Spoken uit het verleden.

Toen ik gisteren in mijn zolder ging op zoek naar onderdelen (schroefjes) voor mijn Monterey had ik plots een romp vast van één van mijn vroegere zwevers.
Het betrof het wrak van de Antares.
Ik dacht bij mezelf"ziet er toch nog beter uit dan het wrak van de Titanic".
Even meegenomen naar beneden en ééns goed bekeken.
Dit wordt een klusje voor deze zomer.
Enkel romp beschadigd
Moet kunnen.
Hoe spoken uit het verleden je tot ideeën kunnen brengen.
 
Laatst bewerkt:
Is in het verleden eens onzacht tegen planeet gebotst.
Daardoor hebben vleugels de romp ineen geduwd.
Ook staartgedeelte beschadigd.
Bowdenkabels van besturing ook losgeslagen.
Ingreep geboden.
Eerst eens goed over nadenken.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie old skool kist!

Succes met de wederopbouw! Ziet er al bij al nog zo slecht niet uit.

Stevo
 
Vandaag even vrijaf.
Tussenin mijn Antareswrak benaderd.
Door de slag zijn er op de rompflanken breuklijnen net waar de triplex ophoudt.
Zie bouwaanleiding.http://manuals.hobbico.com/top/top-antares-manual.pdf

Vroeger heb ik deze breuklijnenmet CA gelijmd alvoor ik hem op zolder geparkeerd heb.
Kwestie van de boel samen te houden.

Om die breuklijnen op te heffen en zodoende de zaak schokbestendig te maken heb ik deze morgen deze met een glasmatje en epoxy verstevigd (langst de binnenkant wel te verstaan).

Het geheel zal wel iets zwaarder wegen maar gezien zijn bestemming de falaises in noord-Frankrijk wordt speelt dit geen rol.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen weer om spanlak op de vleugels van mijn Monterey te verven.
Dus, op naar een ander front.
Verder aan de romp van mijn Antares gewerkt.
Alle vermorzelde zones uitgesneden en vervangen door nieuwe componenten.
Bowdenkabels terug vastgemaakt aan binnenkant romp.
Hoogteroer bijgespijkerd.
En onderkant toegelijmd met Balsa overhaaks (vezels in twee richtingen).
Ook de zone waar vleugel op ingehakt heeft vernieuwd.
Triplex 3mm en epoxy in plaats van balsa om de zaak zeer stevig te maken.
Er is al een gewichtstoename van 50 gr.
Nu, die kist verdraagt wat gewicht.
Aan de vleugelwortel worden langst beide zijden nog triplexspanten in de vorm van het profiel gelijmd.
Ik ga ze iets dikker maken voor de stevigheid.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net messingbuis terug in romp gelijmd met epoxy.
Een werkje waar je geen misser kunt veroorloven.
Twee winkelhaken houden het roer haaks op de buis.
Blokjes van zelfde dikte doen dienst als mal.
Nadien triplexprofielen tegen romp en de vleugels kunnen er terug op.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eerste laagje verf

Deze morgen nog alles even uitgeschuurd en een eerste laagje verf gegeven.
Het betreft een donker pruisisch blauw.
Wanneer droog (morgen) nog kleine oneffenheden uitplamuren en uitschuren.
Mijn zoon zal dan de finale spuit beurt geven.
Hij kan goed weg met spuiten.
Nadien radiobesturing er in en volgende week een testvluchtje op de helling van Colombert.
Mijn broer moet toevallig in St Omert zijn en is tuk op spectakel.




Kan mij iemand vertellen wat ik mij moet voorstellen bij die turbulator strips waarover die heren het hebben in dit draadje.
Anyone have any knowledge of the Antares glider

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van wat ik ervan begrijp is dat deze ter voorkoming van tipstall op de vleugel worden geplakt, hoe lang en waar precies is voor elke vleugel weer anders...Poosje terug heb ik n draadje gestart over het fenomeen tipstall en goede tips en links gekregen, meschien heb je er iets aan, succes in iedergeval met deze kist,dit is mooi restauratie werk!
 
je weet wel van dat opplak sierbies voor auto's, dat bedoelen ze geloof ik.
E205 kan goed baat hebben bij turbulators met zulk een mooi ingedekte vleugelneus.
ik heb het gezien en kan anders een "moeilijke kist" zijn in thermiek voor zover ik zag.
leek niet te langzaam maken of bij stal id de buurt komen dan zakt het :P
ik moet daarbij zeggen dat E205 super kan steken. ik had een keer een robbe disco die geloof ik iets zoals E205 heeft en vloog super in harde wind aan de helling.
die vloog ook zoals beschreven in thermiek. héél iets sneller weer goed. bij die hadden turbulators wellicht ook geholpen. mijn €0,02 :P
 
Een turbulator is 'iets' wat je aanbrengt op een vleugel om geforceerd de luchtstroming van laminair naar turbulent te laten omslaan. Zo'n verstoring kan alles zijn wat de onderste 0,1 - 0,2 - 0,5 mm lucht verstoort. Een strookje van wat dikker plakband of 5 mm breed schilderstape is vaak al genoeg. Evt. 2-3 lagen om voldoende dikte te krijgen.
Die stromingsoort veranderen doe je meestal om het vlieggedrag vriendelijker te maken (inderdaad tipstall) en/of de efficiëntie te verbeteren.

Waar je die het beste kunt plakken is niet eenduidig te zeggen. Allereerst: aan de bovenzijde als het gaat om het beïnvloeden van de langzamere vlucht, en bij sommige profielen juist aan de onderkant voor hoge snelheden.
Vervolgens heb je nog de keuze meer naar voren of achteren. Ook dat is niet eenduidig. En eigenlijk helpt alleen exerimenteren.

Je zou eens kunnen proberen te beginnen met:
- bovenop : vlak na het dikste punt
- onderop: niet, tenzij het profiel een hol deel kent, dan iets daarvoor.

Gr. Dirk.
 
Eventueel een andere vleugel.

Waar je die het beste kunt plakken is niet eenduidig te zeggen. Allereerst: aan de bovenzijde als het gaat om het beïnvloeden van de langzamere vlucht, en bij sommige profielen juist aan de onderkant voor hoge snelheden.
Vervolgens heb je nog de keuze meer naar voren of achteren. Ook dat is niet eenduidig. En eigenlijk helpt alleen exerimenteren.

Je zou eens kunnen proberen te beginnen met:
- bovenop : vlak na het dikste punt
- onderop: niet, tenzij het profiel een hol deel kent, dan iets daarvoor.

Gr. Dirk.
Een eventuele optie om een vleugel verdikking te positioneren is aan de voorkant bovenaan.
Dit op de eerste 50cm vanaf de wortel.
Ik heb recent die vleugel nog eens goed bekeken en mijn inzien's is er iets niet logisch met de profielenkueze.
Aan de wortel een E193 derivaat (koorde 25cm) genaamt Antares 9.5% en aan de tip een E205 derivaat 10% (koorde 20mm).
Een relatieve Philips entry toename naar de tippen toe.
Dus, volledig tegen overgestelde van mijn logika (sorry voor terug die P.E problematiek te belichten).
Die tipstal bij lage snelheid kan onmogelijk te wijten zijn door te smalle koorde.

Ik speel dan ook met de gedachte om in de toekomst eens een andere vleugel te bouwen voor die kist.
Ik denk dat dit een betere piste is dan dit experimenteren met turbulatoren.
Deze nieuw vleugel zal een Elina 9.5% aan de wortel en een S7055 9.5% aan de tippen hebben.
Ik heb die vleugel al even uitgetekend met Profili en dit blijkt naar mijn zin.
Blijkt dit een succes dan volgt een nieuwe electro romp.
Deze toekomstplannen kunnen plots geconcretiseerd worden.
Hangt af van beschikbare tijd.
 
Laatst bewerkt:
mooi :)
elina, waar ken ik die naam van..
ah volgens mij een nurflugel profiel van martin lichte ook (ah de S-slag versie lijkt dat.)
 
Gisteren naar de helling geweest in de Borinage hier op een uur vandaan.
Ging eerst naar N-frankrijk gaan maar wind zat niet goed.
De Antares heeft voortreffelijk gevlogen.
Op snelheid vliegt hij als geen ander.
Ik heb een vlucht van ongeveer 45 min gemaakt en heb hem zonder schade op de grond gekregen.
Geen sinicure op die Terrils.
Voor je het weet ben je er weer over met zo'n snelheidsduivel.
Een pijnpunt blijft volgens mij zijn bochtenwerk.
Valt de snelheid wat terug dan wordt hij onvoorspelbaar.
Toch geloof ik met eventueel een ander profiel of turbulators deze problemen op te heffen.
Dus weer werk aan de winkel.



full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb besloten een electroromp te bouwen voor de Antares.
De flanken heb ik reeds uitgesneden in hard-balsa van 3mm.
Ik improviseer op de oorspronkelijke tekening.
Enkele niet onbelangrijke wijzigingen aangebracht.
Langere boomstaart.
Groter staartvlak.
Servolocatie onder vleugel.
Implementatie motor diam. 35mm.
De bedoeling is om later een zuivere ACRO- vleugel aan te passen aan deze romp.

Resultaat moet een acrozwever zijn waarmee je in alle omstandigheden kunt stoeien waar je maar wilt.

Ik ben grote fan van sleepvliegen maar deze discipline heeft zijn beperkingen.
De belangrijkste is dat je steeds afhankelijk bent van sleepvliegtuigen.
Recent heb ik me op het terrein aangemeld met mijn Bergfalke.
Tot mijn ongenoegen moest ik vaststellen dat de sleper van dienst niet present tekende.
Pech,natuurlijk.
Daarom dit electro-project.

http://www.bmi-models.com/index.php?id=232#en/11622_BMI_555_____/6/3911
Mijn BMI vult deze lacune op maar ik wil wel eens iets straffers.
Ik denk dat deze Antares romp uitgerust met een S6061 vleugel aan deze behoefte zal voldoen.

VOLTIGE PLANEUR :Quel profil choisir


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben al een eind opgeschoten mat mijn electroromp.
Ik zoek een motor van 340watt.
Probleem, de binnen kant van de neus is slechts 30mm.
De motor (35mm) die ik hier liggen heb kan er niet in.

Zou deze motor als alternatief kunnen.
Heeft iemand ervaring met inrunners?

HobbyKing R/C Hobby Store : XK2858-2900KV Brushless Inrunner


Edit: fout advies, is niet voor zwevers:oops:

Misschien deze van Dymond

http://www.modellhobby.de/k_staufenb/prodpic/DYMOND-MASTER-HQ-28-DF-03121708_b_0.JPG

Succes met dit moois uit het verleden

groet

Terence
 
Laatst bewerkt:
Edit: fout advies, is niet voor zwevers:oops:

Misschien deze van Dymond

http://www.modellhobby.de/k_staufenb/prodpic/DYMOND-MASTER-HQ-28-DF-03121708_b_0.JPG

Succes met dit moois uit het verleden

groet

Terence

Terence,

Na nog even te hebben nagedacht heb ik besloten de neus 10mm in te korten zodat ik mijn motor van 35mm diam kan inbouwen.
Deze motor genereerd 500 watt met een regelaar van 80 A. en Lipo 3s stroombron.
Moet volstaan voor een kist van 1800 a 2000 gram, denk ik toch.

Toch zal ik nog een aparte batterij van 4.5 volt voor mijn ontvanger aansluiten.
Ik heb, denk ik in het verleden eens een fall out gehad met mijn BMI 555 ten gevolge een regelaar die uitviel.
Daarom deze maatregel.

Mvg,
Aurectar
 
Hoi Aurectar,

Die 35 mm motor met 500 W zal jouw kistje best omhoog krijgen. Als je niet oppast neemt hij alleen het motorspant mee, en blijft de rest achter ... :confused: Het is wel errug veel power voor een kist van 2 kg. En wellicht heeft die motor ook een paar onnodige grammetjes gewicht ...

Voor een zwever heb je een langzaam draaiende grote prop nodig. Dat kun je realiseren door een (sneldraaiende) binnenloper te combineren met een vertraging, of je neemt een (langzaam draaiende) buitenloper.
Die laatste is verreweg de goedkoopste oplossing.

Als je gaat voor een buitenloper kun je er het beste een kiezen die iets meer vermogen levert dan je eigenlijk nodig hebt. 150 W/kg is ruim voldoende voor jouw kist, dus 340 to 400 W past uitstekend in die strategie. Vervolgens zet je daar één lipo-cel minder op dan wat 'normaal' is voor die motor, maar je zet er ook een groter-dan-normaal prop op. Met een beetje puzzelen op eFlight kun je zo juweeltjes van efficiëntie realiseren.

Vwb. de prop: Uitgezonderd zeer snelle zwevers, kies voor een kleine spoed (11x4, 12x5, 13x6,5, 14x7, ...). Dat levert veel trekkracht en geen prop-stall bij de start.

Dirk.
 
Back
Top