Spoken uit het verleden.

Even verder bouwen aan electroromp ANTARES.
Staartarm een paar cm langer gemaakt.
Staartconstructie met aansturing hoogteroer reeds klaar.
Richtingsroer moet nog in profiel.

Toch een kleinere motor gevonden (300w).
Deze van 500W krijg ik moeilijk in de constructie.
Zal iets langzamer klimmen.
Tot daar dan.
Volgende stap wordt de twee romphelften samenlijmen.
Een secuur werkje die geen overhaasting behoeft.
Later meer daarover.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
romphelften

De romp van de Antares is van het sandwich type.
Andere zwevers zoals o.a. de Sagitta, Metrick en andere zijn ook op die wijze gebouwd.
De twee romphelften worden op de tussenspantjes gelijmd.
Deze werkfase is van cruciaal belang en vergt grote zorg.
Van deze fase hangt het af of je romp haaks wordt.
In die fase word ook de servoplatine en de motorspant gepositioneerd.
Veel hangt daarvan af voor het verdere bouwproces.
Zoals u kunt zien op de foto staan winkelhaak en andere meetinstrumenten centraal tijdens deze handeling.
Wat betreft de motorspant moet er enkele graden domping aangebracht worden.
Bij deze hanteer ik de waarden die in een Graupnerzwever (Cumulus 2000) aangegeven zijn.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koelgat

full




Even een lap op gegeven.
Ruwbouw romp afgewerkt.
Nu nog vleugelpennen positioneren.
Gaten in flanken reeds geboord.
Houten pen van 10mm op plaats aanvalsboord dwars door romp.
Dit om romp te verstevigen en te voorkomen dat romp dichtklapt tijdens harde landing.
Beter voorkomen dan genezen.
Motor met domping ingebouwd.
Let op boring naast spinner.
Heeft als doel motor te koelen en ook ruimte om bocht bekabeling.
Dus twee vliegen in een slag.
Nu nog de fijnafwerking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen de romp worden de twee tripex (1.5mm) flanken aangebracht in vorm van het vleugelprofiel.
Op foto is houten pen zichtbaar waarover ik het had.
Alles wordt lichtjes opgespannen om een goede hechting te bewerkstelligen.
De messingbuis vleugelverbinding zit in een triplex caisson die nadien met epoxy gevuld wordt.
Zo zit de verbinding als het ware gebetoneerd in de romp.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Houten pen

Mooi bouwverslag, die tevens alle facetten accentueerd van deze mooie hobby: Modelbouwen en vliegen! Van toevallige vinding op zolder naar restauratie en van restauratie naar optimalisatie.

Over de houten pen: die zal het niet begeven, maar in geval van een onzuinige landing zullen die krachten toch hun weg vinden en zullen de vleugels er aan moeten geloven. Flexabiliteit en incassatievermogen is dan het credo wat jou de winst zal moeten leveren.

Maar: in ieder geval succes met dit mooie projekt!

:proost:
 
Keuze

Maar in geval van een onzuinige landing zullen die krachten toch hun weg vinden en zullen de vleugels er aan moeten geloven. Flexabiliteit en incassatievermogen is dan het credo wat jou de winst zal moeten leveren.
:proost:

Daar heb je een punt.
Het is een doelbewuste keuze.
Een romp is mijn inziens swieriger te herstellen.

Mijn vorige romp heeft daar een kwak gehad.
In vleugelhoeken zitten ook extra versterkingen.
Dit betekent natuurlijk wat gewicht maar dit weegt niet op tegen de resulterende sterkte.
 
Romp

Zo hoe de romp is opgebouwd vind ik niet verkeerd, voor mij straalt het een stukje jarenlange modelvlieg ervaring uit.
Met de nodige hoekversterkingen in de vleugels moet dat goed gaan omdat de vleugels bij een klap kunnen wijken verwacht ik tenminste?

Mooi project, verder zo! :cool:

Johannes
 
omdat de vleugels bij een klap kunnen wijken

Mooi project, verder zo! :cool:

Johannes

Johannes,

Goed opgemerkt
Bij een harde klap gaan de vleugels hun kracht concentreren op voorkant (aanvalsboord).
Zij zullen ook meestal naar voor scharnieren.
Dan schuiven zij open waardoor de achterkant van de vleugels openschaart.
Dit betekent niet a priori schade aan de constructie.
Doordat zij verbonden zijn met een veer of Gummy gaan ze op die wijze een beetje open aan de achterkant en veren dan terug.
De veer dient dan als schokbreker.
In het slechtste geval is de vleugelpen wat verbogen.
Daarom ben ik persoonlijk tegen schroefverbindingen.
Een stevige veer doet dan de dienst uit.
Zoals u hieronder kunt zien in mijn Bergfalke.

Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full




full


Gans de romp mooi afronden en opschuren.
Nadien glasmatje aanbrengen volgens recept Serge Pot.
Lichte glasmat met verdunning witte wandlijm.
Wanneer alles droog is nog een smeuige laag(verdunning wandlijm-talkpoeder).
Alles fijnschuren met korrel 200 en klaar is kees.
De rest wordt dan afgehandeld met de spuitbus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sobere kleursetting

Romp nu volledig klaar om te spuiten.
Hij krijgt zoals mijn andere romp een donkerblauw kleurtje.
Complementair met de geel doorzichtige vleugels.
Ik ben voorstander van sobere grafiek.

Ik heb de middenluik en cabinehaube reeds een laagjeverf gegeven.
Zo kunt u zien waar deze zich situeren.
Het is een praktische robuuste romp geworden.
Ze is 80mm langer dan de originele.
Mijn bedoeling is later nog naast de originele vleugels een nieuw setje vleugels (volgens eigen visie) te bouwen.
Voorlopig moet ik kunnen vliegen met oorspronkelijke vleugels.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie heeft ervaring met dit soort motoren.
THERMIK XXXL

De Kontronik KIRA is een uitstekende motor. Zeker bij normaal gebruik degelijk en ze heeft een zeer hoog rendement.
Zelf vlieg ik met een 500-36/6.7 op 4 cellen in een (relatief) tamme F5B, met een 15x15 trekt deze ongeveer 120A.
Voor jouw model zal de 480 zeer ruim voldoende zijn.
Drivecalc geeft bv voor de 480-34/5.2 op 3S en een 14 x 8 een stroom van 45A en een statische stuwkracht van bijna 3 kg. Zal zeker vrijwel verticaal omhoog gaan. Hoop dat de rest van de kist het uithoudt.
Het lijkt me dat 400-34/5.2 met een 13 x 8 ook heel mooi kan zijn, iets minder vermogen maar nog altijd ruim voldoende lijkt me.

Met de PolyTec motoren heb ik persoonlijk geen ervaring maar deze zijn ook een (goedkoper) goed alternatief. B.v. de Poly-Tec 480-36 S met 4,4:1 Vertraging Poly-Tec RC Modellbau

Rick
 
Poly Tec

Met de PolyTec motoren heb ik persoonlijk geen ervaring maar deze zijn ook een (goedkoper) goed alternatief. B.v. de Poly-Tec 480-36 S met 4,4:1 Vertraging Poly-Tec RC Modellbau

Rick

Rick,

Hartelijk dank voor het advies.
Ik heb net een poly tec 480 4,4:1 besteld en hoop dat dit moet volstaan voor mijn kist van ongeveer 1800 gr in de lucht te krijgen.

Mvg,
Aurectar
 
twee batterijen

Net de motor ingebouwd.
Het betreft de Poly-Tec 480 die ik aangeschaft heb om de outrunner te vervangen.
Als regelaar heb ik een chinees van 60A.
Normaal kan deze molen een klapwiek van 16/8 aandrijven.
Om mijn batterijen te sparen heb ik slechts een 13/7 gestoken.
Zopas even laten proefdraaien.
Gaskraan open en een minuut laten draaien.
Stroomsterkte 35A.
Genereerd genoeg kracht en warmt bijna of niet op, dit in tegenstelling met het outrunnertje die ik me heb late aansmeren door een handelaar.
Zoals u kunt zien zit alles zeer kompakt op mekaar.
Kan er allemaal mooi in.

Op aanraden van een Amerikaanse Antares adept heb ik turbulatoren op de vleugels aangebracht.
Dit enkel tot 450mm van de wortel.
Baat het niet dan schaad het niet.

Groot is mijn verwondering als ik hem op op de balans positioneer te moeten vaststellen dat hij praktisch in evenwicht is.
Ik zal er geen of toch zeer weinig lood moeten aan toevoegen.
En daarvoor had ik hier toch gevreesd.
Voorbarig dus.

Tevens heb ik de ontvanger een aparte voeding gegeven (bec gesupprimeerd).
Dit om eventuele motor (regelaar) storingen te neutraliseren.

IK zit met het idee van de servo's in de vleugels te vervangen.
Zijn volgens mij iets te licht.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb net nog wat gefinetuned aan mijn Antares.
De laatste ingrepen voor de maiden.
Dit liever in mijn werkplaats dan op het terrein.
Heb bij wijze van proef eens de prop van 16/8 laten draaien.
Dit doet iets te heavy aan.
Een geluk dat ik hem goed vast had.

Terug de schroef van 13/7 opgestoken.
Er zit zo al genoeg kracht achter.
Het moet precies geen raket zijn.
De schoepen van mijn 16/8 prop blijken ook nogal zwaar te zijn.
Mijn vrees is gezien de Antares een nogal kritische lengtestabiliteit heeft dit gewicht een nefaste invloed zal hebben op het vlieggedrag.
Totaal gewicht 2060gr.
820gr voor de vleugels en 1240gr voor romp met alles erop.
Dus een vleugelbelasting van 36.8gr/dm2.
Bij kalm weer eerstdaags een testvlucht.

Aurectar


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maiden Antares-elektro

Deze namiddag Antares-elektro even aan de tand gevoeld.
Het verlengen van de romp (90mm) en het aanbrengen van de turbulatoren hebben hun effect niet gemist.
De kist is geëvolueerd van een kwajongen tot een voorbeeldige leerling.
Ik had nochtans, mijn vorige ervaringen indachtig, gevreest voor enige calamiteiten.
Mijn vrees was voorbarig want na een vlucht of 3 voelde ik volkomen op mijn gemak.
Het voordeel van elektro is dat je hem eens heel hoog kunt steken en zodoende ruimschoots de kans krijgt om hem uit te trimmen.
Ik heb geen lood moeten toevoegen of wegnemen.
Alles zat snor wat dit betreft.
De prop van 13/7 is nog ietsje te klein voor deze motor.
Een 14/8 zal perfekt zijn.
Na enkele vingeroefeningen kwam er mooi bochtenwerk uit de bus.
En voor zijn twee kilo bleef hij verbazend lang in de lucht.
Zo ben ik tevreden huiswaarts kunnen keren.


Mvg,
Aurectar

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Over een paar jaren ben ik er in geslaagd dit toestel tijdens landingsmaneuver te crashen.
Had in feite niet moeten vliegen in dit stormweer.
Romp in dura tot schroot herleid.

full


De vleugels en stab blijken intact.
Ik stond op punt deze in de container te kieperen maar plots kwam ik op het idee van de boel te reanimeren.
Vlug een schets gemaakt voor nieuwe romp.
Romp genre SPIRIT maar voorzien van pendelroer.


full

Ik voorzie het geheel van een electromotor en lipo-baterij.
De rompflanken bestaan uit 2 triplex-platen van 3.6 mm uit de doe het zelf.
Ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden (ook low-kost).
Ik probeer zo veel mogelijk onderdelen te recycleren in dit project.
Je hebt altijd wat rommel liggen die nog bruikbaar is.
Dus, terug een spook uit het verleden reanimeren is hier de boodschap.
Moet zo vlug mogelijk klaar.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top