Het Wiimulticopter draadje

Dank, ik heb daar ook al een vraag uitstaan maar Paul reageert niet zo snel meer de laatste tijd.

Ik heb ook een voltage regulator gebruikt die van 5v 3.3v maakt voor de ITG3205, de BMA020 gebruikt echter normaal 5 volt. Maakt het dan nog uit of ik de 5v of 3.3v gebruik voor de 2k2 weerstanden? Of kan ik bij het gebruik van de 5v lijn iets beschadigen van de ITG3205 (omdat die werkt op 3.3v).

Let op, ben een complete electronica noob dus heb geduld met me ;).
 
Ik heb het op beide manieren aangesloten gehad zonder problemen.

BMA020 en WM+ op 5V en BMA085 en HMC5883 op 3.3V met pull-ups naar 3.3V

Nu heb ik de BMA020 ook gevoed met 3.3V.
Deze werkt met een spanning van 2.6V tot 6V.

Wat niet mag is een 3.3V sensor gebruiken in combinatie met 5V pull-ups zonder LLC
De Atmega chip heeft dit intern en daarom moeten deze dus software matig uitgeschakeld worden bij gebruik van 3.3V sensoren zonder LLC.

Mijn advies voor jou, sluit de BMA020 aan op 3.3V.

Overigens wist ik ook niet veel van elektronica, maar met MultiWii leer je wel wat op dit vlak. Dus nu weet ik iets meer.
 
Je bedoelt dat je zowel een keer de 2k2 weerstanden op de 5v als op de 3.3v lijnen gehad hebt (en de sensoren ook op diezelfde voltages)?

Ik heb de pin headers voor de BMA020 al vast op het board zitten dus ik neem aan dat daar nu gewoon 5v naar toe gaat en dat ik dit niet makkelijk meer aan kan passen.

Wat doet een LLC precies? Als ik nu de ITG3205 aansluit op de 3.3v aansluiting (gele rechthoek, naast de condensator in het onderstaande plaatje) heb ik dan de ongewenste situatie van een 3.3v sensor in combinatie met 5v pull-ups zonder LLC?

Moet je met 3.3v sensoren altijd de interne pull-ups in de Atmega uitzetten? (en wat doen die interne pull-ups eigenlijk)? Dat uitzetten gaat dus waarschijnlijk via de config.h:

//enable internal I2C pull ups
//#define INTERNAL_I2C_PULLUPS

Ik zag op het board nu ook twee posities voor pull-ups (rode rechthoek) en ben nu aan het uitzoeken of hier misschien die twee 2k2 weerstanden moeten/kunnen. Dat flyduino spul is best mooi alleen qua support/documentatie had het wel iets beter gekunt voor mensen die dit voor het eerst allemaal doen :rolleyes:.

a4727574-61-IMG_3167.JPG
 
Misschien schept dit wat duidelijkheid:
Input pins make extremely small demands on the circuit that they are sampling (...) This means that it takes very little current to move the input pin from one state to another (...) This also means however, that input pins with nothing connected to them, or with wires connected to them that are not connected to other circuits, will report seemingly random changes in pin state, picking up electrical noise from the environment, or capacitively coupling the state of a nearby pin (...) Often it is useful to steer an input pin to a known state if no input is present. This can be done by adding a pullup resistor (to +5V), or a pulldown resistor (resistor to ground) on the input

Arduino - DigitalPins

Edit: misschien ook nog interessant? http://www.multiwii.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=573
 
Je bedoelt dat je zowel een keer de 2k2 weerstanden op de 5v als op de 3.3v lijnen gehad hebt (en de sensoren ook op diezelfde voltages)?
Nee alleen 3.3V pull-ups

Ik heb de pin headers voor de BMA020 al vast op het board zitten dus ik neem aan dat daar nu gewoon 5v naar toe gaat en dat ik dit niet makkelijk meer aan kan passen.
Ik zou even de multimeter er op zetten, als ik het goed begrepen heb gaat er 3.3V naar de BMA020 als de voltage regulator set is geplaatst, maar ik weet het niet zeker.

Wat doet een LLC precies? Als ik nu de ITG3205 aansluit op de 3.3v aansluiting (gele rechthoek, naast de condensator in het onderstaande plaatje) heb ik dan de ongewenste situatie van een 3.3v sensor in combinatie met 5v pull-ups zonder LLC?
Een LLC zet de logic line om van hoog naar laag voltage of andersom.
In jou situatie heb je dit niet.

Moet je met 3.3v sensoren altijd de interne pull-ups in de Atmega uitzetten? (en wat doen die interne pull-ups eigenlijk)? Dat uitzetten gaat dus waarschijnlijk via de config.h:

//enable internal I2C pull ups
//#define INTERNAL_I2C_PULLUPS
Ja zo zijn ze uitgeschakeld.
De interne pull-ups zijn voor ons doel te hoog van waarde.

Ik zag op het board nu ook twee posities voor pull-ups (rode rechthoek) en ben nu aan het uitzoeken of hier misschien die twee 2k2 weerstanden moeten/kunnen. Dat flyduino spul is best mooi alleen qua support/documentatie had het wel iets beter gekunt voor mensen die dit voor het eerst allemaal doen :rolleyes:.
Ik dacht dat die pull-ups er standaard op zaten :confused:
Support is goed hij heeft het alleen te druk, documentatie kan inderdaad veel beter.



a4727574-61-IMG_3167.JPG
Succes
 
Ik heb even gekeken maar er gaat wel gewoon 5 volt naar de BMA, ik ga echter de pinheaders die ik al gesoldeerd had op twee plaatsen weghalen (bij de uin en csb aansluitingen) en ik ga daar gewoon via een draadje 3.3 volt op zetten.

Vervolgens de twee 2k2 weerstanden tussen de SDA, SCL en de 3.3 volt en dan ben ik klaar geloof ik.
 
Ik heb even gekeken maar er gaat wel gewoon 5 volt naar de BMA, ik ga echter de pinheaders die ik al gesoldeerd had op twee plaatsen weghalen (bij de uin en csb aansluitingen) en ik ga daar gewoon via een draadje 3.3 volt op zetten.

Vervolgens de twee 2k2 weerstanden tussen de SDA, SCL en de 3.3 volt en dan ben ik klaar geloof ik.
Dat is dan inderdaad DE beste oplossing.;)
 
Ik was weer iets te enhousiast en heb de ESCs al compleet vastgesoldeerd op het Flydumini frame; helaas had ik de ESCs eerst nog afzonderlijk moeten calibreren via de Tx en dat gaat nu wat lastiger. Er schijnt een workaround te zijn want standaard zit deze funcitonaliteit niet meer in de MultiWii firmware (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de KK boardjes). Heeft iemand een idee?
 
je kan toch gewoon per stuk de puls draad even aan een ontvanger hangen? maakt niet uit dat ze allemaal aan de plus en min zitten.
 
dan zou ik alleen spanning op de plus en min zetten, en met een krokodillenklemmetje aan een servo stekker de regelaars 1 voor 1 calibreren..
 
dan zou ik alleen spanning op de plus en min zetten, en met een krokodillenklemmetje aan een servo stekker de regelaars 1 voor 1 calibreren..

Als er geen workaround is dan ga ik wel even de + draad loshalen (als ik er zo spanning op zet springt misschien de FC ook wel aan en dan heb ik geen idee wat voor signaal er dan op de pulse staat) en via een Y harnass en een andere ESC (de Rx moet wel spanning krijgen van een ESC) de boel calibreren.

Ik had ergens gelezen dat er wel een softwarematige workaround was en dat zou net allemaal iets handiger zijn :D.
 
je moet ze toch ook nog programeren naast calibreren; is wel handig om dat tegelijk te doen. Ik weet nu alleen niet precies welke instellingen je moet hebben, maar volgens mij zijn ze hetzelfde als bij kk-boards:

brake: off
battery type: Nimh/NIcad
Cut off: soft
cut off voltage: low
Start Mode: normal
Timing: maakt niet uit geloof ik
Music: on of off wat je zelf wilt
Governor: off
 
je moet ze toch ook nog programeren naast calibreren; is wel handig om dat tegelijk te doen. Ik weet nu alleen niet precies welke instellingen je moet hebben, maar volgens mij zijn ze hetzelfde als bij kk-boards:

brake: off
battery type: Nimh/NIcad
Cut off: soft
cut off voltage: low
Start Mode: normal
Timing: maakt niet uit geloof ik
Music: on of off wat je zelf wilt
Governor: off

Lol, je hebt helemaal gelijk, dat was ik ook vergeten :rolleyes:.

Het calibreren van de ESC's via de software is inmiddels gelukt, de Flydumini heeft z'n maiden gemaakt maar ik heb de props vastzitten met rubberen propsavers, daardoor is de boel aardig in onbalans en valt er nog niet fatsoenlijk mee te vliegen. Er zijn propadapers onderweg dus ik moet nog even geduld hebben.
 
Flydumini frame
Flyduino Pro Mini met een Atmega 328
ITG3025 gyro
BMP020 accelerometer

Orange 4CH spektrum Rx
HK SS 8-10A ESC
1811-2000 Kv 10 grams motoren
GemFan 5x3x3 props

Nu nog MultiWii 1.9 maar ga binnenkort eens de laatste versie proberen.

flydumini1.JPG



flydumini2.JPG
 
Back
Top