DirkSchipper
Forum veteraan
Jaaaa, daar ergens had ik die Cl/Cd ook verwacht. :rolling:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Heb met veel plezier Kristof's XXlite (En Loet's c8 ) avonturen gelezen, en dat geeft weer compleet nieuwe inspiratie: Slank & Dun!
Eens kijken hoe dat zich in XFLR5 verhoud t.o.v. een standaard Zone V2 vleugel.
En langzaamaan bekruipt mij het gevoel: wat nou als de enorme starthoogte van XXLite meer aan het dunne profiel en lage gewicht te danken is, dan aan het high AR design...
Zoeken we uit!
De starthoogte heeft vooral te maken met de hoge vleugelbelasting bij een laag startgewicht. Bij 245 gram heeft een XX lite een vergelijkbare vleugelbelasting als een T3 bij 325 gram. Deze 80 gram verschil zal vooral bij een wat explosievere werper een aanmerkbaar hoogte verschil geven terwijl iemand die een wat zwaardere kist beter kan werpen er aanzienlijk minder voordelen van heeft.
Het nadeel is dan weer dat die vleugelbelasting daarna de rest van de vlucht tegen je werkt. De kleinere Reynoldsgetallen geven meer profielweerstand en lagere Cl max. Kortom in de worp heb je voordelen maar met vliegen nadelen. Het zou zo kunnen zijn dat je met de korter te vliegen taken voordelen hebt en bij langere taken nadelen maar dit is slechts een veronderstelling die niet op wetenschap berust is en natuurlijk werper afhankelijk is.
Er Zijn meer wegen die naar Rome lijden............
Ik vind de groene lijn de mooiste kleur hebben. Verder ben ik totally lost...![]()
Niet lachen, maar ik heb een vintage sausje losgelaten over de dihedral. Waarom? Enerzijds is het een stukje styling en herkenbaarheid, anderzijds denk ik (puur gevoelsmatig) dat deze vleugel in een thermiekbel makkelijker zijn rondjes zal draaien. Als de vleugel de bocht in gekanteld is, zijn er altijd twee vleugelhelften die min of meer "horizontaal" blijven staan. Wat denken jullie?
Mijn advies: NIET aan beginnen.
Bas