Hij is af...
Hallo allemaal,
Het is nu zo dat ik vanochtend (!) de maiden gemaakt heb met mijn extreme. Ik heb er een hele tijd geen tijd voor gehad maar ongeveer een maand geleden toch het eerder geposte lijstje materialen besteld bij HK en het vliegtuig bij BOL. (is daar nu 11 Eur)
Ik heb er een hele tijd aan zitten prutsen de afgelopen weken. Eerst het rudder uitgesneden en getaped. Daarna een servo ervoor neegezet op de romp. Servo werkte, daarna aan de elevator begonnen. Die heb ik gemaakt door de bestaande vlakken af te snijden en te tapen. Hij word aangestuurd door een horn. De roervlakken vallen in tweeen uiteraard na het snijden. Daarom een 1mm carbonstaaf achterop getaped.
Weer een servo in de romp gemaakt. Zit er klemvast in zonder lijm of iets. Pushrod van 0.8 verenstaal met Z bocht. horn gemaakt van berken triplex 1mm.
Leidingen weggewerkt door de bestaande scheiding tussen de romphelften in te snijden en de draden erin te duwen.
Gat gemaakt voor batterij onderop, iets voor het CG.
Regelaar en ontvanger voorin (in de cockpit). Vastgemaakt met elastiek.
Zweefproeven gedaan met elastiek (dus zonder motor) om te zien wat de roervlakken deden. Zweefproeven vonden plaats met windkracht 6 en waren een beperkt succes.
Ja, het ding zweefde waarschijnlijk goed. Ja, de roeren deden wat. Maar windkracht 6 is geen weertype voor dit vliegtuig dus het werd een keer opgepakt en nose-down neergekwakt met het gevolg een gebroken neus.
Ik wist genoeg. Neus gelijmd, met 2x 2mm carbonstaaf erin en even later verderop weer afgezaagd. drie plaatjes berkentriplex op elkaar gelijmd, op de neus gelijmd (hotglue), schuurmachine gepakt en er een half uur lang op zitten schuren totdat de mount netjes op de schuimneus aansloot.
Motor gecenteerd op de mount, gat geboord voor de houder van de motoras. Motor erop gezet.
Motor getest, motor draaide nauwelijks. Motor eraf, gat geruimd, motor erop. Draait als een zonnetje. Ongeloofelijk wat er uit de 9 gram motor komt.
Het weer was echter nog steeds te onstuimig. De scharnieren (tape, pattex powertape om precies te zijn) zaten me niet lekker. Naar de winkel om advies. Patentscharnieren meegenomen. Roeren eraf, sneetjes gemaakt, reepjes patentscharnier ingelijmd. Prachtig! wat een verschil in looks en uitslag.
Vanochtend was het even windstil. Ik gelijk naar buiten, en ik heb het vliegtuig zien vliegen. Hoogteroer is een beetje overdreven maar ik was heel tevreden. Nog een keer de neus bebroken doordat ik op 15m compleet het spoor bijster was (ik doe het best leuk op de sim maar echte vlieguren heb ik alleen op een NESP) en ik het vliegtuig zo ongeveer moest uitgraven.
Hij is weer gelijmd en staat klaar voor nieuwe avonturen.
Iedereen hier bedankt voor het delen van het idee en de bouw en setup tips.
Ik zal tzt wat fotos plaatsen.
Groeten,
Marc