Salto, mijn nieuwe grote speelgoed...

Een 2 tal dingen van aandacht wat in te stellen is met de zender. De remkleppen (of verstoorders) werken erg goed. Zo goed zelfs dat ik bij vol uit up moet trekken omdat ie met getrokken kleppen zijn neus behoorlijk naar benenden wijst. Verder moet ik de V-staart uitslagen wat aanpassen, want bij het geven van richting gaat ie ook tegelijkertijd hoogte geven.

Verder heb ik het geprobeerd om te starten uit de hand. Dat is niet gelukt, hij heeft gewoon teveel vermogen om een 4955 gram wegende zwever ff weg te gooien. Een startkarretje lijkt mij de enige oplossing.
Nose-down als gevolg van de remkleppen/verstoorders is op zich prima. Het zijn ook geen 'remmen' in de zin van langzamer vliegen, maar ze vergroten de daalsnelheid. Vliegsnelheid wil je behouden, anders overtrek je. Mijn ervaring is dat een daalhoek van 15-25 graden zonder te corrigeren uitstekend is. Als het meer (of minder) is: remklep naar hoogteroer mixen.

Uit de hand starten van zoiets is goed mogelijk. Doe ik ook met mijn Alpina (1400W, 7 kg), zo nodig alleen. Alleen de volgorde is anders. Normaal doe je de motor aan, en dan ga je lopen/gooi je hem weg. Nu ga je eerst lopen, en dan de motor aan (daarom ook motor op een schakelaar).

Advies: als je iemand anders laat starten, zeg dat dat hij als de motor eenmaal aanstaat, dat hij nooit moet proberen de start af te breken. Hij houdt die motor never nooit tegen, vermindert enkel de startsnelheid, met als gevolg onvoldoende startsnelheid en je kist gaat tegen de grond. 4 meter ligt ook niet zomaar dwars van een windvlaagje. Dus eenmaal motor aan, dan absoluut doorgaan!

Veel plezier met die mooie kist.
Dirk.
 
Nose-down als gevolg van de remkleppen/verstoorders is op zich prima. Het zijn ook geen 'remmen' in de zin van langzamer vliegen, maar ze vergroten de daalsnelheid. Vliegsnelheid wil je behouden, anders overtrek je. Mijn ervaring is dat een daalhoek van 15-25 graden zonder te corrigeren uitstekend is. Als het meer (of minder) is: remklep naar hoogteroer mixen.

Ik noem het voor het gemak remkleppen, maar je ziet bij de Salto duidelijk dat ze de lift verstoren. De neus gaat meer dan 25 graden naar beneden. Meer richting 30-40 graden. Ik zal het eens testen op grotere hoogte, om eens goed te kijken wat ie dan doet. Met een beetje up erbij komt ie mooi binnen zonder te overtrekken. (en dan nog komt ie onder een hoek binnen, het is niet dat ik m dan vlak hou)

De tip met de VEGA stiek zal ik onthouden, maar met 5 kilo vlieggewicht? Wat Dirk ook al aangeeft, motor aan is gewoon laten vertrekken. je houd m echt niet, zelfs met 2 handen kan je m nog net houden. De motorsetup is bijzonder sterk. (ik had het in iedergeval niet verwacht) Op dit moment heb ik de regelaar ingesteld op softstart. Binnen 4 seconden heb ik dan vol vermogen, op de een of andere manier vind ik dat wel prettig. Maar ik kan mij indenken dat het fijner starten is als je ''meteen'' vol vermogen hebt.

Dirk, ik denk dat ik een keer kom kijken hoe jij jouw Alpina start vanuit de hand.
 
Mooi, mooi, mooi!

Handig toch die V-Tail mixer op een T-8. Kwam er onlangs ook achter dat ik die heb. Eerst vreselijk moeilijk doen met allerlei instellingen, zie ik ineens dat in de laatste pagina van het menu de v-tail optie bestaat. Met mijn Climaxx stuur het nu stukken beter!!

Nu op naar de mooie bergen...

Groet,

Jacob
 
Dirk, ik denk dat ik een keer kom kijken hoe jij jouw Alpina start vanuit de hand.
Ik kan het vanuit de hand zelf, maar dat doe ik enkel als er niemand anders is die ik het toevertrouw.
Je bent altijd welkom om te komen kijken op het veld van MVC Otto, of de Ginkelse hei. Maar Alpina ligt even stil. De vetraging van de motor doet het momenteel een tikkie minder.

Planeetvertraging.jpg


:(

Dirk
 
Hoi Douglas,

Gefeliciteerd met je remaiden.
De Salto is inderdaad een hele mooie kist en kan heeeeeeel snel gevlogen worden als je daar zin in hebt.
Ik mag van het weekend weer met de "kleine" Salto van m'n Clubmaat vliegen en daar heb ik, na het lezen van jouw bericht, om zo meer zin in gekregen.

@Dirk
nou nou, dat ziet er niet best uit. :(

Groetjes,

Jordy
 
Nou Dirk, dan moeten we maar even wachten. Neemt niet weg dat ik een startkarretje ga maken/scoren, ik ben er nog niet aan toe om m ff weg te gooien.

@Jordy, ik denk dat de zin groter word als de eerste filmpjes voorbij komen volgende week. Deze gaat zeker mee naar Oostenrijk.

Ik heb de vorige eigenaar een e-mail gestuurd met de strekking dat het een geweldige zwever is. Na het zien van een ander bouwverslag van zijn hand weet ik zeker dat de Salto van goede kwaliteit is. Hij blijkt een voortreffelijke bouwer te zijn met meer dan 35 jaar ervaring. Dat geeft de Salto tijdens het vliegen wel mee. De vleugels zijn goed gebouwd, stijf genoeg en dat terwijl ze deelbaar zijn.

Ik heb de instellingen nagekeken, waarvan de V-staart instellingen verkeerd stonden. Het zwaartepunt ligt precies goed, wel met 2 klikjes down tijdens het vliegen. Ik ga in Oostenrijk eens echt genieten van deze zwever.
 
Ai Dirk,
Dat ziet er spectaculair uit zeg! Heb je enig idee hoe dit gekomen is? Een kapot lager? Meestal zit er toch wel een aardige tijd garantie op die vertragingen...

Groeten Rick
 
Heeft er iemand ''toevallig'' 4 wieltjes liggen? (kinderwagen of zo) Ik wil een startkarretje gaan maken, voordat het mis gaat....
 
ja hoor, maar ik zoek een afgedankte kinder-vervoer-met-wielen-enzovoort--ding... Je weet wel, zo'n waar je nog geen kind in wil stoppen, maar wel een zwever van 5 kg.... :mrgreen: Ik ga eens snuffelen bij de bart Smit, daar hebben ze ook van die poppen-dingen-met wielen....
 
als je op marktplaats in de categorie "buggy's" zoekt op het woord "buggy" vind je een hele rits gratis van die dingen.....
 
Ah, dat geeft beter resutaat. Wel lachen, de 3-wielers zijn het goedkoopst.... (heb er 4 nodig hé, maar die 3 wielers hebben grotere wielen) Enne, 2 jaar wachten?.....

EDIT: en een ''slopertje'' gevond......;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, nu eindelijk vliegende beelden van mijn Salto. Op de Gerlitzen, met hulp van Terence. Als je goed luisterd hoor je m op het eind fluiten...
Deze keer ook de HD kwaliteit.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijft een "dikke bak" met een zeer mooi vliegbeeld, ik vond het leuk om hem voor jou zijn eerste zetje van de helling te geven.

Veel vlieg plezier nog met deze Salto:p

groet


Terence
 
Terence, jij vliegt mode 2, als we een keer samen vliegen moet je maar eens een keer sturen...

En we vliegen vrollijk door...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor, alleen zo gaan die kriebels nooit meer over Douglas;)

Ik neem je aanbod graag aan, volgens mij ook een mooie kist op de Ginkelse hei

groet


Terence
 
ligt dit enkel bij mij? het filmpje heeft van begin tot einde een schokkend beeld?
 
ligt dit enkel bij mij? het filmpje heeft van begin tot einde een schokkend beeld?

Nee, hier ook. De de-interlacing is niet goed gegaan zo lijkt het.

Neemt niet weg dat het prachtige vliegbeeld nog steeds zeer goed tot uiting komt! Complimenten voor deze mooie kist SRS!
 
Back
Top