M-chassis, brushless in Haarlem

Joh ga gewoon allemaal lekker rijden..:cool: Ik snap dat de kriebels voor binnenrijden weer toenemen,maar met zinloze discussies word het er niet beter op. Wil je meerijden met de indoor cup, houd je aan het regelement. Wil je dat niet, dan doe je dat niet.. simpel toch? ;) Iedereen mag best een mening hebben, maar dat hoeft niet continu doorgedrukt te worden naar de rest, regels zijn vast gesteld door mensen die de beste bedoelingen er mee hebben. Probeer daar dan ook vanuit te gaan en maak je beslissing :rolleyes:

Er zijn ook nog mensen die die regelaar niet hebben en ook geen elektro rijden buiten.
Maar die het wel leuk vinden om in de winter wat te doen te hebben
En dan is € 130,- wel veel op een auto van ca. €120,-
Groeten,
Wim

Ik begrijp dat er naar het budget gekeken wordt. Doe ik ook. Maar 130 euro is wel inclusief bandjes a 23 euro. De motor los kost je 50 euro, en de regelaar is 60 euro.
Momenteel worden er weer diverse used citrix regelaars aangeboden, en verkocht. Dus na dit seizoen kan je die gewoon weer verkopen voor 40 euro.
Dus per saldo kost het 70 euro om van brushed naar brushles te gaan voor een seizoen.
Ja, dat is meer dan een 15 euro voor carson machine.
Overigens zijn er ook "fun" rijders gesignaleerd die een high-end brushed regelaar in een tamiya kastje hebben gepropt, en daar dus ook geld voor over hadden. Dat heeft nu geen zin meer.

Als ik dit zo doorlees dan zie ik vooral 1 of 2 mensen die deze keuze voor de brushless 21,5t er proberen door te drukken of te promoten terwijl de rest liever wat anders ziet.

Maar goed ik laat het bij mijn eerdere post.
De toekomst zal het uitwijzen.

Grt,
Michael

Ik begrijp dat er naar het budget gekeken wordt. Doe ik ook. Maar 130 euro is wel inclusief bandjes a 23 euro. De motor los kost je 50 euro, en de regelaar is 60 euro.
Momenteel worden er weer diverse used citrix regelaars aangeboden, en verkocht. Dus na dit seizoen kan je die gewoon weer verkopen voor 40 euro.
Dus per saldo kost het 70 euro om van brushed naar brushles te gaan voor een seizoen.
Overigens zijn er ook "fun" rijders gesignaleerd die een high-end brushed regelaar in een tamiya kastje hebben gepropt, en daar dus ook geld voor over hadden. Dat heeft nu geen zin meer.

Kan je die laatste zin eens nader verklaren?
Heb je dit met eigen ogen waargenomen of heb je dit van horen zeggen.
Zelf let ik altijd wel aardig op en heb dit nog nooit gezien.

Zelf heb ik de TIM challenge met een standaard TEU-101 gereden terwijl de regelaar vrij was.
Ik kon niet zeggen dat ik snelheid tekort kwam :)

Als het grootste probleem het verschil in motoren is tussen de verschillende Mabuchi's en Johnson's (de zogenaamde silvercans) dan was de oplossing heel simpel geweest:

De Carson Cupmachine.

Perfecte motor welke zich in vele klasse en verschillende landen al bewezen heeft.
Voor €10 tot 12,50 was je klaar geweest.
Past naar mijn idee veel beter bij de auto.

Naar mijn idee is de Mini klasse de ideale fun klasse.
Simpel en veel plezier. Iedereen die er ooit mee gereden heeft kan dit beamen.
Ik betwijfel of er veel mensen zijn die de hoge investering van de brushless set willen doen voor een fun klasse.

Yep. Grappig is dat bij de introductie men niets wilde weten van brushless en nu men helemaal niets meer willen weten van brushed. Als je graag wilt dat een dergelijke klasse fun en toegankelijk moet zijn moet je ook niet te ver afwijken van de winkelversie.

Volgens mij zit er iemand in dit topic, met louter en alleen de intentie de boel een beetje op te naaien.
We zullen zien of het wel of niet aanslaat. Ondanks dat het een "fun" klasse is, wordt er evengoed al redelijk geïnvesteerd in het karretje als je goed mee wil komen. Kogellagers en schokbrekers zijn onontbeerlijk, en een goed kogeldiff mag eigenlijk ook niet ontbreken. Daarna zie je nog de nodige bling-bling accessoires aangebracht worden als alu stuurhevels en ik weet niet wat. Dan is een 30 euro meer voor een motor t.o.v. de carson cup machine ook geen echt onoverkomelijk probleem. De regelaar gaat volgend buitenseizoen weer in de TC.
De tijd van de borstelmotor is wel een beetje geweest denk ik.
Brushless, I love it!

De tijd van een borstel motor is geweest omdat figuren zoals jij dat zegt. Als ik een standaard Tamiya (of iedere andere low budget auto) koop zit er (zoals in mijn opmerking hierboven) een borstelmotor in en is dan die 12 euro een kleine investering om legaal mee te doen.

Er zijn ook nog mensen die die regelaar niet hebben en ook geen elektro rijden buiten.
Maar die het wel leuk vinden om in de winter wat te doen te hebben
En dan is € 130,- wel veel op een auto van ca. €120,-
Groeten,
Wim

Yep, in de tegenstelling dat een simpele 20A regelaar en de cupmotor voor hooguit 40 euro nieuw te regelen is. Waarom moeten mensen zich altijd aan de wedstrijdgarde conformeren en juist de wedstrijdgarde niet een stapje terug voor de grotere groep?

Voor mensen die (weer) in willen stappen is het een een auto, een regelaar (en vaak is er nog wel een borstelregelaar met de auto of in de kast), een verse LiPo accu al dan niet met een lader, een smeermiddeltje en voor je het weet lopen de kosten verder gemeen op. En laat ik het nog maar niet hebben over de brede spreiding van prestaties van de brushless stockregelaars.

Zelf heb ik de TIM challenge met een standaard TEU-101 gereden terwijl de regelaar vrij was.
Ik kon niet zeggen dat ik snelheid tekort kwam :)

Als ik in de heats minder pech had had ik in de finale gestaan maar door de B-finale te winnen heb ik dat naar mijn idee goed gemaakt. De cupmachine heeft bewezen een goede motor te zijn en ik blijf er van overtuigd dat op dit niveau de verschillen in regelaars een duidelijk mindere rol spelen dan bij brushless. Ik heb met de TIM veel lol gehad en heerlijk competief geraced.

Waarom is het echter alleen de M-03 en M-05? waarom niet ook de M-06?
iig op zich een leuk initiatief. :) Misschien dat er anders toch nog een m-05 mini coopertje bij komt. :mrgreen: vond m'n oude M-03 altijd erg leuk rijden. (baal dat ik die weg gedaan heb. )

Misschien moeten we de discussie over de Brushless in funauto's hier stoppen en verder gaan in een nieuw topic. Want ik vind het uiterst interessant. Voor deze serie is de beslissing al gevallen en daar heb ik respect voor. Als rijder moet je zelf maar kiezen of je hiervoor gaat en meedoet, of iets/ergens anders gaat rijden.

We moeten weer club en nationale reglementen maken en nu evalueren waarom we waar mee gaan rijden komend buitenseizoen.

Als die Carson motor zo goed is mag iemand mij uitleggen waarom men bij de F1 plannen hebben om van brushed over te stappen naar brushless. Toevallig ook 21.5t :rolleyes:

Als die Carson motor zo goed is mag iemand mij uitleggen waarom men bij de F1 plannen hebben om van brushed over te stappen naar brushless. Toevallig ook 21.5t :rolleyes:
F1 is geen fun/instapklasse.

Maar juist daarom wil ik deze discussie graag opstarten. Ik ben het voor de F1 nog niet eens om over te stappen. Enig nadeel van de Cupmachine is de duurzaamheid. Maar als je elke wedstrijd een nieuwe motor plaatst, ben je nog steeds goedkoper dan een BL set.

Misschien is wat ik nu zeg simpel "loos gelul" in de ruimte maar er word een race serie opgezet met regels.
Iedereen is vrij om hieraan mee te doen.
Indien je mee doet, zul je je aan de regels in die klasse moeten houden zo als in iedere andere race serie of sport.
Indien je dit niet wil, zul je toch moeten gaan kijken naar een serie die wel bij jou gedachte van een klasse/serie past en niet allerlei negatieve dingen gaan "spuien"
Ik vind net als wat Marten zegt, dat een discussie over wel of niet brushless rijden in een apart topic thuis hoort.
@Alex...De 21.5 in F1 kan omdat je daar veel meer mogelijkheden hebt qua overbrengingen/rollout en dit is met de beperkte mogelijkheden van de M-chassis auto's een stuk minder.
De 21.5 zal het indoor denk ik best wel goed doen ivm de "kleine" baan maar of dit buiten gaat werken is iets anders daar de circuits buiten vaak een stuk groter zijn.
Het valt mij alleen wel vaak op als er iets opgestart word dat er vaak erg veel negatieve reacties zijn wat misschien weer mensen afschrikt om mee te doen.
Let op!!!!! Ik val niemand aan oid.
Dit is just my 2 cents.

mvg Roy

@ Tazman, ik ben het helemaal met jou eens. Iedereen is vrij om eraan mee te doen of niet.
De 21,5 is ook gekozen omdat die het prima schijnt te doen in de F1. (dat kan ik niet zelf constateren, want ik heb geen F1). Voor deze discussie inderdaad niet relevant, maar wel een overweging die meespeelde.

Voor de binnenbaan is de 21,5 snel genoeg gebleken. Moet het sneller gaan, kan er overwogen worden alsnog de speedgears toe te staan.

@ Marten, eeuuhh, elke wedstrijd een nieuwe motor is goedkoper? Bij 6 wedstrijden per seizoen is toch ook al gauw 70 euro+.

Nu wordt er ook verwezen naar hoe leuk de TIM challenge was, maar was dat ook al niet 70 euro om eraan mee te kunnen doen? Eén wedstrijd met een setje banden waar iedereen nog wel 3 paar van heeft liggen en een potje bandensmeer wat ook iedereen al had liggen (en de carson cup motor, die jullie ook allemaal al hebben).

Voor wat betreft de omgebouwde regelaar, het is geconstateerd. Maak je geen zorgen, er worden geen namen genoemd, en geen sancties getroffen.

Het is overigens een bekend fenomeen dat elke verandering weerstand op zal roepen. Dat nu dus door sommige rijders weerstand overwonnen moet worden is niet vreemd. Een ieder heeft zo zijn eigen motivatie om vast te houden aan het oude, vertrouwde bekende concept. Maar de tijd staat niet stil.

Wij bij de Mach gaan starten met brushless motoren in de Swift klasse, en wij verwachten dat de klasse daardoor weer zo leuk gaat worden als die ooit was. Binnen onze club is de animo hiervoor groot. De tijd zal het leren of we hierin gelijk krijgen. Wellicht dat de rest dan vanzelf volgt.

Ik ga nu ook niet meer verder reageren in dit topic, maar me klaar maken om vanavond weer te gaan werken aan het gereed maken van de indoor baan. dat is veel leuker dan dit gedoe.

@ Tazman, ik ben het helemaal met jou eens. Iedereen is vrij om eraan mee te doen of niet.

Grappig... jij was de 1 van de 1e die bij de TIM in discussie ging over de gestelde reglementen ;)
tim-challenge-serious-fun-tamiya-m-chassis-9-11-maart-2012-a

Nu wordt er ook verwezen naar hoe leuk de TIM challenge was, maar was dat ook al niet 70 euro om eraan mee te kunnen doen? Eén wedstrijd met een setje banden waar iedereen nog wel 3 paar van heeft liggen en een potje bandensmeer wat ook iedereen al had liggen (en de carson cup motor, die jullie ook allemaal al hebben).

Zoals je mijn reactie in het TIM draadje had kunnen lezen was het prijzig maar je kreeg er ook wat voor terug. Achteraf is ook aangegeven om bij een volgende TIM de band uit het pakket te halen (maar het type nog wel te verplichten)

Voor wat betreft de omgebouwde regelaar, het is geconstateerd. Maak je geen zorgen, er worden geen namen genoemd, en geen sancties getroffen.

Dat gaat dus over dit stukje text:

Alleen betere FET's zou dan voldoende geweest zijn maar dan nog... Bij een brushed is de winst minimaal tov wat er bij brushless allemaal gedaan kan worden en ook gebeurd.

Het is overigens een bekend fenomeen dat elke verandering weerstand op zal roepen. Dat nu dus door sommige rijders weerstand overwonnen moet worden is niet vreemd. Een ieder heeft zo zijn eigen motivatie om vast te houden aan het oude, vertrouwde bekende concept. Maar de tijd staat niet stil.

Het is ook bekend dat veel rijders in eigenbelang opereren en beslissen dan in een gemeenschappelijke gedachte.

Laatst bewerkt door een moderator:
De mach heeft nou eenmaal deze regels gekozen.. Leef er mee of doe aan een cup mee waar je wel met de regelementen eens bent. Beetje zinloze discussie voeren over iets waar toch niks aan gaat verranderen heeft geen zin, en dat sommige rijders zich er mee bemoeien die NIET EENS BIJ DE MACH INDOOR MEERIJDEN.. heeft het al helemaal geen zin... Open daar een ander topic voor. Hier moet het gaan over de mensen die er WEL heil in zien en er zin in hebben en over de cup willen praten. Niet over allemaal andere zaken die totaal geen toegevoegde waarde hebben.

Dus bij voorbaat dank dat jullie de discussie over wel of niet brushed voortzetten in een ander topic.

Mischien kan een admin de boel eens lekker opschonen?

Ik zie hier vergelijkingen wbt “technische redenen” voorbij komen om de brushless toe te passen in de een M-chassis, of het gebruik van de Carson in de F1 klasse af te raden, die kant nog wal raken. Vergelijkingen trekken met een F1 model, zowel positief als negatief, is gebrek aan technische kennis, zelfs als je beide klassen gereden zou hebben (??ervaringdeskundige??)

M-chassis:
Carson motor, technisch gezien een goede keuze, nagenoeg probleemloos, motoren zijn redelijk gelijk aan elkaar, goedkoop (past goed bij het fun-format) bijna iedereen heeft nog wel (helaas) een “ongebruikte Top-End brushed regelaar” op de plank liggen (of 2de hands gekocht), die een 2de leven krijgt.

Brushless, goede gelijkheid wil ik best geloven, maar een dure optie voor instroom fun-rijders, wel goede deal voor de ervaren rijders, want die hebben hem al op de plank (soms meerdere malen) of het dan nog fun rijden is, voor de “echte fun-rijders ..???” interesse van deze ervaren fun-rijders, zal inderdaad de heats gaan vullen…puur technisch bekeken is een 21,5t in samenwerking met de gearbox, geen goede match (jammer genoeg)….feitelijk blijft enkel de vermeende “gelijkheid” overeind….iets wat magertjes, voor een dergelijke investering…maar een keuze...

Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat de terugloop binnen de M-chassis te wijten, of enkel terug te brengen is, naar de evt “technische ongelijkheid op motor gebied”. Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met de “ongelijkheid” door instroom van zeer ervaren “fun rijders”, die alle registers open trekken (zowel budgettair alsmede, soms niet legale, technische kennis), om de echte fun-rijders te “kleineren”…(kogeldiff’s?? over technische ongelijkheid gesproken, die laten jullie wel toe??…een goede combo, zo in combinatie met de grote trekkracht van de brushless, om effe ongelijkheid te “promoten”..!!!)

F1:
Carson motor, de keuze hiervoor was niet echt gelukkig technisch onderbouwd, maar had tot doel om deze klasse “goedkoop” te houden, een ongelukkige keuze doordat de gearbox reglementair “vrij” is wbt overbrenging, hierdoor wordt de motor (traditie getrouw binnen de pancar wereld), ver over de top belast, en dat is slecht voor iedere brushed motor, je kan niet de schuld van de rijder/monteur, afschuiven op de betrouwbaarheid van de Carson …

Brushless 21,5t, een goede technische keuze, de benodigde overbrenging, die optimaal gezien kan worden voor de motor, is goed haalbaar. Budgettair gezien een stuk duurder, maar daar tegenover staan enkel maar plussen. F1 modellen zijn toch wel meer voor de wat ervarene rijder, dat wil nog niet zeggen dat het geen fun-klasse kan zijn, de brushless is daar goed/beter op zijn plaats..

@J.Eichhorn, jouw reactie is een zwak argument ter promotie van het gebruik, wbt een brushless motor op de Mach, ik vindt de reden en de uitleg van Bricks een stuk forum-vriendelijker, grow-up…!!!

Hoop overspannen reactie's ter verdediging.

Kort door de bocht had de high-speed tandwielset meegenomen moeten worden in het reglement en combodeal van de sponsor.

Gemiste kans en een goede les voor seizoen 2013/1014.

Zoals eerder vermeld ga ik de huidige reglementaire M-setup eerst monitoren alvorens tot aanschaf over te gaan.

@drift-junkie

Regeltjes zijn voor wedstrijden.
Op de banen van de MACH mag je rijden met wat je wil.

Probeer zelf mijn karretjes zoveel mogelijk aan de wedstrijd reglementen te laten voldoen, is wel zo leuk tijdens 1:1 rondjes maken met clubgenoten.

@J.Eichhorn, jouw reactie is een zwak argument ter promotie van het gebruik, wbt een brushless motor op de Mach, ik vindt de reden en de uitleg van Bricks een stuk forum-vriendelijker, grow-up…!!!

Als ik er over nadenk ontzettend onvolwassen van me om te reageren met het feit dat de discussie zinloos is omdat de regels vast staan. Ook het reageren van mij op de negatieve invloed die deze discussie heeft op dit topic is inderdaad niet goed.

Thanks! ik zal proberen er wat mee te doen! :thumbsup:

Drift junkie, echt waar heb je het over?! :confused:

"hierdoor wordt de motor (traditie getrouw binnen de pancar wereld), ver over de top belast, en dat is slecht voor iedere brushed motor, je kan niet de schuld van de rijder/monteur, afschuiven op de betrouwbaarheid van de Carson …"

Op de meeste circuits zitten wij met onze PANCARS onder de 70 graden motortemperatuur. Dus aub niet generaliseren met "traditie getrouw in de pancar wereld". Hou het op de F1 klasse en de carson.

Laatst bewerkt:
@ Roelof, ik heb die door jou aangehaalde thread even doorgelopen, maar ik zie geen enkele herkenning met jou stelling dat ik daar twijfels had over de regels. Ik had er alleen vragen omdat het mij niet volledig duidelijk waren.

Het is ook bekend dat veel rijders in eigenbelang opereren en beslissen dan in een gemeenschappelijke gedachte. Dat zegt dan waarschijnlijk meer over jou dan over mij.

Verder begin jij nu het bestaansrecht van de TIM te verdedigen, terwijl ik die niet in twijfel trok. Ik gebruikte hem alleen om aan te geven dat we voor een wedstrijd wel 70 euro inschrijfgeld neertellen, maar dat dit voor een goede motor een te grote investering zou zijn. Ik probeerde het bedrag in perspectief te brengen met de andere kosten. Een weekendje met je nitro buiten rijden kost volgens mij nog veel meer aan banden en brandstof etc. (Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik denk dat jij mij dat exacte bedrag wel kan vertellen.) We hebben gewoon geen "goedkope" hobby.

Volgens mij is de TT-01 gekozen als instapklasse.
Verder zijn alle klasses fun klasses, zelfs 1/12. Als je geen fun hebt in rijden in competitie verband dan is vrij rijden een optie, daar gelden geen regels (anders dan de huisregels).

Brushless en Lipo is al jaren de standaard in de RC competitie, vandaar dat de leverancier het competitie model van de M05 (de M05 pro) ook levert zonder motor en regelaar.

Ik lees hier reacties van mensen die al ruim 10 jaar rijden en nog steeds mee willen doen aan een instapklasse?! Dit mag in de TT-01 klasse, helaas staan de regels dit toe.....

Samenvattend: wil je fun maar geen competitie, dan kan er op de MACH indoor vrij gereden worden.
Wil je fun en wel competitie dan zijn er genoeg mogelijkheden en voor de beginner een low budget instapklasse in de vorm van de TT-01 klasse.

Wat ik wel jammer vind is dat er gekozen is voor een 21.5T. Volgens mij was een 17.5T of een 13.5T leuker geweest in de M-chassis klasse.

Back