Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Arthur,

Hoe, en vooral waar, ga jij de servo's voor de ailerons vastzetten?

Naar mijn idee zou je de originele manier, een torque stangetje en dan de aansturing in het midden van de vleugel, in stand kunnen houden met 2 servo's
Lijkt mij een stuk netter om te zien.
Alleen zie je dit toch wat meer op trainers, waardoor ik het idee krijg dat deze manier niet zo veel krachten kan verwerken?
doorgaans zit dan het aangriijppunt van de servo eigenlijk helemaal aan de binnenkant van de aileron, kan me voorstellen dat deze dit niet zo prettig vind..

tweede manier is naar mijn idee de servo in de vleugel zelf, recht voor het aangrijppunt op de aileron.
Maar op foto's zie je dit zelden in het midden van de aileron zitten...
nu zal er vast een logica voor zijn, maar ik volg hem ff niet..
Deze methode zie je veel bij de kisten voor het grovere werk, maar wat er nu de specifieke voor en nadelen van zijn (buiten het zicht op de aansturing)

Teunis,

Gaat gewoon in de vleugel. Zie ook hier:
http://www.btemodels.com/Downloads/vt_dualaileron.pdf
 
ah.
En in die beschrijving zit de aansturing netjes in het midden

Scheelt weer, ik dacht dat er misschien nog allerlei ingewikkelde redenen waren die je in het achterhoofd moest houden om het aangrijppunt te bepalen :mrgreen:
 
Knudde

Ik heb ondertussen het nokkenaslager uit het dekseltje er uit gekregen door een wat hogere temperatuur te gebruiken. Het lager in het krukashuis zit muur en muur vast. Hogere temperatuur geprobeerd met de oven, daarna met de brander geprobeerd, speciaal tooltje gemaakt die achter het lagertje grijpt, maar er zit geen beweging in. Waarschijnlijk heb ik er ook een te harde tik op gegeven, want het dekseltje van de nokken as past er niet meer op. Volgens mij moet ik nu ook een nieuw krukashuis hebben. Zware tegenvaller, want nu ben ik het financiële voordeel met het tweede hands motor helemaal kwijt. Ik baal, dusss...

Weet iemand waar ik een krukashuis voor een oude fs91 surpass kan krijgen?

De klepjes zijn overigens mooi schoon en kunnen weer in de kop.
 
Ja... dat is jammer! Forceren werkt niet altijd. Hard meppen op dunwandig aluminium... hmmm...

Onzet? Hoe ontzet? Gat een beetje ovaal waar het dekseltje in moet passen? (Of het van het deksel zelf?) Dat is wel te richten met een truckje... of is het zo krom dat het bij terugzetten breekt?
Laat het lager vooralsnog even zitten... vandaar uit kan je het weer terug stuiken... heel voorzichtig...
Met een hardhouten stift... of stuk messing of brons.... Draaibank in de buurt? Of bij een kennis?

Was met de kook in pure koelvloeistoftruck losgekomen... goedje lost alle prut en aankoeksels op... ik het ook los gekregen uit een gore motor... Achteraf...

Compleet huis? eBay USA met geluk en geduld... anders te duur!
Google zoeken...
fs91 surpass crank case

Maar plaats eens een paar foto's! Voordat je het opgeeft...

Hier zit een motortje op dat niet klopt... motor kan niet zo tof meer zijn? Vraag er eens naar?
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Ik weet niet wat je voordeel was...

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/352750-OS-FS-91-Surpass?highlight=surpass

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/346251-OS-FS-91-Surpass-4T?highlight=surpass
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja... dat is jammer! Forceren werkt niet altijd.
Onzet? Hoe ontzet? Gat een beetje ovaal van het deksel? Dat is wel te richten met een truckje... of is het zo krom dat het bij terugzetten breekt?
Het lijkt erop dat het wat ovaal is, maar ik ben uit chagrijn uit de schuur weggelopen. Misschien dat het nog te redden is..., maar goed het lager is er dus nog niet uit...

Was met de kook in pure koelvloeistoftruck losgekomen... goedje lost alle prut en aankoeksels op... ik het ook los gekregen uit een gore motor...
Misschien dat ik dat dan toch nog even moet proberen...

Maar plaats eens een paar foto's! Voordat je het opgeeft...
Komt ie:

Nokkenaslager (stuk) by flying-rcmodels.com, on Flickr


Nokkenas deksel beschadigd by flying-rcmodels.com, on Flickr


Niet passend dekseltje by flying-rcmodels.com, on Flickr
 
Hmmm... ziet er niet echt ovaal uit niet?

Denk dat je een braampje geslagen hebt...
Kan je mij even wat scherpe detailfoto's mailen?
Stuur je pb voor m'n mailadres...

Dekseltje is te herstellen. Ovaliteit meten met schuifmaat... butsjes met beleid vlakken met schuurlinnen... 400 (of hoger) + motorolie... eerder strelen dan schuren... zo min mogelijk weg nemen... maar dat het net weer mooi zuigend past.

Braamjes op de rand van het carter kan je heel voorzichtig wegsteken met een beiteltje of hobby mes... maar heel, heel voorzichtig. Doe het onder een loep. Opdat je het goed ziet. Geen woeste acties. Piece of cake!

Deksel is altijd dicht te krijgen met een pakking. De axiale speling moet dan nog wel aangepast worden met een dun messing blikje met dezelfde dikte als de pakking. Anders... is het deksel ook met vloeibare Automotive motorpakking van Loctite dicht te krijgen. Komt goed!

Heb je genoeg licht in de schuur? In de workshop van m'n Pa hadden we bakken met licht.

Zie dat je netjes bouwt... en mooie architectuurfoto's! Hmmm!
 
Laatst bewerkt:
Toch maar eerst een meten wat de afwijking is.
Ik vermoed dat de boutgaten nog op stand staan en de vervorming in de dunne wanden?

Zou het zelf met een passende rondstaf van messing of hardhout terug tikken.
Aan het uiteinde iets gecamfert (schuin afgedraaid) opdat het goed centreert. Drijf je het weer in model.
Extra versterking/bekisting... Een stalen ring met de juiste diameter schoef je als richtstuk over het gat. Positioneer je exact?

Mooiste zou zijn als je een centreerpen zou hebben waarover een bus schuift.
De stift steek je in het lager... de bus schuift over de stift, die bus geef je de klopjes (geen meppen).
De motor moet goed gestut zijn ter hoogte van het lager.

Zaak goed gevet drijven. Maar eerst moet je weten wat de afwijkingen zijn.
Andere mogelijkheid is dat er toevallig net een dopsleutel van een mini doppenset in past. Dan zou het daarmee in model kunnen drijven....

Zie je er geen brood in... koop dan een nieuwe.
Of een oude nieuwe van particulier. Zie ook in Europa schappelijke prijzen. Bovendien hoef je dan niet de inmiddels torenhoge verzendkosten USA op te hoesten. Sinds 2008 verdrievoudigd.

Slik je verlies dan maar, maar een ervaring rijker. Op den duur komt er wel weer een motorhuisje voorbij. Dan bouw je de motor weer op.... of bewaar de onderdelen voor reserve...

Voordeeltjes zijn leuk... totdat je schade vliegt... mijn ervaring bij vliegtuigmodelbouw is dat er altijd geld bij moet... spreek uit bittere ervaring... gaat er veel onbedoeld stuk...
zelfs nieuw in doos...
 
Goed nieuws!

Dekseltje is te herstellen. Ovaliteit meten met schuifmaat... butsjes met beleid vlakken met schuurlinnen... 400 (of hoger) + motorolie... eerder strelen dan schuren... zo min mogelijk weg nemen... maar dat het net weer mooi zuigend past.
Deksltje is met 60 waterproof gepoetst. Ik zal kijken of ik m met de dremel en poetsmiddel nog een beetje kan polijsten

Deksel is altijd dicht te krijgen met een pakking. De axiale speling moet dan nog wel aangepast worden met een dun messing blikje met dezelfde dikte als de pakking. Anders... is het deksel ook met vloeibare Automotive motorpakking van Loctite dicht te krijgen. Komt goed!
Ik vertrouw er op dat ik (we) hier uit gaan komen, maar dat stel ik even uit tot later.

Heb je genoeg licht in de schuur? In de workshop van m'n Pa hadden we bakken met licht.
Haha! Licht genoeg, maar daar wordt het gat niet rond van!

Zie dat je netjes bouwt... en mooie architectuurfoto's! Hmmm!
Ah, je bent op mijn website geweest? Dank voor het complimetje!

Ik vermoed dat de boutgaten nog op stand staan en de vervorming in de dunne wanden?
Klopt, de boutjes passen nog keurig in de gaatjes.

Zou het zelf met een passende rondstaf van messing of hardhout terug tikken.
Aan het uiteinde iets gecamfert (schuin afgedraaid) opdat het goed centreert. Drijf je het weer in model.
Extra versterking/bekisting... Een stalen ring met de juiste diameter schoef je als richtstuk over het gat. Positioneer je exact?
Helaas beschik ik niet over goede materialen om dit te maken...

Andere mogelijkheid is dat er toevallig net een dopsleutel van een mini doppenset in past. Dan zou het daarmee in model kunnen drijven....
Kijk! en hierom houd ik van het modelbouwforum, maar voornamelijk van de deelnemers (in dit geval H.B.Busking)!

Vanmorgen heb ik een litertje koelvloeistof gehaald en de motor heb ik 10 minuten in de kokende koelvloeistof gehad. Daarna met mijn zelfgemaakte tooltje en een beetje kracht kwam het lager er uit!

Lager met speciaal tooltje by flying-rcmodels.com, on Flickr

Daarna de gouden tip van de doppenset! Laat mijn dop 11 van mijn Gedore setje net in het huisje vallen en naar boven toe wordt de dop iets breder met een mooie chamfer. Alles een beetje in de olie gezet en met een houten hamertje de kamer weer rond getikt.

Dopsleutel 11 by flying-rcmodels.com, on Flickr

Het dekseltje past er weer als gegoten in. Wel heeft hij iets meer speling (hij past niet "zuigend"), maar misschien kan ik met die eerder genoemde pakking (al dan niet vloeibaar) hem weer dicht maken.

Dekseltje er weer op by flying-rcmodels.com, on Flickr

Ik vraag mij wel af hoe dicht deze moet zijn? er staat toch geen druk op?

Bas, Heel erg bedankt voor nu. Het motortje ligt nog even in het ultrasoonbadje om lekker schoon te worden om daarna weer in elkaar gezet te kunnen worden. Ik ben d'r nog niet, meer ik ben onderweg!

groet,
Arthur
 
Laatst bewerkt:
hallo iTuur

De inlaatpklep van een 4 takt motor is altijd grooter dan de uitlaat!!
De uitlaat klep (de aangekoekte)kan je gemakelijk schoon maken met een staalborstel op een slijpsteen, en daarna licht in schuren met slijp pasta.
De zetel van de klep en de zitting mogen na deze behandeling geen ingebrande vlekken meer vertonen.
Als de zuiger geen vreetsporen vertoond en de zuigerveer nog goed in de groef past, kun je hem wel weer gebruiken.
Cilnderbus goed kontroleren op krassen.
Succes met de reparatie.
 
Ha! Mooi man! Goed gereedschap is het halve werk :)

Carter ventileert via de nippel er staat er idd geen druk op het geheel. Wel onstaat er een drukpuls door het heen en weer gaan van de zuiger. Er is dus een constante volume wisseling, en daarmee een voldoende krachtige puls om een brandstof membraampomp (Perry pump) aan de sturen.

Dus als het deksel niet goed afsluit kan het een beetje residu lekken op een plaats waar je het niet wilt hebben.
Met een slangetje aan de nippel kan je de vetten nog ergens heen sturen...

Opbouwen en proefdraaien... en dan pas afdichten... indien nodig.
Helemaal zuigend zit dat dekseltje nu ook weer niet. Het schraapt of 'stroeft' wel iets. Zijdelingse speling niet echt, behoorlijk pas.
Het dicht af op de flens, niet op de lager-cup. (daar loopt het dus iets stroef op aan bij het afsluiten.)
Als dat flensje mooi vlak is, zou het voldoende moeten dichten.

Weer rustig opbouwen. Als je vragen hebt... geef maar een gil!

Lagers inbouwen? Carter in heet water... lagers en krukas in de vriezer in een plastic zakje... setje ovenwanten gereed.
Het krukaslager schuif je alvast over de krukas voordat je het in de vriezer legt. Dat kan bij handwarm/kamertemperatuur.

Eerste druk je het proplager er in... koude lager in warme kast tot aan de aanslag, het lager niet verder meer wil.
Stel dat je je lager onverhoopt een richtende tik zou willen geven, dan alleen met een passende dop die op de buitenste lagerring aansluit. Tikken op de binnenring geeft lagerschade.


Met het prop lager in situ is het makkelijk mikken voor de krukas en valt/duw je alles met vlotheid op z'n plek en tevens goed recht. Zou met handkracht moeten lukken. Drijven kan ook, dan ook hier weer op buitenring. Dop zal niet lukken. Dan werk je met een passende messing pijp of een goede slagdoorn, drijf je het lager er recht in.

Condens aanslag, water uit de lucht kan geen kwaad. Het staal heeft geen tijd om te roesten, en doet dat ook niet.
Wel na inbouw delen weer invetten met motorolie.
Als de lagers ingbouwd zijn
 
Laatst bewerkt:
Carter ventileert via de nippel er staat er idd geen druk op het geheel.
Duidelijk!

Dus als het deksel niet goed afsluit kan het een beetje residu lekken op een plaats waar je het niet wilt hebben.

Het dicht af op de flens, niet op de lager-cup. (daar loopt het dus iets stroef op aan bij het afsluiten.)
Als dat flensje mooi vlak is, zou het voldoende moeten dichten.
Ook duidelijk!

Weer rustig opbouwen. Als je vragen hebt... geef maar een gil!

Lagers inbouwen? Carter in heet water... lagers en krukas in de vriezer in een plastic zakje... setje ovenwanten gereed.
Het krukaslager schuif je alvast over de krukas voordat je het in de vriezer legt. Dat kan bij handwarm/kamertemperatuur.

Eerste druk je het proplager er in... koude lager in warme kast tot aan de aanslag, het lager niet verder meer wil.
Stel dat je je lager onverhoopt een richtende tik zou willen geven, dan alleen met een passende dop die op de buitenste lagerring aansluit. Tikken op de binnenring geeft lagerschade.


Met het prop lager in situ is het makkelijk mikken voor de krukas en valt/duw je alles met vlotheid op z'n plek en tevens goed recht. Zou met handkracht moeten lukken. Drijven kan ook, dan ook hier weer op buitenring. Dop zal niet lukken. Dan werk je met een passende messing pijp of een goede slagdoorn, drijf je het lager er recht in.
Dank voor de info! Ik verwacht geen problemen (maar je weet het nooit). Ik heb voldoende heli motors omgelagerd, dus dat komt vast goed.... Ik heb je mailadres.... :-)

Condens aanslag, water uit de lucht kan geen kwaad. Het staal heeft geen tijd om te roesten, en doet dat ook niet.
Wel na inbouw delen weer invetten met motorolie.
Als de lagers ingbouwd zijn

Ik heb rcbearings ceramische gesealde lagers gekocht, dus dat zal ook wel een beetje helpen.

Groet Arthur
 
Vleugels?

Volgens de bouwbeschrijving moet ik nu de vleugels gaan passen op de romp.
Één probleem. Ik heb nog geen vleugels! Dus, aan de slag!. De figuurzaagmachine heeft lekker staan snorren. Ik heb eerst een paar malletjes gemaakt van 5 mm triplex.

Uiteraard moeten alle uitsparingen die op tekening staan voor de liggers aangepast worden aan de metrische maten van mijn hout, daar op tekening alles in imperial maten zijn.
Ook nog even het landingsgestel er onder gezet om toch een beetje een beeld te krijgen...

Grappig om te zien dat de neus er niet uit ziet. Die zit er nu nog aan. maar aller voor het motorschot gaat er af en daar komt de Balsa Cowling op... Morgen maar eens wat spantjes maken...
 
Ribjes zagen...

In de categorie "Leuke klussen om thuis te doen" zit in ieder geval NIET ribjes snijden/zagen...

In totaal moeten er 28 ribjes van 2mm dik gesneden worden. De eerste 18 zijn vandaag gesneden waarvan er nog een stuk of tien voorzien moeten worden van uitsparingen. Ik heb ontdekt dat er 8 ribjes uit een plankje gaan, maar nu zijn de 2mm plankjes op...
 
snij jij ze allemaal helemaal perfect op het lijntje uit dan?
dan ben je wel ff bezig...
 
snij jij ze allemaal helemaal perfect op het lijntje uit dan?
dan ben je wel ff bezig...

:confused:
Hoe had jij dan gedacht een goed vleugel te krijgen? Als ik alles "ongeveer" goed maak, kan ik net zo goed een motor aan een deur knopen...

Er moeten 28 ribbetjes gemaakt worden (ik ga de vleugels inkorten met 1 rib, dus eigenlijk maar 26. Twee reserve).

03-10-2012 11.31.55-nr by flying-rcmodels.com

De W4 ribben zijn EASY-PEASY. Van deze mal heb ik de 18 andere W3-ribben ook gemaakt. Vervolgens een stapeltje van 4 a 5 op elkaar en dan de W3 mal er op en met de figuurzaag de insnedes voor alle ligger gemaakt. Vervolgens één voor één de nokjes met een mesje uitgesneden. Voor W1 en W2 zal ik wel op de zelfde methode uitkomen.
 
Aaaahh, ik was al bang dat je ieder ribbetje met een mesje netjes over het lijntje uit zat te snijden..

Bij mn trainer hadden we ook 2 mallen van een rib, hadden we een hele partij plankjes vierkant ong op maat gezaagt, boutje erdoor en zagen/schuren maar
Weet je ook zeker dat alles hetzelfde is
 
Ribbetjes

Omdat het hout voor de indekking van de vleugels nog niet binnen is kan ik niet verder met de bouw van de vleugels. Wel liggen alle ribbetjes geduldig te wachten.


De Neus
Om de tijd toch nog door te komen heb ik een aanzet naar de opbouw van de neus gemaakt. De rompdelen steken nu nog voor het motorschot uit, maar die moeten er af:

Neusje is afgetekend en de zaag gaat er in. Ik heb er op gelet dat de zaagsnede zo recht als mogelijk is zodat het toekomstige balsa een goed aansluiting krijgt.

Hierna heb ik de motorsteun gemonteerd, brandstoftank gepast en de brandstoftankvloer (3 x woordwaarde) geplaatst.

De tank en vloer zijn nog niet vast geplakt, dat kom later, als de gaskabel en servo ook op hun plaats zijn gebracht.
Nu ik toch aan het passen en meten was, heb ik gelijk het laatste stukje van de romp (voorkant vloer) gemaakt en gepast met het landingsgestel. Ik kreeg wat berichten van twijfel over de sterkte van de verbindng Landingsgestel-Romp. Deze zal ik bij het definitief vastlijmen proberen meer "de Bult"-proof te maken dan nu het geval is.


Overzicht
Ook de motor is (tijdelijk) gemonteerd, samen met de Prop en Spinner. Jammer dat de spinner niet past,... (aanpassen of nieuwe kopen?)



Zo kan ik een goed beeld krijgen van de lijn van het vliegtuig en hoe de motorkap, of Cowling, er uit moet komen te zien. Volgens mij moet ik een stuk van de motosteun afzagen zodat de neus mooi rond naar de spinner kan lopen.

Vra(a)g(en) van de week:
Vraag 1:
Bij het schoonmaken van de motor heb ik in al mijn ijver een licht corosieve vloestof gebruikt. De motor is er mooi schoon van geworden, maar hij is ook donker uitgeslagen. Ook hier weer een paar opties:

  1. Niks aan doen
  2. Poetsen totdat het weer glimt
  3. Iets ander?

En dan nu tijd voor de vraag van de week. Het wordt een moeilijke vraag om uit te leggen, maar vooruit:
De Motor zit met 4 bouten M4x20 vast aan de motorsteun. Ik heb de gaten in de motorsteun geboord met 3,5mm boor en de gaten getapt met 4mm zodat de bouten mooi hierin kunnen. Nu heb ik 1 gat verkeerd geboord en daar past dus geen bout in. Het gat zit 2mm te ver naar de middellijn. En dan nu de vraag: En Nu?

  1. Motor met maar 3 bouten vast zetten
  2. Gat vullen met epoxy en proberen op nieuw te boren
  3. gat opruimen naar m5, motorgat ook en opnieuw tappen
  4. gat opruimen en kijken of er een moer onder kan (lastig want de steun is U-vormig)
  5. ???
Ik hoor/lees graag jullie oplossingen.


Grt,
Arthur
(1852)
 
Spinner kan je aanpassen. Zorgvuldig de prop aftekenen met fineliner stiftje. Met de dremeltool opruimen tot het mooi past om de prop. Wel goed symmetrisch werken :) Rustig uitwerken tot het naar de zin past.
Kunststof spinners kan je eenvoudig met een breekmesje tunen.

Motor poetsen? Niet nodig. Aluminium kan iets donkerder worden. Schadelijk is het niet.

Motorsteun vast zetten met M4 tot M5 kunststofboutjes (breekboutjes) Breken bij overstress, zonder het paneel uit de romp te rukken.Paneeltje kan niet vast genoeg zitten aan romp. Ik heb het bij elke kist altijd extra versterkt.
Ook bij mijn Rascal 40 weer/was extra sterk. Breekbouten hebben goed hun werk gedaan.

Motorsteun altijd vast met 4 M4 bouten. Dat mogen stalen zijn. Ik gebruik zelf hiervoor vaak imbus die ik redelijk gunstig bij de Hornbach weg haal. Achter in het motorschot ankeren de bouten in slagmoeren. De gaten moet je wat ruimer boren. Voor M4 is het meen ik diameter van 5 tot 5,5 mmm. Boortjes van 5,3 bestaan ook. Zit je goed.

Slagmoeren pers je in de bankschroef. Wel latjes op de klauwen, anders pers je de grips in het hout.
Kan het niet meer in de bankschroef, dan persen met draadeind bout en moer met een hele brede ring onder de moer. En dan maar aandraaien, tot het netjes zit tot aan de aanslag.
 
Laatst bewerkt:
Dag Arthur,
Helder! Ja... moet echt met 4 bouten, anders belast je de uithouder aan het carter niet goed. Kan de uithouder breken bij de trillingen die optreden bij een 4takt... elke motor... De vlakken moet goed vast zitten en aansluiten.

Ik weet niet hoe scheef je geboord hebt?
Je kan met een ronde sleutelvijl naar het juiste punt toevijlen, in het plastic!. Ik zou niet opboren, daarmee verzwak je de steun door de grotere ronding. Of een nieuwe steun aanschaffen. Overnieuw...
Doe ringetjes onder de koppen en de moeren. Voor de moeren kan je zelf borgende nemen of Loctite 243 gebruiken.

Vaak boor ik een gaatje eerst voor met een kleinere diameter. Centreren met een slagstift of scherpe kruiskopschroevendraaier. Ik heb van die hele mooie dunne. Aftekenen doe ik vaak met een printje uit de computer, uitgetekend nadat ik alles met de schuifmaat heb afgemeten.
Uit de losse pols gaat het bij mij altijd fout :(
Krasjes en streepjes... soms lukt het me...


Beetje dit effect... maar dan bij een houtje... plak ik het op met 3M Spray Mount.
Maak ik maak vergelijkbare printjes ook voor steuntjes. Iets meer werk, systematisch, mikt beter.
Houtboor of staalboor...


full


Gaat een hele mooie kist worden... helemaal als je voor de Gulf Ford GT racingkleuren kiest...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top