Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Heeft die DES geen broertje met kunststof tandwielen? Je zou als optie 2 een kunststof tandwielsetje in die servo kunnen zetten. Hoogteroer is het mistgevoelige roer voor klappen e.d. daar kun je rustig kunststof tandwielen inzetten.
Gerben
De verteller van de DVD is Paul Nathan die er een voorstander van is om ELKE model zwever te vliegen met een instelhoekverschil van o graden.
Hoeveel ballast kun je in die B4 kwijt Johannes?
Misschien heb je t al genoemd, maar 22 pagina's was me iets teveel zoeken
Voor kunstvlucht zal het interessant zijn om te zoeken naar een optimum aan ballast voor voldoende 'Durchzug' zonder aan de vliegeigenschappen afbreuk te doen. Dat kan nou mooi mbv de airspeed sensor en altimeter/vario. Houdt ons op de hoogte, interessant onderwerp!
Liefst zo klein mogelijk.
Hangt ook af van verscheidene parameters.
Soort toestel, windsterkte, om maar iets te zeggen.
De laatste keer vliegen, het was extreem nat op het veld, slingerde het wiel de modder door de hele binnenkant van de romp.
Smerig, bah, nat en vies!
Johannes
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitvoering van het plan wat je hier schetst.De B4 weegt nu precies 6120 gram.
Volgens de fabrikant is het maximale vlieggewicht 8000 gram.
Dus ik heb nog behoorlijk veel speelruimte om te experimenteren met ballast.
Zodra alle instrumenten zijn ingebouwd volgt een periode van vele testvluchten op zoek naar het optimum.
Eenvoudig wordt het niet omdat ook geëxperimenteerd wordt met instelhoek en de positie van het zwaartepunt.
Om zo snel mogelijk resultaat de boeken werk ik volgens een vast schema.
De uitkomsten van de metingen worden in een excel spreadsheet verwerkt.
Als het maximaal haalbare is gevonden richt ik me op het mixen van alle roers en kleppen waarbij technisch gezien met de Multiplex Royal pro zender vele mogelijk is.
Het is al met al veel werk maar wel een uitdaging.
Johannes
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitvoering van het plan wat je hier schetst.
Heb je al vluchten gelogd?
Is een verbetering zichtbaar?
je weet het hé: als je twee servo's heb voor een functie: de linkse op het lager kanaal dan de rechtse ;-)
Ik neem aan dat het pompen eenvoudig te herstellen is...? Heb je al duiktesten gedaan om te zien of het model netjes stabiliseert?Met mijn B4 heb ik nog weinig gevlogen, dus nog niet kunnen experimenteren.
Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst met een goed werkende speedsensor kunnen vliegen. Bij voorgaande vluchten werkte de sensor niet correct. De fout was snel gevonden.
De siliconen verbindingsslang tussen stuwbuis en sensor was geknikt.
Eerst moet ik vertrouwen krijgen in de speedsensor, is even wennen.
Daarom was ik zaterdag vooral bezig de glijvlucht van het toestel goed te observeren en regelmatig naar het zender display kijken welke snelheid er werd weergegeven.
Dat de B4 tijdens het rechtuit vliegen pompt wist ik al, maar hoe groot daardoor de schommelingen in snelheid zijn kon ik niet weten, nu wel.
Vanaf ca. 51 km/h begint de B4 te versnellen tot ca. 68 km/h, snelheid loopt weer terug tot ca. 51 km/h, ...enz.
De sensor onthoud van een vlucht de hoogst gemeten snelheid, op die dag was de hoogste snelheid 109 km/h. Eerlijk gezegd zag het niet zo snel uit.
Wat ik inmiddels wel geleerd heb is dat een snelheidsverandering van het toestel zeer snel gaat, sneller dan verwacht.
Interessant is, dat ik straks anders ga vliegen. Eerst voldoende snelheid maken en dan pas een bocht vliegen. Voor toestellen met een lage vleugelbelasting zal dat niet zoveel uitmaken, maar bij mijn B4 wel.
Intussen ben ik de Multiplex Bedienungsanleitung van mijn zender aan het leren.
Johannes