Project Thermiekplank: Plankie

Oh ja, ik wil een grote propellor en weinig toeren.
Hoger rendement en weinig herrie, heb ik geleerd. Toch?

Accu's aangepast in het boodschappenlijstje.
 
Die laatste motor komt al beter in de buurt
e.e.a. is afhankelijk of je er een rag kist van wil maken..lijkt mij van niet
 
Persoonlijk ben ik uitgegaan van de 4-servo versie.
Mijn eerste reactie was ook van: 'Als dat maar niet teveel de romp/staart verzwakt.

Zelf heb ik de neiging om lichte toestellen uit te melken tot op het eind, met af een toe een overtrek op 50cm ten gevolge. Met een plank loop je dan ook meer risico op een radslag waarbij het toestel op zijn staart landt.

Ik twijfel zelf nog steeds tussen wel of geen motor, grrrrrrrr...
 
Tsja, ik vond niet dat er een probleem bestond.

Bovendien wil ik in de kraaienstand maximaal down kunnen geven om heel zacht te kunnen landen. En dat kan bij jouw oplossing nu niet (denk ik).
Dat heel zacht kunnen landen was precies het doel van plankie: Thermieken aan de helling en daarna landen op een postzegel (mijn tuin).

Ik vind nu de motor-discussie interessanter ;). In dat kader: wat is het voordeel van een motor verkrijgbaar in NL? Ik ga toch bij HK bestellen, dan kan die motor er net zo goed bij.
 
? waar woon jij dat je vanuit de helling in eigen tuin kunt landen? Dawilkzien!
 
Het is nu wel duidelijk: klein is niet mijn ding.
Ik heb toentertijd de gewichten veeeeel te hoog geschat, en dito de motor keuze.

Op basis van 300-400 gr vlieggewicht moet (kan) er inderdaad een flink kleinere motor komen. Hieronder enkele suggesties uit 'DriveCalc'.

1. Turnigy 2409-18T 1200kv, 9x4"prop, 2S 1000mAh Lipo
geeft : 51 W bij 78% eff. 452 gr static thrust
motor weegt 56 gr, accu 63 gr

2. Mystery D2830-1300 1300kv, 9x5"prop, 2S 1000mAh lipo
geeft : 92 W, 75,6% eff., 512 gr static thrust
motor weegt 54 gr, accu 63 gr

3. Himodel 2212/10 1400kv, 9x5"prop, 2S 1000mAh accu
geeft : 96 W, 76% eff., 531 static thrust
motor weegt 47 gr, accu 63 gr.

N.B.
een Aero-naut klapprop is volgens alle rekenprogjes veel effecienter dan dat goedkope spul ....
De prop is sowieso al de minst efficiente schakel in de keten. Dus daar valt de meeste winst te halen.
Deze aero-naut klappropjes zijn verkrijgbaar.

Dirk
 
Ik ga dit schatje van Tahmazo voorop monteren. Het is een combinatie van motor+spinner+klapprop in één. Ik vind hem geniaal.
Diameter: 38mm
Length: 31 mm (not including connectors)
Weight: 46g (including folding propeller)
Motor Unit: Outrunner brushless motor 80W
KV Value: 1150
Operating voltage: 6V~13V (2~3S LiPo Compatible)
Prop: 7 x 4.5
Spinner Unit: Aluminium, 38mm diameter
Een paar foto's uit een Japans forum:
6a01287746422b970c0134802b8af7970c-400wi

6a01287746422b970c0134802b8d15970c-400wi

6a01287746422b970c0134802b898e970c-400wi

6a01287746422b970c0134802b8c95970c-400wi



Ik heb het een tijdje terug in de winkel gezien, ik kon het niet laten liggen al had ik er nog geen toepassing voor. Volgens de documentatie levert het 370g statisch stuwdruk op met 3c en 7A. Het is misschien net iets te slap voor Plankie, ik moet het dus licht proberen te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit schatje van Tahmazo voorop monteren. Het is een combinatie van motor+spinner+klapprop in één. Ik vind hem geniaal.
Diameter: 38mm
Length: 31 mm (not including connectors)
Weight: 46g (including folding propeller)
Motor Unit: Outrunner brushless motor 80W
KV Value: 1150
Operating voltage: 6V~13V (2~3S LiPo Compatible)
Prop: 7 x 4.5
Spinner Unit: Aluminium, 38mm diameter
Ik heb het een tijdje terug in de winkel gezien, ik kon het niet laten liggen al had ik er nog geen toepassing voor. Volgens de documentatie levert het 370g statisch stuwdruk op met 3c en 7A. Het is misschien net iets te slap voor Plankie, ik moet het dus licht proberen te bouwen.
370 gr statische stuwkracht is ongeveer het verwachte vlieggewicht van Plankie (volgens de laatste inzichten ;-)).
Dat zou voldoende moeten zijn. Misschien niet om vertikaal weg te stijgen, maar 45 graden lijkt me ook niet gek. We deden het vroeguh met veel minder.

Enne ... die motor is fantastisch geniaal mooi. Geef ik je helemaal gelijk in.

Dirk.
 
Schatting vlieggewicht

Ik kom in mijn geval op 450 a 500 gram uit:
90g Schuimkern vleugels
70g 80g/m2 glasvezel (laminaat 143g/m2)
40g Romp
10g Staart
46g Motor, klapprop, spinner
82g Accu 3s-1000mah
15g Esc
40g Servo's x 4
10g Ontvanger
33g Carbon buis 8mm
30g Verf, beslag, lijm, onvoorzien…
+-----------------
470g Totaal​

Vergeet ik nog iets?
 
Leon,

Een 10x6 is te groot voor deze kist, denk ik.
Ga maar eerder uit van een 9x5 of miss wel 8x4.
Ik heb in de parabola ook een lichte setup, vliegklaar weegt hij net iets meer dan 500
gram. Heb er een 1200 kv motor op met een 8x4.

Leuk dat Willem al begonnen is. Bij mij duurt het nog wel even.

Ik schat ook in dat bij +- 45 kleppen en iets minder op de ailerons hij goed te landen moet zijn.
Qua servo's wordt het denk ik Vigor 12 op flaps en d47 op ailerons, die heb ik nog.
Volgens mij heb ik ook nog een klein buitenlopertje en een 12a regelaar.

Grt Lyckele
 
Ik schat ook in dat bij +- 45 kleppen en iets minder op de ailerons hij goed te landen moet zijn.
Houden jullie er wel rekening mee dat je die remwerking op heel veilige hoogte uitprobeert!!!!! Het klinkt inderdaad als heel plausibele uitslagen om te remmen, maar het is geen staartkist. +-45 gr uitslag naar beneden op de flaps, is ook full down!!!! Geen idee of die rolroeren dat met 10-20 gr up kunnen compenseren.

Sta niet verbaasd als er een volkomen onverwachte reactie volgt, waarna je 20 hoogtemeters nodig hebt om weer normaal te vliegen ...

Dirk.
 
is er iemand begonnen met de bouw ?

ik lees iets over een carbon buis van 8 mm, hoe dikwandig mag het minimaal zijn, 1 of 1,5 mm ?
 
Back
Top