Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

EDIT: oeps ik heb een paar nieuwe pagina's in dit draadje gemist.... ;).... Dit ging nog over de CG. Maar na vandaag misschien niet meer nodig.

Ja al hoewel het verschil tussen ietsjes naar voren hangen of niet echt heel klein is.

In feite moet je het anders meten.

Het heet niet voor niks zwaartePUNT, dus het gaat niet om of hij iets naar voren hangt of niet, maar waar dat punt zit. Bij die Cessna is dat inderdaad ca. 54 mm. Ik heb die van mij op 56 mm zitten ongeveer, maar dat zit allemaal binnen de "range". Bovendien vlieg ik liever met een zwaaertepunt die wat aan de acherkant van de veilige range zit.

Dus je zoekt het balanspunt op waarop hij horizontaal hangt. En dan meet je hoeveel dat van de voorrand is. Is dat kleiner dan 54 mm, dan is hij neuszwaar, dus moet er iets gewicht bij achter. Dit is een betere methode omdat je dan ook gelijk een idee hebt van HOEVER het zwaartepunt afwijkt van het advies. Als het een paar mm is, kun je gewoon vliegen. Is het 3 cm, dan zou ik niet opstijgen. Met het hij hangt iets naar voren, achteren etc, zijn allemaal subjectieve begrippen en tellen helemaal niet in de fysica/aerodynamica natuurlijk.

Ik heb nog het oude model met de aileron servo's in de vleugel, en als onderdeel van de pre-flight check balanceer ik hem op de achterkant van die servo's om te checken of hij nog goed zit. Dan zit je dus ongeveer op 56 mm.

Overigens balanceren doe je met alles erop en eraan he, dus ook de batterij.
 
Hoe wil je zo iets dan toepassen op mijn eigen ontwerpen. Er is niemand die kan zeggen welke motorisering bij die ontwerpen veilig en verantwoord is. Zeer zeker niet als iemand anders ook mijn ontwerp nabouwt.

De verzekering kijkt naar heel andere zaken als dat.

Denk het ook. Een expert zal wel kijken of je onverantwoorde risico's hebt genomen. Met een zelfbouwsel van 1 kg met een bijpassende motor zal er geen probleem zijn.

Als je roekeloos bent geweest en onnodige risico's hebt genomen (ik noem bv een kist van 20 kg en totaal ongeschikte motor etc etc), dan wordt het een ander verhaal. Als de schade maar hoog genoeg is, zal er wel een rechter aan te pas komen die ook onafhankelijke experts en getuigen gaat horen.
 
Ceppodo zei:
edit:
Let nu pas op het woordje GEREGISTREERD in de opmerking van BDOETS.
Als de heer BDOETS ermee bedoeld dat de auto dan opnieuw bij de RDW gekeurd is,dan heeft hij gelijk.

@ Ceppodo: Dat bedoelde ik precies... :-)
 
... Overigens balanceren doe je met alles erop en eraan he, dus ook de batterij.
Wel balanceren met een lege accu :mrgreen: ;)

... Zelf heb ik het zweefvliegen geleerd met een F5B kist. Achterste voren leerproces. ...
Ik parafraseer een partijloze Nederlandse politicus: nu komt de Groningse (Friesche?) aap uit de mouw.

... op dat permax motortje staat 6 volt, kan daar 8/9 volt op ? ...
Ja, mits ...

Elektromotoren gaan niet kapot van spanning, spanning bepaalt toerental, de stroom bepaalt het koppel. De motor trekt de stroom die nodig is om het koppel te leveren dat nodig is om gegeven prop met bepaalt toerental rond te slingeren. De isolatie kan hogere spanningen wel aan en zo lang motor niet t.g.v. mechanische krachten in zijn constituerende onderdelen uiteen spat is er ook niets aan de hand.

Motoren gaan kapot van stroom (hitte, daardoor een kleine conflagratie en/of demagnetiseren). Eerder schreef ik al dat als je van 6 naar 9Volt gaat de motorstroom met factor 2,25 wil toenemen (Im = constante x Um²). Erg veel. Om die stroom weer in het gareel te krijgen, zul je een prop met kleinere diameter en of minder spoed moeten monteren. En violà, de mits.

Kortom: volts jolt, current kills.

Het demagnetiseren is ook een leuk (permanent!) effect. Motor wordt heet -> magneten zwakker -> Kv hoger -> stroom gaat met derde macht van Kv -> motor heter -> magneten zwakker -> Kv hoger -> stroom hoger -> motor heter -> enz.enz. -> temperature runaway. De ouderwetse ferriet (Speed xyz motoren) en cobalt (Keller en Geist motoren) magneten kunnen hier veel beter tegen dan de moderne en veel krachtiger Neodymium magneten (zie www.supermagnete.nl)
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is is Alfred's probleem op dit moment ook Frank's probleem.Zijn ze nu niet samen op de vliegclub?Hoop alleen dat Alfred is overgekomen.Als hij met zijn SAAB net zo omgaat als met zijn vliegtuigen,dan staat hij hoogstwaarschijnlijk nu ergens aan de kant te wachten op een sleepwagen.:rolleyes:
 
hallo

ben niet gegaan, zit in een dipje
met het instappen is de vleugel wederom beschadigt, hoef niet eens te vliegen om te crashen
en voor de zwever is het te nat

de easystar is klaar maar de batterijen zijn te zwaar om hem te kunnen balanceren, kleinere besteld bij hobbyking

volgen jaar maar weer verder

wat het ombouwen naar dterkere motoren bij auto`s aangaat tot 40 vermogenswinst is een eenvoudige rdw schouwing nodig daarboven een rdw keuring in almere die aanmerkelijk duurder is

saabje heeft nu een 2 liter automaaat ipv het V4 fordblokje, gewoon gekeurd en voorzien van andere remmen/veerpoten en verstevigingsbalken voor en achter
rij er wel ooit rally`s mee

groet en de beste wensen voor komend jaar

alfred
 
Jammer dat het vandaag zo gelopen is.
Nahhh volgend jaar maar beter dan.
Gewoon rustig aan doen en met beleid (en onder begeleiding) gaan vliegen.
Komt wel goed.
Wens je een fijne jaarwisseling.
Tot volgend jaar

Groetjes Gerald

PS.SAABje is wel harstikke gaaf :thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
net terug van het vliegveld , heb er nog geen probleem bij ,ha ha .
het was erg gezellig alleen jammer dat het regend hier dus vliegen zat er niet in .
de oliebollen smaakten geweldig net als de warme soep , koffie is er met liters doorgegeaan , op naar het nieuwe jaar

wens ik een ieder een goed 2012

m.v.g. frank
 
Mocht je easystar dan nog niet vliegklaar zijn, die modellen zet ik binnen 2 uur in elkaar vanaf bouwdoos tot vliegklaar.

.....


hallo,
welke lijm gebruiken jullie ? ben er toch wel 4 uur mee bezig geweest en na drogen de volgende dag nog eens 4 uur, stickers uitknippen enzo
de lijm die ik heb droogt niet zo rap, is 10 sec. lijm geschikt voor deze kunststoffen ?

groet alfred
 
Je moet foamsafe CA lijm hebben. Bij de hobbywinkel.
Het zou kunnen dat een min of meer willekeurige secondenlijm werkt, maar dat moet je even op een onzichtbare plek uitbroberen, ergens aan de binnenkant... het schuim mag niet noemenswaardig oplossen.
Dat staat toch wel ergens in de manual, welke lijm je moet gebruiken?
 
hallo,
welke lijm gebruiken jullie ? ben er toch wel 4 uur mee bezig geweest en na drogen de volgende dag nog eens 4 uur, stickers uitknippen enzo
de lijm die ik heb droogt niet zo rap, is 10 sec. lijm geschikt voor deze kunststoffen ? groet alfred

Damn, dacht ik even nu is hij ermee weg en begint ie opnieuw met iets anders:D

Secondenlijm CA en EPP/Elapor van de Easystar = oké
Anders bij Krikke foamsafe CA halen = oké
10 secondenlijm (kan ook een graad meer of minder zijn) = Oké
Mazda = Oké
SAAB = Niet zo Oké...

Regering? zei iemand regering?
 
UHU wordt nooit hard ;)

Leuk voor piep of depron maar denk niet dat het goed genoeg is om vleugelvlakken mee aan elkaar te plakken op breuklijnen.

5 min epoxy. plakt alles en zeker vast na die tijd. Anders de juiste CA lijmen zoals hierboven beschreven.

Action hobby lijm, lijkt op UHU maar deze hard wel volledig uit en kost 88 cent per flesje.
 
hallo,

sjonge actionlijm, totaal niet aan gedacht ga dat vanmiddag kopen
scheelt 6 euro de tube

heb met de uhu de vleugels geplakt, weer crashen nu ?

en hoe krijg je dat weer los, snik ?

groet alfred

ps hoe zien die tube`s van de action eruit ?
 
Is een flesje. Creation ofzo staat erop. rood dopje.
Weet niet zeker of het met Elepor, EPP of iets gelijks ook goed werkt. Stukje proberen.

Vleugel maar een tijdje laten liggen denk ik. lijm zit er al op en krijg je er zo goed als niet meer mooi af. Uiteindelijk dampt het wel een beetje uit. Maar het blijft wat kauwgum achtig. Daarom niet zo heel goed om vleugels mee te lijmen.

UHU is het beste om eerst de 2 delen in te lijmen. 10 min te laten liggen en dan pas tegen elkaar drukken.
Doe je het gelijk kan het niet verdampen en duurt het heel lang voor het droog is. Geldt ook voor de Action lijm.
Wel maar max 5 min laten drogen anders is het soms al weer "te" droog.
 
d.Knoppers: je noemt alles UHU, maar er zijn er meer.
UHU-Hart is een alleslijm, Creation van de Action lijkt hierop (ik gebruik ook het tuitje van een oude tube Uhu-Hart op de tube Creation). Ze hebben het in een plastic flesje en in een tube, ik gebruik de tube maar weet niet helemaal zeker of dat in het flesje echt hetzelfde is, dat gebruik ik alleen om papier te plakken...
UHU-Por is een tixotrope contactlijm, zeg maar zoals Bisonkit. Voor het op elkaar lijmen van oppervlakken; beide opp. dun insmeren, laten drogen tot 't pikt, dan op elkaar; zit in 1x vast.
Epoxy is inderdaad voor zo'n beetje alles geschikt maar je moet wel telkens weer wat aanmaken.

Alfred: Als Krikke zegt dat het met Uhu Por kon, en het droogt niet, dan zou ik Krikke maar eens om raad vragen...
Ik weet niet om wat voor soort lijmverbinding het gaat. Je hebt toch wel beide oppervlakken ingesmeerd & laten drogen?
 
Back
Top