DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Ik ben op zoek naar een G-kracht sensor voor mijn Habicht.
Deze moet geschikt zijn voor telemetrie (M-link) en mij een waarschuwingssignaal geven bij het bereiken van een vooraf ingestelde G-waarde.

Weet iemand waar zoiets te koop is?
Ik heb gezocht maar niets gevonden.

Johannes

Volgens mij heb ik nog nergens een G-sensor gezien, bij geen enkel merk met telemetrie. Hou zou inderdaad wel een gave optie zijn.

De losse multiplex plaatjes zijn met Epoxy L-285 aan elkaar gelijmd.

habicht017.jpg

De grote gaten zijn voor gewichtsbesparing en de kleine gaten bij de rode pijlen zijn nodig voor het injecteren van een epoxy pasta.

habicht018.jpg

Volgens tekening zouden deze onderdelen 16 mm moeten zijn. Maar ik heb een extra multiplex plaatje geplaatst en meet nu 18 mm. Dit is nodig zodat de bredere hoofdligger erin past.

habicht019.jpg

De hoofdspant heeft al vier kleine gaatjes voor het bevestigen van de vleugels.
Deze ga ik niet gebruiken en maak er later twee nieuwe gaten erin.

habicht020.jpg

Zo wordt de hoofdspant opgebouwd.

habicht021.jpg

Met de tweede spant erop is het een sterk geheel geworden.
Maar voor mij is dit nog niet sterk genoeg dus kommen er nog versterkingen bij.

habicht022.jpg

Johannes​

Johannes,

Hoe sterk is dat tri/multiplex van de spanten en hoer goed zitten de onderlinge lagen eigenlijk verlijmd in die spanten zelf?
In principe neemt alleen het buitenlaagje van de spanten de krachten op, pas als de onderlinge verlijming voldoende is wordt de kracht effectief door de hele dikte van het spant (en eventueel je versterking) gedragen.
Ben zeker benieuwd hoe dit verder gaat versterken..

Gerben

Johannes,

Hoe sterk is dat tri/multiplex van de spanten en hoer goed zitten de onderlinge lagen eigenlijk verlijmd in die spanten zelf?
In principe neemt alleen het buitenlaagje van de spanten de krachten op, pas als de onderlinge verlijming voldoende is wordt de kracht effectief door de hele dikte van het spant (en eventueel je versterking) gedragen.
Ben zeker benieuwd hoe dit verder gaat versterken..

Gerben

Gerben, de kwaliteit van de multiplex spanten is redelijk goed voor zover ik het kan beoordelen. Gemaakt zijn deze twee spanten van populieren multiplex en die twee tussenstukken van berken multiplex.
Dat is geen goede combinatie voor een Holmbrücke!
Daarom heb ik voor het verlijmen epoxy gebruikt.
Epoxy dringt diep in het hout en maakt het daardoor sterker.

Technisch gezien moeten ook de spanten van berken multiplex gemaakt zijn.
Maar dat zijn ze niet en daarom komen nog extra versterkingen op de belangrijke plekken.
Binnenkort ga ik de versterkingen maken en monteren.

Johannes

De spant is nu versterkt met vier stuks grenen latjes.
Dat is nodig omdat ik het gat in de spant groter heb gemaakt.

habicht023.jpg

Deze metalen onderdelen moeten de hoofdspant helpen om de Holmstummel op zijn plek te houden.

habicht024.jpg

En hier is te zien hoe en waar de versterking wordt aangebracht.

habicht025.jpg

Johannes

Dit zijn de onderdelen voor de vleugelbevestiging.
Het maken van deze metalen onderdelen was meer werk dan ik dacht.
Maar ze zijn nu eindelijk klaar voor montage!

habicht026.jpg

Alles zit nu op zijn plek en werkt naar volle tevredenheid. :D

habicht027.jpg

Op deze foto is de vleugel borgpen te zien en hoe die wordt vergrendeld.
Dat gaat lekker makkelijk, gemak dient de mens! :)

habicht028.jpg

Johannes​

Och och Johannes, wat steek je ons de ogen weer uit. Modelbouw van de bovenste plank, wat een verwennerij.

Omdat ik nog geen flauw idee heb waar en hoe de RC componenten in de romp het beste kunnen worden ondergebracht heb ik alvast wat spanten op de hulpgordingen geplaatst.
Dit skelet geeft nu een goed ruimtelijk beeld. Er is ruimte genoeg voor alle RC componenten, maar graag wil ik alles zover mogelijk naar voren plaatsen i.v.m. het zwaartepunt.
De bereikbaarheid van alle RC componenten vind ik ook erg belangrijk en dat wordt gezien de relatief kleine cockpitopening nog een heel gepuzzel.

habicht029.jpg

Maar het eerstvolgende klusje wordt het maken van de sleepkoppeling.
Uiteraard heb ik al gekeken naar de diverse oplossingen in andere Habicht draadjes van verschillende forums.
Allemaal prima oplossingen maar eigenwijs hoe ik ben ga ik toch mijn eigen weg.
Ik weet nog niet precies hoe en ga daarom met dit vraagstuk lekker slapen.

habicht030.jpg

Johannes

Dan mag je wel eens bij spektrum telemetrie gaan kijken die hebben het wel ;-)

Is een hele leuke combi met hoogte en snelheid tm!

Air Telemetry Products: Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology

Maar deze spektrum G-kracht sensor kan geen waarschuwingssignaal geven bij het bereiken van een vooraf ingestelde G-waarde.
Daar gaat het mij juist om!
Natuurlijk is het interessant om na een vlucht te kunnen bekijken wat voor G-krachten op de constructie hebben ingewerkt.

Johannes

Maar deze spektrum G-kracht sensor kan geen waarschuwingssignaal geven bij het bereiken van een vooraf ingestelde G-waarde.
Daar gaat het mij juist om!
Natuurlijk is het interessant om na een vlucht te kunnen bekijken wat voor G-krachten op de constructie hebben ingewerkt.

Johannes
Ahumm ...
Volgens mij staat daar onderaan toch echt "treshold alarm".
En daar bedoelen ze vast niet mee dat jij geattendeerd wordt op de drempels in en rond je huis ... ;-)

Ahumm ...
Volgens mij staat daar onderaan toch echt "treshold alarm".
En daar bedoelen ze vast niet mee dat jij geattendeerd wordt op de drempels in en rond je huis ... ;-)

Je hebt gelijk, inmiddels heb ik het ook gelezen.
Wel jammer voor mij, want ik vlieg met Multiplex M-Link.
Maar ik ga verder zoeken of voor Multiplex een geschikte G-Sensor te verkrijgen is.

Johannes

Dirk, weet jij een oplossing voor mijn G-Kracht sensor verhaal?

Ik vlieg met een Multiplex Royalpro16 M-Link.
Op de Duitse modelbouw forums heb ik geen oplossing kunnen vinden.

Johannes

Nee, ik zou het zo 123 niet weten. Ik vlieg zelf weliswaar met een MPX 4000 zender, maar met Weatronic-module ....

Als je op het rc-network niets kunt vinden, zou mij advies zijn om het daar te vragen.
Ik zal eens informeren bij mijn Franstalige connecties (ook een grote groep, maar door de taal hier niet zo bekend).

Dirk.

Laatst bewerkt:
niet goed gezocht...

...op de Duitse modelbouw forums heb ik geen oplossing kunnen vinden...

:rolleyes: ohw, dan heb je volgens mij hier de link, waar iemand een M-Link maakt met Arduino (we zijn erweer :D).

Als je dan zelf nog een G-Kracht sensor hebt, die een analoge spanning eruit geeft (en dan het liefst 0-5V) dan kun je die direkt aansluiten.....

[Edit] Volgens mij is dit ook mogelijk met de Graupner-Hott series.... Mmm, interessant :rolleyes:

Back