Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    diesel olie drijft dus de brandstof mag je niet mee rekenen met het gewicht
    alleen het stukje dat boven water uit steekt is gewicht

    wat houd dat PE setje in ?????
    ik heb de klinknagelset van dream art (moet er nog op komen)maar verder heb ik geen enkele set kunnen vinden

    gr raf
     
  2. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Raf,

    Nu moet ik je even corrigeren, een tank met lucht of een tank vol diesel. Je kan een tank op je rug nemen en er even mee gaan zwemmen vol en leeg ;) dan weet je wat ik bedoel.
    Dat maakt wel degelijk een verschil, maargoed.

    We hadden het over PE setjes voor de U-boot:
    *Eduard 53015 U-boat VIIC/41 PE
    *Nautilus models ( http://nautilusmodels.com/ ) laser-cut houten dek
    *White Ensign Models ( http://www.whiteensignmodels.com/ ) Type VII U-Boat Flood, Drain and Vent Holes PE kit
    *Griffon ( http://www.griffonmodel.com/ ), een high detail kit van de flak kanonnen

    En er is nog meer te vinden, ik heb het geluk dit te krijgen van iemand die het dubbel heeft (reserve, voor het geval dat) en dit alles volop heeft gebruikt voor het bouwen.

    Van hem heb ik heel veel geleerd qua details die de boot heeft of gaat krijgen.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    die diesel tanks waren open langs onder er werdt diesel langs boven af getapt omdat diesel op water drijft
    je mag geen vloeistof met lucht vergelijken in uw berekening zou je diesel met vloeibare lucht moeten vergelijken

    de diesel geeft onder water dus een opwaartse druk die bij het varen op diesel dus gecompenseerd moest worden dit door de open tanks langs onder
    anders zou je met een vacuum of erger nog een lucht bel in de tanks blijven zitten

    bedankt voor de links
    gr raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.317
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    je uitleg klopt voor 100% betreffende de zadel tanks.
    Ze hadden alleen bij erg ruwe zee wel eens problemen met de "buitenboord tanks".
    Maar dat is ook wel voor te stellen.

    Hein
     
  5. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Raf en Hein,

    Weer wat kunnen leren van de heren. Had er dus nog nooit bij stilgestaan dat de optie om de diesel te laten drijven op het zeewater van toepassing was.
    Op die manier is het inderdaad een heel ander verhaal, kon ook al niet geloven dat Raf zo'n vergissing had gemaakt met lucht en water. Die aanvullende uitleg maakt alles duidelijk.
    Excuses Raf dat ik je niet begreep.

    Er zijn nog wel meer links te vinden voor PE, alleen is het de vraag of je ook alles wilt gebruiken.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo

    daarom hein werdt er zoveel mogelijk eerst op de buiten tanks gevaren om daarna op de inwendige tanks over te gaan
    in de zadeltanks zaten wel kleine compensatie tanks die soms ook werden gebruikt om sneller te kunnen duiken
    van de buiten tank werd de diesel naar een binnen tank gepomp waarna de diesel gezuiverd werdt (purifiër)voor hij aan de diesels werdt gevoederd LOL
    want zout in de diesel is niet goed voor de injectoren en andere bewegende delen

    wat ik van de pe nog wil gebruiken zijn de deksels op de zadeltanks
    de rest heb ik zelf haast allemaal klaar
    ik kan op de robbe boot toch niet alles aan brengen door de abs romp anders wordt ze te zwak

    gr raf
     
  7. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Raf,

    Ik heb nog even gekeken naar de PE. Hier een link die goed laat zien wat je koopt.

    KitMaker BENELUX :: Inbox Review: U-Boat VIIC/41 door Mannic

    Succes ;)

    Leuk trouwens om te weten hoe dat aan boord werkte, heb al veel ontdekt over deze schepen. Toch weten jullie nog heel veel info te geven, thanks!
     
  8. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Hier weer wat voortgang van de werkzaamheden, een hoop plaatjes weinig tekst, het spreekt voor zich.


    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Alleen al met het rompgedeelte aan te pakken scheelde het 8 gram, het overige heb ik niet gemeten al is er heel wat materiaal weggehaald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beweegbare torpedoluiken

    Zoals beloofd, de beweegbare torpedoluiken
    [​IMG]
    Met een druppel MS-polymeerkit (400% blijvende rek!) op het scharnierpunt

    [​IMG]
    Door de twee delen tegen elkaar te zetten heb je een permanente druk op de luiken waardoor deze gesloten blijven
    [​IMG]
    Nu zijn de luiken makkelijk open te drukken en sluiten ze weer uit zich zelf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Lelystad
    Slimme oplossing!
     
  11. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Lex,

    Bedankt voor het compliment.

    Ik heb nog zo veel meer leuke dingen in petto voor jullie ;)

    Ben nu bezig aan de periscoop, daar moet verlichting (toplicht) in komen.

    ...wordt vervolgd...
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2011
  12. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Periscoop met verlichting door de buis

    Zoals de het vroeger ging, zal het nu ook gaan

    [​IMG]
    Vijlen aan de basis

    [​IMG]
    Juiste dikte

    [​IMG]
    De gaatjes erin

    [​IMG]
    Ze knuffelen elkaar al

    [​IMG]
    De juiste afmeting bepalen

    [​IMG]
    Zijaanzicht

    [​IMG]
    vooraanzicht

    [​IMG]
    ABS 3.2mmx1.6mm opboren naar 2.0mm

    [​IMG]
    De dunnere pijp in het 2.0mm geboorde gat

    [​IMG]
    Wat verhit en uitrekwerk op de dunste buis

    [​IMG]
    De buizen samengesteld

    [​IMG]
    Wat vijl en schuurwerk

    [​IMG]
    Strookje aluminiumfolie doorgevoerd en met secondelijm het geheel verlijmd

    [​IMG]
    Een ledje onderin de pijp laten branden en het gewenste resultaat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.322
    Locatie:
    Lelystad
    Mijn bewondering groeit met elke speciale functie die je toevoegd Peter!! :thumbsup: :worship:
     
  14. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Allen,

    Deze week weinig kunnen doen, hooguit wat onderdelen uit het raam gehaald en afgewerkt zodat het PE-gebeuren er op kan.
    Beetje irritant dat dat zoveel tijd kost, nu moet ik mijn doordachte ideeën laten wachten (en jullie natuurlijk).

    Maargoed, ik heb nog wel een en ander in petto.
     
  15. tomos19

    tomos19 Guest

    ik ben aan het kijken of het wat voor mij is.:)
    Leuk project!:D
     
  16. Spinoza

    Spinoza Guest

    Eigenaar van dit project heeft deze elders voortgezet, volgens mij heb ik hem gezien op/bij modelbrouwers.nl met hetzelfde of soortgelijk projectproject.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2011
  17. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Spinoza,

    Bij modelbrouwers post ik dezelfde foto's.
    Daar heb ik wat meer commentaar en toelichting.
    Hier laat ik alleen zien wat er gebeurd is.

    Met andere woorden, op de beide sites loopt het parallel.

    Wie de moeite neemt om beide sites volledig door te lezen zal beter begrijpen over het hoe en waarom.

    Veel leesplezier! ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2011
  18. Spinoza

    Spinoza Guest

    Waarvan akte.

    Ps respect met hoe je dat priegelwerk doet.
     
  19. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Dank je wel Spinoza,

    Kan melden dat het priegelwerk nog wel even doorgaat.

    Al ligt het alweer een tijdje stil helaas, nu even geen tijd.

    Kan niet wachten verder te gaan met mijn ideeen te verwerken in de boot.
     
  20. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Even een vraag aan de deskundigen.

    Wat is de totatiefrequentie die maximaal op de schroeven gegeven kan worden?
    Hierbij bedoel ik uiteraard dat het de vaareigenschappen op volle snelheid heeft, waarbij de boot niet te snel door het water schiet.

    Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat er meerdere factoren spelen in dit verhaal, maar ik ben er van overtuigd dat de kenners wel een richtlijn durven te geven op basis van hun ervaringen.

    De schroeven die ik gebruik zijn de standaard driebladsschroeven.

    Bij voorbaat dank!
     

Deel Deze Pagina