Stukje uit het algemene kennis topic:
Toeren op de hoofdrotor bepalen
Stel je als rechtgeaard beginner een standaardvraag op het forum, is er weer zo’n knuppel die wil weten wat je toerental is
En je hebt geen meter..
Doen we als volgt:
Tel het aantal tanden van het hoofdtandwiel en motortandwiel.
Stel, ik heb 122 tanden op het hoofdtandwiel, 12 op het motortandwiel.
Dus, 122 / 12 = 10,17. Dus, de motor is 10,17 keer rondgegaan voor het hoofdtandwiel 1 keer rond is.
Ik heb een motor met 3500Kv, en een 3 cel lipo met een nominale (werkspanning) van 11,1 volt.
3500 kv (toeren per volt) x 11,1 x 0,85 (rendement voor aandrijvingsverlies etc.) = 33022,5 toeren/minuut. Dit is dus het aantal toeren van de motor.
Dus, 33022,5 van de motor / 10,17 (aantal rondjes die de motor doet voor het hoofdtandwiel 1 keer rond is) = 3247 toeren/minuut.
Dit is dus het toerental van de hoofdas als de regelaar 100% open staat.
Maar, ik heb mijn throttle curve op 75% gezet, dus 3247 * 0,75 = 2435 toeren per minuut.
Dus is 2435 het theoretische toerental van jouw heli.
Wel even erbij vermelden dat het theoretisch is
Dan komt natuurlijk de vraag: wat moet het toerental zijn?
Nou, er is niet echt een "perfect" toerental.
Het hangt af van het gebruik en de persoon erachter
De heli geeft zelf aan wanneer een toerental te laag is, dan gaat de staart op en neer slaan. Daarnaast gaat hij reageren als een dweil.
Een te hoog toerental vreet vliegtijd, dan kan het zijn dat je in 3 minuten je accu leeg hebt.
Niet erg als je een 3d vlieger bent, maar als beginner wil je juist graag wat meer tijd.
Dus, je stelt iets van 75 % in op je throttlecurve.
Lager, en je krijgt een goede kans op een te warme regelaar, deze moet 75% of meer hebben.
Heeft te maken met het rendement van de regelaar, des te lager het %, des te meer deze moet werken om de stroom op de juiste manier bij de motor te krijgen. lager als 75 kan wel, maar dan moet je erg goed op de temperatuur van de onderdelen gaan letten, en is dus eigenlijk niet wenselijk.
Voo reen testvlucht kan het wel, maar nogmaals: let op de temperatuur, en pas dan zo snel mogelijk het motortandwiel aan als je onder die 75 komt.
Dus, kom je er achter dat het toerental wat voor jou lekker stuurt op 60% zit, pas je het motortandwiel aan, om toch op minimaal 75% te komen.
Dus, 60%, de motor moet sneller gaan draaien = kleiner tandwiel. pas de hierboven beschreven formule toe, dan kom je niet snel voor verrassingen te staan.