Helling Vliegen Zoutelande

@de anderen. Ik vindt het knap dat mensen na 2 stukjes tekst het ego en gebrek aan kennis weten in te schatten van een mede-modelvlieger.
Ik ken Maarten ook (een klein beetje) en ben ervan overtuigd dat hij een uitstekend modelvlieger is. Je hebt mij dan ook geen woord horen zeggen over zijn capaciteiten of karakter. Net zo min heb ik een tijdsspanne genoemd die nodig zou zijn om je ervan te overuigen dat er geen kruisend verkeer is - maar 1/2 seconde lijkt me eigenlijk niet genoeg.

Maar daar gaat het allemaal niet om. Het is net als in het verkeer: regels worden gemaakt op basis van de minst getalenteerde deelnemers. Het is best mogelijk dat jij in staat bent zelf te beoordelen wat een veilige snelheid is, op de snelweg of in de bebouwde kom. Maar toch zijn er duizenden Nederlandse automobilisten aan wie ik dat niet zo graag zou toevertrouwen (en jij misschien ook niet...). Dus zijn er regels, die voor sommigen misschien overdreven lijken. En toch gelden ze voor ons allemaal, want je hebt ten allen tijde ook een voorbeeldfunctie: als jij door rood fietst, kan dat reden zijn voor anderen (kinderen, stomkoppen, idioten, wie dan ook) om het ook maar te doen; en dan heb je dus tóch een onveilige situatie veroorzaakt.

And so the masters,
make the rules
for the wise men
and the fools
I got nothing Ma
to live up to...

(Bob Dylan, It's alright Ma I'm only bleeding)
 
Ariel,

Ik hoop echt dat je niet verder de "regels en het mag niet" toer opgaat:rolleyes:

Andere topics zijn reeds in de vernieling gelald daardoor.

Het gaat over Helingzweven Zoutelande punt!

Sla er de circulaire voor modelvliegen (website van de vakvereniging) op na voor wat kan en niet kan.

Stevo
 
Ariel,

Ik hoop echt dat je niet verder de "regels en het mag niet" toer opgaat:rolleyes:

Andere topics zijn reeds in de vernieling gelald daardoor.

Het gaat over Helingzweven Zoutelande punt!

Sla er de circulaire voor modelvliegen (website van de vakvereniging) op na voor wat kan en niet kan.

Stevo

Ok, ik snap het.
Zal op letten.

Johannes
 
Dat is ook wat ik probeerde te zeggen: zeil- of schermvliegers die niet toevallig óók RC vliegen kunnen niet echt beoordelen hoe veilig of onveilig de situatie is, ze weten niet in welke mate een RC vlieger is gefixeerd op zijn model.
Onzin . als je als modelvlieger niet om je heen kan kijken moet je stoppen met modelvliegen aangezien je met meerdere toestellen in de lucht vliegt en je daarvan ook moet zien waar ze heen gaan .
Het geen Maarten heeft gedaan is eerst overleggen samen met Knvvl leden ,die dus op de hoogte zijn van regels.Hetgeen wat Maarten deed is buiten het vliegzone van de mandragende toestellen vliegen zoals duidelijk afgesproken en beide partijen dus hun vliegzone kenden >
Ik ben er zelf niet bij geweest maar heb het relaas uit eerste hand gehoort.
Een dergelijke situatie heb ik ook in de eifel gehad ,wat perfect verliep .We hielden daar een cirquit aan .
de momenten dat het druk werd ben ik buiten de draagband gaan vliegen (electrozwever) en lande dus rechts van de start en landingsplek van de mandragende vliegers ook geheel volgens overleg .
dit resulteerde in een gemoedelijke sfeer en wederzijdse interesse.

Zolang je weet wat je beperkingen zijn en duidelijk overleg pleegt en geen gekke dingen doet kun je vliegen .
 
Onzin . als je als modelvlieger niet om je heen kan kijken moet je stoppen met modelvliegen aangezien je met meerdere toestellen in de lucht vliegt en je daarvan ook moet zien waar ze heen gaan .
Ah vandaar dat er af en toe ook modellen tegen elkaar opvliegen, logisch, dat komt in de 1:1 vliegerij ook zo veel voor (en het maakt dan ook helemaal geen verschil dat de vlegers daar met hun neus in de vliegrichting zitten). Ik zal maar overwegen te stoppen met modelvliegen Serge, want ik ben zo'n kluns dat ik voornamelijk naar mijn model kijk en niet 100 meter ervóór. En de parallax speelt mij daarbij ook vaak parten, maar echt goede vliegers zoals jij zullen daarvan geen last hebben.
Hetgeen wat Maarten deed is buiten het vliegzone van de mandragende toestellen vliegen
Op Zoutelande is bij mijn weten de vliegzone voor niet-mandragende toestellen bij de Bukseweg. Dat is een luxe van het vliegen op Zoutelande (op Langevelderslag bijvoorbeeld hebben we die luxe niet).

Als ik het goed begrijp is de startplaats Bukseweg dus eigenlijk nergens goed voor? Vind ik ook best hoor. Als ik met m'n zeilvlieger een model tegenkom loop ik vrij weinig risico (ik draag een helm); voor het model is het natuurljk anders. Ook voor een eventuele parapenter die een modelzwever in zijn lijnen vangt. Allemaal luxe en onzin die Bukseweg startplek.
 
Tuurlijk was de start plek niet de goede ,Maar niemand hier leest goed .
Eniedereen is gelijk zo beleefd genoeg om Maarten de grond in te trappen ,neem eens een voorbeeld aan het duitse forum daar kan dat wel op een beleefde manier .
EN DAAR KOTS IK HIER VAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GENIET GODVER TOCH EENS VAN JULLIE HOBBY IPV DAT MEN ELKAAR NAAR DE HAREN VLIEGT OM EEN SCHEET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
helling

Tuurlijk was de start plek niet de goede ,Maar niemand hier leest goed .
Eniedereen is gelijk zo beleefd genoeg om Maarten de grond in te trappen ,neem eens een voorbeeld aan het duitse forum daar kan dat wel op een beleefde manier .
EN DAAR KOTS IK HIER VAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GENIET GODVER TOCH EENS VAN JULLIE HOBBY IPV DAT MEN ELKAAR NAAR DE HAREN VLIEGT OM EEN SCHEET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Volgens mij gaan we hier niet lopen vloeken :(.
 
Tja,wat moet ik na bovenstaande reacties hier op zeggen?
In het heli gedeelte is een soortgelijke discussie geweest met een soortgelijkig verloop.
Daar werd indoor ook een weddenschap inverted gevlogen met een grote bromtol,met publiek op een paar meter afstand.Wel door een piloot doe onbetwist goed schijnt te zijn.
Legio voorstanders en tegenstanders.
Alle tegenstanders hadden argumenten waar geen speld tussen te krijgen was.
Alle voorstanders konden alleen maar aanvoeren dat het een goede piloot was met goed materiaal EN dat de tegenstanders er NIET bij waren geweest en dus geen oordeel konden geven.
Het enigste wat de desbetreffende discussie heeft opgeleverd is wrijving tussen de diverse forummers.
Laat ik daar nu toch de nodige parallellen in deze discussie zien.
Ik heb geen enkele reden om aan de vliegkunsten van Maarten te twijfelen(ken hem overigens niet).Maar ik twijfel ook niet aan de rijkunsten van Michael Schumacher.
En toch crashde hij ook wel eens.
Over het vliegen op die plek door hem kan ik geen oordeel geven,nooit geweest en kan me geen idee vormen van de ruimte die er is.
Dus over de potentiele gevaarzetting kan ik al helemaal geen oordeel geven.
Maar heb er wel een gedachte over en dat is ...minder handig.
Nee,dat is niet bedoeld om Maarten naar beneden te halen zoals boven al eerder gesuggereerd werd,maar gewoon een gevoel wat ik erbij heb.
Heb jaren over de N18 gereden met de auto naar mijn werk.Staat bekend als een dodenweg.Er inderdaad enkele doden zijn gevallen en dat terwijl er vele tienduizenden auto's per dag overheen rijden die niets gebeurd.
Wat ik ermee zeggen wil is dat het ontelbare malen goed kan gaan,maar dat we afgerekend worden met die ene keer dat het mis gaat.
Elke keer gaan we er vanuit dat het niet misgaat,maar toch gebeurt het soms.
Aan de andere kant ben ik ook niet heiliger dan de paus en moet ik voor minder handige startplekken ook de hand in eigen boezem steken.
Als ik mijn model in de lucht crash,ben ik een stapel hout kwijt.Word ik in mijn 1:1 uit de lucht gerost door een model,dan heb ik veel meer te verliezen dan wat materiaal alleen...
Daar komt bij.Diegene die foutloos door het leven gaat mag zich hieronder even komen melden.
Ben benieuwd wie zich meldt

Met vriendelijke groet
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tuurlijk was de start plek niet de goede ,Maar niemand hier leest goed .
Eniedereen is gelijk zo beleefd genoeg om Maarten de grond in te trappen ,neem eens een voorbeeld aan het duitse forum daar kan dat wel op een beleefde manier .
EN DAAR KOTS IK HIER VAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GENIET GODVER TOCH EENS VAN JULLIE HOBBY IPV DAT MEN ELKAAR NAAR DE HAREN VLIEGT OM EEN SCHEET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dan mag ik concluderen dat je zelf ook niet goed leest en generaliseert.
I.m.h.o. heb ik toch aardig duidelijk proberen te maken dat ik niet Maarten maar de situatie veroordeel. :confused:
En als iemand verkiest om zijn heil op een ander forum te zoeken dan staat eenieder daar ook vrij in.

Maar als ik me ook niet vergis was er ondertussen ook al een moderator geweest die ons allen had verzocht om OT te blijven.
 
Maar als ik me ook niet vergis was er ondertussen ook al een moderator geweest die ons allen had verzocht om OT te blijven.
Tja, maar mij dunkt dat het zeer OnTopic is binnen een draadje over vliegen op Zoutelande, of je je houdt aan de daar geldende verkeersregels of dat je die aan je laars lapt.
Ik ben niet zo heel erg gezagsgetrouw, maar dingen ontstaan door bepaalde redenen en dat kan je niet zonder meer negeren.
 
Tja, maar mij dunkt dat het zeer OnTopic is binnen een draadje over vliegen op Zoutelande, of je je houdt aan de daar geldende verkeersregels of dat je die aan je laars lapt.
Ik ben niet zo heel erg gezagsgetrouw, maar dingen ontstaan door bepaalde redenen en dat kan je niet zonder meer negeren.


Klopt, maar de nuance en hetgeen wat het ontopic maakt is het feit dat het over de situatie gaat en niet over de persoon ;)
Het dient geen enkel doel om continue op de man te blijven spelen (ook in de verdedigende vorm) en zeker gezien die persoon reeds heeft aangekondigd geen deel uit te willen maken van de daarop ontstane discussie.

Dus stellen dat het in het algemeen niet slim is om precedenten of uitzonderingen te creëren op bestaande voorwaarden is i.m.h.o. i.d.d. weer geheel on topic.
 
Het dient geen enkel doel om continue op de man te blijven spelen (ook in de verdedigende vorm)
Volgens mij heeft er niemand op de man gespeeld (hooguit Serge). Niemand heeft Maarten (of iemand anders) aangevallen, er is wel gevraagd waarom hij verkoos te doen wat-ie deed, en daar heeft-ie naar het oordeel van sommigen geen afdoend antwoord op gegeven; en in plaats van daar op in te gaan heeft-ie zijn hielen gelicht. Maar er blijft het discussiepunt: is het wel of niet "done" om op de zeilvliegstartplek bij Zoutelande te vliegen? Die vraag heeft weinig met Maarten te maken.
 
Bart,
Zullen we het er op houden dat wij gelijkgestemd zijn echter verwoorden wij het beiden op een andere manier ;)

Maar om op je feitelijke vraag terug te komen;
Nee, ik vind het niet bijster slim om van reeds gestelde voorwaarden af te wijken om welke reden dan ook.
Ik ga er tenslotte vanuit dat die voorwaarden niet voor niets zijn opgesteld.
 
Bart,
Zullen we het er op houden dat wij gelijkgestemd zijn echter verwoorden wij het beiden op een andere manier ;)

Maar om op je feitelijke vraag terug te komen;
Nee, ik vind het niet bijster slim om van reeds gestelde voorwaarden af te wijken om welke reden dan ook.
Ik ga er tenslotte vanuit dat die voorwaarden niet voor niets zijn opgesteld.
Nog los van of de voorwaarden om op een plek wel/niet te mogen vliegen, al dan niet voor niets c.q. terecht zijn opgesteld, denk ik dat wij ons zeer goed moeten realiseren dat er maar een paar plekken in NL zijn waar we wind-technisch kunnen hellingvliegen. En zijn er nog minder waar dat formeel is toegestaan (mogelijk is Zoutelande de enige). Als we even in ons achterhoofd houden hoe makkelijk we een vliegstek kwijtraken (zie alle problematiek met model-vliegvelden, en het akkefietje met LVS) denk ik dat we heel voorzichtig met Zoutelande moeten omgaan.

In dat kader gezien is de actie van Maarten wat onhandig, misschien is het publiceren ervan op een openbare plek wel het onhandigste aspect.

Ik kan Maartens redenering wel begrijpen, en ik hanteer die ook regelmatig als ik ergens in het buitenland op een plek ga vliegen. Als er bemande vliegers zijn spreek ik ze aan, vraag naar de afspraken ter plekke, en maak afspraken, en uiteraard let ik heel goed op tijdens het vliegen. Één van de stelregels die ik daarbij hanteer is dat mijn vliegtuig en een bemande kist NOOIT in één lijn met elkaar mogen komen (voor of achter elkaar langs vliegen vanuit mijn standpunt). Diepte zien na 50 m is (vrijwel) onmogelijk! Bij Zoutelande ligt dat een tikkie genuanceerder, omdat je daar zelden zover weg vliegt als in b.v. de bergen.
Een andere reden voor deze werkwijze is, dat het praktisch gesproken onmogelijk is on te achterhalen of er op die plek gevlogen mag worden, en zo ja wat de regels zijn (welke gemeente, gemeentehuis, wanneer open, ...). Tegen de tijd dat je het weet, is je vakantie voorbij. Maar dat was voor Zoutelande het probleem niet ...

Ik kan me ook voorstellen (nav. een enkele wat ongenuanceerd geschreven zin) dat Maarten zich niet meer met dit draadje bemoeit. Ongenuanceerde opmerkingen stoten af, je jaagt de mensen weg.
Ja, het lucht op als je ergens kwaad om bent om dat te uiten, maar doe dat dan in een PB-tje, en niet openbaar. Dat lucht evenveel op, en je houdt de persoon waarom het gaat erbij.

Dirk.
 
Als ik met m'n zeilvlieger een model tegenkom loop ik vrij weinig risico (ik draag een helm); voor het model is het natuurljk anders. Ook voor een eventuele parapenter die een modelzwever in zijn lijnen vangt. Allemaal luxe en onzin die Bukseweg startplek.
Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als ik b.v. een flink gat/scheur in jouw delta vlieg? Heb je dan genoeg hoogte om dat nog op te vangen en te corrigeren? Het strand is best hard als je van 10m hoog een 'aanloopje' neemt!
We zullen het maar niet gaan proberen, ook niet met twee helmen op ... ;-)

Maw. ik denk dat je wat te optimistisch bent ... :confused:

Dirk.
 
[mod] Draadje werd opgeschoond[/mod]

Mag ik andermaal (en voor de laatste keer) vragen om on topic te blijven,
 
Laatst bewerkt:
:idea: Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden << :idea:
  1. ik denk dat je van mij geen enkele reactie kunt (kon) vinden die tegen de regels ingaat. Ik ben fatsoenlijk geweest, niet commercieel, .... Toch heb je mijn reacties verwijderd.
    Lees de forumregels er maar eens op na .... Ik heb het zojuist gedaan!
  2. Of een discussie langdradig is of niet, is niet relevant. Er zijn vele draadjes te vinden die zeer langdradig zijn, soms meer, soms minder on topic.
  3. Nergens in die forum-regels staat dat je niet mag afwijken van het onderwerp. Dat daarbij enige nuance mag worden toegepast ben ik mee eens, anders wordt het café-praat, en daarvoor hebben we het modelbouw-café. Maar deze discussie was zeer on-topic en relevant: het ging over vliegen op Zoutenlande en hoe je dat wel resp. niet moet doen. Hoe je die vliegplek kunt behouden of verpesten ... Of het daarbij gaat om vliegtechnische zaken, gedragsaspecten, of juridische zaken is een detail.
  4. Ik vind het niet leuk als een moderator zich niet aan zijn eigen regels houdt en autonoom bepaald waarover wij wel/niet mogen discussiëren, c.q. als hij/zij bepaald of er nu wel lang genoeg over een bepaald onderwerp is gesproken
Ik heb deze reactie fatsoelijk proberen te houden.
In het draadje heb ik steeds geprobeerd genuanceerd te reageren, niet op de man gespeeld, maar wel duidelijk tre maken dat we op deze manier mogelijk wel die plek verspelen.
Maar geloof me, ik vind deze botte verwijdering van berichten buiten alle nuance! Scheldpertijen en andere onfatsoenlijke reacties op de man verwijderen. Ja, terecht. Maar dit niet.

Dirk.
 
@Dirk.

Helemaal mee eens.

Wat punt 4 aangaat.Deze moderator is nog net begonnen met modereren.verders wil ik er niets over zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het helemaal met Dirk eens.
Mag ik andermaal (en voor de laatste keer) vragen om on topic te blijven
Zoals ik in een (inmiddels verwijderde) post al stelde: naar mijn mening is in een draadje over vliegen op Zoutelande de vraag over wat wel en niet okee is heel erg on topic. Maar ook deze zal dan wel verwijderd worden.
 
Back
Top