Torque-tube

Ik kan erover gelezen hebben maar welke gyro heb je?

Alles is stock, dus dat is een gp780 met de ds520

Voor de andere zaken, ik ga er van uit dat gain dus niet het antwoord is, ik ga er even van uit dat je dat al hebt geprobeert. Heb al 6 lipo's leegevlogen in alle mogelijke gain-standen.
Dat de staart wegdraait bij vol pitch kan een paar dingen inhouden.
- toerental te laag, staart heeft dan te weinig authority Vlieg met 100% throttle, 13t tandwiel, stock 500l motor 1600kv, 6cell lipo's.
- eindpunten niet goed ingesteld, zelfde verhaal Zal dat eens opnieuw instellen
- pitch op de kop te groot Gaat van -12.5 naar +12.5, maar zal het nog eens nameten.
- te kleine staartbladen (je hebt een paar maten) Stock align tailblades. zou toch goed moeten zijn veronderstel ik...




Qua onrust in hoover
- normal setup. Sommige gyro's vinden het erg prettig als je eerst de normal modus insteld, en daarna pas de hh. Zal dat eens proberen
- speling. Door speling wil de staart ook wel eens wapperen in hoover. In vlucht is er dan niets van te zien.. Heb geen zichtbare speling.
- governor UIT. Een slechte governor veroorzaakt dit ook. Volgens mij staat die uit, maar zal het nakijken.
 
Het enige echte relevante in dergelijke oefeningen(pitchpumpen om de staart te bepalen):

Hoe staat je Th curve!? niet 1 waarde geven, maar de hele lijn aub.

Staat die 50 bij midstick, en 100 bij volgas, slaat ie natuurlijk het eerste stuk weg vanwege het koppel, en wordt daarna onrustig door het hoge toerental icm de op het lage toerental afgestelde gain.. Maak trouwens eens een fotos van je tail(dus incl tailblades, as, slider, etc.)


verder weet ik t ook niet, zou je t moeten laten controleren ergens.. tis dat ik zo ver weg ben voor je want weet haast zeker dat dat ding dan vliegend teruggaat...
 
Vlieg hem steed in idle-up mode met throttle op 100-100-100-100-100
Heb mijn headspeed berekent en kom wel hoog uit, tussen de 3000 en 2700rpm naar het einde van de vliegtijd toe. Lijkt me veel te hoog niet? Misschien een 12t erop zetten?
 
ik vlieg ook niet op 100%
zet de throtle curve op 90-90-90-90-90
ik heb ook een onrustige staart met 100-100-100-100-100:p
 
yep;)
staart is nog niet super strak maar ik kan er mee leven:p

norm 0-75-75-75-75
idle 1 80-80-80-80-80
idle 2 90-90-90-90-90
 
is het dan niet beter om een 12t tandwiel te zetten en toch op 100% te vliegen kwestie van de max vliegtijd uit de lipo's te halen?

Als je max vliegtijd wilt moet je zo laag mogelijk RPM gaan vliegen... maar je toerental heeft ip als deze hoog genoeg is niks te maken of de staart nou houd of niet.. plaats eens een foto zoals ik al eerder vroeg.
 
Ja, dat is logisch :-)
maar ik bedoel dat het toch efficienter vliegen is met een 12t en 100% throttle dan met een 13t en 90% throttle. Toerental blijft dan min of meer hetzelfde maar de regelaar moet minder werken waardoor deze minder verbruitk wat dan weer een iets langere vliegtijd oplevert, of zie ik dat verkeerd?
Foto zal ik straks maken, ben nu op m'n werk...
Zal misschien proberen om ook een filmpje te maken.
 
je moet qua regelaar ergens tussen de 75 en 100 zitten.
Zelf vind ik het prettiger om ze op 90 of 95 oid te zetten.

Verder, des te hoger je toerental, des te meer hij zuipt..
en tot ene bepaald toerental valt dit wel mee, maar ga je boven een bepaalde grens gaat dit per % omhoog asociaal de lucht in..
Ik heb wel eens getest met mn 450, dit kan verschrikkelijk uitmaken.

Qua gain, het feit dat je accu's leeghoovert met verschillende gainstanden zegt niets.
Het gaat erom dat je hebt uitgetest of gain de oplossing kan bieden.
En dat zie je snel genoeg, binnen 1 accu heb je dat antwoord

En speling is dus niet zichtbaar.
Als ik naar een staartaansturing kijk, zie ik ook geen speling. Daarvoor moet ik hem toch echt vastpakken en een beetje trekken en duwen. En dat je geen speling hebt is eigenlijk onmogelijk, align heeft er normaal best een hoop inzitten (ook bij nieuw spul)

Bij de weg, ik heb een 600, 450, 250 en een mini titan, allemaal met een align gyro erin.
de mini titan heeft een 520 en een gp 750 op de staart, staat zo strak als een snaar. meer als 8 minuten vliegtijd, maar meer wil ik niet (concentratie weg..)
De rest heeft een 3g, daarin zit een gp780 verwerkt. De gp staat bekend om zijn kritische kijk op de heli, hij wil alles graag goed hebben.

Ik heb op de 600 zelfs een leuk hulpje aan hem, als de motor echt baggervet staat wordt de staart een spons. beetje tunen en de staart staat weer strak (zonder aan de gain te komen dus)

Maar Koen, jouw setup moet gewoon goed kunnen werken.
Bij mij werkt het, dus waarom bij jou niet?
Stel, je hebt eens zin om richting rotterdam te komen...
1 keer kijken etc zegt meer als een forum
 
Ja, dat is logisch :-)
maar ik bedoel dat het toch efficienter vliegen is met een 12t en 100% throttle dan met een 13t en 90% throttle. Toerental blijft dan min of meer hetzelfde maar de regelaar moet minder werken waardoor deze minder verbruitk wat dan weer een iets langere vliegtijd oplevert, of zie ik dat verkeerd?

Je pakt een groter/kleiner tandwiel om aan het toerental te komen wat je wilt. Met je throttle curve kun je dan het laatste pietsie bijschaven om het lekker vliegend te krijgen.

Het is dus niet de bedoeling dat je gaat rommelen met tandwielen alleen om wat vliegtijd te krijgen.
het grappige is ook nl dat bij een gelijkblijvend toerental het eigenlijk geen fluit uitmaakt wat voor tandwiel erop zit.
Gemiddeld blijft het verbruik dan hetzelfde, alleen de pieken worden anders.

je gebruikt nl een bepaalt aantal watt om te doen wat je doet. bij hetzelfde toerental, blijft dat gelijk.

wil je vliegtijd, moet je te toerental verlagen.
kom je dan op 60% throttle uit en wordt je regelaar heet, moet je naar een ander tandwiel
 
Als ik het echt niet goed krijg wil ik wel eens tot bij u komen als je dat zou willen doen voor me...
Is alvast een uurtje dichter dan naar Anko in Hoorn rijden ;-)
 
Ik ben jonger, ik zou u tegen jou moeten zeggen :mrgreen:

Het vliegveld waar ik vaak ben zit aan de A29, net na de heinenoordtunnel, aan de kant van Rotterdam.
Vaak als het een beetje goed weer is ben ik daar op een zaterdag wel te vinden
Als je zin/tijd/gelegenheid hebt, moet je maar ff een pb sturen..
je weet nooit wat het thuisfront verzint waardoor een vliegdag niet door zou gaan ;-)
 
Ok, fijn, ik ga zelf nog wat proberen en als ik er niet uitkom dan mail ik je wel. Alvast bedankt voor de hulp.
Heb net mijn HK weggedaan omdat ik het beu was om steeds gedoe te hebben en nu ben ik alweer aan het sukkelen ;)
Maarja, dat hoort r ff bij he, eens die staart strak staat is het wel een mooie machine.
 
Heb even gekeken, staart zag er goed uit, echter viel me 1 ding op, je hebt het kogeltje bij de staart er vrij ver van de as zitten(nu zit ie op 14mm als ik de foto bekijk) zet die eens 1 gaatje naar binnen. dan ben je volgens mij dat zwiepen wel kwijt. hij moet ergens rond de 10 a 11mm zitten. vervolgens even de gyro de limits opnieuw instellen. je mag gerust de servo wat horen kraken op de eindpunten, maar zeker niet zoemen! zorg trouwns dat de servo in de middenstand ook zijn hevel recht heeft, desnoods de hevel draaien. daarna zorg je dat het 90 graden heveltje bij de staart, ook bij de servo middenstand 90 graden tov de boom/as/whatever staat. niet iets naar binnen zoals nu.. Align staarten werken het best met die bellcrank afgesteld in 90graden.

kijk even in de manual met name de laatste stap, van de Delay. zorg dat deze op de grote heli staat(rood of groen).

En stel de gain in rond de 25% HH.. dat zou met 10/11mm op de hoorn aardig moeten kloppen.;)

Verplaats tevens de gyro eens naar de bodemtray, zitten daar een stuk minder trillingen(hij zit nu bovenop boomblock=tandwielgerammel..)

zorg trouwens ook dat die rod recht door zijn geleiders en parralel aan de tailboom loopt. desnoods een knik erin, 5cm van de servo vandaan. dat ie recht door de guides loopt.
 
Back
Top