Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Een quote van mijzelf van 30 december 2011 begint steeds meer bewaarheid te worden. Ik stop hier al lang geen energie meer in. Deze meneer is gewoon niet serieus of hij houdt ons allemaal voor de gek. Ik gok op het laatste.

Ik had ook al een bruin vermoeden (mijn onderbuik gevoel)

Gaat heel erg de goede kant op met dit forum de laatste tijd.....

Van nepdraadjes tot verheerlijking....

Stevo

Bij Spektrum maakt dit niet uit. Onmogelijk dat een andere zender inhaakt op de ontvanger en ook onmogelijk om een receiver te activeren met een zender op een ander modelgeheugen dan waarmee hij gebonden was.

In de handleiding van Spektrum staan beide mothoden, dus dan ga ik er vanuit dat dit ook twee veilige methoden zijn (zeker omdat het Amerikaans is, ivm met claims enzo):

Bedankt, dat wist ik dus niet :) Ik ben natuurlijk nog gewend aan de 35MHz band; levensgevaarlijk om een toestel op 'scherp' te hebben zonder de zender aan te hebben.. Ik neem met mijn Corona setje toch maar het zekere voor het onzekere ;)

Heb een Spectrum DX 5.
Zelfs al staat het in de handleiding, mijn zender gaat eerst op en laatst af nadat lippo is afgekoppeld.
Misschien nog een oude gewoonte van vroeger bij mijn 40 mHz zender.

Johan.

hallo,

op mijn regelaar zit een cut off (zowat alles is instelbaar), zogauw de zender uitstaat of buiten bereik is stopt alles direct, dat scheelt vingers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TC01
Een quote van mijzelf van 30 december 2011 begint steeds meer bewaarheid te worden. Ik stop hier al lang geen energie meer in. Deze meneer is gewoon niet serieus of hij houdt ons allemaal voor de gek. Ik gok op het laatste.

Ik had ook al een bruin vermoeden (mijn onderbuik gevoel)

Gaat heel erg de goede kant op met dit forum de laatste tijd.....

Van nepdraadjes tot verheerlijking....

Stevo

dat slaat nergens op, heb al vele tips dankbaar gebruikt en veel bruikbaar leesvoer doorgenomen
wat de motor aangaat mede dankzij uitleg van Ron van Sommeren/D Knoppers en anderen plus een vakblad

img009.jpg

ben ik op deze motor uitgekomen samen met een 8X4 propellor die niet echt veel groter is als de orginele maar wel super rendament geeft
samen met de 3 cell 20c geeft die een prima resultaat en denk dat het wel vliegt

mocht het niet zo zijn wel dan heb ik gewoon pech en kunnen sommige zich van plezier in de handen wrijven

update voor de cesna, elektronika zit erin

100_7259.jpg

en wat die meneer van de easystar aangaat, mijne heeft nog geen meter gevlogen

100_7260.jpg

en als ik het straks wat onder de knie heb ook niet meer zal doen omdat ik meer van speed en power hou

wat zuinigheid op de spullen aangaat we kijken niet zo nou
Traxxas E-Revo - YouTube
let niet op de muziek die heeft mijn zoon erop gezet

groet alfred

Laatst bewerkt:
hallo

me pakketje uit china is er ook eindelijk

100_7261.jpg

heb er 4 ontvangers bij

goed zat voor de zwever/easystar en mini mag en die dingen kosten geen knoop
kan ik in stadskanaal op mode 2 en in veendam op mode 1, of andersom

groet alfred

hallo,

op mijn regelaar zit een cut off (zowat alles is instelbaar), zogauw de zender uitstaat of buiten bereik is stopt alles direct, dat scheelt vingers

Dan zou ik daar maar eens serieus naar gaan kijken als ik jou was; volgens mij had je het een paar pagina's eerder over een toestel dat 'zomaar' (bij per ongeluk wisselen van mode) aanging terwijl het aan een touwtje hing. Nog los van de vraag waarom je in godsnaam de accu aangesloten laat in een toestel dat uit hoort te zijn is dat systeem duidelijk niet fool-proof.

heb er 4 ontvangers bij

goed zat voor de zwever/easystar en mini mag en die dingen kosten geen knoop
kan ik in stadskanaal op mode 2 en in veendam op mode 1, of andersom

groet alfred
Prima ontvangers inderdaad voor alles wat niet verder dan 300-400 meter bij je weg komt (en dat is een heel eind!), allen dat wisselen van mode 1 naar mode 2 kun je maar beter uit je hoofd laten tot je kunt vliegen (en misschien zelfs daarna). Kies één mode en houd je daarbij. Stel nu dat je het écht leuk gaat vinden, de boel op orde krijgt en over een jaar ofzo toe bent aan een echte zender (futaba, graupner etc) met meer kanalen en 10+ geheugenplaatsen.. Ga je er daar dan ook twee van kopen? Nogal onzinnig. Bovendien hoef je niet op dezelfde mode te vliegen als de rest op je club en heeft vrijwel iedere club in Nederland mode 2 (lees: heli) vliegers.

hallo,

klopt, bij het wisselen van de (verkeerde) mode stond de rechtse handel (standaard) in het midden en begon de proppellor te draaien bij het AANzetten van de zender, staat nu pernament in de goede die fout maak ik niet meer
maar dacht dat jullie het hadden over aangesloten accu en uitstaande zender

was trouwens met de orginele motor en regelaar die gezien de kostprijs van het totale pakket niet de beste zullen zijn

ook niets in de gebruiksaanwijzing gezien over opties voor de regelaar
een van de redenen om nu voor deze (betere) regelaar te kiezen die wel geheel in te stellen is
o.a motortiming, makkelijk als blijkt dat het vermogen toch te groot is, kan ie op low

300 meter is voor mij genoeg anders moet ik een verrekijker meenemen, mijn ogen zijn niet meer wat ze ooit waren

zo nu weer werken, druk zo net na de feestdagen zou je niet verwachten
groet alfred

Ik lees het al , je hebt er nog geen kaas van gegeten . :D

Mvg Johan

van vliegen niet nee, totale onbenul

van motoren accu`s en regelaars wel
nog nergens gelezen over afgifte van een accu, die is behalve motorvraag en propellor keuze medebepalend voor (om het maar is makkelijk te zeggen) de afgifte van pk`s en toerentallen
evenzo als de low timing van de regelaar of de gebruikte dikte van de stroomkabels

als het jullie stoort mag het topic wel op slot, het wordt er niet gezelliger op

bedankt voor de bruikbare tips en misschien eens tot ziens op een vliegclub

alfred

hallo,

klopt, bij het wisselen van de (verkeerde) mode stond de rechtse handel (standaard) in het midden en begon de proppellor te draaien bij het AANzetten van de zender, staat nu pernament in de goede die fout maak ik niet meer

300 meter is voor mij genoeg anders moet ik een verrekijker meenemen, mijn ogen zijn niet meer wat ze ooit waren

In principe kan dat helemaal niet. Een regelaar zal wanneer de zender later aan gaat ook nooit opstarten wanneer het gas open staat om wat voor reden dan ook.

maar goed, tis een auto regelaar en geen vlieg of was het nou een vlieg regelaar die in een auto zat.

hmm 300m Die ga je sneller halen dan je denkt.
Een stom piepje kan je soms nog op 1km zien. Of je er nog mee kunt vliegen is ten tweede. Maar tot 500m zie je het meeste nog goed vliegen. Daarna vergt het iets meer ervaring om te vliegen op een pixel door alleen richting te bepalen en niet in paniek te raken.

Grotere modellen zie je goed genoeg op 1km.

ESC timing op low is qua vermogen verlies verwaarloosbaar. Gas dicht trimmen in een computer zender is dan een betere optie. Of je regelaar inleren met trim op max en daarna trim dicht laten.
Enige reden dat wij vliegers met de timing rommelen is omdat sommige motoren niet lekker draaien/opstarten op een te hoge of te lage timing.

In principe kan dat helemaal niet. Een regelaar zal wanneer de zender later aan gaat ook nooit opstarten wanneer het gas open staat om wat voor reden dan ook.

Weet je dat wel heel zeker, ik niet, en heb ook al anders meegemaakt.

Denk eraan, zodra de motor accu is aangesloten staat de regelaar en de motor onder spanning. Een domme stoorpuls en je motor draait. Als je vingers ertussen zitten dan zijn die misschien vermalen. En als de motor blokkeerd dan heb je rook en waar rook is is meestal ook vuur...................

Ik vlieg pas ruim 15 jaar electro (van de 40 jaar totaal) en heb alles op dat gebied al meegemaakt.

Garantie heb je niet. Dus gewoon altijd er vanuit blijven gaan dat het kan gaan draaien.

Kreeg gister ook nog even een kleine tik op mn nagel. Tricopter. Testen enzo. Net te dichtbij en nog niet verwacht dat ie aan ging. Tok. En dat voel je al best. En dat is pas bij het opspinnen in standje net niet 0.
Leuk als je motoren aanstuurt met Gyro's dan krijgen ze een eigen willetje als je het model beweegt.

Het grootste deel van de regelaars zou niet aan mogen gaan voor ze eerst gas 0 hebben gezien. Herkenbaar aan alle bliepjes.
Een 35MHz ontvanger aan zonder zender (niet PCM) kan al snel uit zijn eigen opstarten omdat er helemaal geen signaal binnenkomt staan de poorten open voor ruis.
PCM doet over het algemeen niets maar ook dit is geen garantie.

Ofwel altijd uit de buurt blijven van de prop als de accu is aangesloten. En bij voorkeur je model (laten) vasthouden of vast zetten.

Vuurwerk is voor een avondje om je vingers kwijt te kunnen raken. Modelvliegen het hele jaar. Dus statistisch gezien is de kans 365x groter op ongelukken ;)

Een lid bij ons heeft er ook een handje van om de regelaar aan te sluiten en later pas zijn zender en ontvanger accu aan te zetten.
Ja maar hij kan niet aan..... Ja maar dat is geen garantie. En zeker niet met 1.5kw voorop.

Daarom gewoon consequent
zender aan -> ontvanger aan
ontvanger uit -> zender uit

Bedenk dat je ook wel eens iemand anders' zender vast zult houden, helpen met starten, vliegtuig van het veld ophalen, met ander merk/type/frequentie (35MHz) zender zult werken, dat je later iemand anders instructie zult geven. Die routine moet er ingesleten zitten. Stukje veiligheid dat je niet hoeft te kopen. Net als je toestel fixeren d.m.v. schroevendraaiers voor/in je landingsgestel of voor je stabilo (zul je zien dat iemand zijn nek erover breekt :mrgreen:).

En na laatste vlucht altijd regelaar van ontvanger loskoppelen. Anders kan hij nog beetje stroom blijven trekken (voor de elektronica zelf en is je LiPo een week later bol/kapot.

300-400m is m.i. te weinig bereik voor buiten, zul je niet veel tegenkomen daar, wel bij indoor-vliegen. Ook al vlieg je niet zo ver weg, een zendvermogen voor meer dan 1km bereik is ook weer extra veiligheid, voor slechte radio-omstandigheden (storing/wegdrukken) en voor het geval je toestel bij nader inzien toch van je vandaan vliegt i.p.v. terug naar het veld (silhouet).

Volgens mij heeft TS zich terug getrokken uit dit draadje. Kennelijk had hij door dat mensen nogal geïrriteerd reageren op zijn gedrag. Soms vind ik het best jammer om gelijk te krijgen...

EDIT: oeps ik heb een paar nieuwe pagina's in dit draadje gemist.... ;).... Dit ging nog over de CG. Maar na vandaag misschien niet meer nodig.

Ja al hoewel het verschil tussen ietsjes naar voren hangen of niet echt heel klein is.

In feite moet je het anders meten.

Het heet niet voor niks zwaartePUNT, dus het gaat niet om of hij iets naar voren hangt of niet, maar waar dat punt zit. Bij die Cessna is dat inderdaad ca. 54 mm. Ik heb die van mij op 56 mm zitten ongeveer, maar dat zit allemaal binnen de "range". Bovendien vlieg ik liever met een zwaaertepunt die wat aan de acherkant van de veilige range zit.

Dus je zoekt het balanspunt op waarop hij horizontaal hangt. En dan meet je hoeveel dat van de voorrand is. Is dat kleiner dan 54 mm, dan is hij neuszwaar, dus moet er iets gewicht bij achter. Dit is een betere methode omdat je dan ook gelijk een idee hebt van HOEVER het zwaartepunt afwijkt van het advies.
Ik heb nog het oude model met de aileron servo's in de vleugel, en als onderdeel van de pre-flight check balanceer ik hem op de achterkant van die servo's om te checken of hij nog goed zit. Dan zit je dus ongeveer op 56 mm.

Overigens balanceren doe je met alles erop en eraan he, dus ook de batterij.

dank, dit is idd een betere methode
er moet achter gewicht bij, draai er morgen wel een schroef(je) ofzo achterin de kont

eerst kleurtje erop laten drogen, best tevreden, komen nog twee witte streepjes op
dan is het weer ongeveer in balans met de kleuren voor

100_7262.jpg

groet alfred

komen nog twee witte streepjes op
dan is het weer ongeveer in balans met de kleuren voor.

Moet je zeker doen, gaat anders te neuslastig zijn.;)

Johan.

Back