Ultima DLG - Ontwerp & bouw

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door prop-er, 28 mei 2012.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Uiteraard zal ik dit niet tegenspreken, echter vraag ik mij af deze conclusies zijn getrokken uit ongestuurde rechte vluchten, waarschijnlijk wel. Persoonlijk vindt ik het fijn als mn dlg snel en direct reageert op de ailerons en lekker in de bocht blijft hangen, zonder na het inzetten hiervan, veel bij te sturen. Voor mij zou dus vooral van belang zijn hoe het vlieg/stuurgedrag zich dan gedraagt(dus met het inzetten van de bocht en hierna). Mijn ervaring met de mini's zijn bij een hoogdekker dat ik veel bij moet sturen en bij een laagdekker veel tegen sturen...Bij een middendekker stuurde ik het minst na het inzetten van de (thermiek)bocht, waaruit ik de conclusie trok dat dit het efficientste is...(uiteraard afhankelijk van je vliegstijl!) Mijn minimoa-tje is idd lastig om de hoek te krijgen en zonder rudder kan ik het wel vergeten, staaft dus de verhalen tot nu toe.
    Erg leuke punten worden er nu aangehaald, complimenten aan iedereen:cool:
     
  2. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.847
    Locatie:
    Moordrecht
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Wellicht dat de afdeling vliegende vleugels hier ook wat punten kan aanhalen:confused:. De genoemde expirimenten kunnen dan puur op de vleugel worden uitgevoerd. E.e.a wordt complex zodra er een romp wordt toegevoegd..:rolleyes:De praktijk zal de antwoorden geven, probeer maar eens uit te leggen hoe het bewijs heet dat het verschil tussen theorie en praktijk aangeeft....
    Dus nogmaals...VOORAL WEL EXPIRIMENTEREN IN DE PRAKTIJK.....excuses voor de enthousiaste aanmoediging(had het vooral tegen mezelf;))
     
  4. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.599
    Locatie:
    Gouda
    Ja de invloed van de romp wordt een stuk simpeler wanneer je hem weglaat.
    Ik denk trouwens dat de invloed van een DLG of F3B/F3F romp ook een heel stuk minder is dan bij een schaal zwever.
    Je ervaringen met de mini's zijn in principe denk ik verklaarbaar, maar met de slanke rompen zal het effect niet te groot zijn.
    Je opmerking over de Minimoa zal vooral liggen aan het haakeffect en de niet te lange staart, die voor een sterk gieren zorgt. Door de V-vorm wordt een heel sterk hoogdekker effect verkregen waardoor het gieren voor een flinke (tegengestelde) rol zorgt. Dus inderdaad zal je hem zonder richting of heel sterke differentiaal niet de hoek om krijgen.

    Dit is ook de principiële gedachte van ons MicroAirVehicle lab op de TU.
    Maar we willen wel de link naar het fundamentele onderzoek in de andere vakgroepen sterk houden.

    Rick
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    @ Rick, bedankt voor de uitleg/bevestiging, het verhaal is mij nu volkomen duidelijk!
    MicroAirVehicle lab op de TU....Mmmm, klinkt erg interressant, waar kan ik daar wat meer over lezen/bekijken?
    Groeten.
     
  6. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.599
    Locatie:
    Gouda
    We hebben een speciale website voor de DelFly, vrij gemakkelijk Welkom op DelFly.nl
    Maar daarnaast doen we nog veel projecten waar we (nog) geen specifieke website van hebben.
    Maar als je googlet op "mavlab tudelft" en "team atmos" zul je veel links en video vinden met zaken die we doen.

    Rick
     
  7. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Zoiets:
    [​IMG]
     
  8. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.847
    Locatie:
    Moordrecht
    Mooi, Bas! Heeft dit model ook een naam?

    [​IMG]
     
  9. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    ik ben geen naam tegengekomen. Het ontwerp is van Joachim Huyssen en Geoffrey Spedding.
     
  10. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.847
    Locatie:
    Moordrecht
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    :offtopic:Maar toch bedankt voor de info, erg indrukwekkend, gaat mjn petje ver te boven..Mijn conclusie is voorlopig dat het geen schande is om jullie conclusies gewoon aan te nemen...voorlopig..;)
     
  12. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.599
    Locatie:
    Gouda
    Met het laatste voorbehoud helemaal eens.

    Rick

    @ Bas en Vincent: Mooie plaatjes zeg!
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2012
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, weer terug van vakantie. Kan ik weer lekker reageren.

    De exacte invloed van zo'n gull-wing ken ik niet, maar ik weet ondertussen wel dat het grootste perfomance-verlies onze eigen schuld is: vleugel-optimalisatie levert hooguit 5% verbetering tov. een redelijke vleugel. Een stuurfout resulteert zomaar in min 5 meter....

    De truuk is dus een makkelijk vliegende kist te bouwen die niet (of nauwelijks) overtrekt. Dat bereik je met de klassieke v-stelling: elke vleugel 4 tot 6 graden tov. de horizontaal.
    V-stelling vermindert de rol-gevoeligheid (roll-rate), maar verhoogt de richtingsstabiliteit. Snelle rollrate heb je op een DLG niet nodig, hoge ri-stabiliteit wel.
    Weinig V-stelling aan de wortel, en extra nabij de tippen, is nog effectiever: geeft bij minder v-stelling dezelfde stabiliteit, maar met minder consequenties voor de roll-rate.
    Zo'n knik in de v-stelling is wel weer lastiger bouwen, op te lossen door meer servo's, maar dat kost weer gewicht ....

    lastig, lastig ... lastig!

    Ik denk dat de gewone v-stelling (ongeknikte vleugel, 5 à 6 graden per vleugel) niet voor niets op alle 3-assige DLG's is te zien. Dat is gewoon een optimum ...

    Dirk.

    N.B.
    Ga ook eens met Berrie babbelen. Wij hebben behoorlijk wat zitten overwegen voor die grote kist.
     
  14. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.599
    Locatie:
    Gouda
    Toevallig gisteren gedaan, was een fijne en leerzame avond.
    Rick
     
  15. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.847
    Locatie:
    Moordrecht
    Welkom terug, Dirk! Wij zitten vanaf dit weekend met het hele gezin twee weekjes op de Kuppe. Ik probeer af en toe even in te loggen bij de plaatselijke shoarmaboer.

    Tot gauw!

    (En ja, de laptop gaat mee!)
     
  16. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    2.972
    Locatie:
    Huissen
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:\

    Kan me nog een praatje van vanmiddag herinneren
     
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Ja, ik ook, maar ik praat best veel......
     
  18. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.847
    Locatie:
    Moordrecht
    Ben even druk met andere leuke zaken (DIY 3,6kW aan zonnecellen op het dak...), maar het einde daarvan komt in zicht!
    Ondertussen nog een mooie foto die ik vond:

    [​IMG]
     
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest

    haaa, evolutie! zalig....
    erg knap ding is het!
     
  20. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.847
    Locatie:
    Moordrecht
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina