DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

ok!

Goeie link Gerben, die chip kun je dus gebruiken Johannes, als ik het zo snel even bekijk ("Der Sensor muss mit einer Spannung von 5V versorgt werden und gibt ein Signal von 0,5-4,5V aus.")...

Ik ben heel benieuwd wat jij hiervan gaat maken!

Succes in ieder geval,
Norbert

geschikt?

...zou deze sensor geschikt zijn in compinatie met Arduino? Johannes

Ik weet niet welke "taal" er uit die logger komt :confused: Arduino werkt het makkelijkst met 0-5V, dan kun je hem gewoon op een Ax-pin aansluiten. Anders wordt het serieel :rolleyes: of anders moet je zelf een protocol schrijven 8-O....

Ik zag net dat de MMA3202D niet meer leverbaar is :(

Sleepkoppeling

De sleepkoppeling komt onder de bodemplaat te zitten.
Dat vind ik belangrijk want dan kan de accu hellemal voor in de romp geplaatst worden i.v.m. het zwaartepunt.
Deze oplossing vergt wel wat extra werk.

De bestaande hulpgording krijgt een uitsparing voor de sleepkoppeling.
Drie stuks vliegtuigmultiplex onderdelen vormen de basis voor de sleepkoppeling.
De geometrie is zo gekozen dat het geheel tussen twee spanten komt vast te zitten.
Zo worden de krachten bij belasting optimaal verdeeld.
Twee geharde metalen buisjes zijn nodig voor de geleiding van de schuifpen.

habicht031.jpg

Voorzichtig werken is belangrijk want de hulpgording is nu plaatselijk erg zwak.
Maar als alle onderdelen verlijmd zijn is het geheel voldoende sterk.

habicht032.jpg

Het verlijmen van de multiplex onderdelen moet goed gebeuren. De klemmen zorgen voor voldoende druk en de metalen pennen houden alles in de juiste positie.

habicht033.jpg

Even passen en controleren of het klopt.
Ja, het is oké. :D

habicht034.jpg

Johannes​

JoHAAANNES!!! hou nou eens op!!!!!
Mijn vrouw begint al slapjes klaar te leggen bij de PC ...
Je doet dit gewoon om ons de ogen uit te steken!
'Ik kan het lekker mooier ...'. ;-)

Zucht ;-)

Dirk.

Laatst bewerkt:
Johannes,

Ik heb één reactie gekregen op het Franse forum. Vertaald luidt die:
Hallo Dirk,
Ik gebruik een vergelijkbare set sensoren als in de bemande zweverij in gebruik wordt, waaronder zo'n G-krachtensensor. Ik gebruik een Arduino-boardje om al die sensoren aan te sluiten/uit te lezen. Die G-sensor is een BMA 180 (kijk op http://www.drotek.fr/shop/en/31-bma180-accelerometer-sensor-pcb.html).
De Arduino is geprogrammeerd om in het Jeti-protocol' te communiceren, want dat 'verstaat' mijn RCCL-zender. Documentatie daarover vindt je hier: http://www.robertmagda.be/RCCL/Help/Fr/index.html

Dat zou in principe aanpasbaar moeten zijn naar het MPX-protocol ... maar ik bezit geen MPX, noch heb ik daar documentatie over. Alles wat ik heb kunnen vinden is dit: http://www.fmsg-alling.de/tipstec/MSB-Anmerkungen.pdf.
Groeten Robert.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb de links niet echt doorgenomen.

Gr. Dirk.

JoHAAANNES!!! hou nou eens op!!!!!
Mijn vrouw begint al slapjes klaar te leggen bij de PC ...
Je doet dit gewoon om ons de ogen uit te steken!
'Ik kan het lekker mooier ...'.

Zucht ;-)

Dirk.

Dirk ik weet het, soms wekt het wel wat vrevel (bij mij ook) op maar we moeten gewoonweg het meesterschap van Johannes aanvaarden.
Zonder daarom in idolatrie te vervallen kunnen we er ons enkel aan optrekken.
Daarmee bedoel ik dat we er nog kunnen van bijleren.
Dus, globaal gezien een meerwaarde voor ons allemaal.

Elke discipline heeft nu eenmaal zijn meesters.

Zo weet ik al op voorhand dat ik heel wat zal opsteken wanneer hij de romp van de Habicht zal indekken in verband met de romp die ik nog moet aanpakken van mijn SDZ Mucha.

Graag zou ik nog eens weten welke luchtremmen Ariel zal inbouwen in zijn Habicht. En of hij ze schikt zelf te maken?

Mvg,
Aurectar

Graag zou ik nog eens weten welke luchtremmen Ariel zal inbouwen in zijn Habicht. En of hij ze schikt zelf te maken?

De luchtrem ga ik zelf maken zoals bij de 1 : 1 Habicht.
Deze kleppen zijn niet moeilijk te maken. Nadeel is wel het geringe effect en dus geen goede landingshulp. Daarom ga ik de rolroeren splitsen en deze als extra luchtrem gebruiken.

Johannes

'Ik kan het lekker mooier ...'

Er is altijd iemand die het nog mooier kan!!!

Mijn persoonlijke missie is om zoveel mogelijk modelbouwers enthousiast te maken om grenzen te verlegen maar wel binnen hun eigen mogelijkheden.

Toevallig kan ik beschikken over diverse machines waarmee mijn onderdelen gemaakt kunnen worden. Het resultaat ziet er voor een leek misschien indrukwekkend uit maar eerlijk gezegd is het niets bijzonders.

Ik moest dit even kwijt. :)

Johannes

Mijn persoonlijke missie is om zoveel mogelijk modelbouwers enthousiast te maken om grenzen te verlegen maar wel binnen hun eigen mogelijkheden.

Toevallig kan ik beschikken over diverse machines waarmee mijn onderdelen gemaakt kunnen worden. Het resultaat ziet er voor een leek misschien indrukwekkend uit maar eerlijk gezegd is het niets bijzonders.

Johannes

Hallo Habicht enthousiasten...

Ik werd door een collega clublid geattendeerd op dit draadje en met veel interesse heb ik de berichten gelezen. Bijna 4 jaar geleden begon ik aan de kit van de Schneider Habicht 1 : 2,5 die, na vele wijzigingen, nu bijna gereed is …..

Het is bij de constructie van de hoofdligger van de vleugel inderdaad zo dat die te zwak is gedimensioneerd. Twee grenen latten van 5 mm dik zijn qua doorsnede onvoldoende om de optredende momenten tijdens bijv de landing voldoende op te vangen. Bij de " Schneider Habicht is de vleugelhoofdligger bij menigeen al gebroken....

Johannes

Hallo Habicht enthousiasten...

Ik werd door een collega clublid geattendeerd op dit draadje en met veel interesse heb ik de berichten gelezen. Bijna 4 jaar geleden begon ik aan de kit van de Schneider Habicht 1 : 2,5 die, na vele wijzigingen, zowel constructief als schaaltechnisch, nu bijna gereed is …..

Het is bij de constructie van de hoofdligger van de vleugel inderdaad zo dat die te zwak is gedimensioneerd. Twee grenen latten van 5 mm dik zijn qua doorsnede onvoldoende om de optredende momenten tijdens bijv de landing voldoende op te vangen. Bij de " Schneider Habicht is de vleugelhoofdligger bij menigeen al gebroken....

Ik heb de vleugelligger verzwaard en op de standaard 2 x 5 mm dikke grenen ligger onder en boven er ééntje van 5 mm dik aan toegevoegd, en ik heb grenen blokjes als afstandhouders tussen onder- en bovenligger gelijmd om de torsie stijfheid te vergroten..

Clemens

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Na het gereedkomen van de vleugelligger begon de opbouw van de vleugel op de klassieke wijze zoals ook bij de 1 : 1 Habicht....Wel belangrijk is te letten op een correcte uitlijning van de ribben en de hulpliggers ....

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant is ook de vraag ten aanzien van de meting van g krachten en de overdracht daarvan via telemetrie:

Een g meter met telemetrie functie lijkt ideaal maar ik twijfel aan het practisch nut. Als al bekend is met hoeveel G de vleugel veilig belast kan worden, dan weet je nog niet precies hoeveel G krachten ontstaan tijdens welke figuren. Dat uitproberen zonder te weten hoeveel de constructie kan hebben lijkt mij risicovol...daarbij is ook de vraag in hoeverre de gemeten G kracht overeenkomt met de werkelijke G kracht (callibratie) en direkt zonder vertraging naar de piloot gezonden wordt….toch ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen en reakties….Maar die zijn er al las ik zojuist....:p

Clemens

Interessant is ook de vraag ten aanzien van de meting van g krachten en de overdracht daarvan via telemetrie:

Een g meter met telemetrie functie lijkt ideaal maar ik twijfel aan het practisch nut. Als al bekend is met hoeveel G de vleugel veilig belast kan worden, dan weet je nog niet precies hoeveel G krachten ontstaan tijdens welke figuren. Dat uitproberen zonder te weten hoeveel de constructie kan hebben lijkt mij risicovol...daarbij is ook de vraag in hoeverre de gemeten G kracht overeenkomt met de werkelijke G kracht (callibratie) en direkt zonder vertraging naar de piloot gezonden wordt….toch ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen en reakties….Maar die zijn er al las ik zojuist....:p

Clemens

Hoi Clemens,

Of een G-Sensor met telemetrie in de praktijk nut heeft weet ik nog niet.
Daarom wil ik ermee gaan experimenteren. Ik ga zeker niet de grenzen opzoeken van hoeveel de constructie kan hebben. Wel ga ik de vleugel hoofdligger doorrekenen welke belasting deze kan hebben. Deze theoretische waarde heb ik nodig om de G-Sensor af te stellen.
Of het waarschuwingssignaal direct zonder vertraging naar de piloot wordt gezonden moet ik nog uitzoeken. Zit er vertraging in de overdracht dan is de telemetrie functie zinloos.

Naast de G-Sensor komt ook een airspeed sensor in de Habicht.
De bedoeling is, dat tijdens het vliegen een helper mij de telemetrie gegevens doorgeeft.

Mijn uiteindelijk doel is om met behulp van deze sensoren de kunstvluchtfiguren met zo min mogelijk hoogteverlies te vliegen.

Johannes

Back