Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    je kan moeilijk als je ergens gaat varen een jerrykan zeep mee zeulen
    er zal niet alleen in een badkuip gevaren worden met deze boot want het is krap draaien in zo een kuip

    groetjes raf
     
  2. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Bericht van Paul Konings:

    Voordat je je tijd gaat steken in het passen en meten van onderdelen die je in je boot wilt hebben, even deze gedachte ter overweging: 1. Stel eerst vast hoeveel gram water je wtc zal verdringen. 2. Tel alle gewichten van de onderdelen bij elkaar op (ook in grammen) die in de wtc komen. 3. Weeg in grammen dat deel of delen van de boot die bij oppervlaktevaart boven water steken.
    Als 1 groter is dan 2+3 doorgaan met bouwen.

    Antwoord:
    Ik ga door met bouwen :banana:

    :)
     
  3. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Zeep op de boot

    Beste Raf,

    Die zeep vergeten we maar weer en die badkuip is leuk voor de testjes. Nog altijd bezig hier met de gaatjes te openen en de nodige aanpassingen te maken om het model zo te krijgen zoals ik graag wil. Weer veel gelezen en geleerd de laatste tijd.

    De meeste onderdelen zijn nu wel in huis, dus het is puur het bouwen wat rest.

    Helaas weinig tijd om er volop mee bezig te zijn, maar nog altijd lekker bezig hier.
     
  4. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Romp bijna gereed

    Mooi wat dagen de tijd gehad om de romp te voltooien.

    De foto's spreken voor zich[​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Torpedoluiken worden beweegbaar. Nog volop werk om het dek open te werken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
  6. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ik vind 'm gaaf
     
  7. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Peter

    Dit is een mooie documantaire .
    Ik heb hier nog kranten knipsels van met foto's .
    vondt het toen al een gaaf iets de U534 raised again
    grt Fred
     
  8. Theodor Heuss

    Theodor Heuss

    Lid geworden:
    19 dec 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi SuPer (Peter),

    Leuk om je project te kunnen volgen.
    Ben zelf ook met een boot bezig, Herstel reddingsboot / op bouw Theodor Heuss. Zit ook met wat problemen, zeker de zender keuze. Ik ben ook voor de Robbe F14 gekozen.
    Blijf je volgen.
    Met vriendelijke groeten,
    Alfred
    Nijmegen
     
  9. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Hey Tiger1gek,

    Bij mij is dit project ontstaan door dat type duikboot, dus eigenlijk bouw ik nu de verkeerde.

    Als deze dan klaar is heb ik een mooie opvolger om te bouwen, maar dan niet meer zo klein.

    Anders krijg ik het niet passend, met dit model is het al flink zeuren om het voor elkaar te krijgen.... Ik ben er nog lang niet, maar heb goede hoop.

    Alfred,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik ga je verslag opzoeken en doorlezen, ben benieuwd wat voor moois je aan het realiseren bent. Maar ehh, ik begrijp dat je probleem met de zender is opgelost?
    Het boekwerk wat bij de zender zit is bijna nog dikker dan de zender zelf;).(dat kan ook een probleem zijn:p)
     
  10. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    voortgang romp

    Hier nog wat foto's van de romp.

    Stap voor stap het openen van de gaten boven de zadeltanks
    [​IMG]

    Het resultaat over de volle lengte
    [​IMG] Voor en na.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Alfred

    Ondanks dat je de verkeerde boot bouwt ziet hij er toch wel erg goed uit
    Heb mijn U47 ook moeten herbouwen na een fikse kortsluiting.
    Het heeft een hele tijd geduurd maar nu is hij klaar en kan varen moet alleen nog trimmen en testen natuurlijk.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    ga je de roosters onder de brandstof tanks ook nog open maken ??
    deze zorgen later wel voor een goede doorstroming van het water tussen de wtc en de romp

    gr raf
    ps moet ikook ooit nog eens aan beginnen want ik heb hier ook zo nog een doos liggen
     
  13. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Hallo Raf,

    Leuk weer eens wat van je te horen.

    Ik denk niet dat ik nog gaten ga openen in de romp. Ik krijg nog een PE setje, eens kijken wat daarbij zit en ook in verband met de constructie die ik wil toepassen heb ik weinig aan extra openingen.

    Heb laatst een en ander getest en dat zag er veelbelovend uit. Ik ga dus nog altijd voor de optie om alles van bovenaf in de boot te krijgen.

    Binnenkort ben ik eindelijk zover om de twee rompdelen samen te voegen, dan wordt het spannend ivm passen en meten en drijfvermogen. Al heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen en wie weet staan we nog eens samen langs de waterkant met onze bootjes.


    Groet,

    Peter
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    denk er wel aan dat die plastiek van revel niet tegen enige water druk kan
    je zal er langs binnen zeker een laagje glasvezel met polyester/epoxy tegen aan moeten zetten

    gr raf
     
  15. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Raf,

    Dit moeten de laatste gaten zijn die ik in de romp wilde maken[​IMG]
    Een paar gaatjes van een halve milimeter en juist bij het laatste gat boorde ik wat te snel en smolt de bult ietwat.
    [​IMG]
    Dus dat wordt een beetje plamuur.

    Verder wil ik geen gebruik maken van de romp om er druk op te zetten. Maar zover ben ik nog niet met bouwen.
    De belangrijkste tests waren succesvol, al ben ik nog niet klaar met testen.

    Nu eerst al het materiaal boven het wateroppervlak reduceren, anders wordt het lastig duiken.
    En tja, ik wil nog altijd alles van bovenaf erin zien te krijgen en ook wil ik er verlichting op maken (ook op de periscoop) en ook de torpedoluiken worden beweegbaar. Ook heb ik nog het idee de periscoop beweegbaar te maken (in het water uiteraard) , diepteroeren functionerend, maar nu stop ik anders wordt ik niet meer serieus genomen ;)

    Heb ondertussen al veel meer beeld dan in het begin, ik kan nu continue passen en meten, kijken en vergelijken, wat kan wel en wat kan niet.

    Wat ik echt bizar vind is hoe hoog de echte boten uit het water konden komen en dan toch nog kunnen duiken. Heb al diverse tekeningen gezien van wat erin zit allemaal en hoe erg het proppen is geblazen.

    Het is nog even geduld hebben, de tijd zal het leren, heb nog altijd heel veel ideeën. Ben echt iedereen dankbaar die mij hulp geboden heeft en ik doe nog elke dag ideeën op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo peter
    dan moet je de russiese duikboten eens boven water zien liggen daar wordt je echt niet goed van
    [​IMG]
    hier licht deze thypoon haast half boven water hoor
    maar het is allemaal verklaar baar
    het volume dat boven water steekt moet je hebben aan duiktank
    het volume daar neem ik 1 liter is 1 kilo voor en zo ben ik er nog nooit ver naast geweest al heeft kunststof een andere gewichts verhouding dan metaal het lijkt toch wel wat te kloppen
    ik denk met de hoeveelheden die wij gebruiken als je naar boven afrond je wel altijd juist zit met het volume van je duiktank
    liever ietsje te groot dan te klein want dan kom je niet onder LOL

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011
  17. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Raf,

    Kijk, zo dacht ik er ook over. Liever teveel tankruimte dan te weinig. Maar het wordt passen en meten hoor!
    Wat een boot hè die Rus. Sauna alles zit erin.
    Heb gelezen dat er aan boord geen verschil werd gemaakt tussen de bemanning, dit onder het mom van dat iedereen even belangrijk was aan boord.
     
  18. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Raf,

    Hier de U-995 in het water
    [​IMG]
    En hier ook nog op het land (de laatste overgebleven van het type VII)
    [​IMG]

    Ik ga dat niet redden hoor om mijn boot zo hoog uit het water te laten komen en duikend te kunnen krijgen, ik hoop de ballast/zadeltanks nog boven het wateroppervlak uit te krijgen voor een klein deel.

    Afwachten, eerst maar zorgen dat die zover komt dat die te water kan 8)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo peter
    je moet je niet blind kijken op foto's van boten die hoog uit het water liggen

    in werkelijkheid lagen ze niet echt zo hoog op het water

    een foto als hier boven kan zijn dat hij juist van de werf komt
    als ik goed kan kijken krijgt hij hier juist een nieuw soort snorkel (die ronde)
    deze boot heeft dus geen bewapening aan boord
    de torpedo's zijn er uit gehaalt plus de voeding voor de bemanning en dergelijke zijn niet aan boort
    je moet je niet vergissen maar dat zijn wel ettelijke tonnen gewicht die er nu niet in zitten
    zie in zeebrugge de foxtrot een hoog boven water liggen maar er zitten geen accu's meer in die boot wat ook een heel gewicht is

    normaal varen de type VII met de brandstoftanks nog juist een beetje boven water je ziet de water lijn mooi bij die boot in labou
    die z/w, foto daar is niet veel op te zien
    maar wel een interesante foto

    gr raf en het komt wel in orde met dat drijven alleen zie dat alle gewicht zo diep mogelijk in je romp komt te liggen
     
  20. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Raf,

    Ondertussen heb ik honderden foto's bekeken van deze U-boot en op sommige zie ik toch echt meer dan 50 man staan en dat maakt het bootje niet uit, je ziet bij wijze van spreken nog net de kiel niet.

    En als ik de plattegronden bekijk van wat er allemaal in gaat (het echte schip) dan is het nog raadselachtiger waar ze die opwaartse kracht mee wisten te verkrijgen.

    Vol diesel, proviant en torpedo's zal er idd wel wat meer diepgang zijn, ik blijf het imposant vinden hoe ze dat toendertijd voor elkaar kregen.

    Terug bij de te bouwen boot:
    Dat gewicht onderin daar ga ik mijn best voor doen, heb al wat leuks bedacht voor de batterijen, maar dat komt allemaal nog. Ik zal spoedig weer wat foto's plaatsen van de vorderingen. Volgende week krijg ik nog dat PE-setje om er nog meer detail op aan te brengen.

    Als dat erop zit zal het echte werk beginnen wat RC betreft, dat is het spannendste van alles. Daar heb ik geen voorgangers in kunnen vinden en moet dat dus volledig met eigen ingeving doen. Hier komt het stronteigenwijze weer boven drijven;) (en duiken).
     

Deel Deze Pagina