Eventuele F5J-voorstellen voor CIAM
Allen,
Na de storm over de vorige voorstelletjes, hoop ik dat jullie toch nog een moment naar de volgende voorstellen willen kijken. Ik heb de F5J reglementen eens doorgespit en kwam wat dingetjes tegen die misschien niet helemaal aansluiten bij de praktijk.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, deel je de gedachtengang of ben je het er juist niet mee eens, zie je de dingen anders?
Iedere opmerking is welkom, afhankelijk van jullie respons zullen we als F5 subcomissie overwegen een of meer voorstellen in te brengen in de CIAM. Ik ben wel een beetje laat, je respons zal binnen moeten zijn voor de 14e November, omdat we uiterlijk de 15e de voorstellen in moeten dien...(sorry, ik heb t ook druk..)
Groet,
Gerben
Twee zaken vooraf:
Als je in een bestaand reglement wil veranderen zou je onder andere uit moeten gaan van het volgende:
• Is er een vergelijkbare klasse waar men al meer ervaring met bepaalde situaties heeft?
• Niet jouw persoonlijke voorkeur laten bepalen, maar wat is bruikbaar en beter voor iedereen.
• Niet reageren op een toevallige, éénmalige situatie.
• Een CIAM-reglement is opgezet voor grotere, internationale evenementen. Zonodig voor nationale toepassing een local rule gebruiken.
• Engelse tekst, waar steeds een motivatie bij hoort.
De tactiek om iets in Lausanne aangenomen te krijgen werkt beter als je aansluit bij een vooraf lopende internationale discussie via het Electric subcommittee dan het indienen als land, waarbij je in feite alleen staat. En denk aan de sluitingsdatum (voor 15 november in het juiste format in Lausanne).
Noot: er loopt al een discussie via de CIAM, waarbij ik aan de subcommissie al voorgesteld heb bij aan te sluiten.
Enkele reacties op de ideeën van Gerben:
Voorstellen (Gerben):
5.5.11.1.3 a) minimum wingloading naar 20gr/dm2.
Alle RB-zweefklassen (behalve F3K) kennen 12 g/dm2. Bij F3J voldoet dit kennelijk; bij F3K is er alleen een maximum massa. Te licht: het kwaad straft zichzelf.
5.5.11.3.1 The competition must be held on a site having reasonably level terrain, which minimizes the possibility of slope and wave soaring.
Is bestaande tekst.
5.5.11.5.1 D) There is an official attempt when the model aircraft is released with the motor running by the competitor or his helper.
Dit zit al in het internationale voorstel.
5.5.11.7 b) The flight in progress is annulled and recorded as a zero score if the model aircraft loses any part during the launch, flight or landing, except when this occurs as the result of a mid-air collision with another model aircraft.
Er is nu geen enkele klasse, waarbij je bij de landing geen onderdelen mag verliezen.
5.5.11.8.1 a) The flying order for the initial qualifying rounds shall be arranged in accordance with the transmitter frequencies in use, to permit as many simultaneous flights as possible. A minimum of 5 competitors should be scheduled for each group.
(samen met 5.5.11.14.1 C )
Zie opmerking boven. Het internationale voorstel blijft 6.
5.5.11.8.2 a) Competitors are entitled to two minutes preparation time, which is counted from the moment their group is called to take position at the designated launching area, to the start of the group's working time.
Vijf minuten is indertijd overgenomen van F3J. Bij F5J geen gedoe met lijnen en lopers; moet dus korter kunnen.
5.5.11.12 a) The model comes to rest on the ground. (en B) schrappen)
De kern van het spelletje is zo lang mogelijk binnen de werktijd vliegen. Daar is tijd stoppen bij de grond raken op afgestemd. Zo houden!
5.5.11.14.3 B) afschaffen, is ter beoordeling van de contest director.
Opvangen binnen een local rule.
Let op. Wat nu als voorstel ingediend wordt, wordt in 2013 aangenomen, aangepast of verworpen en is vanaf 2014 van toepassing.
Peter Keim
(tevens delegate; is Nederlandse vertegenwoordiger bij de CIAM)