DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

Gelukkig passen Stabilo en hoogteroer in elkaar zonder nawerk.
Het volgende werk is alles netjes op maat schuren.
Daarna worden de scharnierpennen vastgelijmd.
Als laatste wordt nog 0,5mm dik triplex op diverse plaatsen aangebracht en de hoogteroer tippen krijgen nog balsa vulblokken die mooi in model geschuurd worden. Onder deze vulblokken komt eerst nog wat lood gelijmd, net zoveel totdat het hoogteroer in balans is.


habicht102.jpg



De koolstof achterlijst heeft nog balsa versterkingslatjes gekregen.
Interessant hoe stijf de eindlijst geworden is. Voor het aanbrengen van het balsa was de 0,5mm dikke koolstof strip zeer buigzaam.
Het hoogteroer is nu al behoorlijk torsiestijf. Maar dat wordt nog veel beter als het triplex erop zit.

habicht103.jpg

Johannes​
 
Johannes, sta je mij toe een kleine uitwijding te maken over de zin van de balansvlakken aan het hoogteroer? Ter lering en vermaak van de lezers, en misschien ook nog wel van jezelf. Het leek me wel op zijn plek in dit uitermate informatieve draadje.

Veel oude zweefvliegtuigen hebben nogal grote roervlakken. Dit veroorzaakt 2 problemen: grote controlekrachten en vergrote kans op flutter. Door het aanbrengen van balansvlakken op de roeren (stukken roer die voor de draaias uitsteken) kunnen beide problemen aangepakt worden.

De grote roerkrachten worden met balansvlakken verminderd door 'aerodynamische balancering'. Bij een uitslag omhoog wordt het hoogteroer door de luchtstroom teruggeduwd richting de neutrale stand, wat bij hoge snelheden forse krachten op de knuppel kan opleveren. De naar voren uitstekende balansvlakken leveren een tegengestelde kracht, wat de krachten op de knuppel vermindert.

Vaak worden deze naar voren uitstekende balansvlakken ook nog eens voorzien van extra massa, soms zelfs zoveel dat het zwaartepunt van het hele roer vóór de scharnieras komt te liggen, dit noemt men 'massabalancering'.
Ik neem even de rolroeren als basis voor de uitleg, hier is het probleem van flutter het vaakst aan de orde. Stel, een vleugeltip beweegt door een verstoring uit zichzelf een stukje naar beneden. Als het zwaartepunt van het roer achter de draaias ligt zorgt de versnelling van de vleugel ervoor dat het roer naar boven wil bewegen. Die roeruitslag verergert vervolgens de neergaande beweging van de vleugel. Op een gegeven moment buigt de vleugel flink door en stopt de beweging, de tip gaat dan weer terug naar boven bewegen. Door de massatraagheid slaat het roer door dit 'terugzwiepen' van de vleugel uit naar beneden en versterkt zo weer de beweging. Bij het ontstaan van flutter spelen nog veel meer zaken (speling op de aansturing, eigenfrequenties van de vleugel op buiging en torsie), maar een verkeerd gebalanceerd roer kan de flutter versterken.
Door de massa van het roer naar voren te brengen, tot zelfs voor de scharnierlijn, kan het effect worden omgekeerd. Als het zwaartepunt van het roer voor de scharnierlijn ligt zal bij het opwaarts versnellen van de vleugel het roer naar boven uit willen slaan, wat de vleugelbeweging tegenwerkt.

Een duidelijk (en ietwat ongenuanceerd) voorbeeld is te zien bij de rolroeren van de Ka-4 Rhonlerche, hier is een blok massa met een stang aan het rolroer bevestigd. Dit stuk metaal beweegt door een gat in de vleugelonderzijde naar boven als het rolroer naar beneden uitslaat.
img2444u.jpg


Zelfs bij verkeersvliegtuigen wordt het principe van massabalancering toegepast. Hieronder een kleine foto van het richtingroer van een Boeing 737 (ken ik toevallig vrij goed ;)). Het witte streepje dat halverwege het roer naar voren uitsteekt is een flink stuk metaal dat aan het roer vast zit, het brengt het zwaartepunt van het roer naar voren. Net als het balansvlakje aan de bovenzijde. Dit omdat veel verkeersvliegtuigen de neiging tot 'Dutch roll' hebben, een gecombineerde gier- en rolbeweging. Door het zwaartepunt van het roer voor de scharnieras te brengen zal het roer de gierbeweging willen dempen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, bedankt voor deze duidelijke verhandeling.

Het hoogteroer van de Habicht leent zich uitstekend voor een massabalancering, daarom ga ik dat ook doen. Naast het aerodynamische voordeel is het ook beter voor het hoogteroer servo wat minder belast wordt. Ook bij landingsstoten worden de servo tandwielen ontzien van overbelasting.

Johannes
 
@Raymond: Helder en interessant verhaal

@Johannes: Ik had eigenlijk niet anders verwacht dan dat jij het goed zou aanpakken. En ja, je hebt helemaal gelijk vwb. de servo-belasting.

Maar wat nu met mijn Möwe Raçek 3, die helemaal geen vooruitstekende delen heeft op rol- en hoogteroeren? Dan valt er niks te balanceren, zonder gevolgen voor het schaal-zijn. :confused: :(

Maar goed, ik heb geleerd ermee te leven. Mijn Möwe is ook geen acro-kist, daar moet ik dus ook niet acro mee gaan vliegen. Alhowel ik moet erkennen dat ik toch ooit eens een looping en een rol met hem heb gevlogen. :rolleyes:
Ik zal het nooit meer doen ... ;-)

Dirk.
 
Het hoogteroer krijgt nog een ronde voorkant. Om dit de realiseren zijn een aantal halve maan ribben op de ligger gelijmd. Op deze ribben wordt later nog 0,5mm dik triplex gelijmd.

habicht104.jpg




De gaten voor de scharnierpennen zitten er al in. Deze gaten zijn zorgvuldig uitgelijnd zodat het hoogteroer straks soepel kan bewegen.
Dit klusje vergde meer tijd dan ik dacht. Het is uiteindelijk naar tevredenheid gelukt en morgen kan het triplex erop.

habicht105.jpg

Johannes​
 
De scharnierpennen zijn gemaakt van gehard staal.
Deze pennen zitten nu vastgelijmd met UHU Endfest 300 wat is ingedikt met katoenvlokken.


habicht106.jpg



De buitenste scharnierpen zit nu opgesloten tussen twee multiplex driehoekjes.
Dit geeft het geheel extra stevigheid.
Een 0,1 mm dik fosforbros ringetje dient als glijvlak voor het drooglooplager om de axiale druk op te vangen.

habicht107.jpg



Uiteindelijk wordt het hoogteroer in het midden doorgezaagd! :p
Nu nog niet, pas als het volledig klaar is.
Dit is een bewuste keuze omdat ik geen lange scharnierpen wil gebruiken i.v.m. onnodig gewicht.

habicht108.jpg



Maar de roerhevel heeft vier gaten voor M3 schroeven en deze zullen uiteindelijk weer een geheel van maken. :D

habicht109.jpg


Zijn die lagers gewoon in de handel te koop Johannes?
Worden ze verlijmd in de alu drager?

Terence


Die lagers koop ik bij I.B.Kracht b.v.
Maar ik denk dat ze niet aan particulieren leveren. Er zullen vast nog andere adressen zijn die wel aan particulieren verkopen.

De fabrikant van de lagers heeft de maattolerantie zo afgestemd dat het lager zonder lijmen ingeperst kan worden. Maar dat lukt alleen als het gat een H7 passing heeft.
ISO Passingstelsel

Gelukkig zijn er in de handel machineruimers te koop voor H7 gaten. :D
Eerst voorboren en daarna met de ruimer het gat op maat maken. Theoretisch heb je dan het gat binnen de vereiste tolerantie.

habicht110.jpg



De lagerbussen zij nu ingeperst en gecontroleerd op werking.

habicht111.jpg

Johannes
 
Dat is mooi Johannes, is mijn vraag over het monteren ook beantwoord.

Dat boortje wat daar ligt heeft dat bewust zo'n vlakke snijhoek?

Het blijft een kunststuk wat je daar maakt.

groet

Terence
 
Dat boortje wat daar ligt heeft dat bewust zo'n vlakke snijhoek?

De snijhoek is op deze foto niet goed te zien.

Bedoel je misschien de spiraalhoek?

Het is een spiraalboor voor aluminium en heeft inderdaad andere hoeken ten opzichte van de gebruikelijke boor voor staal.

Spiraalhoek = 40°
Tophoek (punthoek) = 140°

Johannes
 
De scharnierpennen zijn gemaakt van gehard staal.
Deze pennen zitten nu vastgelijmd met UHU Endfest 300 wat is ingedikt met katoenvlokken.....​

Een 0,1 mm dik fosforbros ringetje dient als glijvlak voor het drooglooplager om de axiale druk op te vangen....​

Dit is een bewuste keuze omdat ik geen lange scharnierpen wil gebruiken i.v.m. onnodig gewicht....​

Maar de roerhevel heeft vier gaten voor M3 schroeven...​

habicht109.jpg

habicht111.jpg
Hoi,​

Laat ik beginnen met te stellen dat ik dit fantastisch mooi werk vind. Helaas ver buiten mijn mogelijkheden. :(

Toch zet ik ook enkele vraagtekens. Je hebt in de voorgaande posts een aantal keren helder gemaakt dat je heel erg let op het gewicht. M.n. achterin. Terecht mijns inziens. Je hebt daar hele mooie verbeteringen laten zien.​

Maar nu ruil je al die kleine gewichtsvoordeeltjes rücksichtlos in voor:

- stalen scharnierassen,
- heftig verlijmd met een flinke hoevelheid lijm (ja noodzakelijk voor de stevigheid, maar 'zwaar'),
- een pracht van een roerhevel, incl. vier bouten van een caliber "geschikt voor een 6 à 8 meter kist",
- een zestal scharnier 'stiften' die ook nog eens met 14 boutjes en moertjes bevestigd moeten worden​


Al met al lijkt het erop dat je alle gewichtswinst nu weer meer dan gecompenseerd hebt. Ja, je krijgt daar een fantastisch stukje kwaliteit voor terug, maar is die fantastische passing niet veel te goed voor de toepassing? Mijn garagedeur doet het toch ook goed met die beugelscharnieren met 1-2 mm speling?! Had de simpele oplossing van een ingelijmde buiten-bowden-kabel met een 1,5 mm stalen stuurstang niet voldoende precies geweest? En veel lichter! :confused:

Tenzij het natuurlijk je primaire doel was om deze fraaie constructie te maken, en je je realiseerde dat je daarvoor elders gewicht zou moeten besparen.​

Dirk.​
 
Dirk, ik ben het met je eens dat de hele scharnierconstructie veel lichter gemaakt kan worden en tevens sterk genoeg.

Er zijn honderden voorbelden in de diverse forums te zien hoe het lichter gebouwd kan worden.

Qua gewicht maak ik me nog geen zorgen omdat mijn stabilo en hoogteroer nog steeds lichter zijn als de originele versie. :D

Deze constructie is een bewuste keuze om ervaring op te doen voor mijn volgende project een Musger Mg19a Steinadler, schaal 1:3. :)

En niet te vergeten, ik kan het gewoon niet laten om alles lekker ingewikkeld te maken. :cool:

Johannes
 
Ondanks het verbluffende niveau van detail en vakmanschap is de vraag van Dirk ook mij al vaker te binnen geschoten...

Verder niets dan hulde voor je oog voor detail!
 
Excuses voor het vreselijk off-topic gaan maar dit bouwverslag doet me erg denken aan een documentaire die ik pas heb zitten kijken.


De overeenkomst zit in de precisie, de doordachte bouwwijze en de prachtige eenvoud.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top