Nieuwe DFC kop op 600Nitro

Bv de kanteling van de feathering shaft van bv een 450 DFC is zo minimaal door de harde demping (bij extreme) dat het hier allemaal wel mee zal vallen met de horror verhalen.
De meeneem krachten zitten hoofdzakelijk in de main as en niet in de swash, het ontbreken van een swashdriver geeft uiteraard meer kracht uitoefening op de overgebleven twee link armen (We zullen zien of de ball links het houden).
Achja om een m3 bout te buigen heb je amper kracht nodig dus het zal allemaal wel meevallen :)
 
Feit blijft, dat het hele Direct Failing, Cyberhead gewoon constructief gezien een flop is...

@Trexpro, ik krijg een 450 of 600 op commando geboomstriked.. maakt daarbij niet uit wat voor dempers erin zitten....... t flext ALTIJD. hoeveel hangt van de vliegstijl af, maar bijv een beginner bezig met tictocs die zal veel eerder een boomstrike krijgen dan een gevorderde 3d heli piloot, puur omdat die laatste beter is in het ontlasten van de heli dmv collective en cyclic management.

Ik had mezelf voorgenomen niet in discusie te gaan, maar voor jou maak ik een even een uitzondering Anko ;)


Jou feiten zijn anders dan die van een hoop andere heli vliegers betreft de Direct flight control. Feit is dat de waarheid ergens in het midden ligt.
En een heli slopen is niet moeilijk dat kan ik ook op commando, alleen ik vlieg er liever mee en neem hem na afloop heel mee naar huis ;)

Vergeet niet dat de bladen de meeste flex hebben, en niet de kop!!

Waar het op neer komt is dat elk ontwerp zo zijn voor en nadelen kan hebben. Probeer het nu eens een kans te geven of in ieder geval geef een ander de kans het een kans te geven door het niet meteen af te branden.

Alleen de tijd zal het leren plus de mensen die het aan durven een systeem zoals een DFC te testen in real life. (ook al kost het hun een heli)

Groetjes
 
Waar het op neer komt is dat elk ontwerp zo zijn voor en nadelen kan hebben. Probeer het nu eens een kans te geven of in ieder geval geef een ander de kans het een kans te geven door het niet meteen af te branden.
Vraag het een willekeurige werktuigbouwkundige ingenieur en die zal meteen zeggen dat het concept niet klopt, zeker niet met de vaste alu rods.

Snelle berekening, bij 1 graad kantelen van de feathering shaft staat er 0.5kg kracht op de ball link.
Parameters, diameter alu rod=3mm (waarschijnlijk dikker dus grotere kracht), rod 50mm lang.
E=70000N/mm2
x=sin(verdraaiing)*rodlengte
F=3*x*E*(pi*d^4/64)/rodlengte^3

Is 1 graad veel of weinig, is 0:5kg veel of weinig? Bei conventioneel systeem is het geen kracht. Bij de 7HV een factor 70 lager, delrin vs alu
 
Laatst bewerkt:
Vraag het een willekeurige werktuigbouwkundige ingenieur en die zal meteen zeggen dat het concept niet klopt, zeker niet met de vaste alu rods.

Snelle berekening, bij 1 graad kantelen van de feathering shaft staat er 2,5kg kracht op de ball link.
Parameters, diameter alu rod=3mm (waarschijnlijk dikker dus grotere kracht), rod 50mm lang.
E=70000N/mm2
x=sin(verdraaiing)*rodlengte
F=3*x*E*(pi*d^4/64)/rodlengte^3

Je berekening klopt niet, je vergeet een aantal belangrijke aspecten
hint: denk ook even na over de gekozen materialen + spec van Align
 
Dan nog doet het gekozen materiaal niks aan de theoretisch berekende kracht 0.5kg vind ik erg veel voor n linkje wat 2000x pm over een kogeltje beweegt....

Waar we t allemaal mee eens zijn, is de kans op boomstriken. Die een stuk hoger ligt. voor mij genoeg reden t niet te proberen em 2, ik heb mn eigen "dfc" upgrade gemaakt. En 3, de heli s alleen maar stabieler en minder twitchy met een hogere kop, en 4, het axiaal zwaartepunt van de Hex50 ligt precies op de boom. Lagere kop en t klopt niet meer.
 
:D Ik vind de Heli erg leuk staan !!!
van berekenen van krachten begreip ik niet zo veel,
voor mij zou ik dat ding ma vorzichtig vliegen en kijken wat gebuurt met de links en de demper rubbers, en hoe vliegt die,
als het onveilig is, terugdraaien.
:shock: Maar leuk gemaakt !:shock:
 
Onzin, materiaal doet er wel toe, en aan theoretisch berekende kracht heb ik niet zoveel in de praktijk! Gedegen stress testen en krachtmetingen daarbij opgeteld wel en die metingen zie ik hier niet staan!
Als je de specifieke eigenschapen van het gekozen materiaal niet in de berekening opneemt, kun je niet tot een waar beeld komen van wat er zich precies afspeelt in dit of een ontwerp. Dus met al die theoretisch berekeningen kom je nog niet zover om te kunnen hard maken dat een ontwerp niet zou kunnen deugen.

Maar goed het doet er mij niet toe wie hier nou gelijk heeft of zijn gelijk moet hebben, 1 ding wat we gelukkig wel met elkaar gemeen hebben is dat we er vanzelf wel achter komen of Align met de DFC een goede of slechte zet heeft gemaakt.

Groetjes Danny

Ps voor mij eindigt hier de discussie over dit onderwerp :mrgreen:
 
compass fbl head heeft enigzins buigbare links. Die hebben er wel aan gedacht.

RIMG2558.jpg
 
Day filmpje van knaller is precies wat we allemaal bedoelen....
Maargoed, mocht ik de eerste zien hier op t forum met n crash door een gebroken link, bout of schroefdraad ben ik de eerste die daar n reactie plaatst.....
 
Day filmpje van knaller is precies wat we allemaal bedoelen....
Maargoed, mocht ik de eerste zien hier op t forum met n crash door een gebroken link, bout of schroefdraad ben ik de eerste die daar n reactie plaatst.....


Kan het toch niet laten om stiekem nog even te reageren Anko.
Dit filmpje kan niet echt als gedegen onderzoek (Gedegen stress testen en krachtmetingen) worden gekwalificeerd. We begrijpen allemaal wat deze meneer hier duidelijk wil maken, en doormiddel van het weg laten van essentiële onderdellen het "probleem" wil uit vergroten (te verduidelijken).
Alleen denk ik niet dat door het (simpel) weg laten van essentiële onderdelen in een ontwerp als geheel kan worden aangetoond dat de stress die in deze huis tuin en keuken test word getoond ook daadwerkelijk in de praktijk een groot probleem kan gaan geven op de socket collar screw van de main rotor grip arm. (ff ademhalen)

Kijk begrijp me niet verkeerd, ik zie ook wel wat hier aan dit ontwerp eventueel zou kunnen worden betiteld als een design flaw (zo kom je die ook tegen bij andere merken). Alleen vind ik nog steeds niet dat het hard gemaakt kan worden, in ieder geval niet met dit filmpje of met theoretisch berekeningen en wat mooie woorden (ook al lijkt het voor iedereen zo duidelijk) dat dit ontwerp niet zou kunnen werken.

Noem het eigenwijs, ik noem het een eigenmening.

Ps: en als jij er schik in hebt om een eerste crashe als eerste te willen bekritiseren, kan ik alleen maar zeggen “crashe je niet door een design flaw" of gewoon omdat je tail servo het begeeft is het wel omdat je zelf de heli de grond in propt door een stomme fout.

Maar
goed ik ga lekker vliegen, heb het ff lekker kunnen ventileren. (heerlijk een dergelijk discussie)
 
Laatst bewerkt:
Ok...

Als je nu gewoon simpel zegt: ik weet wat het probleem is, ik snap waar de probleempunten zitten, maar ik heb er schijt aan en zet het gewoon op de heli..

Dan geef ik je recht van spreken.
Dan heb je een mening, en volg je je eigen weg.

Nu is er een lijn tussen eigenwijs en een eigen mening, maar naar mijn mening heb je deze nu toch een beetje overschreden
Nu heb je gewoon een bord voor je hoofd ter grootte van een Ikea parkeerplaats.
Je hebt gekregen:
- berekening
- uitleg
- film (met weliswaar een uitvergrotingen van het probleem, maar het geeft wel meteen het probleem weer)

En je zegt dat dit allemaal NIET toereikend is, omdat je er nog een krachtmeting op wilt zien?
Beetje hetzelfde als zeggen dat 1500 pk in een (oude) mini best gaat, omdat je nog niemand hebt gezien die ooit een meter op het chassis heeft gehangen, om zo te bewijzen dat het chassis het niet aankan..

Het feit dat niemand de krachten gemeten heeft, zegt niet dat ze er niet zijn
Het tot nu toe ontbreken van problemen geeft m.i. alleen aan dat:
- waarschijnlijk alleen de gevorderde piloten de heli ombouwen (pitch management)
- er nog weinig piloten mee vliegen

Want dit gaat gewoon problemen geven als je de linkjes niet preventief 2x sneller vervangt dan origineel..
 
Ok...

Als je nu gewoon simpel zegt: ik weet wat het probleem is, ik snap waar de probleempunten zitten, maar ik heb er schijt aan en zet het gewoon op de heli..

Dan geef ik je recht van spreken.
Dan heb je een mening, en volg je je eigen weg.

Nu is er een lijn tussen eigenwijs en een eigen mening, maar naar mijn mening heb je deze nu toch een beetje overschreden
Nu heb je gewoon een bord voor je hoofd ter grootte van een Ikea parkeerplaats.
Je hebt gekregen:
- berekening
- uitleg
- film (met weliswaar een uitvergrotingen van het probleem, maar het geeft wel meteen het probleem weer)

En je zegt dat dit allemaal NIET toereikend is, omdat je er nog een krachtmeting op wilt zien?
Beetje hetzelfde als zeggen dat 1500 pk in een (oude) mini best gaat, omdat je nog niemand hebt gezien die ooit een meter op het chassis heeft gehangen, om zo te bewijzen dat het chassis het niet aankan..

Het feit dat niemand de krachten gemeten heeft, zegt niet dat ze er niet zijn
Het tot nu toe ontbreken van problemen geeft m.i. alleen aan dat:
- waarschijnlijk alleen de gevorderde piloten de heli ombouwen (pitch management)
- er nog weinig piloten mee vliegen

Want dit gaat gewoon problemen geven als je de linkjes niet preventief 2x sneller vervangt dan origineel..

Volgens mij ging het hier om het wel of niet functioneren van de DFC kop? toch niet over IKEA

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Onzin, materiaal doet er wel toe, en aan theoretisch berekende kracht heb ik niet zoveel in de praktijk! Gedegen stress testen en krachtmetingen daarbij opgeteld wel en die metingen zie ik hier niet staan!
Als je de specifieke eigenschapen van het gekozen materiaal niet in de berekening opneemt, kun je niet tot een waar beeld komen van wat er zich precies afspeelt in dit of een ontwerp. Dus met al die theoretisch berekeningen kom je nog niet zover om te kunnen hard maken dat een ontwerp niet zou kunnen deugen.

Je beseft je toch wel dat er hele hightech machines ontworpen worden op basis van dezelfde theorien? (en uiteraard nog wat complexere theorie :) ) Maar om nou theorie helemaal aan de kant te schuiven :eek:

Mijn berekening was gewoon een standaard formule om de buiging van een ingeklemde balk te berekenen voor een bepaalde kracht. Oftewel de rod van grip naar ball link.
Natuurlijk zit er een stuk horizontaal en een stuk verticaal met alu, staal en plastic. Maar de verticale rod is hoofdzakelijk alu en het geeft je een idee of je daar 0.05kg, 0.5kg of 50kg aan kracht kunt verwachten. Maar daarin wordt dus wel degelijk meegenomen wat de materiaalsoort is (elasticiteitsmodulus van Alu ligt altijd rond ge 70GPa en ook diameter en lengte zitten erin, wat wil je nog meer)
Als je het nauwkeuriger wilt weten zou je een FEM analyse kunnen doen van het stukje relevante constructie.

Feit blijft gewoon dat je een flexibele kop (kantelen in de dempers) met een stijve verbinding aan de swash vastknoopt. Is gewoon niet handig.

Enige "voordeel" van DFC is minder componenten. Maar ik heb liever een normale swashdriver dan DFC. Want ook een conventionele kop kun je laag maken. Verder heeft het dfc bij align geen enkel nut.

Dit is pas een mooie lage kop
Diabolo_04.jpg


http://www.minicopter.de/images/stories/Diabolo_Bau/154.jpg
 
Je beseft je toch wel dat er hele hightech machines ontworpen worden op basis van dezelfde theorien? (en uiteraard nog wat complexere theorie :) ) Maar om nou theorie helemaal aan de kant te schuiven :eek:

Mijn berekening was gewoon een standaard formule om de buiging van een ingeklemde balk te berekenen voor een bepaalde kracht. Oftewel de rod van grip naar ball link.
Natuurlijk zit er een stuk horizontaal en een stuk verticaal met alu, staal en plastic. Maar de verticale rod is hoofdzakelijk alu en het geeft je een idee of je daar 0.05kg, 0.5kg of 50kg aan kracht kunt verwachten. Maar daarin wordt dus wel degelijk meegenomen wat de materiaalsoort is (elasticiteitsmodulus van Alu ligt altijd rond ge 70GPa en ook diameter en lengte zitten erin, wat wil je nog meer)
Als je het nauwkeuriger wilt weten zou je een FEM analyse kunnen doen van het stukje relevante constructie.

Feit blijft gewoon dat je een flexibele kop (kantelen in de dempers) met een stijve verbinding aan de swash vastknoopt. Is gewoon niet handig.

Enige "voordeel" van DFC is minder componenten. Maar ik heb liever een normale swashdriver dan DFC. Want ook een conventionele kop kun je laag maken. Verder heeft het dfc bij align geen enkel nut.

Dit is pas een mooie lage kop
Diabolo_04.jpg


http://www.minicopter.de/images/stories/Diabolo_Bau/154.jpg

Dat is zeker een hele mooie rotor kop, sterker nog een hele mooie heli
en kwalitatief ook veel beter dan Align.
 
Na heeeeeeel wat litertjes later voldoet de DFC kop nog prima!
Daarom heb ik 'm nu ook al een tijdje op de 700. Wel gebruik ik knoerharde dempers met een
redelijk toerental om uit de 'eventuele' problemen te blijven.

Zoals gewoonlijk loop ik beide heli's altijd na tijdens een schoonmaakbeurt aan het einde
van de dag. Bij de 600 kop zijn de lager in de pitch links nog lekker soepel en links
aan de swash vertonen nul speling.

En gaat het een keer mis, gaat het gewoon een keer mis...punt. Dat voorkom je
gewoon niet door er hele discussies over te voeren.

Go Fly . . .
 
Mooi!
Fijn te horen dat het nog steeds goed werkt :mrgreen:

Zolang je idd de links maar in de peiling houd, en die harde dempers schelen ook al veel
Hopen dat het weer een beetje blijft zoals vandaag, kan ik dit (lange) weekend ook eens een keer wat liters verstoken ;-)
 
Na heeeeeeel wat litertjes later voldoet de DFC kop nog prima!
En gaat het een keer mis, gaat het gewoon een keer mis...punt. Dat voorkom je
gewoon niet door er hele discussies over te voeren.

Go Fly . . .

:cool: Leuk te hooren,
succes verder
 
Back
Top