DirkSchipper
Forum veteraan
Nose-down als gevolg van de remkleppen/verstoorders is op zich prima. Het zijn ook geen 'remmen' in de zin van langzamer vliegen, maar ze vergroten de daalsnelheid. Vliegsnelheid wil je behouden, anders overtrek je. Mijn ervaring is dat een daalhoek van 15-25 graden zonder te corrigeren uitstekend is. Als het meer (of minder) is: remklep naar hoogteroer mixen.Een 2 tal dingen van aandacht wat in te stellen is met de zender. De remkleppen (of verstoorders) werken erg goed. Zo goed zelfs dat ik bij vol uit up moet trekken omdat ie met getrokken kleppen zijn neus behoorlijk naar benenden wijst. Verder moet ik de V-staart uitslagen wat aanpassen, want bij het geven van richting gaat ie ook tegelijkertijd hoogte geven.
Verder heb ik het geprobeerd om te starten uit de hand. Dat is niet gelukt, hij heeft gewoon teveel vermogen om een 4955 gram wegende zwever ff weg te gooien. Een startkarretje lijkt mij de enige oplossing.
Uit de hand starten van zoiets is goed mogelijk. Doe ik ook met mijn Alpina (1400W, 7 kg), zo nodig alleen. Alleen de volgorde is anders. Normaal doe je de motor aan, en dan ga je lopen/gooi je hem weg. Nu ga je eerst lopen, en dan de motor aan (daarom ook motor op een schakelaar).
Advies: als je iemand anders laat starten, zeg dat dat hij als de motor eenmaal aanstaat, dat hij nooit moet proberen de start af te breken. Hij houdt die motor never nooit tegen, vermindert enkel de startsnelheid, met als gevolg onvoldoende startsnelheid en je kist gaat tegen de grond. 4 meter ligt ook niet zomaar dwars van een windvlaagje. Dus eenmaal motor aan, dan absoluut doorgaan!
Veel plezier met die mooie kist.
Dirk.