Allen,
Na de storm over de vorige voorstelletjes, hoop ik dat jullie toch nog een moment naar de volgende voorstellen willen kijken. Ik heb de F5J reglementen eens doorgespit en kwam wat dingetjes tegen die misschien niet helemaal aansluiten bij de praktijk.
Als je wilt lezen hoe de reglementen nu staan kun je ze hier vinden:
http://www.fai.org/component/phocadownload/category/?download=5422:sc4volf5electric12
Mijn voorstellen:
5.5.11.1.3 a) minimum wingloading naar 20gr/dm2 om al te ' filigrane' constructies te voorkomen. (super ava prop zit op 20.4 volgens Hyperflight).
Nu staat het minimum op 12gr/dm2. Als ik zie dat een Super Ava Pro, een hele lichte floater, al op 20.4gr/dm2 staat, lijkt een nog lagere vleugelbelasting me niet wenselijk, dat kan tot gevolg hebben dat er modellen verschijnen die je alleen met fluwelen handschoentjes kunt hanteren. Een hogere minimum vleugelbelasting zorgt voor iets degelijkere modellen en op langere termijn lagere kosten omdat de modellen gewoon langer meegaan.
5.5.11.3.1 The competition must be held on a site having reasonably level terrain, which minimizes the possibility of slope and wave soaring.
The flying site shall include launch/landing spots, one for each competitor in a group. at a minimum of 10 m. apart, one for each competitor of a group.
-de originele regel gaat uit van een aparte start en landingsplek. Zoals we in nederland al gemerkt hebben is dat niet erg praktisch, het is handiger om op je landingsplek ook te starten.
5.5.11.5.1 D) There is an official attempt when the model aircraft is released with the motor running by the competitor or his helper.
Nieuw is het stukje 'with the motor running'. Dit geeft duidelijkheid, de motor moet altijd lopen bij de start, dus dlg starts etc zijn niet toegestaan.
5.5.11.7 b) The flight in progress is annulled and recorded as a zero score if the model aircraft loses any part during the launch, flight or landing, except when this occurs as the result of a mid-air collision with another model aircraft.
Nieuw is de toevoeging landing. In de huidige reglementen staat dat je tijdens de landing WEL onderdelen mag verliezen. Door af te spreken dat je geen onderdelen mag verliezen worden de landingen wat 'beheerster', je mag je model niet meer slopen in de landing. Ok, het sluit priklandingen nog niet volledig uit, maar is wel een 'controleerbare' stap tegen excessen.
5.5.11.8.1 a) The flying order for the initial qualifying rounds shall be arranged in accordance with the transmitter frequencies in use, to permit as many simultaneous flights as possible. A minimum of 5 competitors should be scheduled for each group.
(samen met 5.5.11.14.1 C )
Nieuw: 5 ipv 6 competitors. Op een WK is 6 misschien haalbaar, op veel 'kleinere' wedstrijden is een minimum van 6 al teveel. Met 15 deelnemers zou je dan gedwongen worden om in 2 groepen te starten, waardoor je vaak tegen dezelfde personen moet vliegen. kleinere groepen vergroten de variatie aan deelnemers in de startgroepen.
5.5.11.8.2 a) Competitors are entitled to two minutes preparation time, which is counted from the moment their group is called to take position at the designated launching area, to the start of the group's working time.
Nieuw: two minutes preparation time ipv 5. 5 minuten blijkt in de praktijk rte lang en vertraagt het wedstrijdverloop. Dit betekent niet dat je automatisdch binnen 2 minuten na de vorige groep MOEt starten, dit betekent alleen dat de wedstrijdleider als iedereen gereed is de preparation time van 2 minuten kan starten als laatste voorbereiding voor de start zelf. Daarvoor is de originele 5 minuten eigenlijk gewoon te lang.
5.5.11.12 a) The model comes to rest on the ground. (en B) schrappen)
Nieuw: tijd wordt gestopt als het model stilligt. Niet als het model voor het eerst de grond raakt. Wat je nu kan krijgen is dat iemand op 9:59 een 'touch and go'doet op 50mtr van het doel om de tijd te stoppen, en dan het model landt op de stip. Best een gevaarlijke manouvre. zowieso is het raar dat het punt waarop de tijd gestopt wordt een ander punt is als waarop de afstand tot het doel gemeten wordt. Dit kan zelfs gebeuren als het model in nat gras 10mtr doorglijdt. Tijd stopt als het de grond raakt, afstand wordt gemeten waar het model stilligt. Om dit tot 1 punt samen te brengen het bovenstaande voorstel.
5.5.11.14.3 B) afschaffen, is ter beoordeling van de contest director. meer hroepen staan een grotere variatie aan piloten in de groep toe, wat ook belangrijk is voor een faire wedstrijd, niet alleen het ' aantal' ronden.
Originele voorstel adviseert om de groepen altijd zo groot mogelijk te maken. Als je 20 deelnemers hebt zou je dus altijd 2 groepen van 10 moeten maken. Dit betekent (zie eerdere voorstel) dat er weinig variatie zit in de groepen, je moet vaak 'tegen'/met dezelfde deelnemers vliegen. Als je met 20 deelnemers 4 groepen van 5 maakt, is de variatie groter, dat geeft een eerlijker (en leuker) wedstrijdverloop. Tuurlijk zal de wedstrijdleider grotere groepen moeten maken als er heel veel deelnemers zijn (op bijv een Europeesche wedstrijd), maar dat kun je rustig aan zijn inzicht overlaten, anders slaagt hij er gewoon niet in een volledige wedstrijd te vliegen.
Dit voorstel lijkt puur gericht op veel vluchten en een wedstrijd snel afronden, maar een goede variatie in de deelnemers per groep is ook belangrijk, is eerlijker en leuker

.
De originele regel gaat zelfs in tegen de voorgaande paragraaf 5.5.11.14.3 A), waarin de variatie per groep gepromoot wordt.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, deel je de gedachtengang of ben je het er juist niet mee eens, zie je de dingen anders?
Iedere opmerking is welkom, afhankelijk van jullie respons zullen we als F5 subcomissie overwegen een of meer voorstellen in te brengen in de CIAM. Ik ben wel een beetje laat, je respons zal binnen moeten zijn voor de 14e November, omdat we uiterlijk de 15e de voorstellen in moeten dien...(sorry, ik heb t ook druk..)
Groet,
Gerben