De Playmobil "Extreme", mooi speelgoed??

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Arie de Koning, 29 mei 2010.

  1. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Billy,

    Betekent dat dan ook dat-ie makkelijker heel blijft, en past deze prop bij de motor? Zou je de motor uit kunnen zetten en een stuk kunnen zweven bij dit gewicht?

    Groeten,

    Marc
     
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Dat betekent zeker dat de prop langer heel blijft, die klapt gewoon in bij de landing. En of het toestel nog goed zweeft met een motor erin hangt denk ik af van het gewicht, de balans en de temperatuur (beetje thermiek helpt altijd!). De prop is voor 2mm asjes maar ietsje uitruimen moet geen probleem opleveren.
     
  3. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Ok, de motor die ik op het oog had heeft een as van 1,5 mm, maar misschien kan iets vergelijkbaars vinden op 2mm.

    Bedankt voor de tip,

    groeten,

    marc
     
  4. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
  5. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Hier zijn volgens mij lichtere alternatieven voor:
    - Is die 10A ESC echt nodig of kun je ook met de 6A (6g) versie toe? De motor die je noemde in je vorige post kan 10A trekken op een 4S lipo. Maar met een 2S lipo kom je waarschijnlijk niet boven de 6A uit.
    - Er zijn ook goed verkrijgbare 2.5g servo's (nou ja 3.5g ofzo in 't echt)
    - 2mm staaldraad is echt veel te zwaar en niet nodig voor zo'n licht toestel. Je kunt beter 0.6mm verenstaal gebruiken en b.v. een dun rietje als geleiding.
    - 500mAh zou ik vervangen door 250mAh ofzo. Scheelt de helft in gewicht.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  6. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Hij is af...

    Hallo allemaal,

    Het is nu zo dat ik vanochtend (!) de maiden gemaakt heb met mijn extreme. Ik heb er een hele tijd geen tijd voor gehad maar ongeveer een maand geleden toch het eerder geposte lijstje materialen besteld bij HK en het vliegtuig bij BOL. (is daar nu 11 Eur)

    Ik heb er een hele tijd aan zitten prutsen de afgelopen weken. Eerst het rudder uitgesneden en getaped. Daarna een servo ervoor neegezet op de romp. Servo werkte, daarna aan de elevator begonnen. Die heb ik gemaakt door de bestaande vlakken af te snijden en te tapen. Hij word aangestuurd door een horn. De roervlakken vallen in tweeen uiteraard na het snijden. Daarom een 1mm carbonstaaf achterop getaped.

    Weer een servo in de romp gemaakt. Zit er klemvast in zonder lijm of iets. Pushrod van 0.8 verenstaal met Z bocht. horn gemaakt van berken triplex 1mm.

    Leidingen weggewerkt door de bestaande scheiding tussen de romphelften in te snijden en de draden erin te duwen.

    Gat gemaakt voor batterij onderop, iets voor het CG.

    Regelaar en ontvanger voorin (in de cockpit). Vastgemaakt met elastiek.
    Zweefproeven gedaan met elastiek (dus zonder motor) om te zien wat de roervlakken deden. Zweefproeven vonden plaats met windkracht 6 en waren een beperkt succes.

    Ja, het ding zweefde waarschijnlijk goed. Ja, de roeren deden wat. Maar windkracht 6 is geen weertype voor dit vliegtuig dus het werd een keer opgepakt en nose-down neergekwakt met het gevolg een gebroken neus.

    Ik wist genoeg. Neus gelijmd, met 2x 2mm carbonstaaf erin en even later verderop weer afgezaagd. drie plaatjes berkentriplex op elkaar gelijmd, op de neus gelijmd (hotglue), schuurmachine gepakt en er een half uur lang op zitten schuren totdat de mount netjes op de schuimneus aansloot.

    Motor gecenteerd op de mount, gat geboord voor de houder van de motoras. Motor erop gezet.

    Motor getest, motor draaide nauwelijks. Motor eraf, gat geruimd, motor erop. Draait als een zonnetje. Ongeloofelijk wat er uit de 9 gram motor komt.

    Het weer was echter nog steeds te onstuimig. De scharnieren (tape, pattex powertape om precies te zijn) zaten me niet lekker. Naar de winkel om advies. Patentscharnieren meegenomen. Roeren eraf, sneetjes gemaakt, reepjes patentscharnier ingelijmd. Prachtig! wat een verschil in looks en uitslag.

    Vanochtend was het even windstil. Ik gelijk naar buiten, en ik heb het vliegtuig zien vliegen. Hoogteroer is een beetje overdreven maar ik was heel tevreden. Nog een keer de neus bebroken doordat ik op 15m compleet het spoor bijster was (ik doe het best leuk op de sim maar echte vlieguren heb ik alleen op een NESP) en ik het vliegtuig zo ongeveer moest uitgraven.

    Hij is weer gelijmd en staat klaar voor nieuwe avonturen.

    Iedereen hier bedankt voor het delen van het idee en de bouw en setup tips.

    Ik zal tzt wat fotos plaatsen.

    Groeten,

    Marc
     
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Marc,

    En nu een easystar kopen en echt gaan vliegen :)
    Geloof me, daar ga je geen spijt van krijgen. Eventueel gelijk voorzien van de brushless upgrade van united hobbies (kost minder dan een brushed regelaar hier in Nederland) en 3S lipo. Vliegt goed, luistert goed, zweeft goed, eenvoudig te repareren ( ;) )... En nog goedkoop ook (bij bijvoorbeeld lindinger)

    Succes met vliegen verder :)
     
  8. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Foto's

    Het vliegtuig...

    [​IMG]


    Richtingsroer.

    [​IMG]

    Staart, Hoogteroer
    [​IMG]


    Voorkant
    [​IMG]

    Servos
    [​IMG]

    Voorkant met elektronica
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Vandaag weer gevlogen

    Zo.

    Vandaag weer gevlogen. Het gaat beter. De eerste poging was een mislukking en kostte me een prop. Toen besloot ik dat het richtingsroer niet goed was doordat het schuin scharniert. Het probleem daarmee is volgens mij dat de staart naar beneden getrokken wordt op het moment dat het richtingsroer gebruikt wordt.

    Daarom heb ik het roer opnieuw gemaakt om het loodrecht op de vliegrichting te laten scharnieren. Volgende vliegpogingen hadden meer succes totdat de wind aanwakkerde en het vliegtuig weer een beetje een speelbar van de wind werd.

    Uiteindelijk nog een keer twee keer rond het veld gevlogen met een nette landing voor mijn voeten... Voordat het zover was nog drie props verspeeld. :(
     
  10. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Ha ha :) ja, die van mij is ook een echte propvreter. Met een beetje wind is het een "hand vol" en ben je continu aan het corrigeren. Maar leuk is het wel!
    Ik heb de mijne nu een 5x3 drie blads gegeven met een 2200Kv motortje ( de upgrade motor van de HK Swift). Dat gaat als de brandweer en vliegt een stuk netter op de een of andere manier.
     
  11. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Update

    Ik heb vandaag weer gevlogen. Er stond een hoop wind, maar ik was er toch dus ik wou het proberen.

    Ten opzichte van eerdere pogingen heb ik de uitslag van het hoogteroer verminderd (door een gaatje minder op de servo) en die van het richtingsroer vergroot (door er een visitekaartje dubbelgevouwen op te plakken). Is wel een beetje lelijk, maar bleek zeer effectief.

    De eerste twee vluchten kwam het vliegtuig harder terug dan dat het gegooid werd, door de flinke tegenwinden. Bij een beetje hoogteroer werd hij achterover of voorover geblazen.

    Ik besloot dat gewicht in de neus zou kunnen helpen, hoewel ik altijd het CG goed heb bevonden ten opzichte van de door Playmobil aangebrachte markeringen onderop de vleugels.

    Ik heb een extra lipo (2S 350mAh) in de neus geduwd. Daarna vloog het toestel nog steeds wat listig, maar voor een expert zeker controleerbaar.

    De expert ben ik helaas niet, dus na meer dan tien vluchtjes waren de props op en kon ik naar huis. (ik heb er maar twee verspeeld).

    Ik zie dit meer en meer als een zeer geslaagd experiment en ik denk dat het volgende slachtoffer een graupner mini discus gaat worden. Overweeg ernstig een pylon met pushprop voor de motor, omdat ik denk dat daarmee het aantal rompbreuken en propbreuken nog minder kan worden.

    Anyway, nu naar de site van de chinees voor meer props.
     
  12. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Mooi om dit verslag te lezen! Een pylon zou ik je afraden. Heb ik een tijdje geprobeerd met de Multiplex Fox en dat vloog nogal langzaam met een 2000kv motor aangezien je dan niet heel grote props kan gebruiken en kleine props voor zo'n motor niet efficient zijn. Ik had er 5x3 opzitten maar dat gaf een wat te hoog zwaartepunt. Met jouw 3000kv motor gaat het misschien beter met b.v. 4x4. Een tip voor de pylon is misschien zo'n tuit van een kitspuit. Draden kun je mooi aan de binnenkant wegwerken. Ik had hem met een stukje binnenfietsband net achter de vleugels gemonteerd. Gaatje geprikt in de band met een perforator (5mm ofzo, dat rekt makkelijk op tot de breedte v.d. pylon. Daarna vleugels eraf en het stukje binnenband voorzichtig over de romp getrokken. En dan de pylon erdoor prikken.

    Ik zie dat je een propsaver gebruikt. Die rubber bandjes vind ik vaak te stug. Daarom gebruik ik liever normale elastiekjes, die geven bij een landing gewoon mee zodat de prop heel blijft. 100 stuks voor een euro ofzo bij de Zeeman. Na paar keer gebruik gewoon weg ermee.

    Suc6 ermee!
    Martin
     
  13. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    EZ go

    @SadKingBilly:

    Inmiddels ook een Easystar aangeschaft. Maiden wordt dit weekend verwacht. Vlieg met een reserve outrunner van mijn Cessna en een 6x5 op 3S. gebruik daarbij ook het DHSS systeem van de cessna.

    Ik moet nog zien hoeveel thrust ik krijg met deze setup.

    Maar die vraag stel ik wel in een ander topic.

    Bedankt voor de aanmoediging.

    Groeten

    Marc
     
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Graag gedaan, succes dan dit weekeind! De EZ vliegt vanzelf (letterlijk), dus geen maiden stress ;) als het CoG goed is in ieder geval.

    Even invliegen en dan op naar de eerstvolgende warme dag. Hoogte maken, rondjes vliegen tot je een "wiebel" in de vleugels ziet, motor uit en draaien naar de kant van de vleugel die omhoog ging. Let op! Thermiek zweven is verslavend :D
     
  15. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Playmobil weer in de lucht (eventjes)

    Na een hoop gevlieg met mijn inmiddels opgevoerde easystar vanochtend ook mijn Playmobil weer meegenomen naar het veld. Ik had nog vast verzwaring ingebouwd na de laatste vlucht (stalen ringen omgeven door krimpkous).

    De wind was wat aan de harde kant voor het toestel dus de eerste poging werd hij weer weggeblazen. Nog een oude propas onder het elastiek en hij ging als de brandweer.

    Kennelijk heb ik met die EZ inderdaad beter leren vliegen want ik vloog meteen de batterij leeg zonder te crashen.

    Ook twee volgende batterijen gingen eraan met volledige controle... nou ja... bijna dan.

    Ik vlieg het ding nu veel verder weg en ook wat hoger dan ik eerst deed (dat geeft een hoop rust tijdens het vliegen) en wat opvalt is dat de range van de RC wat te wensen overlaat. Helaas was dat bij de laatste vlucht van vandaag ook het geval. De Playmobil stopte met reageren op de afstandsbediening, werd meegenomen door de wind en vloog vol een meertje in :-(.

    Na enige tijd was hij aan de kant. Het enige dat miste aan het toestel was de prop en propband, de lipo was opgeblazen en kan bij het chemisch afval. Ik vraag me af hoe de rest van de elektronica het gaat overleven.

    Nu mijn vraag. Die propas (die als ballast meeging), zou deze het bereik van mijn zender hebben kunnen beperken? Dat is eigenlijk het enige dat ik kan verzinnen. De eerder genoemde ringen zitten vrij ver van de ontvanger af...

    moet dergelijk ballast altijd geisoleerd worden? af moet er een bepaalde afstand tot de antenne worden behouden?

    en ten slotte: wat zijn de overlevingskansen van de regelaar en een ontvanger na een ditch?

    Groeten,

    Marc
     
  16. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Ik weet het inmiddels...

    Zowel motor als regelaar zijn naar de knoppen, overal groene uitslag en geen performance meer.

    Vervangen en toestel moet weer vliegklaar zijn.

    Rx heeft het voorval overleefd, maar wellicht niet echt contact gehad met water...

    Groeten,

    Marc
     
  17. harald123

    harald123

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Testelt (België)
    Ik ben geintresseerd in het ombouwen van dit vliegtuigje. Ik had er bij vrienden een zien liggen en kwam op het idee om het rc te maken. na een beetje rondzoeken kwam ik op deze thread terecht. :)
    Dus als ik dit ook zou doen hoeveel zou me dit dan ongeveer kosten? ik wil echt niet te veel geld uitgeven. Max rond de vijftig euro zou perfect zijn. Anders kan ik me beter een ander model aanschaffen :)
    Kunnen jullie me een setupje zoeken?


    Groeten Harald
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    @ harald, waar zit je op de club?
    mijn playmobieltje is RC geweest, maar ligt nu leeg op de kast... (heb hem wel zweefversie gemaakt)

    2servo's (rolroeren en hoogte)
     
  19. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    Lijstje

    Harald,

    Het ligt er een beetje aan wat je nog hebt liggen, maar om je een idee te geven...

    Motor - 10 dollar
    Servo - 3-4 dollar (ik heb er momenteel drie inzitten, een voor gecombineerde ailerons)
    Regelaar - 7 dollar
    Ontvanger - 6 dollar

    dus er zit voor ongeveer 36 dollar elektronica in. Daarnaast heb je een prop nodig, klapprop of gewoon veel props want gewone props gaan er regelmatig aan.

    En je zit natuurlijk met verzendkosten.

    Als je het liever van lokaal hebt

    1 x Turnigy 6A ESC/Regelaar (6 gram)
    €12,00

    3 x HK S0361 3.6g / .45kg / .12sec Micro Servo
    €14,85

    1 x GWS EP Propeller (DD-7035 178x89mm) (6 stuks)
    €5,95

    1 x 10 gram Micro Borstelloze Outrunner 2000kv
    €11,95

    6 Producten
    €44,75



    Dan heb je nog wel een micro ontvanger nodig plus 350 2S1P lipos.




    Groeten,

    Marc
     
  20. harald123

    harald123

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Testelt (België)
    Beste,

    ik zit niet in een club, vanwege de prijs, wachtlijst en geen tijd door andere hobby (duiken). En ja zoiets lijkt me ook wel leuk!
     

Deel Deze Pagina