Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Joris heeft Spectrum. En de futaba's die Mario/Luc/Willy hebben programmeren net weer anders als ik me niet vergis.
 
Hallo,
Ik vlieg met een Futaba T12FG.
ik heb 4 vliegfasen geprogrammeerd.
1 fase is de gas op een 3 standen schakelaar. 1/gas dicht/2 gas half/3vol gas.
2e fase is speed/ dan staan bij mij de ailerons een beetje omhoog.
3e fase is normaal/ Dan staat alles neutraal
4e fase is zweven/ ailerons en flaps naar beneden, hoogteroer een beetje up.
De flaps heb ik op de gas stick staan en die werken altijd, in elke fase.
de schakelaars staan wel op een andere plaats tegenover een T10CG.
Dus ga ik geen nummers of zo kunnen noemen.
Ik ben ook geen held in het programmeren van een zender, maar al doende leert men.
grtz,
Luc
 
Hallo Luc,

Ik heb even gekeken voor het verschil tussen 12FG en 10CG maar er staan evenveel schakelaars op en allen op dezelfde plaats. Zou je toch de schakelaars willen noemen met hun functie?
 
de schakelaar SE is voor de motor.
De schakelaar SB is voor de verschillende fases.
de gas stick gebruik ik voor de flaps.
bij function heb ik (MODE 2)
1) elevator J2
2)RUDDER J4
3)MOTOR SE
4)AILERON J1
5)AELERON2 --
6)AUXILIARYS --
7)FLAP --
8)FLAP2 --

COND. SELECT
1)NORMAAL
2)STRECKE SB
3)THERMIK SB
4)START SE

PROG. MIX
1) ELE -- AIL
2) ELE -- FLAP
DIT ZIJN DE MIXERS VOOR DE SNAPFLAP ALS JE HOOGTE GEEFT

Dit zijn de schakelaars met hun functie.
 
JJ,

De T10 en de 12FG zijn toch echt andere zenders met een heel verschil in functionaliteit. Roy had eerst een T10, nu een 12FG. Steve Burns heeft ook een 12FG net als ik. Alan vliegt een 12Z, bijna gelijk aan de 12FG. Ook de 8FG (George) is weer anders. En je moet het uiteindelijk toch zelf snappen wil je ooit wat wijzigen.

Vergeet niet je ontvanger accu te laden voor het vliegen. Van al dat geprogrammeer raken die dingen behoorlijk leeg.

Jos
 
De T10 en de 12FG zijn toch echt andere zenders met een heel verschil in functionaliteit. Roy had eerst een T10, nu een 12FG. Steve Burns heeft ook een 12FG net als ik. Alan vliegt een 12Z, bijna gelijk aan de 12FG. Ook de 8FG (George) is weer anders. En je moet het uiteindelijk toch zelf snappen wil je ooit wat wijzigen.

Ok, het is mij duidelijk. Ik heb inmiddels een programma gevonden via het Duitse forum. Daar kan ik wel mee uit de voeten.

Vergeet niet je ontvanger accu te laden voor het vliegen. Van al dat geprogrammeer raken die dingen behoorlijk leeg.

Waarschijnlijk bedoel je de zender accu?:D
 
Ik ben aan het programmeren van de zender en nu heb ik de volgende vragen:
:help:
Ik heb van Jos begrepen dat een snapflap gebruikt wordt om meer lift vermogen te creëren door het aanpassen van de camber. Hiertoe worden de flaps en de ailerons iets naar beneden gestelt bij het ingaan van de bocht.
Als ik me voorstel hoe zo'n kist door de bocht gaat dan zal dit toch redelijk meskant zijn. Dan wordt direct mijn vraag: Wat heb ik dan aan meer lift vermogen. Ik voorzie dan eigenlijk meer weerstand?

Bij zweefvliegen worden vaak de flaps voor de helft mee gestuurd bij het naar boven gaan van de ailerons. Naar beneden worden de flaps niet gestuurd. Hoe zit dat bij F5B?

Wordt er ook differentiatie toegepast: dus rolroeren / flaps meer naar boven dan naar beneden gestuurd?
 
Jan Jaap:

De bochten bij F5B, dus bij het rakkenvliegen, zijn zeer kort. In de korte bochten zijn de G-krachten hoog (makkelijk 20-30g), om de daarvoor benodigde ligt te genereren wordt camber gebruikt bij het geven van hoogteroer (de bocht is meskant, dus het toestel gaat met hoogteroer de bocht om).

Welfkleppen die meesturen met ailerons: de een gebruikt het wel, de ander niet. Ik laat ze ongeveer 1/3 meesturen, zowel omhoog als omlaag.

Differentiatie: Ik gebruik in speedstand nauwelijks differentiatie, in zweefstand ongeveer 50%.

Groet.
Gerben
 
Ik denk dat ik de programmering redelijk op orde heb. Vluchtfasen geprogrammeerd Start speed thermiek landing. Flaps op de stick, gas op een verende schakelaar en snap flap ook op een schakelaar.
Moet er bij vol gas op het hoogteroer nog down mee gemixt worden?
Ik heb nu een waarde van 20% ingesteld. Verder niet gemeten op het hoogteroer. Is 20% teveel? Of kunnen we de uitslag beter in millimeters aangeven? Het zwaartepunt hebben we gisteren uitgewogen en ligt nu op 71mm.
Nu alleen de prop nog uitbalanceren en monteren en dan zou met een beetje fatsoenlijk weer zaterdag de maiden kunnen plaatsvinden.
 
Hoi Jan Jaap,

Geen downmix bij het gas, als het goed is gaat je model bij volgas netjes rechtdoor (in de speedstand iig, je moet zowieso nooit gas geven in je thermiekstand).
Snapflap moet een standaard mix zijn in je speedstand, gewoon aanzetten in speedstand, in andere vliegstanden uit.

Alvast succes met de maiden!

Gerben
 
Kan ik de prop/spinner combinatie met de inbusboutjes voldoende vastzetten op de as van de Hacker motor of moet ik op de as nog een platte kant maken dmv een slijpschijfje? Of is er nog een andere oplossing?

@Frahati: Er zit dus geen platte kant op!!!
 
Ik heb nu de snapflap alleen op de speedfase ingesteld en deze zodanig ingesteld dat deze pas reageert zodra 50% van UP voorbij is.
Dus vanaf middenstand de stick naar beneden en zodra deze op de helft staat gaat de snap flap pas in. Of is "gelijk in" beter/makkelijker?
 
Hoi Jan Jaap,

Snapflap vanaf 50% is prima, zolang je niet teveel up hebt staan.
Ik zou beginnen met meteen meelopende snapflaps, dan vliegen en je hoogte/snapflap uitslagen afstellen en dan eventueel weer de 50% instellen.

Plat kantje op de as moet, anders ga je je prop kwijtraken. Ik maak de as zwart met een marker, zet de prop vast, haal em eraf en kan dan precies zien waar het schroefje moet komen. Dan neem ik een oud dremelschijfje, wat al lekker klein geworden is, en slijp een plat kantje van +-10mm lang en met de breedte van het madenschroefje.
Omdat het slijpschijfje klein is, valt het madenschroefje iets in een holte, waardoor de prop nog beter vastzit. ! plat kantje maken, geen twee, en bij monteren prop eerst het inbusje op het platte kantje vastzetten. De andere is eigenlijk overbodig.
En klein drupje locktite (eentje die je weer los kan mkane) kan helpen om te voorkomen dat het madenschroefje los gaat, wel na iedere vlucht controleren!

Groet,
Gerben
 
Alex F5B

Hallo,

Ik zal ook ff reageren, vanmiddag de kist van Jan Jaap
ingevlogen, alles klopte niks te trimmen,
dus goed in balans.
Toppie gebouwd Maatje:mrgreen:
 
psst, aankomende zaterdag is de wedstrijd in Dalfsen. Dat is natuurlijk een steenworp afstand vanaf IJselmuiden ;-) Kom gewoon een bakkie doen zou ik zeggen.
 
Hey Frans,

Dat ziet er al goed uit!
Alleen de start was wat 'onrustig' zullen we maar zeggen.
Werd er nou gezegd dat de motor niet aan kon in thermiekstand? Heeft dat een reden?
Gewoon lekker meedoen zaterdag, is altijd gezellig en een leuke uitdaging :)
(denk je wel aan een 2e ontvanger ?)
Leuk om dan ook even persoonlijk kennis te kunnen maken :)

Gerben
 
Back
Top