Waarom een V-staart (sorry, ik ben nooit fan geweest van V-staarten)?
Gerben
Ik heb het altijd opvallend gevonden dat iedere klasse zo zijn eigen 'norm' heeft ontwikkeld.
F5B vrijwel altijd een T-staart (met een lange pook).
F3J/F5J overwegend een X-staart.
F3B/F3F vrijwel altijd een V-staart.
Voor een deel zijn de voorkeuren te verklaren.
Bij F5B vraagt het vliegen niet echt om een richtingsroer, dan is een T-staart erg gemakkelijk te bouwen en te vervoeren. De servo kan simpelweg in de staart gemonteerd worden waardoor de aansturing eenvoudig en uiterst nauwkeurig kan zijn. Zwaartepunt en traagheids problemen zij er niet vanwege de compacte massa van motor en accu.
Met F3J en F5J heb ik te weinig ervaring om hier nu een oordeel over te geven.
Bij F3B en in mindere mate bij F3F is de massa van de staart erg belangrijk. Hier ligt het voordeel bij de V-staart. Ook de weerstand van een V-staart kan iets minder zijn, vooral bij thermiek.
Weerstand winst V-staart:
1. Het totaal oppervlak van de V-staart moet gelijk zijn aan dat van een T- of X-staart daarin zit het niet.
2. De interferentie weerstand is bij een V-staart kleiner omdat er niet twee ingesloten hoeken van 90° zijn maar slechts één hoek van meestal ~ 110°.
3. De vlakken zijn per helft groter waardoor het Re-getal van de V-staart groter is dan van de X- of T-staart. Dit levert wat winst op.
4. Het geprojecteerde oppervlak van de optimale V-staart is groter dan van het conventionele stabilo waardoor het Neutrale punt en daarmee het zwaartepunt naar achteren kan. De V-staart draagt bij langzaam vliegen wat mee.
Ik heb hier eventuele invloed op koers-stabiliteit of stuurgedrag buiten beschouwing gelaten. Maar ik denk dat wanneer er problemen met het vlieggedrag van V-staarten worden vastgesteld de staart misschien te klein is omdat de ontwerper van de geprojecteerde oppervlakken uitging. Zie hierover het aparte draadje over V-staarten.
Rick