DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

de beuk erin

Johannes,

Je gooit er meteen de beuk in.
Wat een verschil met het slakkegangetje dat ik ontwikkel.

Nu, ik volg met belangstelling je vorderingen.

Veel succes

Mgv,
Aurectar
 
ziet er erg goed uit zo johannes ,de habicht gaat behoorlijk aan de lijn daar ga je op het einde n behoorlijke winst mee boeken, en ik zeg maar zo alle kleine beetjes helpen :yes::grin:
 
Johannes ga je de romp met balsa beplanken of met triplex?

De fabrikant heeft 3 mm dik balsa geleverd voor het indekken van de romp.

Ik ga de romp met 2,5 mm dik balsa indekken en afwerken met een glasweefseldoek.
Voor de staartboom vanaf zwaartepunt gebruik ik één laag 49gm² glasweefsel en de romp voorkant krijgt een dubbele laag 49gm² glasweefsel.

Het glasweefsel samen met epoxy zorgen voor een harde laag en zodoende wordt de romp minder kwetsbaar. Ook de torsiestijfheid neemt toe. :D

Wel moet ik spaarzaam met epoxyhars omgaan zodat de romp niet onnodig zwaar wordt.

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Deze spant zit bij de cockpit opening en heeft een verbindingsstuk tussen de wortelribben en dat is niet praktisch. Gemak dient de mens, dus weg met dat stuk hout zodat ik makkelijk bij de servo's kan komen.

habicht010.jpg



Hier het resultaat.
Dit kan natuurlijk niet zomaar worden weggehaald zonder dat het gevolgen heeft.
Maar ik heb al een oplossing voor bedacht.

habicht011.jpg


Deze staartboom spanten zijn nu klaar. Twee stuks missen nog omdat ik nog niet precies weet hoe ik het hoogteroer ga aansturen.

habicht012.jpg


Hier een overzicht van de tot nu toe bewerkte spanten.

habicht013.jpg

Johannes​
 
Wel moet ik spaarzaam met epoxyhars omgaan zodat de romp niet onnodig zwaar wordt.

Johannes
Om dat voor elkaar te krijgen moét je het balsa met spanlak oid. behandelen vóórdat je met glas en epoxy aan de slag gaat.

Twee redenen:
  1. als je dat niet doet zuigt het balsa heel veel epoxy op, dus moet je veel epoxy gebruiken (=zwaar)
  2. je loopt het risico dat na een paar uur zoveel epoxy in het balsa is getrokken dat het gals niet meer vastzit (=wel zwaar en niet sterk)
Je kunt daar gewone spanlak voor gebruiken die 50% tot 100% verdund is met thinner of zoiets. Onverdunde spanlak raad ik juist niet aan. Het is allereerst onnodig zwaar, en ten tweede vult het de houtporiën te goed, waardoor de epoxy geen holtes meer heeft om in te kruipen, daardoor wordt de hechting minder ...

N.B.
Gebruik geen 'leinen' geweven glasdoek, maar keeper of atlas geweven, dat kun je beter over 3D rondingen plooien zonder rimpels en vouwen.

Succes,
Dirk
 
  1. als je dat niet doet zuigt het balsa heel veel epoxy op, dus moet je veel epoxy gebruiken (=zwaar)
  2. je loopt het risico dat na een paar uur zoveel epoxy in het balsa is getrokken dat het gals niet meer vastzit (=wel zwaar en niet sterk)

1. Inderdaad, door het balsahout eerst met poriënvuller te behandelen en dan pas het glasweefsel met epoxy aanbrengen scheelt iets aan gewicht.
Maar het gewichtsverschil is gering, want poriënvuller heeft ook gewicht en dringt diep in het hout.

De hechting van epoxy op onbehandeld balsahout is beter dan op behandeld balsahout!

Epoxyhars wat in het onbehandelde balsa dringt is niet storend maar zorgt voor extra sterkte.

2. Ik weet niet hoe je hierbij komt maar als het glasweefsel volledig is verzadigd met epoxy zal er altijd genoeg hechting zijn met de ondergrond mits het weefsel tijdens het uitharden contact houd met de ondergrond.

Johannes
 
Maar het gewichtsverschil is gering, want poriënvuller heeft ook gewicht en dringt diep in het hout.

De hechting van epoxy op onbehandeld balsahout is beter dan op behandeld balsahout!

Epoxyhars wat in het onbehandelde balsa dringt is niet storend maar zorgt voor extra sterkte.
Johannes

Daarom de hardste balsa gebruiken.
Zuigt minder en is d' office sterker.

Weegt wel iets zwaarder maar bij grotere modellen speelt dit minder een rol.

Mvg,
Aurectar
 
Daarom de hardste balsa gebruiken.
Zuigt minder en is d' office sterker.

Weegt wel iets zwaarder maar bij grotere modellen speelt dit minder een rol.

Mvg,
Aurectar

Voor het indekken ga ik zeker een hardere kwaliteit balsa gebruiken maar verwacht iets tussen middel en hard.

Verschillende proefplaatjes met en zonder voorbehandeling zullen mij helpen de juiste keuze te maken.

Gewicht is voor mij een belangrijk criterium, maar als de gewichtsverschillen klein zijn ga ik voor de sterkere methode.

Johannes
 
1. Inderdaad, door het balsahout eerst met poriënvuller te behandelen en dan pas het glasweefsel met epoxy aanbrengen scheelt iets aan gewicht.
Maar het gewichtsverschil is gering, want poriënvuller heeft ook gewicht en dringt diep in het hout.

De hechting van epoxy op onbehandeld balsahout is beter dan op behandeld balsahout!

Epoxyhars wat in het onbehandelde balsa dringt is niet storend maar zorgt voor extra sterkte.

2. Ik weet niet hoe je hierbij komt maar als het glasweefsel volledig is verzadigd met epoxy zal er altijd genoeg hechting zijn met de ondergrond mits het weefsel tijdens het uitharden contact houd met de ondergrond.

Johannes
Ik had het niet over porienvuller, maar over sterk verdunde spanlak. Dat is wel licht en sluit meer dan voldoende af.


In het hout ingetrokken epoxyhars verhoogt inderdaad de sterkte, maar dat is maar een fractie van de toegevoegde sterkte uit het glas en epoxy. Daardoor wordt dat onevenredig zwaar.

Epoxy trekt erg gemakkelijk diep het hout in. 1 mm zonder enig probleem. Alleen dat gaat langzaam. Dus een uur nadat jij de glas en epoxy hebt aangebracht, trekt het nog steeds het hout in. Als je dan niet genoeg epoxy hebt aangebracht en er in het doek een fractie spanning zit (vanwege het 3D plooien over de romphuid niet onwaarschijnlijk) zou het wel eens los kunnen komen (ik spreek uit ervaring! :oops: ) en jij ligt ondertussen in je bed, en merkt niets. Pas de volgende morgen als het te laat is.

Sterk verdunde spanlak (echt 50% à 100% !!!) sluit voldoende af om dat zuigen te voorkomen (en 33% à 50% van het gewicht verdampt weer). Zo kun je net voldoende verzadigd glas aanbrengen. En het is toch licht, wat je streven was. Toch!?

Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Dirk, met poriënvuller bedoelde ik Clou-300 dat heb ik in huis.
Spanlak heb ik uiteraard ook in huis maar gebruik voor het balsa voorbehandelen toch liever Clou-300.
De proefplaatjes zullen uiteindelijk uitwijzen hoe groot de invloed van een voorbehandeling op het gewicht is.

Johannes
 
Een zeer belangrijk onderdeel in de romp constructie is de hoofdspant met de Holmbrücke.

Deze spantconstructie is behoorlijk sterk uitgevoerd dus heb ik onnodig materiaal verwijderd i.v.m. gewichtsbesparing.

De meest ingrijpende wijziging is de conische opname voor de vleugelverbinder.
Het gedeelde wat ik heb verwijderd is aangegeven met een rode pijl.
Nu is de opening bij de wortelrib groter geworden en moet uiteraard de vleugelverbinder worden aangepast aan deze nieuwe situatie.

habicht014.jpg

Johannes​
 
Johannes,

Heb je die opening groter gemaakt om een hogere(sterkere) ligger in de vleugel te maken?

Meestal doe jij dit niet zomaar toch?

groet


Terence
 
Terence, hier op de foto is te zien hoe de liggers volgens de fabrikant komen te liggen.
Dat is natuurlijk de meest eenvoudige oplossing omdat de liggers in rechte lijn doorlopen.
Maar dat ga ik anders doen. De streepjeslijn geeft aan hoe bij mij de liggers kommen te liggen.
Dat is meer werk door de dubbele knik maar geeft uiteindelijk de meest optimale krachtenverdeling bij belasting.

habicht015.jpg


Volgens tekening worden de boven- en onderliggers opgebouwd uit twee stuks 10 x 5 mm grenen latjes.
Dit zou genoeg moeten zijn maar het zwakke punt is de vleugelverbinder.
Bij de landingsstoten of tijdens kunstvlucht is de kans erg groot aanwezig dat deze bij de vleugelwortel spontaan afbreekt.

Dus kies ik voor een grotere liggerdoorsnede 15 x 10 mm i.p.v. 10 x 10 mm.
Wel worden bij mij de liggers conisch gemaakt vanaf de vleugelwortel tot de vleugeltip. Zodoende zijn de conische liggers vrijwel gelijk zwaar dan de originele.

Door deze optimale materiaalverdeling over de gehele vleugel mag ik dit toestel zwaarder belasten dan het originele ontwerp.

Johannes
 
Dat is een bijzondere constructie, wordt de ligger die in de romp geschoven wordt geheel van hout gemaakt, of zit er ook nog een staal strip o.i.d. in verwerkt.

Je krijgt met jouw constructie wel een mooie krachtoverdracht naar de vleugel en het einde van de ligger, in plaats van een drukpunt op de rand van de romp.

mooi om te volgen weer Johannes:p

groet

Terence
 
Dat is een bijzondere constructie, wordt de ligger die in de romp geschoven wordt geheel van hout gemaakt, of zit er ook nog een staal strip o.i.d. in verwerkt.

Inderdaad de houten hoofdligger wordt in de romp hoofdspant geschoven.
Volgens tekening is de ligger volledig van hout gemaakt dus zonder extra versterkingen.

Deze foto is van Schneider Modellbau.

habicht016.jpg

Johannes​
 
Qua sterkte ben ik het helemaal met je eens. Jouw oplossing is sterker.
Houdt er wel rekening mee dat het liggerdeel wat je in de romp steekt nu enigszins taps is. Het wil zich eruit werken. Dus een goede vleugelborging is hier wel op zijn plaats. In dit geval zou ik niet op tape vertrouwen.

Dirk.
 
Qua sterkte ben ik het helemaal met je eens. Jouw oplossing is sterker.
Houdt er wel rekening mee dat het liggerdeel wat je in de romp steekt nu enigszins taps is. Het wil zich eruit werken. Dus een goede vleugelborging is hier wel op zijn plaats. In dit geval zou ik niet op tape vertrouwen.

Dirk.

Inderdaad, er komt een borpen per vleugel.
Hoe precis, dat komt later nog in beeld.

Johannes
 
Back
Top