Dan heb je meer als 1:1 nodig toch? ik naam aan dat we het nu over het vertiale vlak hebben.Je hebt alleen 1:1 nodig om van stilstand te e versnellen, doen jullie dit?
Zou stilhangen en 1 op 1 hebben dan is de stuwdruk even veel als het gewicht. Dan blijft de kist echt wel op z`n plek staan lijkt mij met vogas.
Wil je verticaal wegklimmen dan heb je toch wel wat meer nodig.
(let wel, ben maar een jet vlieger een geen aerobatocs man of torquer ;-) ).
Welke aandrijwing wordt precies bedoeld?Franky, ik begrijp uit jou verhaal dat je dus zo'n soort aandrijving nodig hebt voor een kist van 8 kg die vanaf een gras-baan van ongeveer 100mtr moet kunnen starten?
Die van Schübeler gaat van +/- 9 kg (voor de top 74er set-up) naar +/- 13 kg (top 94ér setup).
En ja die EDF`s zijn met een goede set LiPo`s erbij en lader vrijwel even goedkoop als een echte turbine.
Maar even resume, meer als 1 op 1 heb je volgens mij alleen maar nodig als je vanuit torque stand weer verticaal wilt versnellen.
1 op 1 is verder leuk om vanuit langzame horizontale vlucht verticaal te draaien en oneindig verticaal door te vliegen.
Iets minder als 1 op 1 (die 1:8 a 9) is mijn inziens voldoende om na een normale horizontale vlucht op te trekken naar verticaal en meer dan genoeg door te trekken tot de kist ook nog buiten gezichtsveld is.
Dit even refererend aan mijn F-15, het gewicht van deze kist was zo`n 14kg, een oud P120 erin die 12kg levert op de testbank maar met een gespleten pijp erin zeker een halve kilo verlies (waarschijnlijk zelfs 1kg) stuwdruk levert.
Dus 14kg gewicht / 11,5kg stuwdruk maakt een verhoudign van gewicht / stuwdruk van 1 / 0,82.
Jaap heeft deze F-15 genoeg zien vliegen en weet dan ook dat na een horizontale vlucht de kist met gemak heel ver verticaal kan gaan voordat hij echt snelheid begint te verliezen.
Tuurlijk wordt die jet van Mark een heel ander model maar wil maar aangeven dat als je niet hoeft te torquen je met max. 1/1 ook meer dan genoeg vermogen hebt.
En qua take off roll je ver ver binnen die 100 mtr blijft (mits het een raket wordt met hele kleine vleugeltjes ;-) ).
Grt,
Berto.