Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    De schroeven van bij de kit? 4 tot 6000 toeren zou het 'm moeten doen.
     
  2. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Bedankt Lex,

    Al lijkt 6000 toeren mij nogal veel. Heb nul ervaring en dacht dat 1000 al behoorlijk was.

    Dat valt dus allemaal behoorlijk mee.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Die kleine schroefjes doen weinig hoor, op 1000 toeren....
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    met de aandrijfset van Norbert bruggen en op 10 volt werken de schroefjes prima.
    Dus ik zou het gewoon proberen.
     
  5. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Ik ga het inderdaad testen, dan weet ik het helemaal zeker;).
    Bedankt voor de informatie (nu heb ik een richtlijn) en ik laat het weten wat mijn testresultaten zijn.
     
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Zo, hallo zeg. Het is alweer lang geleden dat ik hier wat gepost heb.

    Maar ik heb zeker niet stilgezeten. Aan de boot zelf heb ik nagenoeg niets gedaan, maar daar rond omheen heel wat research uitgevoerd.

    Via internet heb ik heel wat boeken besteld die met de VII u-boat te maken hebben. Eerst begint dat simpel met een boek en daarna worden dat er steeds meer. Het is voor mij echt fascinerend om te lezen hoe het er in die tijd aantoe ging en met welke technieken ze werkten.

    Ik kwam via internet nog een aanbieding tegen van iemand die alle interieursetjes, bemanningsleden, houten dekken en PE te koop had staan. Deze aanbieding kon ik niet laten schieten en ik heb daarbij ook maar meteen nog een zelfde bouwdoos van dit model gekocht.

    Omdat de donkere dagen er weer zijn is de fysieke uitdaging met mijn boot weer in aantocht.

    Hier een opsomming van de aangeschafte materialen voor de boot:

    1) polijstvijl 3-voudig korrelingen 480/960/1440
    Dit is eigenlijk een vijltje voor je nagels, maar werkt uitstekend om de aanspuitingen van onderdelen onzichtbaar weg te schuren.

    2) U-boat Fact File 1935-1945, Peter Sharpe
    Dit boek was een miskoop via internet, had alle gegevens en statustieken van de door U-boten tot zinken gebrachte koopvaardijschepen.
    Heb dit boek weggegeven aan iemand waarvan zijn opa op een tot zinken gebrachte koopvaardijschip had gezeten. Die had na een aanval nog 60 dagen op zee had gedobberd voordat hij gered werd. Maar op welk schip zijn opa had gezeten wist hij niet. Ik kon hem met dit boek wat gerichter laten zoeken in zijn speurtocht.

    3) U 995 - Wetzel, Eckard
    Dit boek had ik door kunnen spitten bij Karel (Foxbat) en wist daardoor dat er veel informatie uit te halen was.

    4) 7071 U-Boat War 1939-45;Concord
    Dit was ook een internet aankoop (altijd spannend) waarbij ik weer vele foto's en informatie rijker werd

    5) U-571 - Matthew McConaughey, Bill Paxton, Harvey Keitel
    Jawel, de film op DVD. Een film die mooi in de collectie past, al vind ik het niet een waarheidsgetrouwe film. Leuke sensatie [​IMG]

    6) Titanium micro boortjes 0,3 tm 1,6 mm, 20 stuks.
    0,3mm oplopend met 0,05mm tot 1mm en vanaf 1mm oplopend met 0,1mm tot 1,6mm. Dit alles in een mooi kunststof doosje. Altijd handig [​IMG]

    7) Silent Hunter 5
    Spel waar ik een nieuwe notebook voor heb moeten kopen [​IMG] Een onwijsgaaf spel!!! Zeer realistische weergave van het begin van de oorlog met een "primitieve" U-boot. Hoe verder je in het spel komt des te meer aanpassingen er zijn op je U-boot, vergelijkbaar met de gang van zaken in de tweede wereld oorlog. Zelf ben ik er best van onder de indruk geraakt hoe gedetaileerd dit uitgewerkt is. Een voorbeeld is de verschillende types torpedo's. Als ik de boeken er op na sla, komt het allemaal aardig overeen met elkaar. Ook geeft dit spel een aardige blik prijs van het interieur van deze boot. Absolute aanrader [​IMG]

    [​IMG] 200 stuks rubber o-ringen http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... SA:NL:1123
    3x1mm tm 17x2,4mm ringen met allerlei tussen liggende maten. Had al een paar ringetjes gekocht in modelbouwshop, maar voor hetzelfde geld had ik deze berg met ringetjes. Altijd handig [​IMG]

    9) Plastidip
    Dit is een vloeibare substantie waar je servo's of andere onderdelen in kan dompelen en dan is het waterdicht. Vergelijk het met een pot verf waar je iets in doet en alles is dan afgedicht als het droog is. Ideaal spul voor mijn ideeen.

    10) 10x Vijlen
    Naaldvijlen voor horloges, lekker klein om goed aandacht te geven aan elk detail. De tien verschillende modellen bieden mij al het gemak om heerlijk te kunnen werken in elke omstandigheid.

    11) Revell kit
    Op EBAY kwam ik een kit tegen die ik niet kon weerstaan. Van CMK meerdere doosjes met interieursetjes, engine section, officers'ward room & galley, command section, torpedo section, rear torpedo's loading hatch, Exterior set part 1(turret+88mm gun+4 fig), 2 metalen periscopen, houten dek, PE set van EDUARD, diverse figuren en nog wat dingen. Deze voor een zeer scherpe prijs, dus ook dit kon ik niet laten liggen [​IMG]

    12)Type Vii U-Boats Pb
    Een boek met flink wat afbeeldingen en informatie, leuk voor de heb. [​IMG]

    13)Positieverlichting 6v
    Bij modelbrouwers de leds voor navigatieverlichting besteld, compleet en eenvoudig.

    14)Waterproof schuur / polijstpapier, set van 8 stuks , Schuurfolie ultrafijn tot grit 60.000
    Ook bij modelbrouwers besteld, glimmen zal het (indien nodig) [​IMG]

    15)Op EBAY kwam ik een reeds voltooide U-boot tegen, leuk geweatherd. Ook die heb ik gekocht [​IMG]

    16)U-Boats of the Kaiser`s Navy
    Een boekje over duikboten uit de tijd van de eerste wereldoorlog. Eigenlijk een verkeerde bestelling, maar omdat de intresse zo groot is, is het toch leuk om te hebben.

    17) U-Boats In Action
    Wederom een boekje met diverse foto's en verhalen

    18) Revell 05045 1:72 VII C / 41 ATLANTIC U-Boot
    Nog een compleet nieuwe bouwdoos voor in de toekomst. Als dit project klaar is zal ik mij op al die interieursetjes storten en een mooie opengewerkte boot maken. (Toekomstmuziek [​IMG] )

    19) Tiger model = Etch Partner = Photo Etched Fixture Tool
    Dit is een apparaatje bedoeld om PE mee te buigen. Dit zal ik nog in een later stadium laten zien en mijn bevindingen ervan delen op dit forum.

    20) Waterpomp 6V
    Twee verschillende waterpompjes besteld, even kijken wat ik ervan kan gebruiken in de praktijk

    21) Koperen pijp
    Voor de vervaariging van het duiksysteem heb ik 2 meter rond 35mm koper en een stuk van rond 28mm in huis gehaald. Materiaal genoeg dus.

    Op een paar boeken na is dit de lijst die ik afgelopen tijd bij elkaar heb weten te verzamelen om het traject voort te kunnen zetten. Nu ik dit schrijf schiet mij te binnen dat ik ook nog een airbrush heb aangeschaft en zo kan ik nog wel even doorgaan blijkbaar.

    Al met al is er genoeg om de komende tijd op voort te borduren
     
  7. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Weer wat werkzaamheden gedaan hier

    Ondertussen zijn de twee helften verlijmd, eerst had ik dit nog niet gedaan van wege PE geloof ik. Nu zie ik eigenlijk geen reden het samenvoegen van de delen niet te doen nadat ik de voorbereiding op de motoren had getroffen.
    Heel wat ideeën had ik tav de motoren, ik dacht dat ik met 1 motor wel kon volstaan. Maar de aandrijving bracht mij in de problemen.
    [​IMG]
    Even wat proberen met tandwieltjes was mijn eerste optie. Dus met een plaatje perspex de hartafstanden van de assen uitmeten.
    Om zo met wat tandwielen een overbrenging te verkrijgen
    [​IMG]
    Op deze manier kan ik ook met 2 motoren een gelijke aandrijving krijgen, waarbij de assen hetzelfde toerental houden.
    [​IMG]
    Wat ruimte betreft is het niet verkeerd, maar ik ben bang voor storingen bij de tandwielen als het varen in vervuild water gaat gebeuren, bij het minste geringste loopt de boel vast, lijkt mij.
    [​IMG]
    Dus valt de keuze op 2 motoren die direct de assen aandrijven, later kan ik altijd nog kijken of ik deze motoren paralel of in serie moet schakelen voor een mooie aandrijving (iets wat ik juist wil testen!!!)
    Nu het idee om de motoren waterdicht te krijgen, was nogal een klus. Eerst flink ingepakt, maar dat koste veel te veel ruimte.
    Een mof 19mm voor elektra pvc bracht uitkomst. Door 2 schijven te maken van perspex zag ik al een mooie afdichting ontstaan.
    Zo'n motortje past precies in zo'n mof 19mm.
    [​IMG]
    Omdat dit constructief nogal ingewikkeld was, had ik eigenlijk een hele simpele oplossing...... plasti dip.
    [​IMG]
    Spannend dit, had al op youtube gezien wat het deed en nu zelf ermee aan het werk, even het motortje onderdompelen en tja, dat spul leek wel veel te dik. Een grote dikke massa zat om mijn motortje en ik was bang dat ik heel wat weg te snijden had.
    Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, bij het drogen is het ideale resultaat behaalt!!!
    [​IMG]
    Een mooie strakke film om de motoren, het enige wat ik vergeten ben is het ontstoren van de motoren :roll:
    Nu het plaatsen van de motoren in de romp was nogal een gepas en gemeet, ik wil namelijk zo min mogelijk ruimte verliezen!
    Door 3mm messing pijp door te voeren met daarin de 2mm dikke schroefas weet ik de positie te bepalen van de motor.
    [​IMG]
    De ringen die ik gemaakt had voor het systeem met de 19mm mof kon ik mooi als calibratie ringen gebruiken, de motoren kan ik zo op minimale afstand van de achterkant tegen de romp krijgen zonder spanning op de schroefassen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Door de ringen/schijven met ms-polymeer kit aan de romp te lijmen, kan ik later heel makkelijk de motor in 1 lijn met de schroefas krijgen.
    [​IMG]
    Nu de positie bekend is kan ik montage plaatjes voor de motoren maken.
    [​IMG]
    Gaatjes boren in de plaatjes voor motor met bevestigingen 2mm
    [​IMG]
    Deze met motor in positie brengen en uitmeten, vervolgens het montage plaatje met bouwpakketlijm wat druppeltjes gegeven.
    [​IMG]
    Daarna is het zeer eenvoudig de "calibratie ringen/schijven" weg te halen, dit omdat de ms-polymeer kit goed hecht, maar ook makkelijk weer te verwijderen is.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het geheel zit nu gelijmd op de juiste plek onder de juiste hoek, alleen vertrouw ik niet op de lijmverbinding en doe er dus een flinke dot kit tegenaan.
    [​IMG]
    Aan de andere zijde van de romp was het nu eenvoudig om het montage plaatje van de motor te plaatsen. Afstand en maatvoering waren van de eerste al bekend dus moest ik alleen zorgen dat ik de spullen in de juiste positie had en kon ik verder gaan als bij de vorige montage plaat.
    [​IMG]
    En zo krijg je dan de positie van de motoren als eerste in de boot.
    [​IMG]
    Een dot (speciale) vet moet straks voorkomen dat de motoren in aanraking komen bij het draaiende gedeelte met water.
    De schroefas wordt verbonden met de motor door middel van een siliconeslang. Dit geeft hopelijk ook het voordeel dat er bijna geen trillingen kunnen ontstaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu is het zaak de aandrijving te testen en een eerste proefvaart te gaan maken.
    Hierbij is het alleen van belang dat de snelheid een beetje waarheidsgetrouw zal zijn.
    Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken....
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Krijg je geen koelingsproblemen met die hermetisch ingepakte motoren? Ziet er verder wel netjes uit, maar ik heb te weinig ervaring met onder water varen om te beoordelen of het ook praktisch is, zoals het nu zit.
     
  9. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Hey Indoorvlieger,

    Het zijn kleine motoren (diameter nog geen 16mm) die niet of nauwelijks op vol vermogen gaan draaien onderwater. Met de koeling zal het wel goed zitten;).

    Mocht er 1 kapot gaan is die nog uit te wisselen. Net als alle andere onderdelen die erin moeten komen.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ah, ik had even de verhoudingen niet goed ingeschat, maar dit is dus bijna prutsen (niet oneerbiedig bedoeld) op de vierkante mm. Maar ook kleine motoren kunnen warm worden, al zal dat bij minder dan volle belasting inderdaad wel meevallen.
     
  11. Duikvlucht

    Duikvlucht Guest

    Het barsten van perspex na bewerken kun je verminderen door het even een half uurtje in een oven van 60 graden te leggen om de spanning uit het materiaal te krijgen.
     
  12. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam

    :oops:Goed gezien dat het perspex idd gebarsten was.

    Was volledig mijn eigen schuld, de gaten waren wat krap en ik maar doordrukken.
    Ja, het lukte wel, maar met barst. Nu heeft het geen invloed op de "montageplaat" dus heb ik het zo gelaten.

    De tip van 60graden in de oven wist ik nog niet, wel dat je met 110graden in de oven de boel lekker kan vervormen. Beetpakken is dan weer een ander verhaal ;)
     
  13. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Als laatste had ik de motoren geplaatst, deze had ik paralel en in serie geschakeld. In serie geschakeld liepen de motoren wat rustiger, maar ook niet zo dat de toeren gelijk liepen. Als 1 schroef weerstand krijgt, gaat de andere oplopen in toeren.

    Paralel geschakeld, lopen de toeren vrij gelijk en loopt bij weerstand van 1 schroef, het toerental van de andere schroef niet op.

    De keuze is een paralelschakeling geworden, de regelaar zal niet veel op vol vermogen gaan in de praktijk. Power genoeg dus :wink:

    Waar ik verder mee ben gegaan zijn de duikroeren aan de voorzijde. Het plan begon met een busje over de uitstekende assen die een verbinding met elkaar maken er over te schuiven.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een gat boren in het hart van het busje en daar een asje doorsteken zou ideaal geweest zijn voor werking en borging.
    Maar toen ik alles met een dry-fit in elkaar zette vond ik het niet echt robuust.
    Dus... Een aanpassing gemaakt.
    [​IMG]
    Op het uiteinde van de as zit nog een kleine uitstulping van 0.5mm die in de "arm" valt die het duikroer steun geeft.
    [​IMG]
    Bij de dry-fit viel het mij op dat de duikroeren bij de stand "duiken" al vrij snel tegen de romp aankomen. Door de duikroeren iets verder naar buiten te plaatsen heb ik wat meer duikvermogen weten te verkrijgen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De ruimte tussen de armen en de romp is makkelijk weg te plamuren.
    Ik heb al vernomen dat de duikroeren weinig doen bij het duiken, omdat de romp de boot opwaarts duwt bij het varen. De praktijk zal uitwijzen wat het effect zal zijn. Ik wacht het af.
    [​IMG]
    Om de duikroeren zo ver mogelijk naar buiten te plaatsen ivm het raken van de romp bij het duiken ga ik deze borgen met een borgpen
    [​IMG]
    Hier nog een verzamelfoto van de aangepaste onderdelen, de borgpen en het gat in de "arm" is 0.5mm groot.
    [​IMG]
    Als laatste een as voorzien van schroefdraad en in het hart van de as (deze is ongeveer 3mm in diameter) een draadgat gemaakt.
    Deze maat is kleiner dan een M2 schroefdraad.
    [​IMG]

    In het verslag was ik al eens begonnen over navigatieverlichting wat ik op mijn boot ga maken. De tip die ik gekregen had, was dat ze voor het toplicht gebruik maakte van de periscoop. Deze periscoop had ik dus ook gemaakt (lees een stuk terug in dit verslag).

    Door het vele lezen in de diverse boeken ben ik erachter gekomen dat de navigatieverlichting die werd toegepast niet via de periscoop behoorde te gaan.

    Voordat ik met dit project begon dacht ik dat de boot maar 1 periscoop had, ondertussen weet ik beter. De periscoop met het ovale glaasje is de aanvalsperiscoop. Er zit voorop de brug nog een periscoop, dit is de observatieperiscoop. Deze is voorzien van een lens (deze staat een beetje schuin naar voren) die er voor zorgt dat je recht omhoog de hemel in kan kijken en naar voren tot 10graden naar beneden.

    Zelf dacht ik altijd dat dit een soort antenne was of iets dergelijks, nu besef ik mij dat DIT juist de periscoop was die ze gebruikten als alternatief voor het toplicht en dus niet de aanvalsperiscoop. En die had ik nu juist al gemaakt :cry:

    Ik zit nog te denken om die verlichting door de periscoop te gaan maken in de observatieperiscoop, maar ik weet nog niet of dat wel gaat lukken.
    De duitsers hadden voor het toplicht een lamp die ze over de periscoop heen konden schuiven, deze bleef dan klem zitten met 2 beugels op het eind van het conische gedeelte van de periscoop. Hier heb ik geen foto's van kunnen vinden, maar ik heb het wel gevonden op tekeningen.
    Eerst ga ik verder met de duikroeren achter en de gewone roeren, die ga ik voorzien van servo's. En zo begint het langzaam wat te worden.
     
  14. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    De volgende fotoserie behoeft wederom weinig uitleg. De basis is het juiste gereedschap, waaronder hele kleine boortjes, geduld en doen.
    Niet te hoge toerentallen, plastic smelt snel, zoek maar op de foto's naar het voorbeeld :wink:

    ...vervolg...
    Dit weekend bezig geweest met de duikroeren achter. Een flink karwei alles bij elkaar, maar het resultaat is er.
    [​IMG]
    De Revell kit maakt het mogelijk om de duikroeren te laten bewegen, daardoor hebben ze een asgat in de romp gegoten.
    [​IMG]
    Deze moet ik deels openmaken om de duikroeren te kunnen bedienen. de spleet is ongeveer 1mm breed.
    [​IMG]
    Omdat ik niet makkelijk in staat ben zo'n kleine as te vervaardigen, heb ik deze ruimte groter gemaakt met een boor 1,8mm en een naaldvijl.
    Nu kan ik makkelijk een asje met schroefdraad hier in kwijt om de duikroeren te bedienen.
    [​IMG]
    De kunststof assen worden vervangen voor messing.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook hier kies ik ervoor om met borgpennen te werken om het systeem demontabel te houden.
    [​IMG]
    Even een dryfit om te kijken hoe het past.
    [​IMG]
    Het past prima, het enige wat ik nog verander is de assen aan de uiteindes van de duikroeren, hier zal ik nog een verloop in de as maken zodat deze borgt in de "arm" en niet los in die kamer valt.
    [​IMG]
    Dus nog een kleine detailaanpassing en dan verder met het dubbele roer.

    ...wordt vervolgt...
     

Deel Deze Pagina