1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Hoi Bertus,

Leuk project!
Ik zie het nu pas, ik was in Buzau (Roemenie) voor het WK F5B.

Ben erg benieuwd hoe de bestelde spulletjes gaan bevallen, jouw kennende houdt je ons zeker op de hoogte :)

Houdt bij je propkeuze goed rekening met voldoende ' pitch-speed', oftewel een voldoende grote spoed op de prop. Bij slepen is niet alleen de statische trekkracht belangrijk, maar ook de trekkracht op vliegsnelheid. Een tikje extra spoed bevordert de trekkracht op snelheid, kies die niet te laag. Voor een sleper van deze maat zou ik zeker richten op +-110kmh pitchspeed als eerste uitgangspunt, en dan testen.
Voor het slepen zijn de XOAR houten electroprops me trouwens goed bevallen, lekker efficient.

Als ik straks weer terug ben in Nederland hoop ik te beginnen aan de SIG Rascal 110, met vergelijkbare spanwijdte (2.70mtr). Daar komt een vertraagde NEU binnenloper op, met een 25x16 of 25x18 prop. Volgens mijn berekeningen een hele efficiente aandrijving voor slepen, eens kijken of de werkelijkheid stemt met de theorie.

Welke regelaar heb je uiteindelijk besteld?

Gerben
 
Hallo Gerben.
Je zit wel een heeel eind weg.

Ik heb deze regelaar gekocht.
Turnigy dlux 160A HV Brushless Speed Controller (OPTO)

Er zullen best betere spullen zijn maar het werd me anders wat te duur.
Wat trekkracht betreft ben ik het met je eens.
Omdat de zwever die er uiteindelijk achter moet komen een oltimer is en dus niet zo snel hoeft te vliegen koos ik voor deze prop. (we hebben zowel sleper als zwever veel weerstand)
Anders ga ik naar een kleine prop met meer spoed.
Mijn maat heeft namelijk afgelopen zaterdag een lunak gekocht, om de tijd te overbruggen tot zijn andere zwever klaar is.

Hoe sluit jij je accu's altijd aan Gerben zonder dat je de boel kortsluit?
En hoe zit dat met het aansluiten van de accu aan de regelaar met "Spark Eliminator Lead with 2mm Plug"?
 
Ach ja, zo kom je nog eens ergens :)

Ik verbind de plus en min tussen de twee 5S packs gewoon door, tape de twee 5S packs aan elkaar en die verbinding gaat niet meer los. Aan de min het mannetje, aan de plus het vrouwtje (4mm goudcontact) en klaar.
Ik laadt met een 10S lader (iCharger 1010), dus het blijft een 10S packs, de onderlinge verbinging tussen de twee 5s packs gaat niet meer los.
De balansstekker van het 5s pack waarvan de min aan de lader gaat maak ik zwart met viltstift. Dat doe ik ook aan de laderkant. (Bij de iCharger zit een los balanderbordje waar je dan beide 5s balansstekker op moet pluggen, ik heb er verlengkabeltjes op, enen verlengkabeltje zwart, andere wit). Door de ' kleurcodering' steek je automatische de goede balanssteker in de goede contrastekker.

De spark-eleminator voorkomt de ' knal' bij aansluiten van het 10-S pack aan je regelaar. Ik vind zo'n knalletje wel aardig, dus gebruik het niet, sommige mensen vinden het juist prettig. Op je accu soldeer je een extra 2mm goudcontactje op de pluskabel (als ik me niet vergis). Eerst de min aansluiten, dan het 2mm goudcontactje op de plus en een seconde later de dikkere 5.5mm stekker, dan heb je geen knal/vonk.

Heb wat berichten gelezen dat de dLux vrij heet wordt, zorg in ieder geval voor een hele goede (geforceerde) koeling van die regelaar.

Succes!
Gerben
 
... Ik vind zo'n knalletje wel aardig, dus gebruik het niet, sommige mensen vinden het juist prettig. ..
vonk vermijden bij aansluiten accu's met hoge spanning

Ik zou voor toch minimaal voor een klein vonkje gaan, the spark is your friend, aldus Castle Creations. Vonk geeft aan dat de elco's op de ingang nog goed zijn. Bij geen vonk zal de regelaar snel overlijden.
Extra draadje, dun, met kamikaze konnektortje:
www.mgm-compro.com
-> Afghanistan
-> tech.info
 
Ik snap het Gerben en Ron

Ik zal het wat opladen dus anders doen omdat mijn lader geen 12 cellen aan kan.
Hoe dat weet ik nog niet maar misschien maak ik wel met smelt lijm 1 grote stekker.
Daar wordt nog over nagedacht dus.;)

Vanmiddag een naar klusje gedaan waar ik een beetje tegen op zag.
De sleephaak plaatsen.
Ik heb de krachten geprobeerd weg te laten vloeien via de zijkanten.
Het was een heel gepas en gemeet om het spant met gaten er in te krijgen.
Met stukjes karton is het tenslotte aardig gelukt.
Met koolstof geprobeerd de krachten ook naar beneden weg te laten vloeien.
Ik denk dat het zo genoeg is.
Alleen de aansturing is nu nog het probleem de stang zal iets moeten worden gebogen om achter de piloot langs te kunnen.
Dat kost wel weer kracht van de servo, maar geen pop wil ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond nog eens gekeken hoe ik de stang van de koppelhaak het beste kan maken.
Ik denk dat ik hem tussen de rug van de piloot en de rugleunig kan maken.
Misschien een pijpje op het bankje lijmen dan komt de piloot er niet tegen.

De volgende vraag is nu met welke lijm lijmen jullie de cockpit vast?
Vroeger gebruikte we lijm die transparant opdroogde maar dat duurde dagen voor het droog was.
Is er tegenwoordig een beter goedje zonder dat alles er onder zit en/of wit uitslaat?
 
Laatst bewerkt:
Ken alleen de witte "canopyglue" die transparant opdroogt. Die lijm werkt goed op hout. Secondenlijm is niet bruikbaar omdat een witte uitslag veroorzaakt. Als een cockpitraam op bekledingsfolie moet worden vastgezet gebruik ik ook wel transparante tape van goede kwaliteit.
 
Oké dat is dus nog steeds dezelfde lijm die ik lang geleden ook gebruikte.
Dan moet ik daat weer een potje van kopen.

Ik zag afgelopen zaterdag dat je langer antennes heb voor futaba ontvangers (2,4 ghz)
Is het wijs om die er bij mij ook op te zetten en de antenne buiten de romp te plaatsen?
En zo ja kan ik die antenne's zelf verwisselen?
 
Laatst bewerkt:
De antennes van de meeste Futaba ontvangers zitten vast met mini-connectoren en zijn met enige voorzichtigheid zelf te verwisselen. Alleen de noodzaak zie ik niet. Hout en folie zijn geen belemmering voor de 2.4 GHz signalen. De ontvangst is in de romp dus net zo goed (of slecht) als daarbuiten. Inbouwen volgens voorschrift (antennes 90 graden t.o.v. elkaar gedraaid) en het moet werken.
 
De antennes van de meeste Futaba ontvangers zitten vast met mini-connectoren en zijn met enige voorzichtigheid zelf te verwisselen. Allen de noodzaak zie ik niet. Hout en folie zijn geen belemmering voor de 2.4 GHz signalen. De ontvangst is in de romp dus net zo goed (of slecht) als daarbuiten. Inbouwen volgens voorschrift (antennes 90 graden t.o.v. elkaar gedraaid) en het moet werken.

Ik zat me ook al te bedenken dat de kunstof kapjes die je er voor kan kopen al snel meer kunstof bevatten dan de dunne folie.

Het wordt tijd dat de spullen binnen komen ik zit volgens mij problemen te zoeken.:D
 
Kunststof (plastic) is geen enkele belemmering. Het wordt anders bij elektriciteit geleidende materialen als koolstof). Lijm altijd "ergens" twee buisjes waar de antennes in worden geschoven. Dan hebben trillingen geen vat op de dunne antenne-uiteinden. De kunststof van de buisjes is veel dikker dan folie. Nooit een probleem...
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg net een mail dat mijn spullen overmorgen afgeleverd worden.
:music::banana::banana:

spannennddd
 
Hallo Bertus,

fraaie kist deze Piper. Ga over een week of 4 zelf beginnen aan mijn 1:5 Hangar 9 Piper. Wil hem ook geschikt maken voor slepen en had dezelfde plek voor ogen als jij genomen hebt. Moet ook voor deze 1:5 piper een juiste setuo vinden voor motor/accu.
Volg je bouw verder, succes.

Groeten Peter.
 
Hehe het wachten is beloond
Op 3 ferietringen na is alles zo te zien heel.

De doos was door het gewicht en het vele gooi en smijtwerk bij de post aardig gehavend.

De sint was vroeg dit jaar.;)
 
Laatst bewerkt:
Zie de print voor de Quanum die nodig is om de stroom te meten niet...

Deze:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De motor even met m3 draadeinden op zijn plek gezet.
Het moet met m5 maar dat heb ik even niet.
Het zwaartepunt wordt een flink probleem denk ik.





Ik heb de vleugels er nog niet opgehad nu de motor er op zit.
Maar de accu moet wel heel erg ver naar achter.
De bank en toel kunnen er nu niet in.
Met de accu's hier is hij nog veel te voorlijk.


NPS wat bedoel je met de logger?
 
Laatst bewerkt:
Als je het stroomverbruik van de motor meet met het bordje, dan kan de Quanum dat omrekenen naar verbruikte capaciteit uit de accu. Dat is de enigste manier om het verbruik uit de accu te bepalen en zo te weten wanneer het tijd wordt om te gaan landen.

In de Quanum ontvanger kan je zelfs een alarm instellen zodat je gewaarschuwd wordt als een bepaalde capaciteit aan de accu is ontnomen.

Het meten van de celspanning en deze omzetten naar restcapaciteit van de accu is een hele onbetrouwbare manier om de ladingstoestand te bepalen.
 
Back
Top