, dus het gaat niet om of hij iets naar voren hangt of niet, maar waar dat punt zit. Bij die Cessna is dat inderdaad ca. 54 mm. Ik heb die van mij op 56 mm zitten ongeveer, maar dat zit allemaal binnen de "range". Bovendien vlieg ik liever met een zwaaertepunt die wat aan de acherkant van de veilige range zit.
Dus je zoekt het balanspunt op waarop hij horizontaal hangt. En dan meet je hoeveel dat van de voorrand is. Is dat kleiner dan 54 mm, dan is hij neuszwaar, dus moet er iets gewicht bij achter. Dit is een betere methode omdat je dan ook gelijk een idee hebt van HOEVER het zwaartepunt afwijkt van het advies. Als het een paar mm is, kun je gewoon vliegen. Is het 3 cm, dan zou ik niet opstijgen. Met het hij hangt iets naar voren, achteren etc, zijn allemaal subjectieve begrippen en tellen helemaal niet in de fysica/aerodynamica natuurlijk.
Ik heb nog het oude model met de aileron servo's in de vleugel, en als onderdeel van de pre-flight check balanceer ik hem op de achterkant van die servo's om te checken of hij nog goed zit. Dan zit je dus ongeveer op 56 mm.
Overigens balanceren doe je met alles erop en eraan he, dus ook de batterij.