Het Begin
Na het succes van het vorige bouwproject (EON600) en het naderen van de winter, heb ik een nieuw bouwproject gekozen. Het moest een opvolger worden voor de Trainer 1600, een Kit of Scratchbuild, met goede vliegeigenschappen en toch een beetje acrobatisch vermogen. Via een tip op het modelbouwforum kwam ik op de SIG Four Star 60 (FS60). Na een beetje doorzoeken kwam ik op de website van Bruce Tharpe Engineering.
BTE
Bruce Tharpe is ontwerper geweest bij SIG, waar hij de Four Star 40 en de Four Star 120 heeft ontworpen. Later is hij weggegaan bij SIG en voor zichzelf begonnen. Bij SIG heeft ondertussen een andere ontwerper de FS60 ontworpen. Deze FS60 heeft een paar kleine ontwerpfoutjes/verbeterpuntjes die Bruce heeft geprobeerd aan te passen. Hij heeft een vliegtuig ontworpen die, volgens zijn eigen zeggen, is zoals de FS60 had moeten zijn. De Venture 60!
Verbeteringen
Omdat het vleugelprofiel van de Venture 60 meer dan voldoende lift geeft kan er best een stukje vleugel af. De laatste rib zal ik weglaten zodat de Roll snelheid iets hoger wordt. Dit is een bekende aanpassingen die ook voor de FS60 veel wordt toegepast. Verder heeft de Venture "wangen" aan de voorkant waar de motor tussen moet. Deze wangen ga ik weglaten en met Balsa een "Cowling" maken. Dit wordt nog een aardige uitdaging omdat ik wel de motor moet kunnen demonteren zonder de cowling/motorkap te slopen.
Motorisering
Via Ebay heb ik een tweedehands OS FS91 Surpass (I) gekocht. Deze heeft een opknapbeurt nodig, maar denk dat dat wel moet gaan lukken. De prijs was in ieder geval prima. De Venture wordt geadviseerd te vliegen met een 4-takt 60 tot 80, maar er zijn er voldoende die met een 91 vliegen. De OS 91 is zwaarder dan de geadviseerde motoren, maar door de servo's voor hoogte- en richtingsroer in de staart in te bouwen ipv onder de vleugel moet dit goed komen (ik verzin het niet zelf, komt allemaal van internet!)
De Looks
Dit moet het ongeveer worden:

Alleen Plakken of ook zagen?
In eerste instantie had ik mijn peilen gericht op de Kit van de Venture 60, maar omdat deze pas weer geleverd worden aan het einde van het jaar en ik niet genoeg geduld heb hiervoor heb ik de tekeningen besteld en wordt er de komende wegen stevig ge-figuurzaagd in de schuur.
Hier zal ik mijn vorderingen bij gaan houden, of jullie het nu willen of niet
!
Groeten,
Arthur
Na het succes van het vorige bouwproject (EON600) en het naderen van de winter, heb ik een nieuw bouwproject gekozen. Het moest een opvolger worden voor de Trainer 1600, een Kit of Scratchbuild, met goede vliegeigenschappen en toch een beetje acrobatisch vermogen. Via een tip op het modelbouwforum kwam ik op de SIG Four Star 60 (FS60). Na een beetje doorzoeken kwam ik op de website van Bruce Tharpe Engineering.
BTE
Bruce Tharpe is ontwerper geweest bij SIG, waar hij de Four Star 40 en de Four Star 120 heeft ontworpen. Later is hij weggegaan bij SIG en voor zichzelf begonnen. Bij SIG heeft ondertussen een andere ontwerper de FS60 ontworpen. Deze FS60 heeft een paar kleine ontwerpfoutjes/verbeterpuntjes die Bruce heeft geprobeerd aan te passen. Hij heeft een vliegtuig ontworpen die, volgens zijn eigen zeggen, is zoals de FS60 had moeten zijn. De Venture 60!
Verbeteringen
- De Looks: De Venture ziet er iets sneller uit.
- Meskanten: De FS60 heeft de neiging om in een meskant naar beneden te duiken. De Venture heeft een beter staart ontwerp die dit verhelpt.
- Landingsgestel: De FS60 staat bekend om zijn stuiter landingen. De venture heeft het landingsgestel iets naar achter gekanteld zodat de wielen onder de vleugel zitten. Dit moet het gestuiter verhelpen
- Andere verschillen zijn hier te vinden: V60 vs. FS60
Omdat het vleugelprofiel van de Venture 60 meer dan voldoende lift geeft kan er best een stukje vleugel af. De laatste rib zal ik weglaten zodat de Roll snelheid iets hoger wordt. Dit is een bekende aanpassingen die ook voor de FS60 veel wordt toegepast. Verder heeft de Venture "wangen" aan de voorkant waar de motor tussen moet. Deze wangen ga ik weglaten en met Balsa een "Cowling" maken. Dit wordt nog een aardige uitdaging omdat ik wel de motor moet kunnen demonteren zonder de cowling/motorkap te slopen.
Motorisering
Via Ebay heb ik een tweedehands OS FS91 Surpass (I) gekocht. Deze heeft een opknapbeurt nodig, maar denk dat dat wel moet gaan lukken. De prijs was in ieder geval prima. De Venture wordt geadviseerd te vliegen met een 4-takt 60 tot 80, maar er zijn er voldoende die met een 91 vliegen. De OS 91 is zwaarder dan de geadviseerde motoren, maar door de servo's voor hoogte- en richtingsroer in de staart in te bouwen ipv onder de vleugel moet dit goed komen (ik verzin het niet zelf, komt allemaal van internet!)
De Looks
Dit moet het ongeveer worden:



Alleen Plakken of ook zagen?
In eerste instantie had ik mijn peilen gericht op de Kit van de Venture 60, maar omdat deze pas weer geleverd worden aan het einde van het jaar en ik niet genoeg geduld heb hiervoor heb ik de tekeningen besteld en wordt er de komende wegen stevig ge-figuurzaagd in de schuur.
Hier zal ik mijn vorderingen bij gaan houden, of jullie het nu willen of niet

Groeten,
Arthur
Laatst bewerkt door een moderator: