Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

@danny: wat is dan jouw verklaring van m'n te veel opwarmende ESC???:confused::smile:

tussen haakjes: de zoekfunctie van het forum geeft geen resultaten, dus vraag ik het hier.
wat betekent het als een ESC vorzien is van een electronishe timing functie??
 
zou het niet weten, ga niet heel dit topic doorzoeken voor jouw probleem, moet er maar ff een apart topic van gemaakt worden.

waarschijnlijk is student zijn conclusie wel correct alleen de verklaring niet. te laag throttle% wordt je regelaar warm van maar niet omdat hij het verschil moet verstoken.
 
zou het niet weten, ga niet heel dit topic doorzoeken voor jouw probleem, moet er maar ff een apart topic van gemaakt worden.

waarschijnlijk is student zijn conclusie wel correct alleen de verklaring niet. te laag throttle% wordt je regelaar warm van maar niet omdat hij het verschil moet verstoken.
Herinner me een post van bert ofzo maar kan het ook niet terugvinden..
Theoretisch zal het simpel zonder verliezen en andere factoren ongeveer zo zijn:
Die brushless motoren maken een x aantal toeren per volt (die kv waarde).
Om een heli te hoveren is een bepaald vermogen nodig.

Wil je de motor langzamer laten draaien (tov 100% throttle) dan moet de esc dus niet de volledige spanning van de accu op de motor zetten.
Het vermogen om de heli te hoveren blijft wel gelijk.
Elektrisch vermogen = spanning X stroom
Verlaag je dus de spanning om de motor langzamer te laten draaien dan zal de stroom hoger zijn en de esc wellicht warmer worden.
 
och, het zal wel kunnen :cool:

voorlopig leg ik het aan de kant: zolang het maar vliegt ;)
en om back on topic te komen: laatste heli beslommering van vandaag :thumbsup:
full


vanaf de helipad lekker genoten van het mooie weer, en het denkwerk over de rex laten liggen :):):)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker bezig! Onderdelen binnen gekregen, servo tandwielen vernieuwd en op 90 gezet en morgen weer verder..
Probeert iemand welis goede tandwieltjes bij elkaar te zoeken voor weer een goeie set van diegene die kapot zijn gegaan bij mij ds 410m of is dat niet te doen? Ik heb namelijk nog 6 sets kapotte liggen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stukje uit het algemene kennis topic:

Toeren op de hoofdrotor bepalen
Stel je als rechtgeaard beginner een standaardvraag op het forum, is er weer zo’n knuppel die wil weten wat je toerental is
En je hebt geen meter..

Doen we als volgt:
Tel het aantal tanden van het hoofdtandwiel en motortandwiel.
Stel, ik heb 122 tanden op het hoofdtandwiel, 12 op het motortandwiel.
Dus, 122 / 12 = 10,17. Dus, de motor is 10,17 keer rondgegaan voor het hoofdtandwiel 1 keer rond is.

Ik heb een motor met 3500Kv, en een 3 cel lipo met een nominale (werkspanning) van 11,1 volt.
3500 kv (toeren per volt) x 11,1 x 0,85 (rendement voor aandrijvingsverlies etc.) = 33022,5 toeren/minuut. Dit is dus het aantal toeren van de motor.

Dus, 33022,5 van de motor / 10,17 (aantal rondjes die de motor doet voor het hoofdtandwiel 1 keer rond is) = 3247 toeren/minuut.
Dit is dus het toerental van de hoofdas als de regelaar 100% open staat.
Maar, ik heb mijn throttle curve op 75% gezet, dus 3247 * 0,75 = 2435 toeren per minuut.
Dus is 2435 het theoretische toerental van jouw heli.
Wel even erbij vermelden dat het theoretisch is


Dan komt natuurlijk de vraag: wat moet het toerental zijn?
Nou, er is niet echt een "perfect" toerental.
Het hangt af van het gebruik en de persoon erachter
De heli geeft zelf aan wanneer een toerental te laag is, dan gaat de staart op en neer slaan. Daarnaast gaat hij reageren als een dweil.
Een te hoog toerental vreet vliegtijd, dan kan het zijn dat je in 3 minuten je accu leeg hebt.
Niet erg als je een 3d vlieger bent, maar als beginner wil je juist graag wat meer tijd.

Dus, je stelt iets van 75 % in op je throttlecurve.
Lager, en je krijgt een goede kans op een te warme regelaar, deze moet 75% of meer hebben.
Heeft te maken met het rendement van de regelaar, des te lager het %, des te meer deze moet werken om de stroom op de juiste manier bij de motor te krijgen. lager als 75 kan wel, maar dan moet je erg goed op de temperatuur van de onderdelen gaan letten, en is dus eigenlijk niet wenselijk.
Voo reen testvlucht kan het wel, maar nogmaals: let op de temperatuur, en pas dan zo snel mogelijk het motortandwiel aan als je onder die 75 komt.

Dus, kom je er achter dat het toerental wat voor jou lekker stuurt op 60% zit, pas je het motortandwiel aan, om toch op minimaal 75% te komen.
Dus, 60%, de motor moet sneller gaan draaien = kleiner tandwiel. pas de hierboven beschreven formule toe, dan kom je niet snel voor verrassingen te staan.
 
thanks student :)
het ''fijne'' percentage ligt tussen de 60.5 en 61.0%
m'n zender heeft een te klein scherm om het precies te tonen.

met dit in de berekening zou een pinion van 12 a 13 tanden denk ik voldoende zijn...

groet,
Hoogvlieger
 
Zo... de henseleit heeft vanmiddag zijn eerste echte rondjes weer gevlogen. Snelheid nog wel laag gehouden ( 80- 90 km/u) Al hoef je practisch niks te doen om de heli op die snelheid te krijgen. Beetje bijpitchen in de bocht en je zit zo 5m hoger :nosmile:

Blijft erg wennen om zoveel vermogen tot je beschikking te hebben.

Ook de paddles vervangen voor nieuwe 25 grams van SAB. Was niet tevreden over de vorige van MAH.

Langzaam maar zeker komt het vertrouwen om met deze heli te vliegen weer wat terug :smile:

Compliment van een paar medevliegers die ongeveer 30m verderop stonden dat de hens in een flyby qua geluid niet onder deed voor een e-heli. Meer geluid van de bladen dan van de motor. Lekker stil dus voor een 15cc heli :rolleyes:
 
Ik had vandaag kinderoppas. Wilde met de hexacopter naar buiten en de 450. Maar niet gedaan want vind dat eng met m'n zoontje in de buurt. Heb dus de middag besteed om hem te laten vliegen met zijn spul.. De Blade Scout heeft hij in de vingers. De NE Bravo III is wat lastiger maar dat komt ook omdat dit onding tijdens de vlucht z'n trims verliest. Misschien maar een beter 4 kanaals ding zoeken voor hem.. Heb hem ook nog even achter Phoenix gezet..
 
Gewoon een msr ofzo of een genius FP:D

Nou dat verven ging bij mij een beetje de mist in omdat het tape constant losliet. Dus maar weer terug naar de praxis om wat beter tape te halen. Wil gewoon strkke lijntjesmaar verf kropp onder tape door.:(

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon een msr ofzo of een genius FP:D

Genius FP is denk ik nog te lastig. Da's wel fp maar denk dat hij verder net zo vliegt als een cp. Moet echt een tussenstap hebben waar hij went aan de juiste bediening. Dus throttle/rudder op links en aile/elev op rechts maar dan wel heel stabiel. Mannetje is nog maar 6 dus kleine stappen zijn wel nodig. Hij is bang om wat stuk te maken..

Mooi platform trouwens..
 
waarom niet zon solo pro ding weet zijn nummer niet maar is de zelfde als de blade 120sr. Of is het alleen voor binnen, anders kan je ook nog zon qr ding van walkera kopen lekker klein rete stabiel en de besturing is zelfde als heli en is lekker goedkoop.
 
Ladybird is beste tussenstap. Dan leert hij de juiste besturing aan maar leert ook dat het ding in de richting blijft vliegen van de laatste input die je hebt gegeven. Maar dan wel veel stabieler als een heli. Ik zal hem op een windstille dag een keer de MQX laten proberen. Als dat redelijk goed gaat kan ik het beste de ladybird voor hem kopen. Is veel kleiner en kan hij er ook binnen mee aan de slag.
En is goedkoop BNF..
 
Back
Top