Ik zie hier vergelijkingen wbt “technische redenen” voorbij komen om de brushless toe te passen in de een M-chassis, of het gebruik van de Carson in de F1 klasse af te raden, die kant nog wal raken. Vergelijkingen trekken met een F1 model, zowel positief als negatief, is gebrek aan technische kennis, zelfs als je beide klassen gereden zou hebben (??ervaringdeskundige??)
M-chassis:
Carson motor, technisch gezien een goede keuze, nagenoeg probleemloos, motoren zijn redelijk gelijk aan elkaar, goedkoop (past goed bij het fun-format) bijna iedereen heeft nog wel (helaas) een “ongebruikte Top-End brushed regelaar” op de plank liggen (of 2de hands gekocht), die een 2de leven krijgt.
Brushless, goede gelijkheid wil ik best geloven, maar een dure optie voor instroom fun-rijders, wel goede deal voor de ervaren rijders, want die hebben hem al op de plank (soms meerdere malen) of het dan nog fun rijden is, voor de “echte fun-rijders ..???” interesse van deze ervaren fun-rijders, zal inderdaad de heats gaan vullen…puur technisch bekeken is een 21,5t in samenwerking met de gearbox, geen goede match (jammer genoeg)….feitelijk blijft enkel de vermeende “gelijkheid” overeind….iets wat magertjes, voor een dergelijke investering…maar een keuze...
Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat de terugloop binnen de M-chassis te wijten, of enkel terug te brengen is, naar de evt “technische ongelijkheid op motor gebied”. Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met de “ongelijkheid” door instroom van zeer ervaren “fun rijders”, die alle registers open trekken (zowel budgettair alsmede, soms niet legale, technische kennis), om de echte fun-rijders te “kleineren”…(kogeldiff’s?? over technische ongelijkheid gesproken, die laten jullie wel toe??…een goede combo, zo in combinatie met de grote trekkracht van de brushless, om effe ongelijkheid te “promoten”..!!!)
F1:
Carson motor, de keuze hiervoor was niet echt gelukkig technisch onderbouwd, maar had tot doel om deze klasse “goedkoop” te houden, een ongelukkige keuze doordat de gearbox reglementair “vrij” is wbt overbrenging, hierdoor wordt de motor (traditie getrouw binnen de pancar wereld), ver over de top belast, en dat is slecht voor iedere brushed motor, je kan niet de schuld van de rijder/monteur, afschuiven op de betrouwbaarheid van de Carson …
Brushless 21,5t, een goede technische keuze, de benodigde overbrenging, die optimaal gezien kan worden voor de motor, is goed haalbaar. Budgettair gezien een stuk duurder, maar daar tegenover staan enkel maar plussen. F1 modellen zijn toch wel meer voor de wat ervarene rijder, dat wil nog niet zeggen dat het geen fun-klasse kan zijn, de brushless is daar goed/beter op zijn plaats..
@J.Eichhorn, jouw reactie is een zwak argument ter promotie van het gebruik, wbt een brushless motor op de Mach, ik vindt de reden en de uitleg van Bricks een stuk forum-vriendelijker, grow-up…!!!